Sosiaalisen median hyödyntäminen viestinnässä ja markkinoinnissa on yrityksille arkipäivää. Se, mikä monessa organisaatiossa kuitenkin unohdetaan lähes tyystin, on sosiaalisen median seuranta ja kuuntelu.
Yrityksissä tiedostetaan, että aktiivinen sisällöntuottaminen somekanaviin auttaa asiakkaiden sitouttamisessa ja asiakastyytyväisyyden kasvattamisessa. Sen sijaan huomioon ei oteta, että sosiaalisen median seuranta auttaa samoissa asioissa sekä antaa lisäksi mahdollisuuden oman toiminnan kehittämiselle ilman suoria yritykselle kohdistettuja yhteydenottoja.
Jos et siis vielä tähän mennessä ole ottanut haltuun sosiaalisen median seurantaa, nyt on sen aika. Jatkamalla lukemista pääset tutustumaan, miten sosiaalisen median seuranta ja kuuntelu avaa ovet kohti entistä parempaa brändiymmärrystä sekä päästää sinut entistä syvemmälle yritystäsi koskeviin keskusteluihin.
Mitä on sosiaalisen median kuuntelu?
Sosiaalisen median seuranta ja kuuntelu ovat toisiinsa sitoutuneita käsitteitä, jotka mielletään usein synonyymeiksi, vaikka ne tarkoittavatkin hieman eri asioita. Sosiaalisen median seurannassa on kyse avainsanojen ja keskusteluiden seuraamisesta yhteisöllisessä mediassa. Sosiaalisen median kuuntelu on vuorostaan somessa käytävien keskusteluiden syvällisempää ymmärtämistä ja omaksumista. Se on asiakkaiden tarpeisiin vastaamista, trendien tunnistamista, oman viestinnän tehokkuuden mittaamista ja kilpailijoilta oppimista.
Sosiaalisen median seurannan ja kuuntelun avulla siis seuraat brändiisi, kilpailijoihisi ja toimialaasi liittyviä sisältöjä. Sosiaalisen median seurannassa hyödynnetään mediaseurannan työkalua, joka seuraa puolestasi eri hakusanojen ja tekoälyn avulla, mitä ympärilläsi puhutaan. Työkalut eivät vain säästä aikaa, vaan niiden seurannan avulla pystytään monitoroimaan ja analysoimaan, mitä eri alustoissa tapahtuu.
Sosiaalisen median seurannan ja kuuntelun avulla siis tiedät, mitä puhutaan, missä puhutaan ja miten puhutaan. Koska käsitteet ovat limittäiset, menevät helposti ristiin, jolloin on hyvä ajatella, että sosiaalisen median seurantaa voi olla ilman kuuntelua, mutta kuuntelua ei voi olla ilman seurantaa. Siksi nämä kaksi käsitettä kietoutuvat vahvasti toisiinsa.
1. Selvitä, mitä mieltä asiakkaat ovat teistä
Sosiaalisen median kuuntelu on hyvä aloittaa selvittämällä, mitä mieltä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat ovat yrityksestäsi. Asiakkaanne todennäköisesti keskustelevat teistä ja palveluistanne ilman, että he kohdistavat viestejänsä suoraan teille. Käytä siis hyväksesi hakukoneita sekä edellä kuulutettua sosiaalisen median seurantapalvelua selvittääksesi, missä kanavissa ja keskusteluissa organisaationne ja brändinne mainitaan.
Toimimalla näin saat mahdollisuuden vastata päivityksiin ja kommenteihin, joihin yritystäsi ei ole edes tagatty eli käytännössä saat pääsyn yritystä koskeviin sisältöihin, joita et muuten todennäköisesti edes näkisi. Tämän voi nähdä osana asiakaspalvelua – voit antaa asiakkaillesi palvelua tilanteissa, joissa he eivät olettaneet sitä edes saavansa.
Tämän jälkeen kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millaisella äänensävyllä yrityksestäsi puhutaan. On tärkeää tietää, ovatko asiakkaasi esimerkiksi erityisen tyytyväisiä johonkin palveluun tai tuotteeseenne. Vastavuoroisesti aivan yhtä olennaista on tietää, ovatko asiakkaat tyytymättömiä johonkin. Tällä tavalla seuraat yrityksesi brändiin liittyviä keskusteluja, saat reaaliaikaista palautetta toiminnastanne ja pystyt reagoimaan asiakkaiden kommentteihin nopeasti.
Jos tässä kohtaa huomasit, että yritystäsi ei löydykään somekeskusteluista, ei toimintaanne välttämättä tunneta vielä riittävän hyvin. Nyt on siis hyvä hetki aktivoitua tiedottamaan ja markkinoimaan omaa toimintaa niin sosiaalisessa mediassa kuin lehdistössä suurelle yleisölle.
2. Seuraa, mistä ympärilläsi puhutaan
Sosiaalisen median kuuntelua ei kannata rajoittaa vain oman toiminnan ympärille. Kiinnittämällä huomiota siihen, mistä omalla alalla puhutaan, pysyt helposti perillä trendeistä sekä tunnistat niin sanottuja hiljaisia signaaleja, joista on hyötyä varsinkin tuotekehityksessä ja palveluiden kehittämisessä. Näin voit saada kehitettyä yrityksesi toimintaa jopa ennakkoon ennen kuin vaikka ajankohtainen trendi on ehtinyt kunnolla nousta pinnalle.
Oman alan tärkeimmät hashtagit kannattaakin ottaa samantien haltuun, jotta reagoinnin tehokkuus voidaan maksimoida. Selvitä ainakin, mitä kanavia ja ryhmiä alasi asiantuntijat ja mielipidejohtajat seuraavat ja millä termeillä he käyvät keskustelua. Etsi myös alaanne liittyviä avainsanoja eri alustoista ja blogeista.
Onko asiakkaillasi jokin ongelma, jota he yrittävät ratkaista ja johon sinä voisit tarjota ratkaisun? Selvitä, missä kanavissa voisit tuoda esille omaa osaamistasi. Kun olet saanut selville, missä ja mistä aiheista kollegasi ja asiakkaasi puhuvat, ota rohkeasti osaa keskusteluihin. Kysy ja kerro mielipiteesi sekä tarjoa vinkkejä.
Seuraa myös, tuottaako aktiivisuutesi tulosta. Ovatko henkilöt, joiden kanssa olet keskustellut, liittyneet uutiskirjeenne seuraajiksi tai ottaneet teihin yhteyttä? Entä mainitaanko yritystäsi useammin keskusteluissa? Jos näin ei ole vielä käynyt, jatka keskustelua, sillä se tuottaa kyllä varmasti ajan saatossa tulosta.
3. Tarkkaile kilpailijoitasi
Kun olet selvittänyt, mitä ihmiset puhuvat yrityksestäsi, on aika kääntää katse siihen, miten he puhuvat kilpailijoistasi. Sosiaalisen median seurannassa on hyvä tutkia, miten eri alustoilla puhutaan kilpailijoidesi tuotteista sekä sitä, miten kilpailijasi osallistuvat erilaisiin somekeskusteluihin.
Hyvä tapa kehittää suhteita mediaan on seurata, miten muut vastaavat yritykset toimivat. Kiinnitä siis huomiota siihen, millaista sisältöä kilpailijat tuottavat ja kuinka yleisö reagoi niihin. Tällä tavalla sosiaalisen media seuranta auttaa sinua näkemään helposti, mitä tekee yritys, jonka mediaviestintä on toimivaa. Tarkkailemalla voit kerätä kasan oivia vinkkejä omaan toimintaasi, sillä näet, mikä voisi toimia omalle yrityksellesi. Muista kuitenkin tehdä oman yrityksesi näköistä sisältöä, sillä varsinainen suora kopionti ei ole sen enempää soveliasta kuin yrityksesi näköistäkään.
Kun olet päässyt kiinni siihen, mitä kentällä tai alallasi tapahtuu, pyri aina olemaan askel muita edellä. Ole aktiivinen ja tuota some-kanaviin sellaista sisältöä, joka herättää aidosti kiinnostusta. Jos kilpailijasi ei ole kiinnostunut osallistumaan alaanne liittyviin keskusteluihin, sinulla on hyvä sauma osoittaa oma asiantuntijuutesi. Yrityksesi saavutettua haluttu asema sosiaalisessa mediassa ei tilanteeseen kannata liiaksi tuudittautuu. Omaa toimintaa kannattaa aina viedä eteenpäin ja varautua kaikenlaisiin tilanteisiin, sillä sosiaalinen media on alati muuttuva maailma. Aktiivisella sosiaalisen median seurannalla kuitenkin pystyt olemaan huoletta, sillä mediaseurantapalvelun mobiilisovelluksen push-notitfikaatioiden avulla pysyt aina ajan tasalla siitä, mitä tapahtuu.
Tarvitsetko työkalua sosiaalisen median seurantaan ja kuunteluun?
Oman brändi-imagon sekä asiakkaiden ja kilpailijoiden seuraaminen useasta some-kanavasta yhtä aikaa on usein haastavaa. LianaMonitor-mediaseurantapalvelu kokoaa yhteen sosiaalisessa mediassa käytäviä keskusteluja avainsanojen ja hashtagien avulla. Päivittäisen analyysin avulla saat selkeän kuvan näkyvyydestäsi ja olet aina perillä siitä, mistä somessa puhutaan.
Onko mediaseurannan aloittaminen ajankohtaista? Ota yhteyttä!
Kiinnostaako mediaseurantaan liittyvä sisältö? Lue aiheesta lisää blogistamme:
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja