Nopeasti tuloksia Lianan avaimet käteen -palvelulla
Suomen Golfliitto on suomalaisten golfseurojen valtakunnallinen keskusjärjestö, jonka tehtävänä on toimia seurojen toiminnallisena yhdyssiteenä. Järjestö halusi tehostaa viestintäänsä markkinoinnin automaation avulla ja halusi käyttöönsä avaimet käteen -ratkaisun. Teknologian käyttöönottoa nopeutti Lianan tarjoamat markkinoinnin automaation palvelut, joiden ansiosta Golfliitto saattoi ulkoistaa monikanavaisen markkinoinnin automaation ja sosiaalisen median mainonnan tekemisen suoraan Lianalle.
Markkinoinnin automaation onnistunut käyttöönotto
Vuonna 2020 Suomen Golfliitto halusi kokeilla siipiään markkinoinnin automaation suhteen ensimmäisen kerran. Liana lähti toteuttamaan Suomen Golfliitolle digitaalista markkinointia, johon kuuluivat visuaalinen suunnittelu, maksullisen mainonta sekä automaatiokampanjoiden toteutus ja hallinta. Kevään koronakriisin aikana vanhoille pelaajille haluttiin viestiä nopeasti senhetkisestä tilanteesta ja miten tämä vaikutti lajin pelaamiseen. Liana toteutti kampanjakokonaisuudet, suunnitteli uudet visuaaliset elementit, kuvituskuvat Golfliiton aiemman graafisen ohjeistuksen pohjalta, kirjoitti sisällöt uutiskirjeisiin sekä hoiti kampanjoiden kokonaishallinnan. Tue golfyhteisöäsi -kampanja sai hyvän vastaanoton ja kirjeen avausprosentti oli 49,7 %.
Kuvittaja: Elisa Raittila
Seuraava markkinointikampanja aloitettiin kesällä 2020. Kampanjan tavoitteena oli houkutella uusia pelaajia lajin pariin. Kampanjaa varten luotiin laskeutumissivu, jonka kautta asiasta kiinnostuneet pystyivät osallistumaan alkeiskurssin arvontaan antamalla yhteystietonsa laskeutumissivun lomakkeeseen. Kampanjaa varten asiantuntijamme suunnittelivat ja toteuttivat mm. sosiaalisen median mainonnan sekä kampanjan automaatioketjut. Automaatioketjun ensimmäisen kirjeen avausprosentti oli 76 %.
Suomen Golfliitto on ollut erittäin tyytyväinen saatuihin tuloksiin. Järjestö on saanut vauhdikkaan alun markkinoinnin automaatioon ja sen rooli tulee korostumaan heillä myös jatkossa.
Lianan palveluyksikön design-tiimi otti Golfliiton graafisen ohjeistuksen huomioon suunnitellessaan uusia kuvituksia muun muassa uutiskirjeiden käyttöön. Kuvittaja: Elisa Raittila
Datan ja tiedon hyödyntäminen helpottaa työtä ja auttaa päätöksenteossa
Markkinoinnin automaatio -palvelun lisäksi Suomen Golfliitolla on käytössään Lianan monipuolisista digiratkaisuista ePressi, LianaMailer ja LianaMonitor. Lianan digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän työkalujen käyttöönotto on helpottanut Suomen Golfliiton työtä. Tiedotteiden ja kuvien lähettäminen on muuttunut helpommaksi kun osoitteistoa ei tarvitse enää itse hallita ja päivittää. Mediaseurannassa ja uutiskirjeissä päätöksiä voidaan tehdä perusteellisemmin datan avulla. Toiveissa on myös, että menestyksekkäästi käyttöön otettu markkinoinnin automaatio tulee säästämään työaikaa jatkossa.