Markkinoinnin automaatio on mahtava voimavara markkinointitiimeille. Se on monipuolinen teknologia, joka mahdollistaa markkinoijille kohdennettujen kampanjoiden toteutuksen.
Email Mondayn mukaan tällä hetkellä 51 % yrityksistä käyttää markkinoinnin automaatiota ja viimeisin kyselymme paljasti, että 30 % markkinoijista, jotka eivät vielä käyttäneet automaatiota, aikoivat investoida teknologiaan pian.
Markkinoinnin automaatio on täydellinen työkalu viestien lähettämiseen oikealle henkilölle oikeaan aikaan – sitä voidaan käyttää erilaisiin kampanjoihin sekä B2C- että B2B-markkinoilla.
B2C markkinoinnin automaatio on suurelta osin personoituja viestejä ja ytimessä on asiakaskokemuksen parantaminen päämääränä ostoksen aikaansaaminen. B2B markkinoinnin automaatio toisaalta keskittyy konversion kasvattamiseen ja prospektien muuttamiseen asiakkaiksi.
Tässä artikkelissa keskitymme markkinoinnin automaation esimerkkeihin B2C-sektorilla. Lopusta löydät PDF-pohjan, jossa on esimerkkejä toimivista automaatioketjuista.
Aloitetaan 🏃
- Sitouta asiakkaasi uudelleen
- Kerää liidejä ja hoivaa niitä
- Luo lisä- ja ristiinmyyntiä
- Kysy suosituksia
- Lähesty viimeaikaisen ostoksen jälkeen
Sitouta asiakkaasi uudelleen
Yksi markkinoijien tavoitteista on kannustaa prospekteja ja asiakkaita yhteydenpitoon brändinsä kanssa. Social Media Todayn mukaan 36 % markkinoijista kertoi markkinoinnin automaation olevan hyvä tapa parantaa asiakkaiden sitoutumista.
Entä uudelleen sitouttaminen? On jo hienoa saada henkilö sitoutettua brändiin kerran mutta useamman kerran jo todellinen saavutus. Markkinoinnin automaatio on kuitenkin todettu tehokkaaksi mahdollistaen erilaisten skenaarioiden luomisen kohderyhmäsi uudelleen houkutteluun.
Esimerkki uudelleen sitouttamisen automaatioketjusta:
Jos asiakkaasi ei ole hetkeen kirjautunut brändisi applikaatioon tai verkkosivuille, tai käyttäjä lopettaa reagoinnin uutiskirjeeseesi, voit odottaa muutaman päivän ja lähettää heille muistutuksen tulevasta kurssista tai uusista sisällöistä.
Muistutus voi olla sähköposti tai push-notifikaatio puhelimessa. Voit asettaa seuraavan muistutuksen muutaman päivän päähän, jos he eivät ole palanneet luoksesi.
Kerää liidejä ja hoivaa niitä
Voit aluksi luoda yksinkertaisen automaation liidien keräämiseen ja voit kehittää sitä myöhemmin lisäämällä myös liidien hoivaamiseen tarkoitetut elementit.
Esimerkki liidien generoinnin ja hoivaamisen automaatioketjusta:
Esimerkki 1:
Yksi keino tehdä markkinoinnin automaation ketju liidien generointiin on verkkosivuilla olevan lomakkeen kautta. Tämä voi olla oppaan lataus tai muuta materiaalia riippuen palveluistasi.
Ketjussa on vain triggeri (lomakkeen lähetys) ja sähköposti, jossa on mukana käyttäjän lataama materiaali. Helppoa, eikö?
Esimerkki 2:
Jos haluat hoivata tätä liidiä, voit lisätä elementtejä olemassa olevaan automaatioketjuun. Latauksen jälkeen odota 2-3 päivää ja lähetä toinen sähköposti, jossa on lisäinformaatiota sisällöstä, jonka käyttäjä latasi aikaisemmin.
Tämä voi olla esimerkiksi asiakastarina tai aiheeseen liittyvää sisältöä, joka voisi kiinnostaa lukijaasi.
Markkinoinnin automaatioketju liidien generointiin: löydät lisää esimerkkejä PDF:stä, jonka voit ladata artikkelin lopusta.
Luo lisä- ja ristiinmyyntiä
Markkinoinnin automaation avulla voit myös luoda lisämyynti- ja ristiinmyyntikampanjoita.
Esimerkki lisä- ja ristiinmyynnin automaatioketjusta:
Ensimmäisen ostoksen jälkeen voit lähettää ensimmäisen jatkosähköpostin asiakkaallesi.
Myöhemmin (esimerkiksi viikon jälkeen) voit lähettää heille toisen sähköpostin, jossa mainostetaan premium-versiota palvelustasi tai toista tuotetta, joka sopisi hyvin yhteen heidän ensimmäisen ostoksensa kanssa.
Voit myös halutessasi tehdä tästä automaatioketjusta lyhyemmän lähettämällä lisä- ja ristiinmyynti sähköpostin viikko ensimmäisen ostoksen jälkeen ilman ensimmäistä jatkokirjettä.
Kysy suosituksia
Pyytämällä suosituksia voit lähestyä asiakkaitasi ja mahdollisesti kasvattaa myyntiäsi. Tarjoamalla suosituksesta jotain vastineeksi (esimerkiksi alennuskoodin tai kupongin) sinulla on mahdollisuus jäädä asiakkaan mieleen ja saada lisää liidejä.
Esimerkki suosituksien automaatioketjusta:
Yksinkertainen automaatioketju suosituksiin on kiittää käyttäjää ostoksesta tai kirjautumisesta ja laittaa personoitu promokoodi heidän sähköpostiinsa. Personoitua promokoodia käytetään suosituksien seuraamiseen.
Koodin käyttö voi toimia triggerinä asiakkaalle lähtevälle automatisoidulle sähköpostille, jossa kiitetään heitä suosituksesta ja muistutetaan saadusta palkkiosta.
Lähesty viimeaikaisen ostoksen jälkeen
Yhteydenotto ostoksen jälkeen on hyvä keino pitää asiakkaasi huomio yrityksessäsi, mikä voi tulevaisuudessa johtaa toiseen ostokseen. Tämän tyyppisen sähköpostin ei tarvitse olla tarjous toiseen tuotteeseen kuten lisä- ja ristiinmyynnin automaatioketjussa.
Jos sinulla on blogi, voit lähettää heille blogiartikkeleita, jotka kertovat tuotteistasi tai antavat vinkkejä tuotteiden ja palveluiden käyttöön. Näin pysyt asiakkaasi mielessä ja oikean tilaisuuden tullessa he saattavat ostaa sinulta uudestaan.
Esimerkki viimeaikaisen ostoksen jälkeisestä automaatioketjusta:
Jos myyt esimerkiksi kauneustuotteita voit lähettää sähköpostin muutaman päivän jälkeen ostoksesta ja antaa vinkkejä huulipunan laittoon, jonka asiakas juuri osti ja millaiset värit sopivat yhteen huulipunan kanssa.
Yhteenveto
Automaatioketjujen rakentamisen ei tarvitse olla monimutkainen prosessi. Voit aloittaa helpoista ja yksinkertaisista ketjuista ja myöhemmin kasvattaa niitä, kun kokemuksesi kasvaa.
Markkinoinnin automaatio helpottaa markkinoijien arkea säästämällä aikaa manuaaliselta työltä ja lähettämällä oikeat viestit oikeaan aikaan. Teknologian käyttöön on monia eri tapoja ja jos et ole tutustunut vielä markkinoinnin automaation niin nyt on hyvä aika aloittaa.
Älä unohda ladata PDF-pohjaa, josta löydät käytännön esimerkit automaatioketjuista niin aloittelijoille kuin edistyneille tekijöille ️⬇️
Etsikö sopivaa markkinoinnin automaation työkalua? Ota yhteyttä, kuule lisää LianaAutomationista ja saa sinun tarpeisiisi personoitu demo.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja