Kansainvälinen verkkokauppa on ollut viime aikoina paljon tapetilla – sekä hyvässä että pahassa. "Suomalaisten rahat valuvat ulkomaille!", "Suomalaisten verkkokauppojen kansainvälistyminen laahaa jäljessä ", "Verkkokaupasta uusi vientiveturi?" ja "Verkkokauppa Venäjällä kasvaa räjähdysmäisesti". Johtuen jo pelkästään Suomen sisäisen markkinan pienuudesta on sanomattakin selvää, että rajojen yli tapahtuva verkkokauppa on houkutteleva mahdollisuus suomalaisille verkkokauppialle. Totuus on kuitenkin, että tätä mahdollisuutta hyödynnetään vain vähän.
Jo pelkästään pohjoismaisella mittakaavalla katsottuna suomalaiset pitävät tilastojen peräpäätä: Googlen teetättämästä OC&C -laitoksen tutkimuksesta käy ilmi, että pohjoismaisista verkkokaupoista noin 62 prosenttia myy tuotteitaan kotimaansa ulkopuolelle, kun suomalaisista niin tekee vain 27 prosenttia. Vastaavasti suomalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin kolmeen eri maahan, kun esimerkiksi tanskalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin 11 eri maahan. Missä vika? Onko Suomen markkinassa jotain sellaista, mikä estää ulkomaille viennin? Nousevatko kansainvälisen kaupan esteet niin suuriksi, että kauppiaat luovuttavat jo ennen kuin pääsevät edes vauhtiin?
Asia nostattaa selkeästi paljon tunteita niin kauppiaiden kuin muidenkin verkkokaupasta kiinnostuneiden keskuudessa. Tätä bloggausta suunniteltaessa heitimme kysymyksen ilmoille omassa avokonttorissamme.
Kysymys: Miksi suomalaiset verkkokauppiaat eivät tee kansainvälistä kauppaa? (avokonttori vastaa)
A. "Kaveri tuosta vaahtos just eilen fb:ssä. Hänen mielestään syynä on muun muassa korkeat postikulut Suomesta ulkomaille"
--
B. "Jos oikeasti haluaa myydä Suomen ulkopuolelle voi varaston laittaa vaikka Britteihin. Täältä hoitaa sitten verkkokauppaa yms. ja varastokumppani toimittaa Briteistä. Väitän, että suurimmaksi osaksi kyse on vain näköalan puutteesta ja kunnianhimottomuudesta. Toki tietyillä aloilla tavarantoimittajat estävät tarkoituksella kansaivälistymistä ja kilpailua."
Niinpä niin. Kuten yleensä, asioilla on monta puolta ja kaikissa hivenen totuutta. Oletetaan nyt kuitenkin, että tarinamme päähenkilö on verkkokauppias, joka omaa sekä näköalaa että kunnianhimoa. Sen sijaan, että toimisi pelkästään pikkuruisella Suomen markkinalla kauppiaamme on päättänyt saada siivunsa rajojen ulkopuolella tapahtuvasta verkkokaupasta. Mitä tulee ottaa huomioon?
Mitä kansainvälisessä verkkokaupassa tulee ottaa huomioon?
Resurssit. Kansainvälisen verkkokaupan perustaminen vaatii paneutumista ja panostuksia – myös rahallisia. Älä siis lähde soitellen sotaan.
Ei pelkkä kieliversio. Kohdemaahan lokalisoitu verkkokauppa on paljon muutakin kuin pelkkä kieliversio olemassa olevasta kaupastasi, joten varaudu panostamaan ja tekemään työtä kaupan eteen.
Oikea toimittaja. Verkkokauppa-alustan valinnalla on ratkaiseva merkitys kansainvälistymisen jouhevuuden kannalta. Onko toimittajalla kokemusta kansainvälisten verkkokauppojen toteutuksesta? Tukeeko alusta eri kieliversioita sekä toimitus- ja maksutapoja? Ja mikä tärkeintä: jos kaikkea ei ole valmiina, onko toimittajalla valmiudet vastata tarpeisiin ketterällä tuotekehityksellä?
Logistiikka. Miten ratkaistaan logistiset haasteet kansainvälisissä toimituksissa? Perustetaanko ulkomaille erillinen varasto, vai toimitetaanko Suomesta käsin? Hoituvatko toimitukset kumppaniverkoston avustuksella, ja mitkä ovat kustannukset?
Kilpailu. Mikä on uuden markkinan kilpailuasetelma? Miten kilpailijamme markkinalla toimivat: otammeko oppia vai teemmekö paremmin?
Verotus ja valuutta. Mitä tulee ottaa huomioon verotuksessa? Miten kansainvälinen kaupanteko vaikuttaa verotukseemme, ja millainen on kohdemarkkinan verotus? Vaikuttavatko valuuttakurssit toimintaamme?
Maksutavat. Miten maksuliikenne ratkaistaan uudella kohdemarkkinalla? Onko vaaditut maksutavat valmiiksi integroitu verkkokauppa-alustaan, vai vaaditaanko taustatyötä?
Hinnoittelu ja tuotetarjooma. Mukautetaanko tuotteiden hintoja ja tarjoomaa kohdemarkkinalle?
Ihmiset. Ihmiset ovat ihmisiä. Älä kuitenkaan oleta, että ihmiset kaikkialla ovat samanlaisia. Erot ostokäyttäytymisessä voivat vaatia muutoksia niin verkkokaupan ulkoasuihin kuin palvelumalleihin. Vähintäänkin ne vaikuttavat verkkokauppasi markkinointiin.
Yhteenvedoksi
Menestynyt kansainvälinen verkkokauppa vaatii käyttännössä kauppiaalta aivan samoja asioita kuin menestyvä kotimainen verkkokauppa. Se, että asiat on tehty kertaalleen hyvin kotimaassa, ei tarkoita että menestys olisi suoraan monistettavissa toiseen kohdemaahan. Siinä missä kotimaassakin, kaupassa tullaan törmäämään hylättyihin ostoskoreihin, asiakkaiden kokemiin ostoesteisiin ja yrityksiin parantaa asiakaspalvelun laatua. Varaudu siis tekemään töitä. Onneksi hyvä työ yleensä myös palkitaan.
Oletko kiinnostunut laajentamaan verkkokaupan toimintaa kansainvälisesti? Lue lisää ViidakkoStoresta kansainvälisen verkkokaupan alustana tai kysäise asiantuntijoiltamme lisää aiheesta.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja