Miten parantaa verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä sisällöntuotannon avulla? Yksi keino tähän on hyödyntää blogia hakukoneoptimoinnissa. Tässä artikkelissa keskitymmekin vinkkeihin, joiden avulla luot blogistasi alustan, jolla kasvatat verkkosivustosi orgaanista näkyvyyttä.
Kerromme artikkelissa käytännön esimerkkien avulla, mitä blogin hakukoneoptimoinnissa on hyvä ottaa huomioon ja kuinka saat blogisi nousemaan Googlen hakutulossivun kärkipaikalle.
17 vinkkiä blogin Google-näkyvyyden parantamiseen:
- Etsi aihepiirit ja avainsanat, joista lukijat ovat kiinnostuneita
- Hyödynnä keräämiäsi avainsanoja
- Luo ostajapersoonia
- Suosi pitkiä blogikirjoituksia
- Kasvata sivun latausnopeutta
- Optimoi kuvat
- Houkuttele kävijät pysymään sisältöjesi parissa
- Vähennä välitöntä poistumisprosenttia eli bounce ratea
- Paranna sisältöjesi klikkausprosenttia hakutulossivulla
- Optimoi URL-osoitteet
- Hyödynnä Skyscraper-tekniikkaa
- Auta sisältöjäsi leviämään
- Kerää paluulinkkejä
- Kirjoita vierasbloggaus
- Jaa sisältöjäsi aktiivisesti somessa
- Optimoi sisältösi äänihakuja varten
- Päivitä vanhoja blogipostauksia
Psst… Kaikkein parasta on, että olemme itse todenneet artikkelin vinkit toimiviksi omassa markkinoinnissamme. Näiden hakukoneoptimointi vinkkien ansiosta monet artikkelimme ovat päässeet Googlen hakutulosten ensimmäisille sivuille. Tässä esimerkki yhdestä erinomaisesti pärjänneestä artikkelistamme:
1. Etsi aihepiirit ja avainsanat, joista lukijat ovat kiinnostuneita
Kumman artikkelin haluaisit mieluummin lukea:
- Digimarkkinoinnin vinkit
- Näin kasvatat brändin tunnettuutta digimarkkinoinnin avulla
Todennäköisesti valitsisit näistä artikkeleista jälkimmäisen, eikö totta? Sekä lukijoidesi että blogin hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää löytää omille blogiteksteille niin sanotut niche-aiheet eli tarkoin rajatut aihealueet, jotka kiinnostavat kohderyhmiäsi. Kun blogin aihe on tarpeeksi rajattu ja siinä on käytetty oikeita avainsanoja, sisältö houkuttelee puoleensa lukijoita, joita aihe varmasti kiinnostaa ja jotka ovat valmiita sitoutumaan tekstiin.
Hyvinä apuvälineinä niche-aiheiden etsimisessä toimivat esimerkiksi:
Wikipedian sisällysluettelo ja Katso myös -osio
Kun mietimme, mistä näkökulmista voisimme käsitellä markkinoinnin automaatiota omassa blogissamme, kävimme läpi Wikipedian Katso myös (See also) -osioita. Englanninkielisestä Wikipediasta huomasimme, että marketing automation -aiheisesta artikkelista oli linkitetty artikkeleihin, jotka käsittelevät mm. liidien keräämistä sekä datan integrointia. Löysimme siis hyvän listan teemoja, jotka saattaisivat kiinnostaa myös blogimme lukijoita.
Googlen ”aiheeseen liittyvät haut”
Googlen Aiheeseen liittyvät haut -osiosta saat nopeasti hyviä vinkkejä ihmisten kiinnostuksen kohteista. Kirjoita vain ensin haluamasi hakusana Googlen hakukenttään ja skrollaa sitten aivan sivun alareunaan. Jos tarkoituksesi on kirjoittaa esimerkiksi brändäyksestä, näet nopeasti, että ihmiset ovat kiinnostuneita erityisesti brändäyksen opiskelusta, somen brändäyksestä sekä oman brändin luomisesta. Nämä haut voivat auttaa sinua tuottamaan blogiisi hakukoneoptimoinnin kannalta parempaa sisältöä, jonka avulla voit saada ponnahduslaudan parempaan Google-näkyvyyteen.
Google Adsin Keyword Planner eli Avainsanojen suunnittelija
Kirjaudu omalle Google Ads -tilillesi ja siirry kohtaan Tools and Settings -> Planning -> Keyword Planner (Avainsanojen suunnittelija). Voit etsiä työkalun avulla uusia avainsanoja sekä katsoa avainsanojesi hakuvolyymeja ja -ennusteita.
SEO-työkalujen avainsanaehdotukset
Jos käytössäsi on jokin SEO-työkalu, siitä todennäköisesti löytyy ominaisuus, jonka avulla voit etsiä potentiaalisia avainsanoja. Esimerkiksi Semrushin ehdottama avainsanalista hakusanalla verkkosivut näyttää tältä:
Listauksen perusteella ihmiset saattaisivat siis kaivata enemmän tietoa siitä, miten verkkosivut tehdään.
Oman organisaation henkilökunta
Kysy asiakasrajapinnassa työskenteleviltä kollegoiltasi, missä asioissa asiakkaat ovat yleensä heihin yhteydessä. Tiedustele heiltä myös, mitä kysymyksiä asiakkaat kysyvät ja mistä aiheista ja teemoista he ovat kiinnostuneita. Saat hakukoneoptimointiin vinkkejä, joiden avulla voit työstää sisältöä, joka aidosti vastaa asiakkaidesi kiinnostusta.
2. Hyödynnä keräämiäsi avainsanoja
Saitko jo kerättyä itsellesi listan hyviä avainsanoja? Hyvä! Nyt on aika alkaa hyödyntämään niitä blogin sisällössä. Pidä siis mielessäsi nämä asiat:
Käytä sanayhdistelmiä ja lauseita
Vertaillaanpa seuraavia sanoja ja sanayhdistelmiä:
- Tomaattikeitto: 135 000 hakutulosta
- Kermainen tomaattikeitto: 27 400 hakutulosta
Yleisesti ottaen voidaan todeta, että mitä pidempää avainsanayhdistelmää käytät, sitä vähemmän saat siihen liittyviä hakutuloksia. Pitkät sanayhdistelmät eli niin sanotut long-tail -avainsanat ovat samalla vähemmän kilpailtuja, joten niiden avulla voit päästä nopeasti Googlen hakutuloksien kärkeen.
Sijoita avainsanat otsikkoon
Avainsanojen sijoittaminen blogitekstin otsikkoon auttaa Googlea käymään läpi sivusi sisällöt entistä nopeammin. Google tekee päätöksen siitä, vastaako sisältösi haettua hakusanaa tai -lausetta sekunnin sadasosassa ja jos avainsanat ovat heti paraatipaikalla, sisältösi saa todennäköisesti paremman Google-näkyvyyden hakutuloksissa.
Katso vaikka:
Käytä avainsanoja sisältösi 100:ssa ensimmäisessä sanassa
Jos sijoitat olennaiset avainsanat blogitekstisi 100-150 ensimmäisen sanan joukkoon, Google pystyy tarkistamaan sivusi sisällön ja sen vastaavuuden hakutuloksiin nopeammin. Muista kuitenkin pitää kohtuus mukana, sillä liioiteltu avainsanan käyttö tekstin alussa tai tekstissä ylipäätään ei myöskään ole Googlen mieleen.
3. Luo ostajapersoonia
Ostajapersoonien luominen voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin kohdeyleisösi tarpeita ja luomaan heille houkuttelevampaa sisältöä. Lukijasi todennäköisesti jakavat eteenpäin sisältöä, johon he voivat samaistua. Tämä vuorostaan parantaa sisältöjesi Google-näkyvyyttä.
4. Suosi pitkiä blogikirjoituksia
Pitkäksi blogipostaukseksi määritellään keskimäärin yli 1 200 sanaa sisältävä teksti. Google suosii pitkiä tekstejä lyhyitä useammin, sillä ne keräävät enemmän paluulinkkejä (backlinks) ja niitä myös jaetaan helpommin omille verkostoille.
Semrushin tutkimus hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä kertoo myös, että pitkät sisällöt nousevat usein hakutuloksissa lyhyitä korkeammalle.
Sisältöjen pituudessa on kuitenkin hyvä huomioida myös lukijat ja pitää teksti kohtuullisen pituisena. Liian pitkä teksti voi tuntua lukijasta liian puuduttavalta, jolloin hän jättää lukemisen helposti kesken.
5. Kasvata sivun latausnopeutta
Sivuston latausnopeus on yksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Olet myös varmasti itse huomannut poistuvasi nopeasti sivustoilta, jotka latautuvat hitaasti.
Sivujen latausnopeutta tarkastellessa on hyvä pohtia myös sivuston mobiiliversiota, sillä näkyvyytesi kärsii, jos sivusi ei ole responsiivinen mobiilissa ja toimii hitaasti. Ensisijaisesti Google käyttääkin sivujen indeksoinnissa sivuston mobiiliversiota. Tätä kutsutaan mobiililähtöiseksi indeksoinniksi.
Tärkeintä on saada sivujen latausnopeus mahdollisimman nopeaksi. Voit aloittaa omien sivujesi latausnopeuden testaamisen esimerkiksi Lianan Website Health Check -työkalun avulla.
6. Optimoi kuvat
Muista huomioida blogisi hakukoneoptimoinnissa myös kuvat ja niiden sisältämät alt-tekstit eli ns. vaihtoehtoiset tekstit. Lisää siis tärkeimmät avainsanat sekä kuviesi nimiin että metakuvauksiin.
Hyödynnämme itse Lianan julkaisujärjestelmän hakukoneoptimoinnin ominaisuuksia lisätessämme metakuvaukset blogin kuviin.
7. Houkuttele kävijät pysymään sisältöjesi parissa
Dwell time on aika, joka alkaa siitä, kun olet klikannut jotain Googlen hakutulosta ja palannut takaisin hakutulossivulle (englanniksi SERP eli search engine result page). Koska Google arvostaa korkeaa dwell timea, kannattaa blogin vierailijat saada pysymään sisällön parissa mahdollisimman pitkään.
Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit sitouttaa lukijat sisältösi pariin:
- Hyödynnä blogissasi monenlaista erityylistä sisältöä: tarjoa videoita, podcasteja, webinaareja ja kyselyitä sekä hyödynnä infograafeja, kuvioita ja kaavioita.
- Kiinnitä huomiota blogipostauksiesi ensimmäisiin lauseisiin: tee johdannosta niin iskevä, että lukijan mielenkiinto herää saman tien ja hän haluaa lukea tekstin aivan loppuun saakka. Voit myös tarjota lukijalle jonkin kiinnostavan palkinnon, jonka hän saa vasta, kun lukenut koko artikkelin.
- Muista käyttää tekstissäsi väliotsikoita: Ne helpottavat lukemista ja parantavat käyttäjäkokemusta sivuillasi.
8. Vähennä välitöntä poistumisprosenttia eli bounce ratea
Välitön poistuminen prosenteissa eli bounce rate kertoo, kuinka moni vierailija poistuu sivuiltasi vierailtuaan vain yhdellä sivulla. Voit tarkistaa blogiartikkeleidesi välittömän poistumisen prosenttiosuuden analytiikkatyökalustasi.
Mitä pienempi bounce rate on, sitä korkeammalle Google sijoittaa blogisi hakutuloksissa ja sitä enemmän saat Google-näkyvyyttä. Bounce rate kertoo siis Googlelle, että sisältösi kiinnostaa lukijoita ja että sille todella kannattaa antaa lisää näkyvyyttä. Keskimäärin blogien bounce rate on noin 65-90 %:
Yksi tapa vähentää välitöntä poistumista sivuilta on hyödyntää pop-up-ikkunoita, jotka ponnahtavat esiin silloin, kun sivusto tunnistaa lukijan poistumisaikeet. Pop-upeissa voit tarjota lukijalle mahdollisuuden ladata jonkin kiinnostavan oppaan tai voit ohjata hänet jonkun toisen blogipostauksen äärelle.
9. Paranna sisältöjesi klikkausprosenttia
Paljon klikkauksia keräävät Google-hakutulokset nousevat luonnollisesti koko ajan korkeammalle hakutulossivulla. Mutta kuinka voit varmistaa, että blogipostauksiesi klikkausprosentti eli CTR on korkea?
Kokeile luoda suositeltuja katkelmia
Suositellut katkelmat (featured snippets) ovat Googlen valikoimia hakutuloksia, jotka näkyvät hakutulossivun yläosassa heti mainosten jälkeen. Suositellut katkelmat sisältävät usein lyhyen tiivistelmän verkkosivulta poimitusta sisällöstä, sivun otsikon ja linkin sivustolle.
Jonkin tietyn aihealueen koosteet pääsevät usein parhaiten suositeltuihin katkelmiin, joten omassa blogisisällössä kannattaa hyödyntää listoja ja askel askeleelta -vinkkejä.
Keksi koukuttava otsikko
Herätä lukijoiden mielenkiinto tunteisiin vetoavilla adjektiiveilla tai lisää otsikkoon lukuja. Jos otsikoiden pyörittely kiinnostaa enemmänkin, voit hakea inspiraatiota esimerkiksi tästä blogiartikkelista:
10. Optimoi URL-osoitteet
Lyhyt ja aihetta kuvaava URL-osoite lisää hakukonenäkyvyyttä. Ai miksikö?
Vertaile näitä kahta URL-osoitetta:
- https://www.mtu.edu/umc/services/digital/seo/
- https://www.wordstream.com/seo
Näistä jälkimmäisen Google pystyy käymään läpi nopeammin. Koska siinä ei ole niin sanottuja alikansioita, siitä näkee saman tien, että sivun sisältö koskee hakukoneoptimointia. Lyhyet ja avainsanoja sisältävät URL-osoitteet voivat siis antaa sivullesi hyvän etulyöntiaseman Google-näkyvyyteen.
11. Hyödynnä Skyscraper-tekniikkaa
Skyscraper-tekniikka on yksi parhaimmista tavoista kerätä blogille paluulinkkejä ja saada sille lisää lukijoita. Lyhykäisyydessään tekniikka toimii näin: etsi tietyn aihepiirin kiinnostavimmat ja eniten Googlessa näkyvyyttä saaneet artikkelit, poimi niiden keskeisimmät sisällöt ja luo sisältöjen pohjalta artikkeli, joka yhdistää kerätyt sisällöt. Tämän jälkeen jaa sisältöä mahdollisimman laajasti, jotta aiheesta kiinnostuneet ihmiset löytävät sen pariin.
12. Auta sisältöjäsi leviämään
Laadukkaan sisällön jakaminen on vain osa blogin hakusanaoptimoinnin taivaltasi. Seuraava askeleesi on omien sisältöjen mainostaminen oikeille henkilöille ja paluulinkkien ansaitseminen. Kannattaa kokeilla esimerkiksi näitä tekniikoita:
Ota yhteyttä yrityksiin, jotka mainitsit sisällössäsi
Viittasitko blogipostauksessasi jonkun toisen yrityksen kirjoitukseen tai tutkimukseen? Kerro tästä heille ja pyydä heitä jakamaan artikkelisi omalle verkostolleen.
Pyydä vastapalvelusta maininnoista
Jos joku yritys lähestyy sinua ja pyytää sinua mainitsemaan heidät ja heidän sisältönsä artikkelissasi paluulinkin kera, pyydä tästä vastapalvelusta. Yleensä tällaiset pienet vaihtokaupat hyödyntävät molempia. Sinä saat sivuillesi uutta kiinnostavaa sisältöä ja he kaipaamansa paluulinkin. Voit myös kokeilla pyytää yritystä jakamaan artikkelisi heidän somekanavissaan.
13. Kerää paluulinkkejä
Se, että joku mainitsee sinut ja linkittää sisältöihisi omilla verkkosivuillaan, on mannaa hakukonesijoituksellesi. Joskus kuitenkin käy niin, että sisältösi mainitaan jossain julkaisussa ilman paluulinkkiä. Tällaisessa tapauksessa voit aina ottaa yhteyttä tekstin kirjoittaneeseen tahoon ja pyytää häntä lisäämään linkin sivuillesi. Pääset näihin mainintoihin nopeasti käsiksi esimerkiksi hyödyntämällä mediaseurantapalvelua, joka pystyy etsimään kaikki yritykseesi liittyvät maininnat lähes reaaliaikaisesti.
14. Kirjoita vierasbloggaus
Jos sinulla on riittävästi aikaa, voit aina tarjoutua kirjoittamaan vierasbloggauksen vaikkapa yhteistyökumppaneidenne sivuille tai oman toimialanne julkaisuihin. Me Lianalla olemme tehneet vierasbloggausta jo vuosikaudet aina sopivan tilaisuuden tullessa vastaan.
Teemme vieraskynäkirjoituksia säännöllisesti yhteistyökumppaneillemme.
15. Jaa sisältöjäsi aktiivisesti somessa
Sosiaalisen median julkaisuilla on tiettävästi positiivisia vaikutuksia myös hakukonenäkyvyyteen. Voit aina jakaa sisältöjäsi perinteisten somekanavien lisäksi myös vaikkapa näissä kanavissa:
- Postaa infograafeja Pinterestissä
- Jaa artikkeleita toimialojen omissa ryhmissä esimerkiksi LinkedInissä, Twitterissa, Instagramissa ja Facebookissa
- Kokeile tehdä artikkeleistasi lyhytvideoita, joista ohjaat ihmisiä verkkosivuillesi
- Kirjoita LinkedInissä asiantuntija-artikkeli ja tarkastele, siirtyvätkö ihmiset sitä kautta blogiisi
16. Optimoi sisältösi äänihakuja varten
Tutkimuksen mukaan 27 % Google-sovelluksessa tapahtuvista hauista tehdään äänihaulla. Vaikka äänihaut voivat tuntua epäolennaisilta suhteessa oman yrityksesi toimintaan, kannattaa muistaa, että Google vaihtelee painotusalueitaan ja uuden kokeilusta ei todennäköisesti ole hakukonenäkyvyyden kannalta ainakaan haittaa.
Omat sisällöt kannattaa siis tuottaa äänihakuja silmällä pitäen jo nyt. Esimerkiksi näin:
- Vastaa sisällöilläsi hakuihin, jotka alkavat kysymyksillä, kuten ”Kuinka..” tai ”Kuinka monta..”
- Suosi long-tail-avainsanoja, kuten “Viikonlopun sääennuste…” tai “Kuinka tehdä itse…”
- Optimoi sisältösi vastaamaan sijaintihakuja. Ihmiset etsivät usein Googlesta tietoa lähialueidensa palveluista sekä reittiohjeita johonkin tiettyyn paikkaan.
- Muun muassa tämä blogipostaus on täydellinen sellaiselle henkilölle, joka etsii hyviä ravintoloita Helsingin vierailunsa ajaksi.
Äänihakuja on hyödyllistä tarkastella myös saavutettavuuden kannalta. Kun otat äänihaut huomioon hakukoneoptimoinnissa voit luoda sisältöä, joka on saatavilla kaikille käyttäjille.
17. Päivitä vanhoja blogipostauksia
Google rakastaa tuoretta sisältöä. Samalla kun päivität artikkeleitasi, voit tarkistaa niiden sisältämien linkkien toimivuuden, lisätä niihin kuvia ja parantaa asiakaskokemusta sivuilla. Koska vanhan artikkelin keräämä blogin hakukoneoptimoinnin näkyvyys on yhä Googlen muistissa, sen nostaminen korkeammalle hakutuloksissa päivityksen avulla saattaa joskus olla jopa helpompaa kuin täysin uuden artikkelin luominen.
Vinkki: Lisää blogiartikkeliisi maininta siitä, milloin se on päivitetty. Tällöin lukijat tietävät, että artikkeli on tuore ja että sen sisältämä tieto on varmasti ajankohtaista:
Tarvitsetko apua hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen?
Meiltä saat tukea hakukoneoptimointiin. Kokeneet asiantuntijamme auttavat kartoittamaan hakukonenäkyvyytesi nykytilanteen SEO-auditoinnilla ja kehittämään sijoituksiasi hakukoneissa. Palveluihimme kuuluvat muun muassa avainsanatutkimus, tulosraportointi sekä säännölliset kehityspalaverit.
Lue lisää hakukoneoptimoinnista blogistamme: