Nenäpäivä-säätiö tuo Nenäpäivän sanoman koko kansan tietoisuuteen Lianan viestinnän ratkaisuilla
Tutun Nenäpäivä -formaatin takana toimii Suomessa Nenäpäivä-säätiö, joka on perustettu vuonna 2004 Suomen UNICEFin, Suomen Punaisen Ristin ja Kirkon Ulkomaanavun toimesta yhdessä Ylen kanssa. Lähes jokaiselle suomalaiselle tuttu, toukokuusta marraskuuhun ulottuva Nenäpäivä-hyväntekeväisyyskampanja huipentuu jokavuotiseen suoraan ja Suomen suurimpaan hyväntekeväisyyslähetykseen Ylen kanavilla.
Nenäpäivä tuttuine punaisine nenineen kantaa sisällään tärkeää sanomaa maailmasta, jossa jokaisella lapsella olisi mahdollista elää hyvää ja turvallista elämää. Nenäpäivä-säätiön eli Nenätoimiston toiminta tähtääkin takaamaan yhdessä yhdeksän muun toimijan kanssa, että Nenäpäivänä voidaan kerätä varoja maailman lapsille pitkäkestoiseen kehitysyhteistyöhön ja globaalin oikeudenmukaisuuden edistämiseen – viihteen ja yhteisen kansanliikkeen voimin.
Viestinnän tehokolmikolla helpotusta Nenäpäivä-säätiön viestintään
Non-profit-toimijana Nenäpäivä-säätiölle oli tärkeää löytää helppokäyttöiset ja kustannustehokkaat viestinnän työkalut, joilla halutut kohderyhmät tavoitetaan vaivatta ja nopeasti. Kun näitä tarpeita vastaamaan etsittiin palveluntarjoajaa, Liana tarjosi sekä tarvittavat viestinnän ratkaisut että toimivan asiakaspalvelun, joka oli säätiölle erityisen tärkeää.
Nykyisin Nenäpäivä-säätiö hyödyntääkin toiminnassaan Lianan työkaluista viestinnän tehokolmikkoa: uutiskirjetyökalu LianaMaileria, mediaseurantatyökalu LianaMonitoria ja lehdistötiedotejakelupalvelu ePressiä. Mukana säätiön mediaseurantaa vauhdittamassa on myös Lianan palveluista media-analyysit.
Mediaseurannasta ja tiedotejakelupalvelusta merkittävää apua arkeen
Nenäpäivä-säätiöltä kuvataan tiedotejakelupalvelusta ja mediaseurannasta tulleen elintärkeä osa heidän työtään. Mediaseurannan avulla pysytään perillä siitä, mitä eri alustoilla puhutaan ja tiedottamisen ratkaisulla omat tiedotteet saadaan medialle näkyviksi. Erityisesti oma uutishuone saa kiitosta säätiöltä, sillä sen avulla tiedotteiden, mediakontaktien ja pressikuvien jako medialle onnistuu helposti. Lisäksi ePressin käyttöönoton myötä tiedotteet ovat menneet hienosti läpi mediassa, mikä tukee Nenäpäivän tärkeän sanoman levittämistä. Tyytyväisyyttä palveluun on myös herättänyt tiedotteiden avausprosentit, joiden säätiö kuvailee olevan varsin hyviä.
Lianan ammattilaisten tekemät media-analyysit taas ovat auttaneet Nenäpäivä-säätiötä pureutumaan Nenäpäivän näkyvyyteen eri medioissa. Media-analyytikkojen koostamat media-analyysit tarjoavat puolueettomia näkökulmia omaan näkyvyyteen eri medioissa, jolloin saadaan paremmin palautetta sekä sävystä, jolla omasta organisaatiosta puhutaan eri alustoilla että siitä, onko oma viestintä saavuttanut halutut tavoitteet. Hyödyntämällä media-analyysia palveluna siis tiedetään paremmin, missä milloinkin mennään ja osataan tehdä tarvittaessa muutoksia oman viestinnän tehostamiseksi.
Uutiskirjetyökalulla hyvät uutiset maailmalle
LianaMailer-uutiskirjetyökalun avulla säätiö lähettää tilaajilleen niin sanottuja hyvien uutisten -uutiskirjeitä, joissa se kertoo Nenäpäivän ajankohtaisista tapahtumista ja siitä, miten apu menee perille. Lisäksi sähköpostityökalu on Nenäpäivä-säätiölle merkittävä apu varainhankinnassa sekä kampanjoiden etenemisestä tiedottamisessa.
Säätiö kokee Lianan uutiskirjetyökalun palvelevan erinomaisesti tarkoitustaan ja yrityskumppaneiltakin on saatu kiitosta lähetetyistä kirjeistä. Iloisena seikkana pidetään myös uutiskirjeiden avausprosentteja ja klikkausten määriä, joihin Nenäpäivä-säätiö kertoo olevansa tyytyväinen.