Tästä löydät erittäin kattavan ja ajantasaisen muistilistan digimarkkinoinnin eri osa-alueisiin.
Kirsikkana kakun päällä löydät artikkelin lopusta ilmaisen PDF:n, johon lista on tiivistetty visuaalisesti kompaktiksi paketiksi. Printtaa lista työpöydällesi tai tallenna se kirjanmerkkeihisi (suosittelemme vahvasti ympäristöystävällistä tapaa nauttia sisällöistämme 🌿).
Tässä lueteltuna listan sisällöt. Voit halutessasi hypätä listan kautta suoraan osioon, joka sinua kiinnostaa eniten.
1. Sisältömarkkinointi
2. Verkkosivut ja laskeutumissivut
3. SEO
4. Sosiaalinen media
5. Sosiaalisen median mainokset
6. Google Ads
7. Analytiikka
8. Liidien generointi
9. Tuottavuus
10. Webinaarit
11. PR ja viestintä
12. Videomarkkinointi
13. Grafiikka
14. Markkinointiaiheista luettavaa
Aiheeseen liittyvää lisälukemista:
Lataa opas: 6 kehitysaskelta parempaan sähköpostimarkkinointiin
1. Sisältömarkkinoinnin tarkistuslista
Sisältömarkkinoinnin tulisi ehdottomasti olla tärkeä osa jokaisen markkinointitiimin toimintaa. Tässä keinoja, joiden avulla voit kehittää markkinointitiimisi sisältömarkkinointistrategiaa keskiverrosta erinomaiseksi.
Sisältökalenteri
Sisältökalenterin käyttäminen on hyödyllistä jokaiselle markkinoijalle. On tärkeää suunnitella sisällöt etukäteen, jotta voit välttää liian tiukista deadlineista syntyvän stressin.
Voit käyttää sisältökalenteria, joka vastaa parhaiten tarpeisiisi – vaihtoehtoja on useita.
Esimerkiksi Monday.com on kätevä tehtävien- ja ajanhallintatyökalu, jonka avulla voi hallita koko markkinoinnin tehtäväpalettia, sisältömarkkinointi mukaan lukien.
Avainsanatutkimus
Yritykselle relevanttien avainsanojen löytäminen ja käyttäminen on menestyksekkään sisältömarkkinoinnin salaisuus. Avainsanatutkimus voi antaa sinulle vinkkejä aiheista, joista sinun kannattaa kirjoittaa, ja samalla sinun on helpompi optimoida sisältösi hakukoneiden toiveiden mukaisiksi.
Avainsanatutkimuksessa voit hyödyntää esimerkiksi näitä työkaluja:
Blogisisältöjen otsikointi
Sisältösi voi olla täyttä timanttia, mutta ilman houkuttelevaa otsikkoa se ei tuota lainkaan klikkejä tai liikennettä sivustollesi.
Sisällöntuottajamme ovat inspiroituneet useita kertoja tästä englanninkielisestä artikkelista – nämä otsikot taipuvat loistavasti myös suomeksi! 100+ Blog Post Title Templates That Grab Attention
Oikoluku
Kirjoitit sitten laajoja artikkeleita tai teet satunnaisia somepäivityksiä, oikolukutyökalu on hyödyllinen osa markkinoijan työkalupakkia.
Markkinointitiimimme hyödyntää englanninkielisiä sisältöjä tuottaessaan Grammarlya.
Kotimaisten kielten keskus on luotettava lähde oikeinkirjoitusasujen ja muiden kielioppisääntöjen tarkistamiseen. Suomenkielisiä sisältöjä voi tarkistaa myös esimerkiksi Wordin tekstinkorjauksen avulla. Jos mahdollista, omat tekstit kannattaa aina käyttää toisen silmäparin tarkistettavana.
Pro-vinkki:
Grammarlyn Chrome-laajennus takaa, että englanninkieliset somepostauksesi ja muut sisältösi ovat jatkossa tekstiltään virheettömiä.
Mediaseuranta
Mediaseurantaa voi hyödyntää sisältömarkkinoinnissa useilla tavoilla:
- Voit saada seurantaosumista inspiraatiota uuden sisällön luomiseen
- Voit seurata julkaistun sisällön menestymistä journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa
- Voit seurata yleisön sitoutumista sisältöihisi
Me Lianan markkinointitiimissä käytämme Liana®Cloud PR & Media -työkalua muun muassa digimarkkinoinnin ja -viestinnän alan keskustelujen kuuntelemiseen.
2. Verkkosivujen tarkistuslista
Tässä vinkkimme verkkosivujen ylläpitämiseen ilman turhaa teknologiapäänsärkyä.
CMS
Verkkosivujen sisällönhallinnan työkalun eli CMS:n (Content Management System) ansiosta et enää tarvitse teknisen tuen apua verkkosivujen sisällön uudistamiseen.
CMS:n hyödyntäminen on järkevää, sillä työkalu sisältää kaikki ominaisuudet, joita tarvitaan korkealaatuisten verkkosivujen ylläpitoon:
- Optimointi mobiililaitteille
- Ominaisuudet hakukoneoptimointiin
- Sisällönhallinta
- Räätälöityjen laskeutumissivujen rakentaminen
- Verkkosivuvierailijoiden käyttäytymisen seuranta
Laskeutumissivut
Nykyään on vaikea löytää yritystä, joka ei hyödyntäisi laskeutumissivuja liidien generoinnin työkaluna.
Meillä Lianalla on tapana testata erilaisia laskeutumissivuja eri käyttötarkoituksiin.
Ratkaisujamme varten käytämme useimmiten pitempiä laskeutumissivuja.
Oppaiden lataussivuilla taas käytämme laskeutumissivujen lyhyempää muotoa.
Heatmap
Verkkosivujen kanssa työskentelevät törmäävät usein näihin kysymyksiin:
Millä verkkosivuston sivuilla käyttäjät vierailevat eniten?
Mitä osia laskeutumissivusta klikataan eniten?
Verkkosivua analysoiva heatmap eli lämpökartta tarjoaa dataa verkkosivuvierailijoiden käyttäytymisestä, ja tarjoaa siten vastauksia yllä esitettyihin kysymyksiin.
Markkinointitiimimme luottaa tässä asiassa Hotjariin.
A/B-testaus
Verkkosivujen ominaisuuksien kanssa voi iskeä jopa runsaudenpula – esimerkiksi silloin kun mietitään, millainen laskeutumissivun rakenne tai vaikkapa otsikointi tuottaa eniten konversioita kampanjalle.
A/B-testaustyökalu on siksi tarpeellinen osa markkinoijan työkalupakkia.
Lianan markkinointitiimi käyttää VWO:ta testatakseen, miten erilaiset laskeutumissivutyypit voivat vaikuttaa konversioasteeseen.
Hakukoneoptimointiin investointi on lähes välttämätöntä. Orgaaninen näkyvyys on yksi tehokkaimmista markkinointikanavista – edelle yltää vain sähköpostimarkkinointi.
Hakukoneoptimoinnin teknisyydestä johtuen moni yritys on päätynyt ulkoistamaan tämän työn.
On silti olemassa useita vähemmän teknisiä osa-alueita, joita markkinoijat voivat toteuttaa parantaakseen verkkosivujensa näkyvyyttä hakukoneissa.
Yleinen käytäntö on jakaa SEO-projekti on-page ja off-page -taktiikoihin.
On-page SEO
Alle listatut verkkosivut ovat hyödyllisiä kun toteutat on-page SEO:a, eli verkkosivujen sisäistä hakukoneoptimointia. Tyypillisesti dataa löytyy runsaasti englanniksi, mutta työkaluista on hyötyä myös suomenkielistä avainsanatutkimusta toteutettaessa.
- Moz Open Site Explorer on hyvä paikka aloittaa SEO-projekti, sillä siellä voit tarkastella verkkosivustosi nykyistä tilannetta hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tämän työkalun avulla voit myös tarkistaa kilpailijoidesi sijoituksen Googlessa.
- On tärkeää löytää avainsanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät löytääkseen yrityksesi. SemRush on loistava työkalu avainsanatutkimukseen.
- Ahrefs on oikea kultakaivos tehokkaan avainsanatutkimuksen ja SEO-auditoinnin tekemiseen. Lisäksi Ahrefs tarjoaa runsaasti hyödyllistä ja opettavaista luettavaa.
- Google Search Console on työkalu, jolla voit analysoida orgaanista hakuliikennettäsi Googlesta.
Off-page SEO
Off-page SEO:lla tarkoitetaan sivuston ulkopuolisten linkkien rakentamista. Näin saadaan kasvatettua liikennettä sivustolle sekä lisättyä sivuston uskottavuutta hakukoneiden silmissä.
Kokeile esimerkiksi näitä vinkkejä ja oppaita:
- Backlinkon opas linkkien rakentamiseen
- SEMRushin englanninkieliset viestipohjat erilaisiin yhteydenottotilanteisiin, kuten vierasblogipostauksen pyyntöön tai linkkienrakentamiseen
4. Sosiaalisen median tarkistuslista
Olitpa sitten yrittäjä tai toimit suuren yrityksen markkinointitiimissä, nämä sosiaalisen median työkalut kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun.
Sosiaalisen median kuvakoot
Tämä sosiaalisen median kuvakoko-opas 2020 tarjoaa tarkat ohjeet jokaisessa somekanavassa käytettäviin kuviin.
Sosiaalisen median kalenteri
Tuotatko paljon sisältöä? Tapahtuuko toimistollasi usein asioita, jotka haluaisit jakaa verkostoillesi?
Silloin sinun kannattaa varmistaa, että jaat kaiken oleellisen sisällön myös sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median kalenteri auttaa suunnittelemaan kaikkien somejulkaisujen aikataulut hyvissä ajoin etukäteen.
Nämä työkalut ja resurssit auttavat säästämään aikaasi:
- CoSchedulen yksityiskohtainen opas neuvoo sosiaalisen median sisältökalenterin tekemisessä
- Voit myös kokeilla sosiaalisen median julkaisujen ajastamiseen tarkoitettuja työkaluja Bufferia tai Hootsuitea
Somesisältöjen esikatselu
Mietitkö miltä päivityksesi tulee näyttämään sosiaalisessa mediassa?
Niin mekin.
Siksi markkinointitiimimme käyttää Twitter Card Validator- ja Facebook Sharing Debugger -työkaluja.
Emojit
🙅️ Turha edes yrittää kieltää: emojit ovat tärkeässä roolissa somemarkkinoinnissa.
Siksi suosittelemme asentamaan emojien Chrome-laajennuksen, joka tekee emojien löytämisestä ja käyttämisestä helppoa.
Pro-vinkki:
Mac-käyttäjät löytävät emojivalikon näppäin-pikakomennolla Command - Control - Välilyönti.
5. Sosiaalisessa mediassa mainostamisen tarkistuslista
Facebook-postauksen orgaaninen tavoittavuus on vain noin 6,4 % koko sivun tykkääjämäärästä (SocialMediaToday). Somejulkaisujen maksullinen mainonta on välttämätöntä, jos haluat niille laajempaa näkyvyyttä.
Tässä työkalupakki, jolla teet onnistuneita sosiaalisen median mainoskampanjoita vuonna 2020.
Oppaat sosiaalisen median mainoksiin
Jokaisessa sosiaalisen median kanavassa mainostaminen on erilaista – kuvakoot, mainoksissa sallitut merkkimäärät ja monet muut tärkeät tekijät vaihtelevat julkaisualustasta riippuen.
Tallenna nämä oppaat kirjanmerkkeihisi valmistautuaksesi seuraavaan kampanjaasi:
Facebook-mainostamisen opas
Instagram-mainostamisen opas
Twitter-mainostamisen opas
LinkedIn-mainostamisen opas
Pinterest-mainostamisen opas
YouTube-mainostamisen opas
URL:ien rakentaminen
Markkinoinnin toimenpiteiden hyötysuhteen eli ROI:n (Return on Investment) selvittäminen on edelleen yksi suurimmista sosiaalisessa mediassa markkinoinnin haasteista.
Tämän osoittaa myös SproutSocialin tekemä tutkimus.
Lianan markkinointitiimi mittaa somekanavien ROI:ta käyttämällä markkinoinnin automaatiota sekä kampanjadataa kerääviä UTM-parametrejä.
UTM-parametrejä voit rakentaa esimerkiksi näillä työkaluilla:
- Käytetyin työkalu on Google Analytics Campaign URL Builder
- Hyvä vaihtoehto on myös Effin Amazingin UTM Tracking Code Builder
Vaikka markkinoijat ymmärtävätkin hakukonemainonnan tärkeyden, usein mainosten luominen ja pyörittäminen aiheuttaa kylmiä väreitä markkinoijan selkäpiihin. Google Ads -mainonnassa on monia vaiheita, mutta mainosten luomiseen on olemassa kattavia oppaita.
Mainostekstit
Koetko tehokkaiden ja houkuttelevien Google Ads -mainostekstien kirjoittamisen hankalaksi? Löydät apua blogimme infograafista: 18 vinkkiä tehokkaiden tekstimainosten kirjoittamiseen.
Google ads -asetukset
Google Ads -mainoksen teossa on monta vaihetta – varmista ettei yksikään tärkeä asetus, kuten budjetin säätäminen, pääse unohtumaan. Tämä Googlen tarkistuslista sisältää kaikki tarpeelliset vaiheet Google Ads -kampanjan luomiseen ja julkaisuun. Myös kattava suomenkielinen Google Ads -tukisivusto tarjoaa vastauksia lukuisiin kysymyksiin.
Google ads -harjoittelu
Google Ads -työskentely edellyttää opiskelua ja taitojen kasvattamista. Tässä hyödyllisiä lähteitä opiskeluun:
- Google Ads -Youtube-kanavalta löydät useita tutoriaaleja Google Ads -mainosten tekemiseen ja kampanjoiden kehittämiseen
- Hanki Google Ads -sertifikaatti Google Skillshopista
Kiinnostus datatieteitä kohtaan kasvaa – miksi?
Lähde: Google Trends
Big datan eli suurten tietomassojen kasvaessa markkinoinnin tehokkuuden analysoimisesta on tullut välttämätöntä.
Tässä muutamia tiimimme suosittelemia Googlen työkaluja markkinoinnin analysoimiseen:
- Google Analytics — laajimmin käytetty verkkoanalyysipalvelu
- Google Data Studio — Google Analytics -statistiikkasi helposti sisäistettävässä muodossa
- Google Trends — uusimmat trendit ja visualisoinnit mille tahansa hakutermille
- Think with Google — työkalu, joka auttaa sinua ymmärtämään, miten ihmiset käyttävät internetiä ympäri maailmaa
Muita hyödyllisiä lähteitä:
- Tämä lunttilista sisältää luettelon tiedoista, jotka Google Analytics nappaa verkkosivuvierailijoista
- Google Analytics Academy tarjoaa Google-eksperttien vetämiä ilmaisia verkkokursseja
8. Liidien generointi
Uuden asiakkaan hankkiminen on 5–25 kertaa kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkaan pitäminen.
Siksi markkinoijat tarvitsevat tehokkaita työkaluja pitääkseen asiakkaat lähellä.
Sähköpostimarkkinoinnin työkalu
Aiemmin mainittuun tutkimukseen viitaten, sähköpostimarkkinoinnin ROI on korkeampi kuin yhdenkään toisen markkinointikanavan.
Kun olet valinnut sähköpostimarkkinoinnin työkalun, on aika siirtyä suunnitteluvaiheeseen. Olemme käsitelleet sähköpostimarkkinoinnin vinkkejä muun muassa näissä blogisisällöissä:
- Kuinka rakentaa toimiva strategia sähköpostimarkkinointiin? (Ohjeet kohta kohdalta)
- Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?
- 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia
Pro-vinkki:
Käytä tätä ROI-laskuria selvittääksesi tarkasti sähköpostimarkkinointisi hyötysuhteen.
Markkinoinnin automaatio
Markkinoinnin automaatio -kyselymme perusteella automaation suurin hyöty on sähköpostiviestien parempi kohdentaminen.
