Sidosryhmäsi odottavat, että palvelet heitä tehokkaasti verkossa. Toimivat verkkosivut ovat alusta loppuun asti huolella tehdyt, vaiheissa toteutetut ja helposti mukautettavissa yrityksen tarpeisiin läpi niiden eliniän.
Verkkosivu-uudistuksen pariin hypätään kuitenkin usein kiireellä ja ilman loppuun asti mietittyä suunnitelmaa. Tällöin lopputuloksena saattaa olla verkkosivut, jotka eivät palvele yrityksesi tarpeita. Lopulta verkkosivuja päädytään uudistamaan muutaman vuoden välein isolla rahalla, jolloin pääsee syntymään verkkosivu-uudistusten kierre – ilman, että sitä edes huomataan.
Kuinka sitten toteuttaa ketterä ja onnistunut verkkosivu-uudistus, joka antaa sivustollesi pitkän eliniän, helpottaa sisällöntuotantoa, säästää rahaa sekä vielä taipuu organisaatiosi tarpeisiin? Kokosimme listan, jonka avulla kierrät verkkosivu-uudistuksen sudenkuopat ja saat projektin mahdollisimman sujuvasti maaliin.
Onko verkkosivujen päivittäminen ajankohtaista?
Näin toteutat onnistuneen verkkosivu-uudistuksen:
- Valitse asiantunteva kumppani
- Määritä selkeät tavoitteet
- Huomioi asiakkaiden tarpeet
- Panosta käytettävyyteen ja löydettävyyteen
- Briiffaa kumppanisi aina askel pidemmällä
- Konsultoi kumppania tavoitteista
- Jätä budjettiin pelivaraa
- Varaa tarpeeksi aikaa sisällönsyöttöön
- Huomioi hakukoneoptimointi
- Julkaise ensimmäinen versio
- Jatkokehitä
1. Valitse asiantunteva kumppani
Kumppanin valinta verkkosivu-uudistukseen on koko projektin tärkeimpiä valintoja. Asiantunteva kumppani osaa toteuttaa projektin asiakkaan tarpeita kuunnellen ja tarpeen vaatiessa painaa jarrua uudistuksen aikana, jotta projekti voi edetä tavoitteiden mukaisesti.
Oikea kumppani tarjoaa yrityksellesi julkaisualustan, joka taipuu yrityksesi tarpeisiin sekä on helposti muokattavissa myös, jos yrityksesi tarpeet muuttuvat.
2. Määritä selkeät tavoitteet
Mieti tarkkaan, mitkä ovat päällimmäiset syyt verkkosivujen päivittämiselle. Jos syynä on sivujen ikä, hitaus tai uudistaminen itsessään, kannattaa pysähtyä hetkeksi. Edellä mainitut syyt ovat kaikki huomionarvoisia, mutta verkkosivu-uudistuksen tulisi aina lähteä liikkeelle tavoitteista käsin.
Käynnistä siis verkkosivu-uudistuksesi liiketoiminnan näkökulmasta. Tässä kohtaa kannattaakin muistaa, mitkä ovat omat liiketoiminnalliset tavoitteet ja lähteä niiden pohjalta miettimään, mitä tavoittelet verkkosivu-uudistukselta. Haluatko lisää liikennettä sivustollesi, kehittää sen sisältöjä ja käytettävyyttä, hoivata liidejä tai tarjota kävijöille personoidun kokemuksen?
Mieti ennen verkkosivujen uudistamista vastaukset ainakin näihin:
- Mikä on sivuston tarkoitus ja mitä aidosti tavoitellaan? Mitä sivustolta odotetaan liiketoiminnan, visuaalisuuden, käyttäjän tai teknisten ominaisuuksien kannalta?
- Miksi tätä tavoitellaan? Halutaanko kehittää sivuston käytettävyyttä ja käyttökokemusta, edistää myyntiä tai päivittää sivuston visuaalinen ilme?
- Kenelle verkkosivu-uudistus tehdään? Ketä pyritään palvelemaan?
Kun nämä seikat ovat tarkkaan mietittynä ja selkeästi jäsenneltynä, voit palata niiden pariin läpi projektin.
Verkkosivut tulee lähes aina suunnitella viiden vuoden aikahaarukalle. Tällä varmistetaan, että verkkosivut palvelevat pitkän aikavälin liiketoiminnallisia tavoitteita. Vaikka tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, on huomioitava, että verkkosivu-uudistus on pitkällä aikavälillä tapahtuva projekti, jonka tavoitteet voivat unohtua matkan varrella.
3. Huomioi asiakkaiden tarpeet
Muista, ketä varten olet rakentamassa uutta sivustoa. Nosta siis asiakkaidesi ja sidosryhmiesi tarpeet keskiöön. Pohdi, onko uusi kokonaisuus tai sen ominaisuudet asiakkaidesi kannalta olennaisia tai edes välttämättömiä.
Ota siis askel taaksepäin ja mieti sivustosi käyttäjää. Keskity käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja mieti, mitä asiakas haluaa verkkosivuillasi olevan, jotta päätyy ostamaan tai suorittamaan siellä haluamasi toiminnon eli suorittamaan konversion.
4. Panosta käytettävyyteen ja löydettävyyteen
Verkkosivujen visuaalisuus on tärkeä elementti, mutta ei kaikki kaikessa. Hyvän verkkosivun design on ennen kaikkea käytännöllinen, sillä kaunis ja paljon elementtejä sisältävä ulkoasu on harvoin yhtä kuin hyvä ja toimiva verkkosivu.
Verkkosivun visuaalisuuden yli kannattaakin suosia sivuston käytettävyyttä ja löydettävyyttä. Käytettävyys ja löydettävyys ovatkin verkkosivu-uudistuksessa paras makupari, jota visuaalisuus seuraa perässä. Kun keskityt näihin kahteen, on huomiosi verkkosivujen olennaisimmassa tehtävässä eli konversioiden syntymisessä.
Löydettävyyteen kannattaa sen sijaan panostaa ennen kaikkea hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Vaikka visuaalisesti näyttävä sivusto onkin kaunista katsottavaa silmälle, voi se vaikuttaa sivuston suorituskykyyn hidastamalla sitä. Hakukoneet eivät suosi tällaisia hitaasti suoriutuvia sivustoja, jolloin hakukonenäkyvyytesi heikkenee. Valitse aina hakukonenäkyvyys visuaalisuuden yli, koska se on liiketoimintasi kannalta tärkeämpää.
5. Briiffaa kumppanisi aina askel pidemmälle
Aloittaessasi verkkosivu-uudistusta pyri antamaan kumppanillesi jotain kättä pidempää. Kerro avoimesti, miksi jotain halutaan tehdä ja mikä on sen liiketoiminnallinen tavoite. Avoimella kommunikoinnilla pidät huolen siitä, että kumppanisi pystyy antamaan sinulle parhaan mahdollisen avun ja toteuttamaan tarpeesi toiveidesi mukaisesti.
Kun olet valinnut itsellesi ensimmäisen kohdan mukaisesti asiantuntevan ja luotettavan kumppanin, ota tästä kumppanuudesta kaikki irti. Kumppanisi on todennäköisesti tehnyt vastaavia toteutuksia ennenkin ja osaa ehdottaa yrityksellesi tehokkaampaa ja edullisempaa toteutustapaa, kuin mitä olisit itse huomannut ajatella. Kerro siis ajoissa mitä haluat, miksi haluat ja miten haluat.
6. Konsultoi kumppania tavoitteista
Aina oman yrityksen resurssien arviointi ei ole helppoa. Useimmiten ennakkoon on vaikea arvioida, paljonko verkkosivu-uudistus vaatii aikaa omalta organisaatiolta. Tällöin kannattaa pyrkiä arvioimalla asettamaan itselle realistinen taso sekä luottaa verkkosivu-uudistukseen valittuun kumppaniin.
Vaikka kumppani ei osaakaan täysin arvioida yrityksesi resursseja, osaavat ammattilaiset kertoa, mitä asetettuun tasoon pääseminen vaatii projektilta, mitä uudistus vaatii yritykseltäsi tai mitä resursseillasi pystytään saavuttamaan.
7. Jätä budjettiin pelivaraa
Verkkosivu-uudistuksen budjettiin pätee sama ohje, kuin budjetointiin ylipäätään – jätä pelivaraa. Uusia ideoita syntyy usein vasta projektin aikana ja yllätyksiä voi tulla vastaan.
Hyvänä nyrkkisääntönä on varata budjettiin noin 10-20 % pelivaraa projektin sovitun ja päätetyn summan lisäksi. Näin takaat itsellesi turvallisen aseman projektin ajaksi mahdollisten yllätysten varalta, jotka aiheuttavat oletettua enemmän kustannuksia. Lisäksi annat mahdollisuuden projektin aikana syntyville uusille ideoille, jotka eivät mahdu alkuperäiseen verkkosivu-uudistuksen budjettiin.
8. Varaa tarpeeksi aikaa sisällönsyöttöön
Verkkosivu-uudistuksen aikana sisällönsyöttö on yksi yleisimpiä sudenkuoppia, joihin kompastutaan. Organisaatioissa on harvoin henkilöä, jonka tehtäviin sisällönsyöttö lukeutuu, minkä vuoksi siihen harvoin osataan varata aikaa. Kumppanisi voi antaa tukea sisällönsyöttöön, mutta vain tiettyyn pisteeseen saakka. Sisällönsyöttö on siis pitkälti vaihe, jonka yrityksen on itse vietävä maaliin.
Kuinka sitten varata tarpeeksi aikaa sisällönsyöttöön? Vastaus on yllättävän yksinkertainen – luo sisältösuunnitelma ennen projektin alkua tai suunnittele sisältö heti, kun se on mahdollista. Tutustu myös julkaisualustaan ennakkoon, jolloin helpotat tulevaa työtäsi.
Sisältö kannattaa aina suunnitella ennen rakennetta: se, mitä sivustosi kertoo, on tärkeämpää kuin se, miten asia on sivustolle aseteltu. Rakenne voidaan suunnitella sivuston sisällön mukaisesti. Jos vuorostaan sivuston rakenne suunnitellaan ensin, ongelmia ilmenee helposti sisällönsyöttövaiheessa, sillä sivuston rakenne ei välttämättä taivukaan tarpeisiisi.
9. Huomioi hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta verkkosivujen auktoriteetin rakentaminen on useimmiten pitkän aikavälin toimintaa. Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä hakukoneoptimointi pitää huomioida alusta asti. Et varmastikaan halua palata lähtöruutuun rakennettuasi sivustosi hakukonenäkyvyyttä vuosien ajan. Hätäilyyn ei kuitenkaan ole syytä, sillä verkkosivu-uudistus ei ole yhtä kuin hakukonenäkyvyyden menetys.
Nappaa hakukoneoptimointi mukaan jo verkkosivu-uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa ja voit olla jatkossa huoleti. Nimittäin jo sisältöä suunnitellessasi sinun tulee valita, mitkä ovat liiketoimintasi kannalta tärkeimpiä avainsanojasi ja valita yksi sana sivua kohti. Kun toimit näin jo suunnitteluvaiheessa, voit sisällönsyötön aikana olla rauhallisin mielin.
Huomioi hakukoneoptimointi sisällöntuotannossa heti uudistuksen alkuvaiheessa. Optimoi yksi sivu yhdelle avainsanalle.
Hakukoneoptimointia tarkastellessa on jälleen hyvä palata asiantuntevaan kumppaniin, sillä hakukoneet ovat kompleksi kokonaisuus: niihin liittyy paljon teknisiä seikkoja, joihin tietotaitojesi ei tarvitse riittää. Kumppani pitää huolen, että hyvin hakukoneissa sijoittunut verkkosivusi on sellainen myös jatkossa. Ota kuitenkin ennen verkkosivu-uudistuksen alkua hakukoneoptimoinnin käsitteet haltuun, jotta osaat alusta asti huomioida oikeat asiat ja tiedät, mitä projektin aikana tapahtuu.
10. Julkaise ensimmäinen versio
On aika kohdata verkkosivu-uudistuksen yleisin sudenkuoppa. Projekti on vihdoin saatu maaliin ja kisaväsymys on käsin kosketeltavaa. Vielä kuitenkin pitää malttaa hetki, sillä sivustosi tuskin on vielä täysin valmis, vaikka itse projekti olisi. Verkkosivu-uudistuksessa maltti on valttia.
Sivuston uudistaminen voi aiheuttaa paineiden latautumista suuntaan ja toiseen, mutta tässä avainasemassa onkin jatkokehitys. Älä siis haukkaa liian suurta palasta kerralla, vaan napostele projekti pienissä erissä. Julkaise sivustostasi ensimmäinen versio ja työstä sitä, sillä mitä enemmän sivustolle halutaan erilaisia ominaisuuksia, sitä enemmän se vaatii testausta ja versioita.
Pidä mielessä, että ensimmäisen version julkaiseminen voi kirpaista. Suunta on kuitenkin vain eteenpäin. Panostamalla jatkokehitykseen priorisoit ensimmäiset tavoitteesi – muut seuraavat kyllä luontevasti perässä.
11. Jatkokehitä
Kun projekti on vihdoin maalissa ja takana on pitkä yhteistyö, johon on käytetty merkittävä määrä euroja, ehdottaa yhteistyökumppani palaveria. Usein verkkosivu-uudistukseen varattu budjetti on kuitenkin tässä vaiheessa jo käytetty, eikä sille löydy rahoitusta ainakaan seuraavaan vuoteen.
Verkkosivu-uudistukseen kannattaa varata budjettia myös projektin jälkeiselle ajalle. Tämä edistää sivustosi jatkokehitystä sekä sivuston uudistuksen onnistumisen seurantaa. Verkkosivujen uudistuksen hinta on nimittäin harvoin vain yhden könttäsumman verran.
Kannattaakin ajatella, että verkkosivu-uudistus maksaa ensimmäisenä vuonna tietyn summan ja seuraavan kahden tai kolmen vuoden aikana toiset lisää. Huomioimalla tämän budjetissa varmistat, että sivustosi toimiva ja että sitä voidaan parantaa tarvittaessa.
Verkkosivu-uudistus ei ole kilpajuoksu
Verkkosivu-uudistus on kärsivällisyyttä, suunnitelmallisuutta ja aikaa vaativa projekti. Kulkemalla askel askeleelta tämän listan läpi takaat itsellesi varman pohjan verkkosivu-uudistukseen, jonka avulla voit lähteä luottavaisin mielin kohti uutta.
Verkkosivu-uudistuksen muistilista:
- Varmista, että sivustoa lähdetään uudistamaan liiketoiminnallisten tavoitteiden näkökulmasta
- Keskity käyttäjälähtöiseen suunnitteluun
- Panosta ensin käytettävyyteen ja löydettävyyteen
- Briiffaa kumppaniasi aina yksi askel pidemmälle
- Konsultoi kumppaniasi tavoitteista ennen niiden lyömistä lukkoon
- Jätä itsellesi 10-20 % pelivaraa budjettiin
- Suunnittele sisällöt heti, kun mahdollista ja tutustu alustaan etukäteen
- Varaudu hakukoneoptimointiin jo sisällön suunnittelusta lähtien
- Tee ensimmäinen versio, julkaise se ja ryhdy jatkokehittämään
- Varmista, että jatkokehitys on joustavaa ja suunnitelmallista
Kaipaavatko verkkosivusi päivittämistä?
Autamme sinua mielellämme verkkosivu-uudistuksessa. Tarjoamme erilaisia toteutuksia sekä LianaCMS- että WordPress-julkaisualustoilla. Räätälöimme verkkosivusi tarpeiden mukaisesti ja toimimme luotettavana kumppanina ennen projektia, sen aikana ja jälkeen.
Onko verkkosivujesi päivittäminen ajankohtaista? Ota yhteyttä!
Kiinnostaako verkkosivuihin liittyvä sisältö? Lue lisää aiheesta blogistamme:
- 6 tapaa kehittää verkkokaupan asiakaskokemusta
- 7 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön
- Milloin valita WordPress? Alustan vahvuudet, heikkoudet ja kenelle se soveltuu parhaiten
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja