Sähköpostimarkkinointi pysyttelee vuodesta toiseen digitaalisten kanavien tehokkaimpana myynnin välineenä – sen kehittämiseen kannattaa siis panostaa. Onnistuakseen on kuitenkin osattava perusasiat: sisällön on oltava kiinnostavaa, työkalujen toimivia ja graafisen ulkoasun houkutteleva.
Yhtä olennaista kuitenkin on sähköpostilistan kerääminen niin, että se kasvaa jatkuvasti määrältään ja paranee laadultaan. Tässä artikkelissa tarkastelemme sähköpostimarkkinoinnin peruskysymyksiä: miten kerätä uutiskirjeen tilaajia, ja miten saada olemassa olevista tilaajista mahdollisimman paljon irti.
Vinkit sähköpostilistan keräämiseen:
- Ota käyttöön useita kontaktipisteitä
- Myy uutiskirjeesi
- Vetoa vaistoihin
- Tee tilauslomakkeestasi helposti löydettävä
- Tutustu sidosryhmiisi
- Opettele, mikä toimii
- Ryhdy henkilökohtaiseksi
- Automatisoi
- Laajenna
- Älä huijaa itseäsi
Kun ”tilaa tästä” ei riitä - miten kerätä uutiskirjeen tilaajia lisää?
Rajoittuuko uutiskirjeen tilaajien hankintasi tilauslomakkeeseen verkkosivuilla? Tavoitat todennäköisesti vain murto-osan potentiaalisista tilaajista.
Ota käyttöön useita kontaktipisteitä
- Varmista, että uutiskirjeen tilausmahdollisuus tulee esille kattavasti eri kanavissa.
- Lisää blogipostausten perään mahdollisuus saada ne sähköpostitse uutiskirjeen muodossa
- Kerro uutiskirjeestä myymälä- ja printtimainonnassa
- Luo rekisteröintipalkki YouTube-videoihin ja lisää linkki kuvaustekstiin
- Ohjaa tilaukseen sähköpostin allekirjoituksessa
- Kerää tilaajia messutapahtumissa
- Lisää ”Tilaa uutiskirje” -kohta verkkokaupan tilausvaiheeseen ja tilausvahvistukseen
- Kehota tilaamaan uutiskirje tapahtuman ilmoittautumisen yhteydessä
- Lisää Facebookiin, Instagramiin ja LinkedIniin Tilaa uutiskirje -painike
- Käytä Twitterin mainoskortteja (Twitter cards) ja mahdollista tilaus suoraan kortista
- Käytä sosiaalisessa mediassa tarjouksia, jotka saa vain rekisteröitymällä tilaajaksi
- Kerro somesisällössä uutiskirjeen tilaamismahdollisuudesta
- Käytä Google-mainontaa, joka ohjaa uutiskirjeen tilaussivulle
- Luo maksuton verkkopalvelu tai -työkalu, joka vaatii kirjautumisen sähköpostilla
- Hyödynnä yhteistyökumppanuuksia: järjestä yhteinen tapahtuma tai kampanja, ja kasvata listoja yhdessä
- Käytä rekisteröitymisen vaativia tarjouksia LinkedIn-mainonnassa sekä sopivissa ryhmissä
- Luo LinkedIn-uutiskirje, jossa näkyy osa uutiskirjeesi sisällöstä. Tällä sisällöllä ohjaat lukijat tilaamaan itse uutiskirjeen
- Lisää tilauslomakkeen linkki sosiaalisen median profiiliteksteihin
Mieti erilaisia kohtaamisia asiakkaan kanssa ja sitä, miten uutiskirjeen tilausmahdollisuus kannattaisi tuoda esiin näissä tilanteissa. Analysoimalla näitä tilanteita huomaat helpoiten, missä päivittäisissäkin kohtaamisissa sähköpostilistan kerääminen on mahdollista. Tapahtumaan osallistuneelle toimii ”tilaa uutiskirjeemme ja saat kutsut tapahtumiimme ensimmäisenä”, verkkokaupan ostoskorin hylänneelle ”tilaa uutiskirjeemme ja saat 15 prosentin alennuskupongin”.
Myy uutiskirjeesi
Uutiskirje on useimmiten myytävä tilaajalle: sen on oltava houkutteleva ja luotettava.
- Tarjoa ilmainen ladattava opas, tarjouskuponki tai muita konkreettisia tilaajaetuja
- Linkitä aiempien kirjeiden parhaimmistoon
- Kerro selkeästi, kuinka usein uutiskirje julkaistaan ja mihin tietoja käytetään
- Kerro, että tilaaja voi poistua listalta helposti – ja pidä lupauksesi
- Myy konkreettisesti. Valjasta myyjät tarjoamaan uutiskirjeen tilausta kassalla, tapahtumissa, myyntisoitoissa, myyntitapaamisissa sekä webinaareissa. Se on helppo tapa pysyä kontaktissa silloinkin, kun ei hetkeen ole syytä tavata.
Vetoa vaistoihin
Ihminen on laumaeläin – tähän perustuu esimerkiksi sosiaalisen median suosio ja suosittelun toimivuus markkinoinnissa. Vetoa tilaajien tarpeeseen kuulua ryhmään.
- Tarjoa ”sisäpiirietuja”, joita vain tilaajat saavat: tarjouksia, etukäteistietoa, kutsuja tapahtumiin
- Kannusta suositteluun. Tämä ei tarkoita vain kerro kaverille- ja jaa somessa -nappeja. Kun saat uuden tilaajan, vakuuta hänet oitis automatisoidulla tervetuliaiskampanjalla. Kun olet varma, että tilaaja on vakuutettu, on seuraavan automaattiviestin aika: suosittele kirjettä ystävälle, niin saat alennuskupongin tai muun edun
- Jos tilaajia on paljon, kerro lukuja: ”Liity yli 20 000 uutiskirjetilaajamme joukkoon ja tiedät, mistä puhutaan.”
…ja missä se lomake olikaan?
Suurin osa uutiskirjetilaajista liittyy listalle verkkosivuilta. Yllättävän usein lomake on kuitenkin vaikea löytää, monimutkainen tai monen klikkauksen takana. Niistä jokaisella menetetään mahdollisia tilaajia. Ideaalilomake löytyy helposti ja on nopea täyttää.
- Varmista, että uutiskirjeen tilaus löytyy jokaiselta sivulta yhdellä silmäyksellä
- Kokeile selaimen yläreunaan ilmestyvää “tervehdysikkunaa”
- Harkitse sivun päälle nousevaa pop up -ikkunaa, jotka ovat jälleen saaneet niin markkinoijilta kuin käyttäjiltäkin synninpäästön ja toimivat hyvin
- Vie pop up -ikkunat astetta pidemmälle automatisoimalla niin, että ne tulevat näkyviin jonkin toiminnon – esimerkiksi blogipostauksen lukemisen – jälkeen, tai käyttäjän vietettyä sivuilla tietty määrä aikaa. Hyödynnä tässä exit intent -teknologiaa, joka tunnistaa vierailijan lähtöaikeet
- Katso ettei lomake unohdu sivun ylä- tai alareunaan. Tämä onnistuu esimerkiksi skrollauksen mukana ”kelluvilla” lomakkeilla
- Jos uutiskirjeen tilaajat ovat sinulle rahanarvoisia, harkitse A/B-testausta. On yllättävää, miten suuri merkitys tilaajamääriin voi olla lomakkeen sijoituksella, tekstillä tai jopa väreillä.
Ei (vain) se määrä vaan se laatu - kuinka hyödyntää paremmin olemassa olevia uutiskirjeen tilaajia
Hyödynnätkö sähköpostirekisteriäsi vain kerran kuussa lähetettävään uutiskirjeeseen? On aika laajentaa.
Tutustu
Vanha mantra on edelleen voimissaan: viesti oikeille ihmisille oikeaan aikaan oikealla sisällöllä. Jotta tämä onnistuu, on vastaanottajat tunnettava.
- Kysy jo tilausvaiheessa, mistä aiheista tilaaja on kiinnostunut…
- …ja kuinka usein hän haluaa saada uutiskirjeen
- Luo erilaisia tapoja rekisteröityä uutiskirjeen tilaajaksi…
- …tai luo eri kanaville omat UTM-tagit, jotta voit seurata mitä kautta tilaaja on saapunut ja tarjota sitten heille sopivaa sisältöä
- Yhdistä sähköpostimarkkinoinnin ohjelma verkkokauppaan, CRM-järjestelmään, kanta-asiakasjärjestelmään tai tapahtumahallintajärjestelmään ja käytä hyväksesi tietoa siitä, millä tavoin asiakas on tekemisissä yrityksesi kanssa
- Pyydä säännöllisesti palautetta, kehitysehdotuksia ja vinkkejä
- Seuraa, ketkä ovat aktiivisimpia uutiskirjeesi suhteen ja hyödynnä tietoa esimerkiksi verkostoitumisessa, liidien generoinnissa tai somenäkyvyydessä
Opettele
Kaikki kohderyhmät ovat yksilöitä: opettele, mikä toimii juuri sinun vastaanottajillesi ja sinun alallasi.
- Seuraa, millaista sisältöä klikataan eniten ja mitä vähiten
- Opettele, millaiset otsikot toimivat ja millaiset eivät
- Tutki, millaisia ovat kiinnostavimmat ja vähiten kiinnostavat kirjeet
- Pihistä muilta toimivia kikkoja
- Testaile, milloin juuri sinun tilaajasi haluavat vastaanottaa uutiskirjeen
- Testaa lähetysvaiheessa A/B-testauksella eri otsikoiden toimivuutta
- Muokkaa otsikosta ja parin rivin esittelytekstistä houkutteleva kokonaisuus
Ryhdy henkilökohtaiseksi
- Mitä persoonallisempi, sitä parempi. Niin lähettäjän kuin vastaanottajankin kannalta.
- Ilahduta asiakkaitasi personoimalla yksilöity tarjous syntymäpäivänä tai jäseneksi liittymisen vuosipäivänä
- Käytä personointia, jolloin voit esimerkiksi tervehtiä vastaanottajaa hänen nimellään
- Räätälöi yksittäisiä uutiskirjeitä perustuen asiakastietoon: näytä toisille tiettyjä osia, toisille taas toisia
- Rakenna asiakassegmenttejä ja lähetä eri segmenteille erilaisia uutiskirjeitä
- Allekirjoita uutiskirje yrityksen sijaan henkilön nimellä, jolla on kasvot ja yhteystiedot
Eventilla tervehtii uutiskirjeen tilaajiaan personoidusti.
Automatisoi
Automatisoi sähköpostimarkkinointisi manuaaliset tehtävät säästääksesi aikaa
- Toivota uusi tilaaja tervetulleeksi automaattisesti, esittele yrityksesi ja kiitä tilauksesta vaikkapa lahjalla
- Lisämyy ja ristiinmyy automaattisesti perustuen asiakkaan ostokäyttäytymiseen
- Herättele passiivisia tilaajia omalla kampanjalla
- Palkitse aktiivisia ja pitkäaikaisia tilaajia tarjouksin ja palkinnoin
Automatisoimalla sähköpostimarkkinoinnin perusviestit säästät aikaa ja palvelet asiakkaita tehokkaasti.
Laajenna
Kun asiakas on saatu kiinni yhdestä kanavasta, on aika laajentaa muihin ja syventää luotua yhteyttä
- Kerro uutiskirjeessä muista tavoista, joilla yrityksesi kanssa voi olla tekemisissä: linkitä LinkedIniin, Facebookiin, Instagramiin, YouTubeen, TikTokiin…
- Myy – varmista, että jokaisessa kirjeessä on helppo tapa muuttua kirjeen tilaajasta ostajaksi: myynnin yhteystiedot, tarjouksia jne.
- Muuta tilaaja liidiksi markkinoinnin automaatiolla
- Muuta tilaaja suosittelijaksi some- ja kerro kaverille -painikkeilla
- Kutsu tilaaja tapahtumiin
Älä huijaa itseäsi
Suuret tilaajamäärät näyttävät komeilta, mutta määrää olennaisempaa on, että tilaajat ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstäsi ja yrityksestäsi. Tyytyväiset tilaajat ovatkin tärkein tapa sekä tilaajarekisterin ylläpitoon että laadukkaan sähköpostilistan keräämiseen myös jatkossa.
- Tarkista, että toimimattomat sähköpostit poistuvat listoilta automaattisesti
- Tee säännöllinen, automaattinen puhdistuskampanja, jossa herättelyn jälkeen hyvästellään epäaktiiviset tilaajat
- Kysy listalta eroavilta poistumisen syy ja ota opiksesi
- Kysy tilaajilta, mitä he haluaisivat nähdä uutiskirjeessä
Tarvitsetko työkalun sähköpostimarkkinointiin?
Tutustu Suomen johtavaan uutiskirjetyökaluun LianaMaileriin. Opastamme sinut alkuun työkalun käytössä ja autamme mielellämme organisaatiotasi tekemään tehokkaampaa uutiskirjemarkkinointia.
Kysy meiltä sähköpostimarkkinoinnista!
Lue lisää sähköpostimarkkinoinnista blogistamme:
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja