Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Mikä on hyvä CTR?

0
Kuva, jossa kuvataan hyvää CTR:ä ja sen nousua.

Oletko joskus pohtinut näitä kysymyksiä: 

Me nimittäin kuulemme nämä kysymykset lähes päivittäin asiakkailta ja prospekteilta sekä LianaMailer-uutiskirjetyökalun uusilta käyttäjiltä. Yleispätevää vastausta kaikkiin edellä mainittuihin kysymyksiin ei ole, mutta tässä artikkelissa kerromme, mitä klikkaussuhde (CTR) tarkoittaa sähköpostimarkkinoinnissa ja miten voit parantaa uutiskirjeidesi klikkausprosentteja.

Miltä näyttää uutiskirjeen avausprosentti maailmalla?

Ennen kysymyksiin syventymistä kurkistetaan, miltä näyttää sähköpostimarkkinoinnin avausprosentti maailmalla. Sähköpostimarkkinointi vuonna 2021 -tutkimuksessamme analysoimme yli miljardia LianaMailerilla lähetettyä uutiskirjettä. Sähköpostikampanjoiden lähettäjinä oli LianaMailerin asiakkaita Euroopasta, Lähi-idästä ja Hongkongista. Analyysissa on mukana laajasti eri toimialoja kuten autoteollisuus, koulutusala, media- ja kustannusala sekä julkinen sektori ja järjestöt.

Keskimääräinen klikkausprosentti oli 7,09 %. Euroopassa klikkausprosentti oli korkein 9,74 %, sen jälkeen Hongkongissa 8,04% ja Lähi-idässä 3,50%.

Tärkeämpää kuin tuijottaa muiden lukuja on kuitenkin keskittyä parantamaan omia lukujaan sähköpostimarkkinoijana. Sähköpostimarkkinoinnin erinomaisuus markkinointikanavana piileekin siinä, että markkinoinnin tehokkuuteen liittyvät tiedot ovat saatavissa ja tarkasti mitattavissa. Uutiskirjeen avausprosentin ja klikkausprosentin ohella analyysissa päästään yksilötason klikkauksiin saakka ja voidaan tarkastella kirjeen eri osioiden tehoa ja sijoittumista esimerkiksi heatmapin avulla.

Mitä CTR tarkoittaa?

CTR tarkoittaa uutiskirjeen klikkaussuhdetta ja tulee sanoista click-through rate. Käytännössä CTR tarkoittaa siis sitä, kuinka moni vastaanottajista klikkasi viestissä ollutta linkkiä. Tähän lasketaan kaikki uutiskirjeeseen lisätyt linkit. Sähköpostimarkkinoinnin työkalun analytiikan avulla pystyt näkemään, kuinka monta kertaa jokaista uutiskirjeessäsi ollutta linkkiä on klikattu ja keitä klikkaajat olivat.

Näin parannat uutiskirjeesi CTR-lukua

Tutustutaan neljän vinkin avulla siihen, miten voit parantaa oman uutiskirjeesi klikkaussuhdetta.

1. Tarkista, ettei kirjeessäsi ole liikaa asiaa

Uutiskirjeen täyttäminen liian suurella määrällä tekstiä on ehkä yleisimpiä uutiskirjeviestinnän virheitä. Usein unohdetaan, että uutiskirjeen tarkoituksena on johdattaa lukija johonkin muualle, useimmiten joko nettisivustolle, verkkokauppaan tai laskeutumissivulle. 

Uutiskirjeeseen kannattaakin nostaa vain niin sanotut juttujen “teaserit” eli ytimekkäät ja mielenkiinnon herättävät kuvaukset siitä, mitä linkin takana on odotettavissa. Lyhyt ja ytimekäs uutiskirje on helppolukuisempi, eikä tunnu ylitsepääsemättömältä kirjeen avaajalle. Hyvä CTR on huomattavasti helpompi saavuttaa, kun sähköpostin avaaja aidosti jaksaa lukea kirjeen läpi ja vielä klikata sen linkistä.

Lisäämällä uutiskirjeeseen osan blogiartikkeleistasi ja sisällöistäsi ohjaat uutiskirjetilaajia lukemaan sisällöt loppuun verkkosivuillasi.

2. Toteuta selkeä Call-to-Action (CTA)

Call-to-Actioneiden (CTA) avulla johdatat lukijaa kohti tavoitetta, joka uutiskirjeissä on useimmiten kirjeen merkittävin linkki tai yksi niistä. Tästä syystä se suunnitellaan selkeästi taustastaan erottuvaksi ja siten, että painikkeen teksti on vastaanottajalleen mahdollisimman houkutteleva.

Hyvin toteutetun CTA:n avulla voidaan korottaa merkittävästi uutiskirjeen klikkaussuhdetta ja niitä hyödyntämällä hyvä CTR puoliksi hoituu puolestasi.

Hyvä CTA:

  • Erottuu taustasta
  • Puhuttelee kohdeyleisöäsi
  • Houkuttelee lukijaa tekemään halutun toiminnon
  • Sopii uutiskirjeen pääviestiin
Lue lisää lisää vinkkejä Call-to-Actioneiden käyttöön

3. Optimoi uutiskirjeet mobiililaitteille

Varmistamalla, että kirjeesi ovat optimoitu mobiililaitteille voit parantaa uutiskirjeesi klikkausprosenttia. Tiesitkö, että nykyään 81 % sähköposteista luetaan mobiilissa?

Harva asia on uutiskirjeen lukijasta yhtä turhauttavaa kuin liian pieni teksti tai painikkeet, joita ei pysty klikkaamaan. Varmista, että uutiskirjeissäsi on tarpeeksi suuret fonttikoot ja CTA-painikkeet helpottaaksesi uutiskirjeiden silmäilyä mobiilissa. Muista testata uutiskirjetyökalusta, että kirjeesi istuu mobiililaitteelle varmistaaksesi, että kirje toimii ja näyttää samalta kaikille vastaanottajille.

4. Päätä, mikä on hyvä CTR sinulle

Paras tapa seurata sähköpostimarkkinointisi kehittymistä on verrata tuloksia aiempiin lukuihin. Jos numerot kasvavat, olet oikealla polulla. Älä kuitenkaan tuijota vain yhtä lukua, vaan pidä mielessä sähköpostimarkkinointisi tavoitteet. Haluatko kasvattaa liikennettä verkkosivuillesi vai tiedotatko yrityksesi sisäisistä uutisista työntekijöille? Esimerkiksi sisäisen uutiskirjeen avausprosentti voi olla lähes 100 %, kun taas B2B-uutiskirjeen avainluvut ovat usein huomattavasti alhaisempia. 

Tarvitsetko työkalun sähköpostimarkkinointiin?

Kotimaisella LianaMailer-työkalulla lähetät sujuvasti markkinointiviestisi kohderyhmillesi. Helppokäyttöisten, sisäänrakennettujen analytiikkaominaisuuksien avulla tarkastelet ja kasvatat uutiskirjeen avausprosenttia ja klikkausprosenttia, unohtamatta muita olennaisia sähköpostimarkkinoinnin mittareita.

Kysy meiltä sähköpostimarkkinoinnista!

Katso myös nämä sähköpostimarkkinointiin liittyvät sisällöt: 

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja