Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Huomioi nämä 5 asiaa B2B-verkkokaupan perustamisessa

0
Huomioi nämä 5 asiaa B2B-verkkokaupan perustamisessa

Oletko perustamassa B2B-verkkokauppaa tai haaveiletko toimintasi laajentamisesta kivijalkamyymälästä verkkoon? Kun suunnittelet yrityksille suunnatun verkkokaupan avaamista, pidä mielessä nämä viisi neuvoa:

1. Rakenna B2B-verkkokauppa yritysostajan tarpeisiin

B2B-verkkokauppa ei ole itse asiassa kauppa vaan pikemminkin tilausjärjestelmä, joka mahdollistaa isojen tuotemäärien tilaamisen nopeasti ja vaivattomasti. Yritysostajat eivät ole yleensä kiinnostuneita heräteostoksista vaan heillä on tarkat, ennalta määritellyt listat siitä, mitä he haluavat tilata ja kuinka paljon.

Käytännössä B2B-verkkokauppa kannattaakin rakentaa niin, että tuotteita ei tarkastella yksittäisien tuotekorttien kautta vaan tuotteet ovat nähtävillä kaupassa listoina ja ryhminä katalogimaisesti. Tällöin ostaja pääsee näkemään yhdellä vilkaisulla kaikki samaan kategoriaan kuuluvat tuotteet sekä niiden hinnat ja saatavuuden. Tuotelistaan ostajan on myös helppo syöttää tarvittavien tuotteiden kappalemäärät, ja naputella tuotteet listasta suoraan ostoskoriin.

Kun valitset verkkokaupallesi verkkokauppa-alustaa, kiinnitä siis huomio siihen, että alusta mahdollistaa tuotelistausten tekemisen ja että kauppa pystytään rakentamaan niin, että isoja tuotetilauksia on helppo tehdä vain muutamalla klikkauksella.

Tuotelistausnäkymä mahdollistaa tuotteiden nopean selauksen, ja isojen tuotemäärien valitseminen ja siirtäminen ostoskoriin on helppoa. 

2. Mahdollista omien ostoslistojen koostaminen

Kuvitellaan, että asiakkaasi ostaa verkkokaupasta joka kuukausi samat tuotteet samoilla määrillä. Ja joka kerta hän joutuu valitsemaan tuotelistoista samat tuotteet ja syöttämään niiden tilausmäärät ennen kuin tuotteet ovat ostoskorissa. Asiakkaan näkökulmasta tämä on erittäin turhauttavaa ja lisää varmasti tyytymättömyyttä verkkokauppaa kohtaan.

B2B-ostajien ostoprosessia ajatellen asiakkaille kannattaakin tarjota mahdollisuus ladata ja luoda omia ostoslistoja suoraan verkkokauppaan. Tällöin asiakas voi tarvittaessa koostaa ostoslistansa valmiiksi Exceliin ja ladata listat suoraan kauppaan tai hän voi joka kerta hyödyntää samoja ostoslistoja, jotka näkyvät hänelle verkkokauppaan kirjautumisen jälkeen. Ostoslistojen avulla asiakkaan on helppo uusia tilauksensa aina tarvittaessa.

3. Luo mahdollisimman sujuva ostoprosessi integraatioiden avulla

Integroimalla toiminnanohjausjärjestelmän eli ERPin verkkokauppaasi saat asiakkaillesi näkyviin tuotteiden asiakaskohtaiset hinnat sekä niiden saatavuuden myymälöittäin. Kun asiakas tekee ostoksen, tiedot tilauksesta siirtyvät myös laskutukseen ja varastoon, josta tuote saadaan nopeasti lähtemään ostajalle ilman erillistä tilauksen käsittelyvaiheitta. Järjestelmien integroiminen tuo nopeasti sekä isoja säätöjä ajassa että muissa resursseissa, minkä lisäksi asiakkaan tyytyväisyys palvelua kohtaan kasvaa, kun hän saa kaikki tarvittavat tiedot tuotteista suoraan verkkokaupasta.

4. Hyödynnä eri näkymiä B2B- ja B2C-ostajille

Jos verkkokauppasi on tarkoitus palvella sekä kuluttaja- että yritysostajia, voit rakentaa verkkokaupan, jonka näkymät ovat erilaisia erityyppisille ostajille. Hyödyntämällä erilaisia asiakasryhmiä voit tarjota yritysasiakkaille määräalennuksia sekä toimitus- ja maksutapoja, joita et halua näkyviin tavallisille kuluttajille. Yksi vaihtoehto on, että kauppa näyttää tavalliselta B2C-verkkokaupalta ulospäin, mutta sisäänkirjautumisen jälkeen B2B-ostajille avautuu mahdollisuus tarkastella tuotteita listojen avulla, jolloin isojen tilausten tekeminen on helpompaa.

4. Houkuttele asiakkaat kivijalkamyymälästä verkkokauppaan

Asiakkaan ohjaaminen kivijalkamyymälästä verkkokauppaan voi tuoda yritykselle huomattavia säästöjä varsinkin silloin, kun iso osa myyjien työajasta menee tilauksien vastaanottamiseen ja niiden syöttämiseen erilliseen tilausjärjestelmään. Kun myyjiltä vapautuu aikaa tilausten käsittelystä, voivat he keskittyä enemmän asiakkuuksien kehittämiseen ja yksilöllisempään asiakaspalveluun. Mutta kuinka vanhoihin rutiineihin tottuneen asiakkaan saa siirtymään myymälässä asioimisen, puhelintilaamisen tai sähköpostiviestittelyn sijasta verkkoon?

Hyödynnä alennuksia

Lupaa asiakkaalle paljousalennus, jos hän tekee tilauksen verkkokaupan kautta ja tarjoa hänelle alennuskuponki myös seuraavaa verkko-ostosta varten. Yleensä tarvitaan vähintään kaksi ostokertaa, jotta verkossa ostaminen muodostuu asiakkaalle rutiiniksi.

Kerro verkkokaupan eduista

Kerro asiakkaalle, että hän näkee tuotteiden asiakaskohtaiset hinnat ja tuotteiden saatavuuden suoraan verkkokaupasta ilman, että hänen tarvitsee odottaa vastausta myyjältä tai käydä myymälässä. Ja jos asiakkaasta tuntuu, että hän haluaa käydä tilauksen kertaalleen läpi myyjän kanssa ennen tilausta, myyjä voi tarkastella asiakkaan ostoskoria reaaliaikaisesti verkkokaupan puolelta ja olla asiakkaaseen yhteydessä puhelimitse. 

Tämä artikkeli pohjautuu Liana Technologiesin ja Flashnoden yhteiseen webinaariin, jonka teemana on B2B-tilausjärjestelmien ja -verkkokauppojen mahdollisuudet ja parhaat toimintamallit. Voit katsoa webinaarin tallenteen kokonaisuudessaan Flashnoden verkkosivuilta klikkaamalla tästä. Löydät webinaarin sivulta otsikolla B2B-tilausjärjestelmät ja integraatiot [6.6.2019].

Jos haluat tutustua Lianan kotimaiseen verkkokauppa-alustaan, ota meihin yhteyttä ja pyydä meiltä palvelun ilmainen esittely. Kerromme mielellämme tarjoamistamme B2B-verkkokaupparatkaisuista.

Jätä meille yhteydenottopyyntö

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja