Koulut ja oppilaitokset
Toimivat viestintäratkaisut ovat elintärkeä osa koulun tai oppilaitoksen toimintaa. Tiedottamalla oppilaitoksen erityispiirteistä, tutkimuksesta, hankkeista ja vapaa-ajan toiminnasta voidaan tehokkaasti houkutella opiskelijoita, opetushenkilökuntaa sekä rahoittajia. Mediaseurannan avulla koulu tai oppilaitos voi seurata keskustelua alan ympärillä sekä poimia muiden toiminnasta parhaita käytäntöjä. Julkisuuskuva-analyysi voi kertoa esimerkiksi puolivuosittain, miten oppilaitoksen julkisuuskuva on kehittynyt.
Liity tyytyväisten asiakkaiden joukkoon
Lukuisat koulut ja oppilaitokset luottavat Lianan viestintäratkaisuihin tiedottamisessa, mediaseurannassa sekä erilaisissa media-analyyseissä.
Oppilaitosten tiedottamistarpeet
ePressi-tiedotejakelupalvelun avulla koulut ja oppilaitokset viestivät medialle ja sitä kautta sidosryhmille ja potentiaalisille tai nykyisille opiskelijoille organisaatiolleen tärkeistä asioista. Helppo kohdennus ja ajantasainen mediakanta takaavat, että viestintä menee oikeaan osoitteeseen. Oppilaitos voi tiedottaa esimerkiksi seuraavista asioista:
- Uudet alkavat koulutusohjelmat ja kurssit, jatko- ja täydennyskoulutukset
- Yritysyhteistyöt
- Koulujen valtion kautta saamat avustukset ja tuet
- Kansainväliset yhteistyöt
- Opiskelijatarinat
- Tutkimukset ja tilastot
- Koulutusten uudistuminen
- Sertifikaatit ja akkreditoinnit
Mitä oppilaitosten kannattaa seurata
Oman näkyvyyden seuraaminen on tärkeää, kun mietitään seikkoja, joilla houkutella opiskelijoita. LianaMonitorilla voi kuitenkin seurata hyvin monia muitakin koulutusalaan liittyviä aiheita:
- Oma näkyvyys eri medioissa
- Miten muut koulut tai oppilaitokset näyttäytyvät mediassa
- Vastuullisuus
- Koulutusmainonta
- Yhteistyöhankkeet sekä muut hankkeet
- Koulutusten sisältöihin liittyvät ajankohtaisaiheet
- Strategiset teemat
- Mielipidevaikuttajat
"Sosiaalisen median seuranta on tärkeää etenkin yhteisöllisissä projekteissa. Lianan Liana®Cloud PR & Media -ratkaisun mediaseurantapalvelu kerää tiedot eri sosiaalisen median kanavista helposti yhteen analysoitavaksi."
Media-analyysit koulujen ja oppilaitosten tarpeisiin
Koulu tai oppilaitos hyötyy oikealla syklillä – esimerkiksi puolivuosittain tai vuosittain – tehdystä julkisuuskuva-analyysistä. Analyysissä voi seurata muun muassa seuraavia:
- Oman näkyvyyden kehitys
- Muut muutokset näkyvyydessä
- Vertailut valittuihin verrokkiorganisaatioihin
- Teema-analyysit: sidosryhmäyhteistyö, yritysyhteistyö, vastuullisuus, eri koulutusalojen näkyminen mediassa, kansainvälisyys, tutkimus jne.