Kohdistettujen viestien ansiosta voit hoivata nykyisiä asiakkuuksia sekä ohjata liidejä kohti asiakkuutta askel kerrallaan. Kohdistettuja viestejä voivat olla esimerkiksi:
- Uuden asiakkaan tervetuloviesti
- Syntymäpäiväonnitteluviesti
- Asiakastukea tarjoavat automaattiset viestit
Siksi markkinoinnin automaatiotyökalu on olennainen täydennys sähköpostimarkkinointiin vuonna 2020.
CRM-työkalu
Asiakkuudenhallinnan CRM-työkalu (customer relationship management) mahdollistaa tehokkaan kontaktien hallinnan. CRM-järjestelmän avulla asiakkaiden segmentointi onnistuu helpommin ja täsmällisemmin.
Tällöin voit myös lähettää asiakkaillesi heidän kiinnostuksensa mukaisia uutiskirjeitä oikeaan aikaan ja kasvattaa näin lisä- ja ristiinmyyntiä sekä asiakastyytyväisyyttä.
Me suosittelemme Pipedrivea, yhtä käytetyimmistä CRM-järjestelmistä.
Kasapäin sähköposteja lukematta, jatkuvasti ilmoituksia uusista chat-viesteistä ja loputtomasti häiriötekijöitä. Kuulostaako tutulta?
Tässä muutama Chrome-laajennus, joilla tehostat tuottavuuttasi silloin, kun sinulla on paljon tehtävää.
Notion
Notionissa voit hallita esimerkiksi keskeneräisiä työtehtäviäsi, luettavien sisältöjen listaasi, markkinointi-ideoita ja vaikkapa matkustussuunnitelmia. Projektinhallinta hoituu muutamalla klikkauksella.
Notion on myös täysin ilmainen henkilökohtaisessa käytössä.
Save to pocket
Löysitkö netistä kiinnostavan artikkelin kesken työpäivän? Tallenna verkkosivu yhdellä klikkauksella ja jatka sen lukemista kotona. Tallennetut sivut ilmestyvät Pocket-sovellukseen, joka on synkronoitu kaikkiin laitteisiisi.
StayFocusd
Aseta aikaraja, jonka haluat maksimissaan viettää tietyillä sivuilla, kuten Facebookissa tai Twitterissä. Jos ylität tämän aikarajan, StayFocusd estää sinulta pääsyn näille sivuille loppupäiväksi.
10. Webinaarien tarkistuslista
73 prosenttia B2B-markkinoijista ja myyntipäälliköistä sanoo webinaarien olevan paras tapa tuottaa korkealaatuisia liidejä (lähde). Listasimme tärkeimmät työkalut onnistuneen webinaarin järjestämiseen.
Webinaariesitys
Webinaarin aikana näytettävän esityksen valmisteleminen tai tiimin auttaminen onnistuneen esityksen luomisessa on olennainen osa webinaarin valmistelua.
Jos mietit, mitä työkalua kannattaisi käyttää esityksen luomiseen, katsasta nämä vaihtoehdot:
- Pilvipohjainen Prezi mahdollistaa näppärästi yhteistyön eikä vaadi designerin taitoja
- Helppokäyttöinen Haiku Deck on myös monen markkinoijan luottotyökalu
- Lianan markkinointitiimin suosikkityökalut webinaariesitysten luomiseen ovat Apple Keynote sekä Google Slides
Webinaarien ja tapahtumien hallintatyökalu
Tapahtumien järjestämisprosessi helpottuu asiaa varten luodulla työkalulla.
Me Lianalla käytämme webinaarien järjestämisessä Eventillaa. Työkalu on integroitu GoToWebinariin ja mahdollistaa webinaariin rekisteröitymisen sekä webinaarilähetyksen toteuttamisen yhdellä ratkaisulla.
Välineet
Webinaarin järjestäminen onnistuu jo kannettavan tietokoneen kameran ja mikrofonin avulla, mutta lisävarusteisiin panostaminen vie webinaariesi laadun uudelle tasolle.
Studiostamme löytyvät seuraavat välineet:
- Kamera: Sony A6400
- Mikrofoni: Rode PodMic
Lue lisää blogissamme: Miten järjestää webinaari? – 9 vinkkiä onnistuneeseen aloitukseen [+infografiikka]
11. PR:n ja viestinnän tarkistuslista
Lehdistötiedotteet eivät ole historiaa. Tuoreimman toimittajakyselymme perusteella journalistit hyödyntävät lehdistötiedotteita työssään aktiivisesti.
Tehokkaiden työkalujen avulla lehdistötiedotteet voivatkin tuoda brändille laajaa näkyvyyttä.
Markkinointitiimimme lähettää lehdistötiedotteet Liana®Cloud PR & Media -ratkaisulla.
Mediaseuranta
Lehdistötiedotteen elinkaari ei pääty lähettämiseen asti.
Kun viestinnän toimenpiteitä täydennetään mediaseurannalla, voidaan nähdä, mitkä mediat ovat julkaisseet lähetetyn tiedotteen.
Kyselyt
Markkinoijat voivat hyödyntää verkossa toteutettuja kyselyitä useilla tavoilla:
- Tehdäkseen markkinatutkimuksia
- Saadakseen asiakaspalautetta
- Selvittääkseen asiakkaiden mieltymyksiä
- Tehostaakseen viestintää kyselytulosten avulla
Google Formsin lisäksi markkinoilla on myös useita muita kyselytyökaluja:
- SurveyMonkey
- SurveyPlanet
- Lianan markkinointitiimi käyttää Surveypalia
12. Videomarkkinoinnin tarkistuslista
Videon käyttö markkinoinnin välineenä on kasvanut 61 prosentista 85 prosenttiin vuodesta 2016.
Seuraavien työkalujen avulla saat mahdollisimman paljon irti videomarkkinoinnista:
Kamera
Laadukkaan kameran avulla kuvaat asiakastarinat, Youtube-videot ja muut videosisällöt markkinointikäyttöön.
Saatavilla on useita laadukkaita vaihtoehtoja:
- Alussa voit hyödyntää esimerkiksi iPhonen kameraa, esimerkiksi iPhone 11 PRO:ta
- Sony a7R on hyvä vaihtoehto kehittyneempään kuvaamiseen
- Markkinointitiimimme käyttää Canon 5D Mark III:a
Editointityökalut
On yleinen harhaluulo, että videon editointi ilman kokemusta olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa. Näiden työkalujen avulla voit editoida laadukkaita videoita:
Kuvapankkivideot
Näistä kuvapankeista löydät videoleikkeitä, joita voit hyödyntää omien videoittesi luomisessa:
Blogistamme löydät inspiraatiota videoiden markkinointikäyttöön: 5 + 5 tapaa hyödyntää videoita markkinoinnissasi.
Jokainen markkinoija joutuu työskentelemään jossain vaiheessa työskentelemään enemmän tai vähemmän grafiikkojen kanssa.
Varmista, että sinulla on tarvittavat työkalut grafiikan parissa työskentelyyn.
Kuvanmuokkaustyökalut
Näillä työkaluilla voit tehdä kuvanmuokkauksen perustehtäviä, kuten luoda kuvan somepostausta tai uutiskirjettä varten.
- Crello
- Canva
- Snappa
- Adobe Creative Cloud -työkalut, kuten Photoshop ja Illustrator
Kuvapankit
- Pexels
- Unsplash
- Pixabay
- Pikwizard
- Omien valokuvien ottamisen lisäksi markkinointitiimimme käyttää Shutterstockin kuvakokoelmia
14. Markkinointiaiheisten luettavien tarkistuslista
Mikä on yhteistä kaikille menestyville markkinoijille?
He kasvattavat jatkuvasti tietämystään lukemalla alaan liittyviä blogeja.
Tiimimme suosittelee seuraavia blogeja:
- Markkinointi & Mainonta
- Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n blogi
- Econsultancy
- GlobalWebIndexin tutkimukset
- Ad Age
- Marketing Land
- Business 2 Community
- Social Media Today
- Lianan blogi markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille ️️️️️
Vinkki:
Käytä Feedlyä pitääksesi kaikki suosikkiblogisi järjestyksessä yhdessä paikassa.
Kerro kommenteissa mitä asioita sinä haluaisit vielä lisätä tälle listalle. Muista myös jakaa tarkistuslista tiimisi kanssa seuraavassa markkinointipalaverissa.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja