Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Kuinka valita sopiva sähköpostimarkkinoinnin kumppani? – 20 apukysymystä

0
sähköpostimarkkinointi palvelu

Sähköpostimarkkinoinnin työkalun palveluntarjoajia löytyy markkinoilta runsaasti. Työkalujen määrä ja eri tarjoajien vertailu voi kuitenkin monesta tuntua haastavalta, vaikka organisaatiossa olisikin jo entuudestaan hyvin tiedossa, mitä kaikkea ihanteellisen työkalun tulisi pitää sisällään. Monille ensimmäisenä mieleen tulevia ja valintaan vaikuttavia ovatkin muun muassa työkalun helppokäyttöisyys, uutiskirjeiden ulkoasu, työkalua tarjoavan yrityksen panostus datavastuullisuuteen, hinta tai vaikkapa yrityksen kotimaisuus. 

Listasimme tähän artikkeliin kuitenkin vielä tarkempia apukysymyksiä, joita olisi tärkeää pohtia sähköpostimarkkinoinnin työkalun palveluntarjoajaa etsiessä. Nämä kysymykset toimivat apuna niin sähköpostimarkkinointia aloitteleville yrityksille eli ensimmäistä kertaa työkalua etsiville kuin palveluntarjoajan vaihtamista harkitseville pitkän linjan ammattilaisillekin.

20 kysymystä avuksi sähköpostimarkkinoinnin työkalun palveluntarjoajan valintaan

Tenttaa siis potentiaalista sähköpostimarkkinoinnin työkalun palveluntarjoajaa näiden eri kategorioiden kysymyksillä löytääksesi parhaan ratkaisun organisaatiollesi:

  1. Käyttöönotto ja asiakastuki
  2. Kumppaniyritys
  3. Toiminnot ja integraatiot
  4. Datavastuullisuus ja tietoturva
Lue lisää vinkkejä uutiskirjeviestinnän aloittamiseen aloittelevan sähköpostimarkkinoijan oppaasta

Käyttöönotto ja asiakastuki

  • Tarjoaako yritys tarpeeksi kattavan käyttökoulutuksen, jotta voit saada uudesta työkalusta varmasti kaiken irti organisaatiossasi?
  • Onko tukea ja lisäkoulutusta työkalun käyttöön mahdollista saada myös myöhemmin? Entä onko käytössäsi tukisivusto tai muuta työkalun käyttöä tukevaa materiaalia (esim. blogi, webinaarit tai oppaat)?
  • Ovatko koulutukset maksullisia?
  • Tarjoaako yritys asiakkailleen tukipalveluja tai omaa yhteyshenkilöä? Missä eri kanavissa tukipalveluita voi saada (esim. puhelin, sähköposti tai chat) ja minä aikoina?
  • Kuinka nopeasti yritys voi auttaa sinua ohjelmistoon liittyvissä kysymyksissä?
Lue, miten lähetät uutiskirjeesi onnistuneesti: Sähköpostimarkkinoinnin muistilista.

Kumppaniyritys

  • Kenen tuottama palvelu ja ohjelmisto oikeasti on? Onko yrityksellä itsellään pääsy lähdekoodiin?
  • Sisältääkö tarjottu palvelu kolmannen osapuolen lähdekoodia?
  • Kenellä kaikilla on pääsy tietoihin, joita järjestelmään ladataan?
  • Monesko käsipari palveluntarjoajasi on? Myykö hän yhden firman kehittämää, toisen modifioimaa ja kolmannen maahantuomaa ohjelmaa vai onko kyseessä heidän oma ohjelmistonsa?
  • Mitä muut asiakkaat sanovat yrityksestä? Mikä yrityksen NPS-luku on ja onko heillä näyttää asiakasreferenssejä tai positiivisia asiakaskokemuksia näytöksi?

Toiminnot ja integraatiot

  • Pystyykö palveluntarjoajasi tarvittaessa räätälöimään toivomasi toiminnallisuuden työkaluun?
  • Kuinka usein palvelua huolletaan tai siihen lisätään uusia toiminnallisuuksia?
  • Onko palveluntarjoajalla näyttöjä vastaavista toteutuksista?
  • Onhan työkalu yhteensopiva jo olemassa olevien taustajärjestelmien kanssa? Usein sähköpostimarkkinoinnin tarpeiden kasvaessa tulee ajankohtaiseksi integroida uutiskirjeiden rekisteri suoraan esimerkiksi CRM-järjestelmään.
  • Onko yrityksellä valmiit integraatiot hyödyntämiisi ohjelmistoihin (markkinoinnin automaatiotyökalu, analytiikkatyökalu, tapahtumatyökalu, taloushallinnon palvelut)?
  • Onko palveluntarjoaja valmis rakentamaan mahdolliset puuttuvat integraatiot räätälöidysti?
Miltä näyttää sähköpostimarkkinointi juuri nyt? Lue vastaus oppaastamme: Sähköpostimarkkinointi vuosina 2023–2024.

Datavastuullisuus ja tietoturva

  • Tarjoaahan yritys uutiskirjeiden lähetyksen omilta palvelimiltaan? 
  • Missä palveluntarjoajan datakeskus sijaitsee ja säilötäänkö dataa ympäristöystävällisesti?
  • Miten yritys huolehtii tietoturvan toteutumisesta? Pyydä potentiaaliselta sähköpostimarkkinoinnin palveluntarjoajalta kuvaus siitä, miten he toteuttavat datavastuullisuuteen liittyviä velvoitteitaan.
  • Noudattaahan yritys myös EU:n tietosuoja-asetusta eli GDPR:ää tai muita säädöksiä, kuten CCPA:ta (California Consumer Privacy Act), jotka pätevät toiminta-alueellasi? Entä informoivatko he myös siitä, miten he aikovat huomioida tulevat säädökset?

Huomioi myös nämä sähköpostimarkkinoinnin työkalun valinnassa

Edellä mainittujen 20 kysymyksen avulla saat paremman käsityksen siitä, millainen sähköpostimarkkinoinnin työkalun palveluntarjoaja oikein on kyseessä. Näiden kysymysten ohella on myös hyvä pohtia, miten potentiaalinen palveluntarjoaja huomioi ajankohtaiset trendit, kuten personoinnin ja tekoälyn.

Trendien lisäksi kannattaa selvittää ainakin ominaisuuksien osalta, tarjoaako työkalu mahdollisuuden A/B-testaukseen, sähköpostimarkkinoinnin tulosten seuraamiseen, tekstiviestimarkkinointiin, eri sisältötyyppeihin (video, GIF, RRS-syötteet), dynaamisiin listoihin ja personoituun tilaus- ja peruutussivuun.

Etsitkö uutiskirjetyökalua? ️

LianaMailer-uutiskirjetyökalumme mahdollistaa brändisi mukaisen sähköpostimarkkinoinnin. Työkalumme on GDPR-yhteensopiva ja palvelimemme sijaitsevat Suomessa, mikä takaa viesteillesi korkean läpimenoprosentin ja vähentää riskiä roskapostiin joutumiselle. Mikäli haluat kuulla lisää sähköpostimarkkinoinnin ratkaisustamme, ota yhteyttä asiantuntijoihimme tai lue asiakkaidemme kokemuksia.

Kysy meiltä sähköpostimarkkinoinnista!

Myös nämä sisällöt saattavat kiinnostaa sinua:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!