Tehokasta lisämyyntiä markkinoinnin automaatiolla
Etuovi.com on Suomen tunnetuin ja suurin asunto- ja kiinteistökaupan verkkopalvelu, joka tavoittaa kuukausittain lähes kaksi miljoonaa eri kävijää. Sitouttaakseen nykyisiä asiakkaitaan ja tehostaakseen tuotteidensa lisämyyntiä Etuovi otti käyttöön markkinoinnin automaatiotyökalu LianaAutomationin, jota testattiin aluksi kolmen kuukauden pilottihankkeena.
Selkeät tavoitteet luovat hyvän pohjan markkinoinnin automaatiolle
Etuovella on ollut jo alusta lähtien selkeä visio siitä, mitä markkinoinnin automaatiolla halutaan saavuttaa. Viestinnän tavoitteena on ollut:
- Sitouttaa olemassa olevat asiakkaat ja tarjota heille hyödyllistä tietoa Etuoven palveluista.
- Esitellä palveluita uusille asiakkaille, ja helpottaa heidän päätöksentekoaan ostoprosessin eri vaiheissa.
Miten automaatio toteutettiin?
Etuovi.com testasi markkinoinnin automaatiota ensin kolmen kuukauden pilottihankkeella, jonka aikana ostaville asiakkaille lähetettiin personoitua tietoa heidän tekemästään ostoksesta.
Automaation ensimmäisen viestin kautta asiakkaat pääsivät konkreettisesti katsomaan, mitä hyötyä palvelun ostaminen oli heille tuonut. Tämän jälkeen asiakkaille kohdennettiin myynnilllisempää lisäviestintää, jossa heitä muistutettiin yrityksen tuotevalikoimasta. Automaatioissa huomioitiin myös alusta lähtien asiakkaiden erilaiset ostot ja heille kohdennettiin viestintää niiden mukaan.
Koska automaatioiden hyvät tulokset näkyivät jo muutaman kuukauden pilottijakson aikana, LianaAutomation otettiin Etuovella pian jatkuvaan käyttöön ja osaksi yrityksen jokapäiväistä markkinointia.
Markkinoinnin automaation tulokset
Etuovi.comin automaatioviestit ovat herättäneet paljon kiinnostusta asiakkaissa, ja niitä on avattu ja klikattu ennätyksellisen paljon. Lähetettyjen automaatiokirjeiden avausprosentit ovat olleet lähelle 84 % ja klikkauprosentit keskimäärin jopa 6 %. Lisäksi automaatioiden aloittamisella on ollut selkeä vaikutus Etuoven tuotteiden myynnin kasvuun.
Tulevaisuuden suunnitelmat
Jatkossa Etuovella aiotaan automaatioiden avulla helpottaa palvelun käyttäjien päätöksentekoa ostovaiheessa tarjoamalla heille tarpeeksi tietoa erilaisista myynti-ilmoitukseen liittyvistä lisänäkyvyystuotteista. Se, että asiakas saa ilmaiseksi ylimääräistä tietoa myymästään kohteesta, luo asiakastyytyväisyyttä ja saa asiakkaan palaamaan palvelun pariin myöhemmin, jolloin hän saattaakin jo olla valmis uusiin lisäostoihin.