Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Hakukoneoptimoinnin perusteet – miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

0
Nainen hakee tietoa kannettavalla tietokoneella

Tässä artikkelissa kerromme, miksi nyt viimeistään SEO (Search Engine Optimization, hakukoneoptimointi) kannattaa ottaa haltuun. Lähdemme liikkeelle perusjutuista ja sen jälkeen käymme läpi hakukoneoptimoinnin vaiheita, hakukoneiden toimintaa ja mitä hakukoneoptimointi on vuonna 2022. 🕵

 Artikkeli perustuu webinaariimme, jonka voit katsoa tämän sivun lopusta. Lataa myös koostamamme hakukoneoptimoinnin muistilista sivustosi optimoinnin tueksi!

Mitä SEO tarkoittaa?

Lyhyenä kertauksena: hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on erilaisten toimenpiteiden avulla nostaa sivustosi näkyvyys hakukoneen tuloksissa mahdollisimman korkealle, jotta tavoitat potentiaaliset asiakkaat sen sijaan, että he päätyisivät kilpailijoidesi sivuille. Toisin sanoen, parempi hakukonenäkyvyys tarkoittaa enemmän liikennettä sivustollesi. 

Tässä artikkelissa keskitymme hakukoneiden kuninkaaseen Googleen, sillä 92 % hauista tapahtuu Googlessa. Toiseksi suosituin hakukone on Bing alle 3 % markkinaosuudella. 

Kaikkia hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia asioita ei tosin tiedä ansioituneinkaan SEO-asiantuntija – Googlen algoritmit muuttuvat usein, eikä hakukonejätti paljasta suoraan algoritmiensä toimintaperiaatteita. Suuria muutoksia tapahtuu harvemmin, mutta algoritmin toiminnassa voi olla pientä vaihtelua jopa päivittäin. Hakukoneoptimointi on siis jatkuvaa kokeilua ja tutkimista. 

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Miksi hakukoneoptimointia sitten kannattaa tehdä ja miten se eroaa esimerkiksi hakukonemainonnasta (SEM)?

1. Hakukoneoptimoinnin avulla saavutat orgaanisia tuloksia, jolloin et joudu maksamaan mainonnasta ja säästyt budjetoinnilta. Hakukonemainonnan (SEM) avulla taas pääset hakutulosten kärkeen, mutta maksat joka klikkauksesta. Tämän vuoksi SEO on hyvä ratkaisu myös taloudellisesti pitkällä aikavälillä.

2. Hakukoneoptimointi auttaa ymmärtämään, mitä kävijät hakevat: sen avulla nähdään, millä hakusanoilla sivustosi löytyy ja mitä sivuja kävijäsi ovat hakeneet (ja mitä aiheita kävijät etsivät sivuiltasi). 

3. Parempi näkyvyys kohottaa brändiäsi ja herättää luottamusta. Lisäksi konversiot ovat todennäköisempiä orgaanisen näkyvyyden kuin maksetun mainonnan kautta. 

4. Saat lisää liidejä ja myyntiä: hakukoneoptimoinnilla saadaan ohjattua liikennettä sivustolle ja kävijät tekemään haluttuja toimintoja.

Pohditko, miten viestisi saavuttaisi enemmän orgaanista näkyvyyttä? Lue, miten hyödynnät hakukoneoptimointia tiedottamisessa: 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista.

Botteja ja crawlausta – näin hakukoneet toimivat

Hakukoneoptimointi perustuu hakukoneiden toiminnan ymmärtämiseen. Tuntemalla hakukoneiden toimintatavat pystymme tarjoamaan hakukoneille sitä tietoa, jota ne sivustoltamme hakevat.

Crawlaus tarkoittaa hakukonerobottien “ryömimistä” sivuston läpi. Robotti tutkii, mitä sivustolta löytyy ja lisää löydökset massiiviseen hakemistoon eli indeksiin.

Indeksointi on prosessi, jossa hakukoneet siirtävät löydettyjä sivuja ja tietoja hakemistoonsa. Sivut, jotka halutaan piilottaa hakukoneilta, merkitään noindex-tageilla. Sivuja, joita ei ole olemassa tai jotka eivät ole enää löydettävissä, ei voida myöskään indeksoida. Näin voi käydä esimerkiksi url-osoitteen muututtua ja uudelleenohjauksen puuttuessa.

Sitemap eli sivukartta helpottaa hakukonerobottien liikkumista sivustolla, sillä se kertoo sivuston rakenteesta ja sivuhierarkiasta hakukoneroboteille. Mitä korkeammalla eli lähempänä päätasoa rakenteessa sivu on, sitä tärkeämpi sivu yleensä on kyseessä.

Robot.txt-tiedosto kertoo hakukoneroboteille mitä sisältöjä ne saavat crawlata. Esimerkiksi noindex-sivut ne jättävät välistä. Useimmat julkaisujärjestelmät luovat robot.txt-tiedostot itse, mutta kannattaa tarkistaa, että tiedostossa on oikeat sivut näkyvissä ja sellaiset taas piilossa, joiden ei haluta näkyvän.

Hakutulokset perustuvat pisteytykseen

Hakukone pisteyttää hakemistosta löytämänsä sivut algoritmiensa mukaan, ja sivuston sijoitus perustuu sen saamiin “pisteisiin”. Algoritmit muuttuvat jatkuvasti eikä Google paljasta kaikkia hakualgoritmiin vaikuttavia seikkoja. Tällä hetkellä Google pyrkii yhdistämään haettuja asioita tiettyihin sivuihin ja tarkoituksiin: esimerkiksi kuinka tuoretta kyseinen tieto on. Hakukone kiinnittää huomiota myös sivuston käytettävyyteen, luotettavuuteen ja sijaintitietoihin.

Hakutulosten esitystavat monipuolistuvat lähitulevaisuudessa, ja erilaiset sisältömuodot korostuvat. Tuloksiin saattaa nousta kuvia, tapahtumia, usein kysyttyjä kysymyksiä, videoita, arvosteluja ja otteita artikkeleista. Rikastetut hakutulokset eli strukturoitu data on Googlen uusimpia kehityskohteita.

Näin optimoit sivustosi eli hakukoneoptimoinnin vaiheet

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, joka ei lopu, kun sivusto on kerran “optimoitu”. Sijoituksiin vaikuttavat monet asiat, kuten kuinka kilpailtu jokin termi on, jolla haluat löytyä. Kun olet saavuttanut tavoitellun sijoituksen, voit joutua näkemään jonkin verran vaivaa sen säilyttämiseksi.

Tulosten saaminen vaihtelee viikoista useisiin kuukausiin, ja tulokset riippuvat sivuston senhetkisestä tilanteesta ja näkyvyydestä sekä tehdyistä toimenpiteistä. Kyseessä on siis ennemmin maraton kuin sprintti.

Hakukoneoptimointi etenee kutakuinkin neljässä vaiheessa:

  1. Analysoi ja tunnista 
  2. Suunnittele 
  3. Optimoi 
  4. Mittaa tulokset.

Tunnista lähtötilanne

Aluksi on analysoitava sivuston nykyinen tilanne sekä käytetyt avainsanat ja millainen näkyvyys niiden avulla on saavutettu hakutuloksissa. Tässä vaiheessa on tärkeää olla tietoinen sivuston tarkoituksesta ja siitä, millaisia kävijöitä tavoitellaan. Kun lisäksi suunnittelet hyvin etukäteen sivuston tavoitteet, tehtävät, mittarit ja halutut konversiot, on sivuston optimointia varten jo hyvä pohja. 

Itse optimointi käsittää teknisen SEO:n, sivuston sisällön optimoinnin ja linkitykset – niin sanotut hakukoneoptimoinnin tukipilarit. Perehdymme näihin seuraavaksi.

Tekninen SEO vaikuttaa sivuston käytettävyyteen 

Tekninen SEO käsittää muun muassa sivujen indeksoinnin. Tämä tarkoittaa, että indeksoidut sivut löytyvät Googlesta, indeksoimattomat eivät. Voit valita indeksoinnin käyttämäsi julkaisujärjestelmän hakukoneoptimoinnin asetuksista sivukohtaisesti.

Sivuston turvallisuus on tärkeää teknisen SEO:n kannalta. Tarkista, että sivustosi sisältää mm. SSL-sertifikaatin, josta kertoo https-alkuinen osoite tai riippulukkokuvake osoiterivillä.

Varmista, ettei sivustolle ei ole jäänyt poistettua tai siirrettyä sisältöä tai että puuttuvat sisällöt on uudelleenohjattu. Varmista, ettei sisältö ei ole täysin sama usealla sivulla, sillä Google sakottaa duplikaattisisällöstä. Huolehdi myös, että sivustollasi on selkeät url-osoitteet, sillä ne helpottavat sekä kävijän navigointia että hakukoneen toimintaa, kun se lukee sivustoasi. 

Latautuuko sivustosi nopeasti ja onko sen käytettävyys kunnossa? Sivustoa voivat hidastaa esimerkiksi suuret kuvakoot tai koodin hidas latautuminen. Käytettävyysongelmat voit välttää tekemällä sivustosta responsiivisen ja varmistamalla, että se näyttää samalta joka selaimessa. 

Jos sivustosi on monikielinen, muista asettaa kieliasetukset siten, että hakukone osaa tulkita kunkin kieliversion tekstiä ja avata kävijälle oikean version sivustosta hänen sijaintinsa mukaisesti. 

Panosta sivuston sisällön laatuun ja määrään 

Tuota uutta sisältöä hakukoneoptimoinnin periaatteiden mukaisesti ja seuraa, miten se sijoittuu. Laadukas ja sanamäärällisesti runsas sisältö usein sijoittuu parhaiten. Suositeltu sanamäärä on vähintään 300 sanaa, jotta sivusto näkyy hakukonetuloksissa. 1000 sanan kohdalla hakukone ymmärtää jo paremmin, mistä aiheesta sivulla kirjoitetaan ja mikä sivuston tarkoitus on, jolloin sivu myös sijoittuu paremmin.

Kuvien optimointi on osa teknistä hakukoneoptimointia. Optimoi kuvat ja tarkista, että pienemmät tiedostokoot eivät ylitä 100:a kilotavua, jotta latausajat eivät veny. Käytä tiedostonimissä ja alt-teksteissä eli vaihtoehtoisissa teksteissä valitsemiasi avainsanoja.

Kuvakaappaus LianaCMS-julkaisujärjestelmästä. Kuvassa näkyy alt-tekstin muokkausvaihtoehdotAlt-teksti kertoo lyhyesti, mitä kuva esittää. Alt-tekstejä tulkitsevat hakukoneiden lisäksi myös ruudunlukijat. LianaCMS-julkaisujärjestelmässä alt-tekstille on oma kenttänsä.

Avainsanat määrittävät, mistä sivustosi koostuu. Oikeiden avainsanojen käyttö sivuston hierarkiassa  – kuten pääotsikossa, alaotsikoissa, leipätekstissä ja alt-teksteissä – auttaa kävijöitä löytämään sivusi, kun he hakevat näitä termejä hakukoneella. Muista täyttää myös title ja metakuvaus eli otsikko ja kuvaava ote sivuston sisällöstä, joka kertoo kävijälle, mitä aihetta sivusi käsittelee.

Sivuston sisällön pitäisi olla kirjoitettu pääasiassa ihmisille eikä hakukoneille: varmista, että teksti on helppolukuista ja sujuvaa, ja avainsanoja on käytetty riittävästi. Vältä kuitenkin täyteen ahtamista ("keyword stuffing"), jonka Google voi tulkita spämmiksi.

Kaipaatko nostetta sisällöillesi? Tutustu vinkkeihimme: Blogin hakukoneoptimointi: 17 SEO-vinkkiä Google-näkyvyyden kasvattamiseen.

Linkkiprofiili kertoo sivuston luotettavuudesta

Linkkiprofiili on arvio sivuston ansaituista linkeistä ja niiden laadusta. Samalla linkkiprofiili kertoo sivuston luotettavuudesta ja laadukkuudesta. Sivuston linkkiprofiilia voit parantaa hankkimalla ulkoisia linkkejä relevanteilta sivuilta, joilla on samankaltaista sisältöä. 

Linkkejä on kahta tyyppiä: follow-linkit Google tulkitsee ns. suosituksina sivulta toiselle. Nofollow-linkit eivät siirrä auktoriteettia, mutta voivat tuoda liikennettä. Google ei tosin huomioi näitä ollenkaan, minkä vuoksi suositaan ensisijaisesti follow-linkkejä. Voit kasvattaa sivun auktoriteettia keräämällä sille linkityksiä ulkoisista lähteistä. Vaihtelevuus ulkoisissa linkeissä parantaa linkkiprofiilia, eli linkkejä olisi hyvä ansaita useammalta domainilta.

Google suosii myös sisäisiä linkityksiä, joita voit hyödyntää sopivissa määrin esimerkiksi blogissa. Ohjaa lukijaa eteenpäin sivustollasi blogin aiheeseen liittyvän sisällön pariin.

Kehitä näkyvyyttä tulosten pohjalta

Optimoinnin jälkeen mittaa tulokset seuraamalla, millaisia kävijöitä tavoitit ja kuinka paljon sekä pääsitkö asetettuihin tavoitteisiin ja miten sivustosi hakukonenäkyvyys kehittyi.

Tulosten saaminen vaihtelee viikoista kuukausiin. On nopeita keinoja, joilla voit saada sivuston näkyvyydelle pientä nostetta, mutta myös vaativampia toimenpiteitä, joiden tekeminen ja joista tulosten saaminen vie aikaa.

SEO-auditointi ja hakusana-analyysi

Hakukoneoptimoinnin pohjana toimivat SEO-auditointi ja hakusana-analyysi. Auditointi on kattava kuva sivuston tämänhetkisestä tilanteesta – sen avulla näemme, mitkä asiat sivustolla on kunnossa ja mitkä eivät. Auditoinnissa tarkastelemme mm. sisällön määrää, otsikointeja, kuvakokoja ja metatietoja. Auditoinnin pohjalta tehdään suunnitelma, jolla parannetaan sivun näkyvyyttä hakukoneissa. SEO-auditointi on osa verkkonäkyvyyden palveluamme.

Hakusana-analyysi toimii hyvin SEO-auditoinnin rinnalla. Siinä keskitymme sivuston avainsanoihin, sivuston nykyiseen hakukonenäkyvyyteen, käytettyjen avainsanojen hakumäärään ja kilpailutilanteeseen sekä siihen, mihin avainsanoihin tulisi jatkossa panostaa. Tämän yhteydessä tehdään myös kilpailija-analyysi, eli tarkastellaan, kuinka kilpailijat sijoittuvat samoilla termeillä.

Data ja työkalut hakukoneoptimoinnin tueksi

Google tarjoaa sivuston toiminnan tarkasteluun ja datan näyttämiseen ilmaisia työkaluja, joiden avulla voit seurata sivustosi kehitystä.

Google Analytics 

Google Analytics on maksuton työkalu, jolla voit kerätä ja analysoida dataa sivuston kävijöistä. Sen kautta voit selvittää mm. kävijämääriä, istuntojen kestoa, suosituimpia sivuja, uusien ja palaavien kävijöiden suhdetta, demografisia tietoja sekä millä laitteilla kävijät käyttävät sivustoasi. Google Analyticsin kautta näet myös, miten hyvin sivusto on konvertoinut.

Google Search Console

Google Search Console on toinen Googlen ilmainen työkalu, joka on helppo asentaa ja jonka voi yhdistää Google Analyticsiin. Työkalu alkaa kerätä dataa hakukoneen tuloksista, ja sen avulla voit nähdä esimerkiksi mitä hakusanoja kävijät ovat hakeneet, millä hakutermeillä he ovat löytäneet sivustollesi ja miten sivusto on sijoittunut kyseisellä hetkellä. 

Google Search Console sisältää erilaisia työkaluja myös sivuston toimintojen mittaamiseen. Se antaa korjausehdotuksia toiminnoista, jotka se tulkitsee rikkinäisiksi. Tällaisia voivat olla esimerkiksi toimimattomat linkit.

Työkalujen keskeisimpänä erona on, että Search Console näyttää dataa hakukoneesta ja mitä tapahtuu, ennen kuin kävijät päätyvät sivustolle. Google Analytics taas kerää ja esittää dataa kävijän liikkeistä sivustolla.

Julkaisujärjestelmissä on myös omat sisäänrakennetut SEO-ominaisuutensa. 

  • WordPress-julkaisujärjestelmässä varteenotettava vaihtoehto hakukoneoptimointia varten on Yoast SEO -lisäosa, joka sisältää yleisimmät hakukoneoptimoinnin toiminnallisuudet. Yoast arvioi muun muassa, kuinka hyvin olet käyttänyt keskeisiä avainsanoja sivustolla.
  • LianaCMS- ja LianaCommerce -alustojen jokaisella sivulla on hakukoneoptimointi-välilehti, jonka kautta voit asettaa halutut näkyvyysasetukset.

Kuvakaappaus LianaCMS-julkaisujärjestelmästä. Kuvassa näkyy hakukoneoptimoinnin asetuksetLianaCMS-julkaisujärjestelmässä voit asettaa hakukoneoptimoinnin asetukset sivukohtaisesti.

Hakukoneoptimointi vuonna 2022

Googlelta on tulossa uusi päivitys nimeltä MUM (Multitask Unified Model), joka seuraa vuoden 2019 vastaavaa, mittavaa BERT-päivitystä. Edellinen päivitys auttoi parantamaan hakukoneen ymmärrystä sanojen merkityksistä ja tarkoituksista, ja Google pystyi tarjoamaan parempia ja relevantimpia vastauksia haettuihin kysymyksiin. MUM-päivityksessä hakukoneen algoritmia on kehitetty edelleen, ja päivitys onkin noin 1000 kertaa tehokkaampi kuin aiempi BERT. 

Google pyrkii vastaamaan monimuotoisempiin kysymyksiin Things to know -menetelmällä, joka tuo parhaiten hakua vastaavan tuloksen hakutulosten kärkeen ja nostaa hakusivulle pätkän tekstiä tai kuvan vastauksesta säästäen käyttäjän klikkaukselta. Tällaisia tuloksia kutsutaan rikastetuiksi hakutuloksiksi, "rich results".

Tieto halutaan saataville entistä nopeammin ja helpommin. Tämän myötä tiedonhaun tavat monipuolistuvat, mihin vastataan mm. puheentunnistuksella. Tämäntapaisia uusia ominaisuuksia on hyvä pitää silmällä, ja sivusto olisikin hyvä seuraavaksi optimoida myös uudet toiminnallisuudet – kuten puheentunnistus – huomioiden. 

Sisällön merkitys korostuu jatkuvasti, kun taas sijoitusten merkitys vähenee, sillä kävijä voi nähdä tulokset suoraan Googlesta klikkaamatta itse sivustolle lukemaan tarkemmin aiheesta. Tätä hyödynnetään myös maksetun mainonnan puolella nostamalla tuotteita haun perusteella suoraan hakutulosten kärkeen, esimerkiksi karusellinäkymään. Tämä on keino lyhentää kuluttajan ostopolkua.

Algoritmit muuttuvat jatkuvasti – onko hakukoneoptimointi enää vaivan väärti?

Vaikka Googlen algoritmit ja tulosten esitystapa muuttuvat, ei hakukoneoptimoinnista kannata luopua. Google jatkaa sivustojen pisteyttämistä, ja sivustojen kannattaa löytyä hakukonetuloksista entiseen tapaan. Sisältö, kuvat, linkkiprofiili ja muut tässä artikkelissa esitellyt elementit vaikuttavat yhä sivustosi näkyvyyteen.

Sisällön optimointi ja avainsanojen käyttäminen on edelleen tärkeää. Mieti seuraavia kysymyksiä:

  • Sopiiko sisältö asiakokonaisuuteen, jota etsitään?
  • Vastaako sivun sisältö hakijan kysymykseen monipuolisesti?

Kuten todettua, hakukoneoptimointi on jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä, joka ei takaa välittömiä tuloksia. Se on kuitenkin kannattavaa, ja pienellä panostuksella pääset jo alkuun. 

Autamme mielellämme sinua saavuttamaan vahvan verkkonäkyvyyden. Kerromme, miten kannattaa lähteä liikkeelle ja huolehdimme, että tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään oikeita asioita suunnitteluvaiheesta käytännön toimenpiteisiin asti. 

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnin palveluista? Ota yhteyttä!

Katso webinaaritallenne

Tässä webinaarissa Liana Technologiesin Digital Marketing & SEO Specialistit Jasmin Rautaruoho ja Pekka Keränen käyvät läpi perusteet hakukoneoptimoinnista. Keskustelua johdattaa Webinar Marketing Specialist Harri Niskala.

​​​​​​

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja