Kaupungit ja kunnat
Kaupungit ja kunnat hyötyvät Lianan monipuolisesta viestintäkokonaisuudesta. Tiedottaminen ePressillä auttaa organisaatiota levittämään tietoa kuntalaisille tai kaupunkilaisille tärkeistä asioista. LianaMonitorilla kaupunki tai kunta taas voi seurata omaa mainettaan, tehdä vertailua, sekä seurata yleistä keskustelua liittyen alueellisiin tai valtakunnallisiin kysymyksiin. Sopivalla syklillä tehdyt media-analyysit täydentävät kokonaisvaltaisen viestinnän.
Liity tyytyväisten asiakkaiden joukkoon
Lukuisat kaupungit ja kunnat luottavat Lianan viestintäratkaisuihin tiedottamisessa, mediaseurannassa sekä erilaisissa media-analyyseissä.
Kaikki kaupungin tai kunnan viestintään
Kunnan tai kaupungin tärkeät aihealueet, kuten lainsäädännöllinen uutisointi, merkittävät hankkeet, alueen yritysten ja virastojen viestintä sekä elinkeinoelämälle ja matkailulle tärkeät aiheet nivoutuvat viestintäkokonaisuudessa, johon kuuluvat tiedottaminen, seuranta ja analyysit.
Tiedottaminen
Avullamme luot ja ylläpidät laadukkaita mediasuhteita, seuraat viestisi läpimenoa ja lähetät tiedotteita kuntasi tai kaupunkisi toiminnasta yhdessä paikassa. Käytössäsi on ylläpidetty mediakantamme ja tiedotteesi julkaistaan Suomen käytetyimmässä uutisportaalissa ePressi.comissa. Palvelumme avulla pidät huolen siitä, että juuri oikeat toimittajat saavat tiedotteesi ja että tiedotteiden toimitusvarmuus on kunnossa.
Mediaseuranta
Seuraa kaupungillesi tai kunnallesi tärkeitä avainsanoja kaikissa kanavissa ja mittaa viestiesi läpimenoa määrällisillä ja laadullisilla mittareilla. Ota käyttöön sähköposti- tai mobiiliraportit ja raportoi osumista organisaatiosi sisällä, esimerkiksi johdolle. Mediaseurannan avulla mittaat viestinnällisiä onnistumisiasi sekä reagoit ajankohtaisiin tapahtumiin.
Media-analyysit
Julkisuusanalyysien avulla seuraat kaupungin tai kunnan, teeman tai tapahtuman näkyvyyttä ja julkisuuskuvaa sinulle sopivalla syklillä. Tällöin viestintätiimisi aika voidaan hyödyntää itse viestinnän toteuttamiseen, kun puolueeton taho keskittyy datan kokoamiseen ja analysointiin. Jatkuva mittaaminen auttaa löytämään paremmin syy-seuraussuhteita viestinnän toimissa.
Parhaiden kehitysideoiden löytäminen
Muiden kuntien tai kaupunkien seuraaminen joko itsenäisesti LianaMonitorilla tai analyysien avulla voi tuoda paljon hyviä kehitysideoita oman toiminnan kehittämiseen. Seurannalla voi kattaa kaupunkien ja kuntien kotisivut, pöytäkirjat ja tietenkin mediat, jotka näistä kirjoittavat. Jos jokin toinen kunta hoitaa hyvin jonkun kunnallisen toiminnon, esimerkiksi matkailun kehittämisen, maahanmuuton järjestämisen tai tempaukset ja tapahtumat, voi tämän kunnan seuranta olla hyödyllistä.
“Ostimme koko analyysin Lianalta ja saimme, mitä tilasimme.”
Oman näkyvyyden seuraaminen
LianaMonitorilla voit seurata kuntasi tai kaupunkisi yleistä näkyvyyttä ja mainetta monella eri tasolla. Joskus pelkkä tieto siitä että kunnasta on kirjoitettu jotain riittää, mutta jos kunnasta kirjoitetaan jatkuvasti, pitäisi osumia olla mahdollisuus arvottaa. Näitä voit seurata liittyen omaan kaupunkiisi tai kuntaasi:
-
Yleinen julkisuus ja maine sekä sen arvottaminen
-
Julkisuus ulkomaisessa lehdistössä esim. matkailun näkökulmasta
-
Kuntalaisten mielipiteiden ja huolenaiheiden kuuntelu ja mahdollisuus reagoida
-
Tapahtumien näkyvyys
Viestinnän työkalut ja tiedolla johtaminen
Kaupunki- tai kuntaorganisaation IT-osasto voi hyödyntää Lianan palveluista kertynyttä dataa kolmannen osapuolen järjestelmissä API-rajapinnan avulla. Yhdistämällä mediaseurannan datan voit seurata esimerkiksi millainen vaikutus lähetetyillä tiedotteilla ja uutiskirjeillä on medianäkyvyyteen, sivustovierailumääriin tai sosiaalisen median seuraajiin.
Turun kaupungin medianäkyvyys ja julkisuuskuva media-analyysin avulla
Turun kaupunki jakaa tiedotteita, kuvia sekä muita tiedostoja uutishuoneessaan Lianan ePressi-julkaisualustalla. Turku halusi kattavan laadullisen media-analyysin kaupungin näkyvyydestä ja imagosta, ja aiemman yhteistyön myötä Turku valitsi analyysin toimittajaksi Liana Technologiesin. Lue, miten Lianan palveluyksikkö toteutti räätälöidyn media-analyysin vastaamaan kaupungin tarpeita ja tavoitteita.
Miten viestintä tukee Tampereen kaupungin strategiaa?
Minkälaista vaikuttavuutta viestinnällä tavoitellaan? Miten viestintä on tukenut kaupungin kehitystä ja lisännyt sen vetovoimaa? Tampereen kaupungin viestintäjohtaja Katja Kannonlahti vastaa Lianan webinaarissa näihin kysymyksiin. Katso se vasemmalta.