Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Consent mode v2: Mikä muuttuu Google Ads -mainonnassa ja mitä toimia muutos edellyttää?

0
Kuvitettu kuva miehestä ja naisesta tekemässä consent mode v2 asennusta.

Google Ads -mainonnan rintamalla on tiedossa muutoksen tuulia, sillä Google on ilmoittanut Consent moden (suostumustilan) päivityksestä. Päivitys tulee voimaan 6. maaliskuuta 2024 ja edellyttää toimia kaikilta, jotka tekevät Google-mainontaa Euroopassa. Muutos on osa niin Googlen sitoutuneisuutta tehostaa digimainonnan ekosysteemiä yksityisyyden suojelemiseksi kuin tapa noudattaa EU:n Digital Markets Actia (DMA). 

Käytännössä muutos edellyttää, että Google Ads -mainostajat siirtyvät uuden Consent mode v2:n käyttöön, jos he mielivät jatkaa mainontaa. Tulevan muutoksen tueksi vastaamme tässä artikkelissa seuraaviin kysymyksiin:

Muutosta ei kannata säikähtää, sillä loppujen lopuksi kyse on siitä, että käyttäjät saavat enemmän valinnanvapautta. Samalla mainostajien datan käytöstä tehdään läpinäkyvämpää Euroopassa.

Mikä on Consent mode?

Alun perin Consent mode on julkaistu jo vuonna 2020 käyttäjien evästesuostumuksen tai sovellustunnisteen suostumuksen välittämiseksi Googlelle. Tunnisteet (tags) mukautuvat käyttäjien valintoihin ja noudattavat niitä. Consent mode toimii yhdessä esimerkiksi evästesuostumusbannerin kanssa, jota käytetään vierailijoiden suostumusten keräämiseen. 

Käytännössä Consent mode on ikään kuin väline, jonka avulla verkkosivustojen käyttäjien suostumukset seurantaan välitetään Googlelle. Nyt voimaan tuleva uusi Consent mode v2 eroaa edellisestä versiostaan kahden uuden kohdan myötä, joita ovat ad_user_data ja ad_personalization. 

Mikä muuttuu Consent mode v2:n myötä?

Erona aikaisempaan Consent modeen ovat siis ad_user_data ja ad_personalization. Nämä kohdat liittyvät käyttäjien suostumukseen tietojensa käytöstä Googlen mainostarkoituksiin ja mainosten personointiin. Käytännössä näistä: 

  • ad_user_data kertoo, onko käyttäjä antanut suostumuksensa ja hyväksyntänsä tietojensa lähettämiseen Googlelle mainostarkoituksiin. Jos käyttäjä hyväksyy evästeen aktiivisesti evästebannerin välityksellä, se asetetaan 'hyväksytty'-tilaan.
  • ad_personalization kertoo, antaako käyttäjä suostumuksen tietojensa käyttöön mainosten personoinnissa. Tämän eväste asetetaan 'hyväksytty'-tilaan vain, jos käyttäjä on erikseen hyväksynyt tietojensa jakamisen mainosten personointitarkoituksessa.

Mitkä ovat Consent mode v2:n asennustavat?

Consent mode v2:ssa on tarjolla kaksi eri asennustapaa, jotka ovat:

  1. Basic mode, joka nähdään luotettavampana vaihtoehtona tietosuojan näkökulmasta, mutta mahdollisesti epäluotettavampana mainonnan tuloksiin nähden. Basic mode ei kerää tietoja, jos käyttäjä ei anna suostumustaan, jolloin Google käyttää arvioon perustuvia keskiarvoja kerätyn datan sijasta. Tätä vaihtoehtoa suosittelemme erityisesti kevyempään mainontaan, jossa ei tarvita syvällistä optimointia. Se soveltuu myös datavastuullisuutta arvostaville organisaatioille, joille vahva tietosuoja on erityisen tärkeää.
  2. Advanced mode, joka tarjoaa parempia tuloksia mainonnan näkökulmasta, sillä se kerää anonyymiä dataa myös niistä käyttäjistä, jotka ovat kieltäytyneet evästeistä. Tämän avulla mainostaja saa paremman käsityksen kampanjan todellisesta menestyksestä. Kyseisen tavan valintaa tulee kuitenkin harkita tarkkaan, sillä Advanced mode herättää kysymyksiä GDPR:n (yleinen tietosuoja-asetus) näkökulmasta sen datan keruutavan vuoksi, joka ei täytä GDPR:n suostumuksen keräämiseen liittyviä velvoitteita. 

Valinta näiden kahden välillä tulee tehdä oman organisaation painoalueet ja liiketoiminnan laatu huomioiden. Jos datavastuullisuuden noudattaminen on organisaatiollesi tärkeää, emme suosittele Advanced moden valintaa.

Mitä toimia tämä edellyttää Google-mainontaa tekeviltä?

Consent mode v2 on välttämätön verkkosivuston datan keruussa, jotta mainonta säilyy tehokkaana Google-alustoilla. Käytännössä uusi versio edellyttää suostumuksen välittämistä Googlelle, jotta Google pystyy päättämään, kerätäänkö dataa evästeiden avulla vai anonyymisti eli ilman evästeitä. Evästekyselyyn liittyvät vaatimukset eivät sinällään muutu (Traficom), mutta jatkossa evästehallintatyökalun on oltava valmiina käytettäväksi Consent moden kanssa.

Nyt mainostajien onkin syytä valmistautua muutokseen ja varmistaa, että heidän mainoskampanjansa ovat linjassa uusien sääntöjen kanssa ennen kuin Consent mode v2 astuu voimaan maaliskuussa. Tarkista siis, tukeeko käytössäsi oleva evästehyväksyntäpalvelu Consent modea. Useimmat tunnetuimmista palveluntarjoajista, kuten OneTrust, CookieHub ja CookieBot soveltuvat käytettäväksi Consent moden kanssa. Muutos toki edellyttää toimia myös mainostajilta, vaikka käytössäsi olisikin jokin edellä mainituista palveluista.

Organisaatiosi tuleekin tehdä haluttu asennus eli valittava, asennetaanko Basic mode vai Advanced mode, jotta Google-mainontaa voidaan jatkaa. Lisäksi viimeistään nyt tulee tarkistaa, että käyttäjä pystyy mainonnan kohdesivuilla yhtä helposti hyväksymään evästeet tai kieltäytymään niistä. 

Koska Consent mode v2 on vasta tuloillaan, siihen liittyvä tieto kehittyy jatkuvasti. Vielä tällä hetkellä on epäselvää, millaisia vaikutuksia tulevalla muutoksella on Google-mainontaan. Seuraamme aihetta jatkuvasti ja päivitämme tietojamme lukijoille aina tarvittaessa. 

Miten valita sopiva vaihtoehto ja tehdä vaadittava asennus?

Jos vielä pohdit, kumpi Consent mode -asennus on organisaatiollesi sopivin, tiimimme auttaa sen valinnassa ja asennuksessa. Tarjoamme myös palveluita Google Ads -mainontaan

Kysy meiltä Consent modesta!
 

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Anni Käsmä
Junior Content Marketing Specialist