Vahvempia asiakassuhteita sähköisellä viestinnällä
Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja. Yritys aloitti panimotoiminnan vuonna 1819 ja on tänä päivänä Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Vuodesta 2000 lähtien Sinebrychoff on ollut osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
Sinebrychoffille laatu, vastuullisuus ja ympäristöasiat kulkevat käsikkäin. Pyrkimyksenä on parantaa toimintoja jatkuvasti, kunnioittaa luontoa sekä minimoida ympäristöllisiä haittavaikutuksia.
Asiakassuhteiden vahvistamista viestinnällä
Sinebrychoffin tavoitteena oli vahvistaa olemassa olevia asiakassuhteita sekä ylläpitää asemaansa hyvänä yhteistyökumppanina ja Suomen johtavana panimoalan yrityksenä.
Asiakassuhteita päätettiin vahvistaa kehittämällä sähköistä asiakasviestintää. Tavoitteena oli lähettää asiakkaille uutiskirjeitä, joiden sisältö hyödyttäisi asiakasta hänen omassa toiminnassaan. Toteuttaakseen sähköisen uudistuksensa Sinebrychoff tarvitsi käyttöönsä uuden, käyttäjäystävällisen digimarkkinoinnin työkalun.
Haasteiden kautta voittoon
Sinebrychoff valitsi digiprojektinsa kumppaniksi Liana Technologiesin, joka erottui valintaprosessissa edukseen erityisesti aktiivisella asiakaspalvelullaan.
Asiakaskirjeen rakennetta suunniteltiin tarkkaan etukäteen periaatteella ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”. Suunnitteluvaiheen edetessä ulkoasu eli vielä jonkin verran uusien ideoiden syntyessä matkan varrella. Lianan ammattimaisen otteen ja ketterän työkalun avulla suunnitelmat saatiin tarkoin toteutettua.
Uutiskirjepohjan koodauksen edetessä ilmeni, että yrityksen tiukka palomuuri aiheutti ongelmia viestilähetyksissä. Testausta ja varmistusta jouduttiin siten tekemään useaan otteeseen ennen kuin uutiskirjepohja sai lopullisen muotonsa. Haasteista kuitenkin selvittiin. Jälkeenpäin katsottuna erityisesti omasta yhteyshenkilöstä ja käyttökoulutuksesta koettiin olleen suuri apu projektin edetessä. Nyt käyttäjät voivat lähettää uutiskirjeitä itsenäisesti.
Mitattavia tuloksia
Sinebrychoff lähettää nyt säännöllisesti sähköisiä uutiskirjeitä asiakkailleen. Uutiskirje on saanut hyvän vastaanoton kohderyhmässään. LianaMailer-uutiskirjetyökalun käyttöä on myöhemmin laajennettu myös yrityksen sisäiseen viestintään.
LianaMailerin raportointityökalujen avulla voidaan seurata kirjeiden toteutuneita avaus- ja klikkausmääriä jokaisen lähetyksen jälkeen. Sinebrychoffin uutiskirjeet ovat saavuttaneet seuraavia tuloksia:
- Parhaimmillaan avausmäärä (OR) on kohonnut 39,3 prosenttiin
- Parhaiten kohderyhmään vedonneessa uutiskirjeessä klikkausprosentti (CTR) oli 28,3 %