Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Hyvä tiedote ja suomalainen viestintäkulttuuri 2024

0
Lehdistötiedotteen kohdentaminen on tärkeää

Liana on tehnyt jo neljä toimittajakyselyä kartoittaen lehdistötiedotteiden hyödyntämistä toimittajan työssä. Uusimman kyselyn teimme suomalaisille toimittajille ja yhdessä ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n kanssa ja toimme mukaan kysymyksiä liittyen viestintäkulttuuriin ja sen muutoksiin toimittajien näkökulmasta.

Kyselystä on julkaistu kätevä opas, jossa on kerättynä konkreettisia vinkkejä suoraan toimittajilta tiedotteiden laatijoille sekä pohdintaa viestintäkulttuurista ja sen muutoksesta. Voit ladata oppaan tämän lyhyen oppaan sisältöön johdattelevan artikkelin lopusta.

Voit katsoa webinaarin aiheesta täällä: Toimittajien vinkit onnistuneeseen tiedotteeseen 2024

134 toimittajaa vastasi kyselyymme ja kertoi, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, lukeeko toimittaja sähköpostiin tulleen tiedotteen. Kärkeen kiilasivat tekstin selkeys ja ymmärrettävyys, tiedotteen tuoreus sekä oikea kohdentaminen. Peräti 60 % vastaajista piti erittäin tärkeänä sitä, että tiedote liittyy heidän omaan toimialaansa, jonka lisäksi 22 % piti sitä melko tärkeänä.

"Paikallislehden toimittajana toivon, että tiedotteessa kerrotaan selkeästi mahdollisimman alussa tai jo otsikossa, mitä paikkakuntaa tai aluetta tiedote kulloinkin koskee."

Tämän vuoden kysely tehtiin toista kertaa yhteistyössä ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n kanssa ja kysyimme toimittajilta jälleen viestintäkulttuurista Suomessa. Edellisessä kyselyssä 23 prosenttia toimittajista koki viestintäkulttuurin huonontuneen. Uusimmassa kyselyssä tämä luku hyppäsi 43 prosenttiin. Lataa alta oppaamme tarkastellaksesi toimittajien kommentteja aiheeseen liittyen. Ja tietysti, jotta saat hyviä vinkkejä tiedotteiden laatimiseen – suoraan toimittajilta!

Lataa oma oppaasi

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!