Verkkokauppoja on tänä vuonna syntynyt hengästyttävällä tahdilla. Sellaisen perustaminen on kuitenkin vasta pieni osa työstä. Sinun täytyy myös saada kauppasi konvertoitumaan. Miten siis lisätä liikennettä verkkokauppaasi ja lisätä konversioita?
Luo liikennettä
Kun olet laittanut verkkokaupan pystyyn, tarvitset seuraavaksi keinoja saada liikennettä kauppaasi. Tähän on monia selkeitä ja hyviä tapoja. Kekseliäs verkkokauppias hyödyntää hyvää yhdistelmää näistä kaikista luodakseen säpinää verkkokauppaansa.
Sosiaalinen media tuuttaa torveasi
On elintärkeää verkkokauppasi kannalta, että olet läsnä niissä sosiaalisen median kanavissa, joissa kohdeyleisösikin on. Vaihtoehtoja on monia ja vanhan kunnon Facebookin lisäksi Instagram on nykyään se, missä kannattaa ehdottomasti olla näkyvä toimija. Myös YouTubessa mainostamisesta on hyötyä. Ne verkkokaupat, jotka myyvät tuotteitaan tai palveluitaan Gen Z:lle voivat jopa harkita läsnäoloa TikTokissa.
Maksettu mainonta haukkuu hintansa
Maksetun mainonnan käyttö on niin hyvä keino saada liikennettä verkkokauppaan, että jokaisen modernin kauppiaan tulisi ehdottomasti hyödyntää sitä. Erilaiset Google- ja Facebook-mainokset auttavat luomaan liikennettä kauppasi normaalivalikoimaan, mutta erityisesti erikoiskampanjoille.
Kampanjamainoksista voidaan ohjata laskeutumissivuille, joilla on kampanjalle erityinen visuaalinen ilme sekä lisätietoa kampanjasta – sekä suorat linkit verkkokauppaasi.
Lisää kiireen tuntua kampanjamainoksiisi kertomalla alennuksen umpeutumispäivä ja -aika tai tuotteiden rajoitettu määrä. Esimerkiksi:
“-20 % koko valikoimasta – vain sunnuntaihin saakka!”
“Toimi nopeasti! Rajoitettu erä!”
Huolehdi, että tekstimainokset ovat osuvia ja kuvaavat hyvin tarjoomaasi.
Laskeutumissivut ohjaavat liidit luoksesi
Kuten sanottu, laskeutumissivut ovat näppärä tapa ohjata liikennettä verkkokauppaasi. Hyvä "ländäri" ohjaa asiakkaan polkua tehokkaasti kohti ostopäätöstä.
Laskeutumissivu on rakenteeltaan suht kevyt ja ehkä myös notkeampi sivu toteuttaa kuin sivu joka olisi osa varsinaista verkkosivustoa. Tällaisen sivun avulla sivuvierailija saadaan helpommin ohjattua toimimaan niin kuin hänen toivotaan toimivan: esimerkiksi päätyvän tietylle tuotesivulle tai täyttämään lomakkeen.
Pidä mielessä nyrkkisääntö: Lyhyt laskeutumissivu tuottaa määrällisesti enemmän liidejä, pidempi laskeutumissivu tuottaa laadullisesti parempia liidejä.
Saa yleisösi puhumaan puolestasi
Käyttäjien luoma sisältö (user-generated content tai UGC) on jotain, mitä kannattaa harkita hyödyntävänsä jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Mikään ei ole niin vakuuttavaa, kuin tavalliset kuluttajat suosittelemassa tuotteitasi tai palveluitasi. Se on yksinkertaisesti uskottavaa ilmaista mainontaa. Erityisesti pienten verkkokauppojen tulisi ottaa tällainen mainonta haltuun.
Hakukoneoptimoidut kaupat varastavat shown
Kuten kerromme verkkokauppaoppaassamme – jonka voit helposti ladata ilmaiseksi tämän artikkelin lopusta – 44 % ihmisistä aloittaa verkko-ostosreissunsa Google-haulla (nChannel).
Senpä takia hakukoneoptimointi-levelisi täytyy olla kohdillaan tai peli on ohi.
Orgaanisesta näkyvyydestä taistelu vaatii erinomaista hakukoneoptimointia sekä määritelmäsanojen käyttöä tuotekuvauksissa, joissa mainitaan myös tärkeimmät avainsanasi. Mikä tarkoittaa siis seuraavaa: jos myyt yksisarvispukuja, niin kuvaus määritelmäsanojen kera olisi "söpö yksisarvispuku lapsille".
Haali konversioita
Kun olet saanut suunnattua kauppaasi tarpeeksi liikennettä, on seuraava tärkeä askel tehdä siitä niin konversio-optimoitu kuin mahdollista. Tähän on monia keinoja, mutta ensin tarvitsemme vähän matematiikkaa. Älä huoli, tämä on ihan lyhyttä matikkaa.
Laske konversio-optimoinnin merkitys
Globaalisti verkkokaupan konversioprosentti on keskimäärin 2,5 % tienoilla. Konversioprosentti lasketaan jakamalla konversioiden määrä vierailijoiden määrällä tai mainoksen nähneiden määrällä tiettynä ajanjaksona.
Konversio-optimointi voi auttaa sinua ansaitsemaan kylmää kahisevaa vain optimoimalla verkkokauppasi toiminnallisuutta. Tässä on yksinkertainen laskelma siitä, mitä konversio-optimointi voi tehdä kaupallesi:
Vierailijat x konversioprosentti x keskiostos
5000 x 1 x 150
Myynti on 7500.
Kuvittele, miten saat hilattua myyntiä ylös vain 0,1 % lisäyksellä konversioprosenttiin.
Data on kuningas
Konversio-optimointia ei voi tehdä ennen kuin tiedät, mitkä lähtökohtasi ovat. Mittaa ja monitoroi kaikkea, mitä vain pystyt ja testaa tämän jälkeen toisenlaisia toimintatapoja.
Kaiken verkkokaupassasi tapahtuvan seuraaminen on tärkeää konversio-optimoinnissa.
Mittaa ja seuraa, miten nämä toimivat verkkokaupassasi:
- Asiakassegmentit
- Asiakaspolku
- CTA-painikkeet
- Ostoskorin vaiheet
Verkkokaupastasi saatavan datan tutkiminen on jatkuva prosessi. Jos esimerkiksi haluat päästä ostoskorin hylkäämiseen johtavien syiden jäljille, sinun täytyy kiinnittää huomiosi siihen, mitä laitteita kuluttajat käyttävät, missä vaiheessa hylkääminen tapahtuu ja sitten suorittaa A/B-testausta tilanteen parantamiseksi. Muista kuitenkin testata vain yhtä kauppasi ominaisuutta kerrallaan, jotta voit olla varma löydöstesi oikeellisuudesta.
Yhden sivun ostoskori vie voittoon
Kuluttajien pinna hankalia ostotapahtumia kohtaan on huonosta täysin olemattomaan. Ihmiset yksinkertaisesti mieluummin hylkäävät ostoskorin sen kummempia miettimättä, kuin täyttävät usean sivun lomakkeen ostotapahtuman loppuun viemiseksi.
Kaikista tärkein asia nettishoppailussa on se, että ostoprosessi on helppo ja sujuva. Kun asiaa kysyttiin kuluttajilta, tämä nostettiin jopa tärkeämmäksi kuin ilmainen toimitus ja tarjouskampanjat. Ja ihmiset kuitenkin rakastavat, kun joku on ilmaista tai alennuksessa.
Olemme kaikki törmänneet hyvin erilaisiin kokemuksiin verkko-ostosten yhteydessä ja niitä totisesti on iso kirjo – yhden sivun ostoskoreista, jotka toimivat lähes telepaattisesti, aina puuduttaviin lomakkeisiin, jotka jatkuvat sivukaupalla ja saavat asiakkaan vain huokaisemaan ja poistumaan sivulta.
Anna tuotteidesi puhua
Valikoimalla, jota on helppo selata ja joka on loogisesti järjestetty, on mahdollista erottua todella positiivisesti verkkokauppojen viidakossa. Siellä on nimittäin lauma kauppoja, joissa ei ole minkäänlaista järkevää suodatusvaihtoehtoa.
Myös erilaisten variaatioiden, kuten värivaihtoehtojen, sisällyttäminen yhdelle tuotesivulle erillisten tuotteiden sijaan tekee tuotteen valinnasta helpompaa asiakkaalle. LianaCommercen avulla on mahdollista suodattaa massiivisia tuotelistoja ja laaja kirjo ominaisuuksia.
Tarjoa valikoima maksutapoja
Parannat verkkokauppasi mahdollisuuksia tuottaa konversioita, kun tarjoat laajan valikoiman maksuvaihtoehtoja, joista asiakas voi valita. Maksuvaihtoehdot, joita kannattaa harkita:
- Luottokortit, kuten Visa, Mastercard ja American Express
- Pankkikortit
- Verkkopankit
- PayPal
- Lasku
- Osamaksu (maakohtaisia, kuten Klarna tai Collector)
Tee turvallisuudesta prioriteetti
Elämme aikaa, jossa henkilöllisyysvarkaudet ja varastetut luottokorttien numerot ovat arkipäivää. Sinun on siis kannettava vastuusi siitä, että asiakkaidesi henkilökohtaiset tiedot ovat turvassa, kun he tekevät ostoksia verkkokaupastasi.
SSL-sertifikaatti osoittaa käyttäjille, että heidän vierailemansa sivusto on asianmukaisesti suojattu. SSL parantaa myös hiukan sivujen hakukonenäkyvyyttä ja esimerkiksi Google suosii turvallisia sivustoja hakutuloksissaan.
Hinta kohdillaan?
Varmista, että hinnoittelusi on kohdillaan. Tätä varten sinun on tiedettävä tuotteesi todellinen arvo, jottet tee kauppaa alihinnalla. Sinun on kuitenkin seurattava kilpailua ja oltava valppaana hintaluokan pudotuksesta tuoteryhmässä tai yksittäisen tuotteen kohdalla.
Haluatko lisää tietoa verkkokauppohin liittyen?
Se, että saat mahdollisimman paljon konversioita verkkokaupastasi ei ole mitään rakettitiedettä, mutta vaatii silti jonkin verran ponnistelua. Varmista, että sinulla on useita kanavia, joista kauppaasi tulee liikennettä ja keskity sitten konversio-optimointiin. Ja diilejä ropisee! Lue lisää verkkokauppoihin liittyen lataamalla ilmainen oppaamme alla olevasta linkistä.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja