Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Kerro asiakkaillesi, että välität – markkinoinnin automaation avulla

0
Kerro asiakkaillesi, että välität – markkinoinnin automaation avulla

Milloin viimeksi muistit asiakkaitasi henkilökohtaisella, juuri heille osoitetulla viestillä?

Sisältöjen kohdentaminen parantaa tunnetusti asiakaskokemusta ja -uskollisuutta, joten suunnitteluun ja toteuttamiseen kannattaa panostaa. Markkinoinnin automaation avulla voit luoda ja lähettää asiakkaillesi relevanttia sisältöä juuri oikeaan aikaan perustuen heidän ostokäyttäytymiseensä tai asiakashistoriaansa.

Hyödyntämällä personoituja sisältöjä erotut massasta ja osoitat asiakkaillesi, että välität heistä. Listasimme kahdeksan tapaa hyödyntää markkinoinnin automaatiota asiakasviestinnässä.

Näin hyödynnät markkinoinnin automaatiota asiakasviestinnässä

1. Yllätä asiakkaasi eksklusiivisilla eduilla
2. Muista asiakastasi erityisinä hetkinä 
3. Tarjoa räätälöityjä suosituksia 
4. Tarjoa ainutlaatuista sisältöä 
5. Muistuta tapahtumista ja kampanjoista
6. Luo yhteisöllisyyden tunne
7. Pyydä palautetta ja osoita, että se merkitsee
8. Yllätä lahjoin

 

 

1. Yllätä asiakkaasi eksklusiivisilla eduilla

Luo monikanavaisia automaatiokampanjoita, joissa pitkäaikaisille tai aktiivisille asiakkaille tarjotaan eri tavoin eksklusiivisia etuja, kuten VIP-alennuksia, ennakkotutustumista uusiin tuotteisiin tai kutsuja vain asiakkaille tarkoitettuihin tapahtumiin. 

Voit esimerkiksi lähettää viestin: ”Olet yksi arvokkaimmista asiakkaistamme – haluamme tarjota sinulle erikoisedun ennen muita!” Tällainen henkilökohtainen huomiointi saa asiakkaan tuntemaan, että hänen asiakkuutensa todella merkitsee yritykselle.

Eksklusiivisia etuja voi hyödyntää monella tavalla: kanta-asiakkaille voi tarjota ennakkotilauksia uutuustuotteisiin, vain sähköpostilistalaisille suunnattuja kampanjoita tai erityisiä kiitoslahjoja, kuten ilmaisia lisätuotteita tietyn ostosumman ylittäville tilauksille. Kun etuja jaetaan useissa kanavissa, asiakas tavoitetaan varmemmin ja hän kokee saavansa aidosti yksilöllistä kohtelua. Tämä lisää asiakasuskollisuutta ja voi kannustaa suosittelemaan brändiä myös eteenpäin.

2. Muista asiakastasi erityisinä hetkinä 

Merkkipäivänä muistaminen on takuuvarma keino ilahduttaa asiakasta ja luoda positiivista mielikuvaa yrityksestäsi. Pieni vaiva sinulle – suuri merkitys asiakkaalle. Muista syntymäpäiväsankaria esimerkiksi lahjakortilla tai yksilöidyllä tarjouksella.

Pyydä tietoa asiakkaan syntymäpäivästä rekisteröitymisen tai uutiskirjetilauksen yhteydessä, tai tuo tieto asiakkaan syntymäpäivästä automaatioon ulkoisesta asiakasjärjestelmästä kuten CRM:stä.

Tutustu lisää markkinoinnin automaation ja CRM:n integraation hyötyihin artikkelissamme: Markkinoinnin automaatio & CRM – suurimmat hyödyt ja parhaat käytännöt 

Pitkäaikaiset asiakkuudet ovat erityisen arvokkaita, ja siksi asiakkaalle on aihetta osoittaa kiitosta myös asiakkuuden vuosipäivinä. Kiittämällä asiakasta esimerkiksi alennuskoodilla lisäät myös mahdollisuutta kasvattaa lisämyyntiä.
Syntymäpäivien ja asiakkuuden vuosipäivien lisäksi voit huomioida muita asiakaskohtaisia virstanpylväitä, kuten ensimmäisen ostoksen vuosipäivän, tietyn ostomäärän saavuttamisen tai aktiivisen osallistumisen brändin yhteisöön. Pienikin huomionosoitus, kuten personoitu viesti tai etu, voi tehdä vaikutuksen.

3. Tarjoa räätälöityjä suosituksia 

Hyödynnä asiakkaan ostohistoriaa ja kiinnostuksen kohteita tarjotaksesi juuri hänelle sopivia suosituksia. 

Ostiko asiakas kahvikapseleita verkkokaupastasi? Keskimäärin käyttäjät tilaavat uuden erän noin kuukauden kuluttua, joten voit lähettää automaattisen muistutuksen täydentämään varastot juuri oikeaan aikaan. Samalla voit tarjota hänelle alennuksen tai suositella uusia makuja kokeiltavaksi. Asiakas ilahtuu, kun arkea helpotetaan, ja hän todennäköisesti palaa ostoksille brändisi pariin.

Tämä lähestymistapa toimii erinomaisesti myös esimerkiksi lemmikkiruokien, kosmetiikan tai muiden säännöllisesti ostettavien tuotteiden kanssa. 

4. Tarjoa ainutlaatuista sisältöä 

Automaatioviestin ei aina tarvitse keskittyä lisämyyntiin – varsinkaan kun haluat syventää asiakassuhdetta. Tarjoa sen sijaan veloituksetta palveluihisi ja asiakkaan hankkimiin tuotteisiin liittyviä käytännönläheisiä vinkkejä. Esimerkiksi ilmaiseksi ladattavat oppaat ovat monesti mieluista vastaanotettavaa, ja samalla saat tietoa siitä, ketkä asiakkaat ovat kiinnostuneita sisällöistäsi.

Voit myös lähettää asiakkaalle käyttövinkkejä tietynlaisen ostotapahtuman jälkeen. Esimerkiksi, jos asiakas ostaa valurautapannun, voit lähettää hänelle ostotapahtuman jälkeen uutiskirjeen, joka sisältää vinkkejä pannun hoitoon ja reseptejä, joissa pannu pääsee oikeuksiinsa. Mukana voi olla myös suosituksia keittiötarvikkeista, jotka täydentävät kokkauselämyksen. Näin asiakas ei ainoastaan tunne saaneensa hyvän tuotteen, vaan kokee myös arvokasta lisäarvoa ja henkilökohtaista huolenpitoa. 

5. Muistuta tapahtumista ja kampanjoista

Kiinnostavan tapahtuman tai hyödyllisen kampanjan unohtaminen tai huomaamatta jääminen harmittaa, joten niistä kannattaa tiedottaa asiakkaille aktiivisesti. Luo automaatioketju tulevasta kampanjasta ja sisällytä siihen save the date -etukäteismarkkinointia, kampanjanaikaisia tarjoustietoja, viime hetken muistutuksia sekä lopuksi mainostusta seuraavasta tulevasta kampanjasta. 

Asiakasta voi myös tiedottaa lähestyvästä kampanjasta tai alennusmyynnistä esimerkiksi ostotapahtuman yhteydessä.

Näin hyödynnät markkinoinnin automaation uusimmat trendit vuonna 2025 – lue vinkit artikkelistamme.

6. Luo yhteisöllisyyden tunne 

Tuo asiakkaasi lähemmäs brändiäsi kutsumalla heitä mukaan erilaisiin kampanjoihin, kuten arvontoihin, asiakaspaneeleihin tai beta-testaajiksi uusiin tuotteisiin. Kun asiakas tuntee olevansa osa jotain suurempaa, lojaalius brändiä kohtaan kasvaa. Voit esimerkiksi pyytää asiakasta kertomaan, millaista sisältöä tämä toivoo seuraavaksi. 

7. Pyydä palautetta ja osoita, että se merkitsee 

Kysy asiakkailta mielipidettä esimerkiksi uudesta tuotteesta, palvelusta tai kampanjasta ja näytä, että heidän palautteellaan on merkitystä. Voit esimerkiksi toteuttaa ”Asiakkaamme toivoivat – me toteutimme” -tyylisiä kampanjoita, joissa asiakkaiden toiveet ovat vaikuttaneet tuote- tai palvelukehitykseen.

8. Yllätä lahjoin

Yllätyksen voima on yksi markkinoinnin tehokkaimmista työkaluista. Odottamaton lahja yritykseltä jää usein asiakkaan mieleen, ja aidosti ilahduttavat eleet herättävät helposti keskustelua – niin ystäväpiirissä kuin sosiaalisessa mediassakin.

On tärkeää suunnitella huolella sekä lahjan sisältö että sen ajoitus. Hyvin valittu lahja voi paitsi tuoda iloa asiakkaalle, myös edistää lisämyyntiä. Tämä onnistuu kuitenkin vain, jos taustalla on aito halu osoittaa arvostusta ja tehdä vaikutus asiakkaaseen vilpittömällä tavalla.

Haluatko syventyä aiheeseen lisää? Lataa oppaamme Markkinoinnin automaatio vuonna 2025, josta opit parhaat käytännöt automaation hyödyntämiseen.

Markkinoinnin automaatio tekee asiakasviestinnästä vaikuttavampaa

Henkilökohtainen ja oikea-aikainen asiakasviestintä voi olla haastavaa ilman oikeita työkaluja. Markkinoinnin automaation avulla voit varmistaa, että asiakkaasi saavat heille relevantteja viestejä juuri oikealla hetkellä – olipa kyse syntymäpäiväonnittelusta, personoiduista tuotesuosituksista tai automaattisista kiitosviesteistä.

Automaatio vapauttaa aikaa rutiinitehtävistä ja parantaa asiakaskokemusta, sillä sen avulla toteutettava viestintä tuntuu luonnolliselta ja henkilökohtaiselta. Automaatio ei vain säästä aikaa, vaan auttaa myös rakentamaan vahvempia ja kestävämpiä asiakassuhteita, kun viestinnän laatu pysyy jatkuvasti korkealla tasolla.

Haluatko tietää, miten automaatio voisi auttaa juuri teidän yritystänne? Ota rohkeasti yhteyttä – me Lianalla autamme mielellämme!

Ota yhteyttä

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Hyvä lukija,

tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 28.1.2020. Julkaisemme artikkelin uudelleen päivitetyin tiedoin varmistaaksemme sisällön ajantasaisuuden. Olemme hyödyntäneet tekoälyä tämän artikkelin sisällön sekä kuvien luomiseen. Artikkelit oikolukee aina ihminen, ja asiantuntijamme tarkastaa tekoälyn tarjoaman tiedon paikkansapitävyyden ennen sisällön julkaisua.