Media-analyysi
Media-analyysin avulla pureudutaan organisaatiosi näkyvyyteen ja imagon vaikuttavuuteen. Julkisuuskuva-, kilpailija- ja someanalyysit tarjoavat arvokasta tietoa, jolle voit perustaa viestinnän päätöksiä tulevaisuudessa. Julkisuusanalyysin voi ottaa strategiseksi työkaluksi. Se viitoittaa viestintätoimenpiteitä, joiden vaikutuksia tarkastellaan taas seuraavassa analyysissä. Lianan analyytikot toteuttavat julkisuuskuva- ja näkyvyysanalyysit kaikenlaisille organisaatioille sopivalla syklillä.
Miten media-analyysejä hyödynnetään?
Analyysien avulla seurataan organisaation, teeman tai tapahtuman näkyvyyttä mm. journalistisessa verkkomediassa, sosiaalisessa mediassa ja näköislehdissä.
Organisaatio pystyy hyödyntämään raporttia julkisuuskuvansa esittelyssä johdolle tai muille sidosryhmille. Viestintätiimin aika voidaan hyödyntää itse viestinnän toteuttamiseen, kun puolueeton taho keskittyy datan analysoimiseen ja kokoamiseen.
Miksi media-analyysi?
- Saat puolueettoman näkökulman medianäkyvyydestänne ja sen kehittämisestä
- Pystyt selvittämään oman ja kilpailijoiden brändien vahvuudet ja heikkoudet
- Saat konkreettista dataa, jota voit käyttää tulevaisuuden päätöksenteossa
- Tiedät miten ja missä sävyssä organisaatiostanne puhutaan eri medioissa
- Tiedät ovatko tiedotteenne päässeet haluttuihin medioihin ja mikä niiden vaikuttavuus on
- Saat jatkuvaa palautetta viestinnän vaikuttavuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta
Mitä analyysissa voidaan tarkastella?
Tarkastelun kohteeksi erilaisissa analyyseissä voidaan ottaa organisaation oma näkyvyys, näkyvyys suhteessa kilpailijoihin tai verrokkiorganisaatioihin, julkisuus erilaisten teemojen ympärillä tai näkyvyys sosiaalisessa mediassa erilaisten painotusten valossa. Analyysien sisällöt voivat olla esimerkiksi:
- Organisaation näkyvyys – kevyt aloitus näkyvyyden seuraamiseen
- Organisaation julkisuuskuva – syvempi katsaus julkisuuskuvaan
- Kilpailijoiden tai verrokkiorganisaatioiden näkyvyyden vertailu
- Organisaation näkyvyys tai julkisuuskuva sosiaalisessa mediassa
“Tieto on valtaa monessakin suhteessa: mediaseuranta ja -analyysit ovat antaneet konkreettisemman kuvan golfin medianäkyvyydestä ja oman toiminnan vaikutuksia on voinut mitata tarkemmin.”
Esimerkkejä analyyseista
Organisaation näkyvyys
- Kevyt määrällistä näkyvyyttä seuraava analyysi
- Analyysimme ovat esitysmuotoisia ja sisältävät myös linkin uutislistaukseen
- Ensimmäinen analyysi käydään analyytikon kanssa yhdessä läpi, ja yhteistyöpalavereita pidetään aina tarpeen mukaan
Organisaation julkisuuskuva
- Syvällisempi organisaation määrällistä ja laadullista näkyvyyttä mittaava julkisuusanalyysi
- Oma käsitys julkisuudesta saattaa olla harhaanjohtava, ja julkisuusanalyysi tarjoaa objektiivisen mittarin sille, miten organisaatio on onnistunut saamaan näkyvyyttä
- Julkisuusanalyysi auttaa myös tavoitteiden toteutumisen raportoinnissa
Kilpailija- tai organisaatiovertailu
- Kilpailija-analyysi kertoo valittujen kilpailijoiden näkyvyydestä verkkolähteissä ja viestii markkinoilla tapahtuvista signaaleista
- Todella helppo tapa hahmottaa ajantasainen kilpailijatilanne
- Vertailun pohjalta organisaatiosi voi reagoida ja toteuttaa omaa markkinointia ja viestintää kilpailukentällä
Toimialan näkyvyys mediassa
- Toimiala-analyysi kertoo, kuinka tietystä toimialasta keskustellaan mediassa
- Missä suhteessa organisaation strategiset viestit toimialaan liittyen näkyivät artikkeleissa ja kaipaako jokin viesti lisähuomiota
- Analyysi voi antaa esim. ideoita kuinka itse erottua toimialalla, millaiset tiedotteet ja tarinat pääsevät läpi mediassa parhaiten, tai mitä muut toimijat alalla ovat tehneet
Teema-analyysi
- Teema-analyysi kertoo kuinka määritellystä teemasta keskustellaan mediassa
- Tämän pohjalta voidaan reagoida ja toteuttaa jatkoviestintää medialle ja sosiaalisen median vaikuttajille
- Media-analyysi toteutetaan valitusta teemasta ja halutuista lähteistä
- Organisaation suhde ilmiöihin voi olla kulmana teema-analyysissä
Sosiaalisen median analyysi
- Sosiaalisen median analyysi sisältää hakusanoja organisaatiosta ja haun täytyy sisältää myös organisaation #hashtagin ja/tai @julkaisijanimen
- Seurannan lähteinä ovat Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube
- Sosiaalisen median analyysiin voidaan valita myös lisäominaisuuksia, kuten sävytys, teemoitus tai kilpailijavertailu
Media-analyysipalvelu sisältää esimerkiksi:
- Aloituspalaverin, jossa käymme läpi tarpeesi media-analyysille
- Tulossuunnitelman, johon kirjataan ylös konkreettiset tavoitteesi ja seurataan niiden toteutumista
- Media-analyysin toimituksen sähköisesti halutuin aikavälein esimerkiksi kuukausittain, kvartaaleittain tai vuosittain
- Raportoinnin helppolukuisessa muodossa, jonka voit jakaa sellaisenaan esimerkiksi johdolle
- Analyysin läpikäynnin yhdessä asiantuntijoidemme kanssa aina tarpeen mukaan
Media-analyysipalvelun hinnat alkaen 120 €/kk. Hinta määräytyy palvelun laajuuden mukaan.
Media-analyysin hyödyt erilaisissa organisaatioissa
Näkyvyys- tai julkisuuskuva-analyysi on arvokas työkalu organisaatiolle tai yritykselle saada tietoa organisaation näkyvyydestä mediassa, organisaatiosta kirjoitettujen juttujen sävystä ja myös erityisistä aiheista, jotka saattavat olla kytköksissä tiettyyn tapahtumaan, sesonkiin tai kriisiin.
Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin
Lianan tuotteisiin luottaa yli 3 500 yritystä, useat valtionhallinnon organisaatiot sekä yli 35 pörssiyritystä Suomessa. Tällä hetkellä Lianan tuotteita käytetään 29 eri maassa, useilla eri kielillä.
Inspiroidu blogeistamme
Viestintä, mediasuhteet ja julkisuuskuva ovat paljon esillä blogissamme. Julkaisemme säännöllisesti uusia artikkeleita, videoita, infograafeja, oppaita sekä webinaaritallenteita.