Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

0
Kuva valoisasta liikennöidystä tiestä, jolla kuvataan verkkosivujen kävijämäärää ja liikennettä verkkosivuille.

Verkkosivut muodostavat digitaalisen markkinoinnin perustan ja tukipilarin, johon muut markkinointikanavat nojaavat. Siksi onkin luontevaa, että niiden suunnitteluun ja ylläpitämiseen panostetaan sekä euroilla että työtunneilla. 

Pelkkä verkkosivujen tai verkkokaupan olemassaolo ei kuitenkaan takaa sitä, että sivut tulevat löydetyksi ja verkkosivujen kävijämäärä kasvaa. Upeat animaatiot ja helppokäyttöiset tuotenavigoinnit ovat loppupeleissä turhia, jos sivuille ei saada tarpeeksi oikeanlaista kohdeyleisöä.

Mistä kanavista liikennettä kannattaa sitten ohjata omille verkkosivuille kävijämäärän kasvattamiseksi ja mitä asioita kunkin kanavan kohdalla olisi hyvä huomioida? 

Tässä kuusi tapaa kasvattaa verkkosivujen kävijämäärää:

  1. Laadukas sisältö
  2. Uutiskirjeet
  3. Some
  4. Maksettu mainonta
  5. Hakukoneoptimointi
  6. Linkitys

1. Laadukas sisältö

Ei kannata unohtaa sitä, mistä kaikki alkaa. Ilman houkuttelevaa sisältöä verkkosivujen kävijämäärää on vaikea saada nousuun. Sisältömarkkinointi ei ole muotisana ja visio siitä, mitä markkinoijan pitäisi tehdä vaan jotain, mihin tulisi panostaa tästä päivästä lähtien.

Laadukkaan sisällön tuottaminen on yksi verkkonäkyvyyden kulmakivistä seuraavasta syystä: jos sisältösi ei ole lukemisen arvoista, ei ole mitään mieltä ohjata liikennettä sivuillesi. Analysoi siis yleisösi tarkkaan ja selvitä, millaista sisältöä he arvostavat.

Alastasi riippuen, tässä mahdollisia sisältöjä:

  • Blogipostaukset ja artikkelit
  • Oppaat ja whitepaperit
  • Infograafit
  • Kyselyt ja niiden tulokset
  • Sosiaalisen median postaukset
  • Informatiiviset ja ohjeistavat videot
  • Asiakasreferenssit
  • Käyttäjien luoma sisältö, kuten palautteet ja arvostelut
  • Podcastit
  • Webinaarit
  • Informatiiviset videot tms.
     

Hakutoimintojen ja erilaisten suodattimien avulla kävijä löytää sisällön joukosta helposti etsimänsä. Tee sivun ulkoasusta toimiva. Toisin sanoen: unohda liian monimutkaiset rakenteet ja loppumattomat alasivut. Voit halutessasi käyttää sivun ulkoasussa kirkkaita värejä ja tyyliteltyä designia, mutta pidä prioriteettina aina käytettävyys. Tärkeänä prioriteettina käytettävyyden lisäksi on saavutettavuus. Nykyisin saavutettavuus on verkkosivuille välttämättömyys sekä pakollista muun muassa julkishallinnolle. Sen lisäksi, että saavutettava sisältö palvelee kaikkia, on se olennaista myös SEO:n näkökulmasta. Saavutettavuus nimittäin parantaa verkkosivujesi organanista hakukonenäkyvyyttä ja mikä olisikaan parempi tapa saada verkkosivujen kävijämäärät kasvamaan kuin ylöispäin kipuaminen Googlessa.

Kohdeyleisön ja heidän mieltymyksiensä analysointiin löytyy nykyisin monia työkaluja. Hanki Google tai Clicky Analytics, jotta voit tarkkailla sivustosi liikennettä. Kuinka pitkään vierailija viettää sivullasi? Mikä sivu saa eniten katselukertoja? Selvitä, millainen sisältö toimii sinulle parhaiten ja tee sitä lisää. 

Seuraa ainakin näitä mittareita: 

  • Yksittäiset sivujen katselukerrat
  • Yksittäiset vierailijat
  • Keskimääräinen vietetty aika sivulla
  • Lähteet (mitkä lähteistänne ohjaavat liikennettä sivustollenne)

Sisällöntuotannon voisi äkkiseltään kuvitella olevan helppoa, mutta tutkimuksemme mukaan 15,3 % markkinoinnin ammattilaisista kokee sen yhdeksi suurimmista haasteista markkinoinnin automaation käyttöönotossa. Miten omaa sisällöntuotantoprosessia voisi sitten lähteä kehittämään? Sisältökalenterin käyttö on ensimmäinen askel, joka kannattaa ottaa ja joka luo raamit kalenterivuoden sisällöntuotannolle. Käytä kiinnekohtina juhlapyhiä, kiireisiä vuodenaikoja ja tapahtumia sekä messuja. Dokumentoi sisältöstrategianne ja seuraa sitä.

Toinen askel vaivattomassa sisällöntuotannossa on sisältöjen jalostus. Sinulla saattaa olla käsissäsi vanhentunutta, suppeaa tai ajan kuluessa hieman kehnoksi muuttunutta sisältöä. Tämä on kultakaivos, koska päivittämällä, yksityiskohtaisemmalla käsittelyllä ja parannuksilla saat täysin uutta sisältöä jo olemassa olevista aineksista, jonka voit julkaista uudelleen ja jakaa. Näin saat helposti päivittämällä vanhempaa sisältöä kasvatettua verkkosivujesi kävijämäärää. Toimi siis seuraavasti: 

Tee sisällöstä mahdollisimman ajankohtaista. Tee sitä perusteellisempaa. Tee siitä parempaa. 

Kannattaa myös perehtyä aiheisiin, joista muut ovat kirjoittaneet ja tehdä edellä mainitut toimenpiteet näiden tekstien suhteen. Yritä aina tehdä sisällöstä mahdollisimman relevanttia ja pyri siihen, että parantelet sisältöjä kauttaaltaan.

Jos haluat nähdä miten ja missä sisältöjäsi jaetaan, kannattaa kokeilla mediaseurantapalvelua. Sen avulla saat yleisiä suuntaviivoja siitä, miten sisältösi pärjää kilpailussa muiden samankaltaisen sisältöjen kanssa.

Laadukas sisältö on tärkein palanen prosessissa, jossa verkkosivun kävijämäärä halutaan kasvuun. Tämän vuoksi nostimme sen ensimmäiseksi vinkiksi, ennen kuin tarkastelemme varsinaisia tapoja ohjata liikennettä sivuillesi ja kasvattaa verkkosivujesi kävijämäärää.

2. Uutiskirjeet

Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi ovat erittäin tehokas tapa verkkosivujesi kävijämäärän nostamiseen. Joillakin saattaa olla virheellinen mielikuva, että sähköposti markkinointivälineenä olisi jäänyt historiaan, mutta tämä näkemys ei voisi olla kauempana totuudesta. Sähköpostimarkkinointi on edelleen suurimman ROI:n omaava markkinointityökalu. Suhteellisen pienillä investoinneilla on mahdollista saada paljon liikennettä sivuille, korkealuokkaisia liidejä ja viime kädessä kaupat tehtyä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että uutiskirjeet hukkuvat helposti muun sähköpostin joukkoon, jos ne eivät erotu joukosta edukseen. Jos siis päätät aloittaa sähköpostimarkkinoinnin, tee itsellesi palvelus ja mieti tarkasti yrityksenne tavoitteet ja suorita kohderyhmänne taustatutkimus kunnolla.

Ensimmäinen asia, jonka tarvitset tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin, on kattava osoiterekisteri. Aloita ilmeisimmästä eli omista asiakkaistasi ja kasvata sitten sähköpostilistoja monin eri tavoin

Kerää kontakteja kaikista seuraavista: 

  • Uutiskirjeen tilauslomake (tarkista, että olette mahdollistaneet uutiskirjeen tilauksen kaikkialta)
  • Messut, konferenssit ja muut tapahtumat
  • Oppaiden ja whitepaperien lataukset
  • Mobiiliapplikaation sisäänkirjautuminen
  • Wi-Fin sisäänkirjautuminen
  • Verkkokaupan sisäänkirjautuminen tai ostotapahtuma
  • Kanta-asiakkaan rekisteröitymislomake
Pidä mielessä, että jokainen rekisteröinti, sisäänkirjautuminen, pyyntö ja kontakti on mahdollisuus lisätä uusia ihmisiä listallenne.

Jos hoidat sähköpostimarkkinoinnin moitteettomasti, niin erotut varmasti kilpailijoista positiivisessa valossa. Massapostitukset ja hyvien tulosten toivominen ei toimi tämän päivän digitaalisessa markkinoinnissa, eikä todellakaan tee hyvää brändillenne. Tässä kohdassa kuvaan astuvatkin segmentointi ja markkinoinnin automaatio. Haluathan tavoittaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan ja vielä oikealla sisällöllä? Tämä on käytännössä mahdoton tehtävä ilman markkinoinnin automaatiotyökalua.

3. Some

Valitse yrityksellenne sopivat sosiaalisen median kanavat ja aloita jakamaan niissä sisältöänne. Artikkelien tai muiden sisältöjen jako Facebookissa tai LinkedInissä linkin kera on perinteinen ja toimiva tapa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen. Sosiaalinen media kuitenkin mahdollistaa myös uusien yleisöjen tavoittamisen uusilla tavoilla. Esimerkiksi Instagramissa yritys voi jakaa kuvan, josta avautuu suoraan Instagram kauppa kuvassa olevaan tuotteeseen. Instagramissa sosiaalisen median vaikuttajien avulla voit myös mainostaa sisältöjäsi kaupallisen yhteistyön merkeissä ja ohjata niiden avulla kuluttajia verkkosivuillesi ostamaan. Erityisesti Instagram tarinoiden linkin lisäys ominaisuus on kaupallisissa yhteistöissä helppo keino verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen.  

Muista somessa nämä asiat:

  1. Optimoi sisältö erikseen jokaiselle some-alustalle. 
  2. Käytä oikeita kuvakokoja.
  3. Pidä postauksen pituus tarpeeksi lyhyenä, jotta epäsuotuisa "Näytä lisää..." pysyy pois postauksistanne. 

Käytä sosiaalisen median jakoihin apuohjelmaa (kuten Semrush), jonka avulla postauksien ajastaminen onnistuu kädenkäänteessä. Tällä tavoin voit ottaa päivän – tai hei, ota samalla kuukausi – vapaata sosiaalisen median postauksista. Käy läpi sisältönne ja saatat löytää jonkin erinomaisen jutun vuoden tai useamman takaa. Nyt se pääsee taas töihin, kun ajastat sen julkaistavaksi esimerkiksi LinkedInissä viikon päästä.

4. Maksettu mainonta

Nykyajan markkinoija käyttää rohkeasti hyväkseen maksettua mainontaa, eikä luota vain siihen, että verkkosivujen kävijämäärä virtaa sivuille orgaanisesti. Maksettu mainonta pystyy vangitsemaan verkkovierailijan huomion heidän ostopolullaan kahdella tapaa:

1.) Voit saada potentiaaliset asiakkaasi kiinni silloin, kun he etsivät jotain tiettyä tuotetta tai palvelua ja pystyt vastaamaan tuohon kutsuun tarjonnallanne.

2.) Saatat myös onnistua herättämään heidän huomionsa, kun he ohimennen selaillessaan törmäävät heille kohdennettuun kiinnostavaan mainokseen.

Joitakin tapoja hyödyntää maksettua mainontaa ovat:

  • Google Ads
  • LinkedIn Ads
  • Facebook Ads
  • Instagram Ads
  • Twitter Ads

Sinun täytyy olla tietoinen niistä hakusanoista, joilla vierailija erityisesti hakee verkkosisältöä, jotta mainoksesi näytetään vastaamaan tätä tarvetta.

Google Ads toimii tismalleen näin. Algoritmejä muutetaan jatkuvasti, mutta perusperiaate pysyy samana: mainoksesi täytyy voittaa huutokauppa, käyttää sopivia hakusanoja ja tarjota ensiluokkaista sisältöä, jotta voit onnistua sekä orgaanisessa haussa että maksetussa kisassa. Jotta löytäisit oikeat hakusanat, voit käyttää apunasi esimerkiksi Google Keyword Planneria.

Google Ads voi olla aikamoinen viidakko kaikkine toimintoineen, mutta integroidun työkalun avulla mainosten luominen ja hallinnoiminen on helppoa. 

5. Hakukoneoptimointi

Maksetut mainokset ovat hyvä tapa saada sivuille liikennettä, mutta suosittelemme panostamaan myös hakukoneoptimointiin. SEO on välttämätön osa verkkosivuston elämän kannalta, sillä se kirjaimellisesti määrittää, miten hakukoneet ylipäätään löytävät sivustonne. Jos hakukoneet eivät löydä sivustoasi, on turha olettaa, että ihmiset löytävät sen tai että verkkosivujen kävijämäärät lähtevät nousuun. 

SEO:n kannalta on aloitettava siitä, että verkkosivuston teknologiakumppani ymmärtää hakukoneoptimoinnin tärkeyden ja osaa toteuttaa vaadittavat toimenpiteet siihen liittyen. Tärkeitä kysymyksiä ovat esimerkiksi, määräytyvätkö URL-osoitteet suoraan sivun otsikosta ja voiko niitä muuttaa? Entä meta-kuvauksien muuttaminen ja otsikkokentät tai uudelleenohjaukset?

Yleisesti ottaen, pitkät ja hankalaselkoiset URL-osoitteet = huono. Lyhyet ja selkeät URL-osoitteet = hyvä.

Pitkä ja hankalaselkoinen: https://www.lianatech.fi/kategoria/sisalto/blogi/tekstit/06-05-18/blogi845839798234
Lyhyt ja selkeä: https://www.lianatech.fi/tutustu/blogi/millainen-on-hyva-uutiskirjeen-sisalto

SEO:ta ajatellen on tärkeää, että seuraavat asiat ovat kohdallaan:

  • Sivun otsikko alkaa tärkeimmillä hakusanoilla
  • Sivun otsikossa on <h1> tagi html:ssä
  • Väliotsikoissa ja -kategorioissa on <h2> tagit html:ssä
  • Hyödynnä videoita, kuvia, infograafeja ja muita multimediasisältöjä, jotka lisäävät käytettyä aikaa sivuillanne
  • Lisää tärkeimmät hakusanat ensimmäisen sadan sanan joukkoon sivullanne
  • Käytä oikeita hakusanoja sisällössänne, unohtamatta tarkkaan mietittyjä otsikoita ja kuvauksia
  • Hyödynnä listoja
  • Linkitys
  • Saavutettavuus
  • SEO-kuvaukset sivun sisällölle

Toinen erittäin tärkeä tekijä hakukoneoptimointiin liittyen on sivustonne latausnopeus. Google rankaisee kovalla kädellä siitä, jos sivusto latautuu hitaasti. Google rankaisee myös siitä, jos sivusto ei ole mobiilioptimoitu.

Hakukoneoptimointi nousee erityiseen asemaan siinä vaiheessa, kun uudistatte sivustoanne. Huolehdi silloin, että valitset asiantuntevan kumppanin, joka osaa uudistaa sivustosi pitäen huolen, että hakukonenäkyvyytesi ei tuhoudu.  Oikea kumppani osaa myös varmistaa, että uudelleenohjaukset todella toimivat ja verkkosivujen kävijämäärät kasvavat entiseen tapaansa.

6. Linkitys

Verkkosivujen kävijämäärän kasvattaminen vaatii aikaa ja panostuksia prosessiin. Monesti se vaatii myös ripauksen luovuutta. Se, että jaat linkkejä sivustollenne itse on tietysti hyvä alku, mutta onnistunut lopputulos vaatii aktiivisuutta monessa eri kanavassa, kuten Twitterissä, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla.

Ei myöskään riitä, että vain itse pidätte melua tekemisistänne, vaan muidenkin olisi hyvä liittyä huutojoukkoon. Käytännössä tämä tarkoittaa, että muut linkkaavat omilta sivuiltaan teidän sivustollenne. Tällaisia linkityksiä kutsutaan paluulinkeiksi ja ne ovat kuin suositteluja ihmisiltä, jotka sanovat: "Hei, tämä on laadukasta sisältöä – tsekkaa, jos et usko!" 

Paluulinkkien käyttö ulottuu aivan Googlen alkuaikoihin asti. Googlen ensimmäinen linkkien analysointiin kehitetty algoritmi oli nimeltään PageRank ja sen tehtävä oli tuoda järjestystä Internetin pirstaloituneisuuteen. PageRank on edelleen yksi Googlella käytössä olevista algoritmeistä ja se ei ainoastaan laske paluulinkkien määrää vaan myös arvioi niiden laatua.

Se, että muut alkavat innokkaasti linkkaamaan teidän sivustollenne, ei missään tapauksessa tapahdu yhdessä yössä. Sen sijaan se vaatii jatkuvaa työtä ja panostusta.

Tarkista aina, että linkitys sivullenne on oikein, kun joku jakaa sisältöänne. Jos se on – hienoa. Jos taas ei – kysy kohteliaasti, voisiko linkityksen muuttaa toimivaksi.

Etsi yrityksiä, jotka kirjoittavat samankaltaiselle yleisölle kuin tekin. Kun olet löytänyt joukon tällaisia yrityksiä, niin lähesty heitä ystävällisellä sähköpostilla, jossa kysyt jakaisivatko he sisältöäsi sitä vastaan, että sinä jaat heidän sisältöään. 

Tarvitsetko verkkosivut? 

Lianan ratkaisujen avulla huolehdit, että verkkosivustosi on kunnossa, lähetät tyylikkäät uutiskirjeet, teet helposti maksettua mainontaa ja seuraat, mitä sisältöäsi verkossa jaetaan. Tutustu tarkemmin palvelutarjontaamme ja kysy lisää!

Ota yhteyttä!

Kiinnostaako sisältö verkkosivuista? Lue lisää blogistamme:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja