Olet vastuussa uutiskirjeiden lähettämisestä organisaatiossasi. Katsot tekemääsi uutiskirjettä ja se näyttää sinusta hyvältä: brändivärit ovat oikeat, kaikki elementit ovat paikoillaan ja sopusuhtaiset fontit ovat kohdillaan. Olet varma, että kirje näyttää jokaiselle vastaanottajalle yhtä hyvältä, eikö vain?
Väärin! On muutama asia, jotka sinun tulee ottaa huomioon, jotta kirjeesi näyttää samankaltaiselta (ja hyvältä) kaikille vastaanottajille.
Tiedä rajoitteesi
Mahtavat uutiskirjeet – kuten monet hyvät asiat – saavat alkunsa hyvästä designista, eli suunnittelijan tekemästä pohjatyöstä. Suunnittelijan tulee olla tietoinen niistä rajoitteista, jotka uutiskirje mediana asettaa designille. Nämä rajoitteet juontavat juurensa eri sähköpostiohjelmien rajoitteiden ymmärtämisestä. Olet varmasti kuullut Gmail- ja Outlook-sähköpostiohjelmista, mutta ohjelmia on useita muitakin ja sinun tulisi yrittää palvella suurinta osaa niistä.
Kun Outlook nyt tuli esille, niin puhutaan hetki siitä, sillä se on yksi eniten rajoittuneista sähköpostiohjelmista. Rajoitukset tulevat renderöintimoottorista, jota jotkut vanhemmat Outlookin versiot edelleen käyttävät HTML-koodin tulkitsemiseksi. Tämä moottori käyttää Microsoft Wordia, joka ei ole koskaan ollut tarkoitettu täysiveriseksi HTML-editoriksi. Useimmat uudemmista Outlookin versioista suoriutuvat paremmin, mutta koskaan ei ole tiedossa, mikä versio vastaanottajallasi on käytössä.
Outlook kuitenkin on yksi tavallisimmista sähköpostiohjelmista ja monet organisaatiot käyttävät sitä, koska se kuuluu Microsoft-työkalujen ekosysteemiin. Tästä johtuen sinun täytyy ainakin tiedostaa se, mitä Outlook tekee kauniille kirjeillesi. Voi esimerkiksi olla, että pyöristetyt kulmat kirjeessäsi muuttuvat Outlookin renderöintimoottorin käsissä suorakulmaisiksi.
Litmus-testaus osoittaa, että vanhemmat Outlook-versiot muuttavat pyöreät kulmat teräviksi.
Kiinnitä huomiota fontteihin
Fontit ovat yksi tärkeimmistä huomioitavista seikoista, kun määritetään sitä, miltä hauat uutiskirjeen näyttävän vastaanottajille.
Web-fonttien käyttö on suositeltavaa, vaikka vastaanottajan sähköpostiohjelma ei loppujen lopuksi näyttäisikään valitsemaasi fonttia. Taustalla on aina varmasti näkyvä fontti, jonka sähköpostiohjelma näyttää – kuten aina varma Arial. Gmail ja Outlook eivät näytä web-fontteja sellaisenaan, vaan oletuksena oleva perusfontti näkyy vastaanottajalle.
Hankala asia fonteissa on se, että numeerisesti ne voivat olla yhtä ja fyysisesti kirjeessä sitten jotain aivan toista. Kiinnitä siis huomiota siihen, miltä fontin koko näyttää, äläkä aina luota numeroihin.
Applen ohjelmat käyttävät WebKit-renderöintimoottoria, joka näyttää kaikki uusimmat ja hienoimmat jutut uutiskirjeissäsi. Gmail käyttää myös WebKitiä, mutta rajoittaa joitakin toimintoja. Tilanne tulee siis aina olemaan se, että jotkut sähköpostiohjelmat eivät suoriudu kaikesta uutiskirjeesi design-elementeistä, mutta haluaisit silti tarjota hienoimmat jutut niille, jotka suoriutuvat...Ratkaisu tähän on:
Progressiivinen parannus
Progressiivinen parannus voi kuulostaa epämääräiseltä hienostelulta. Yksinkertaisesti sanottuna se kuitenkin tarkoittaa seuraavaa: jos vastaanottajan sähköpostiohjelma kykenee näyttämään uutiskirjeesi hienoimmat elementit, se näyttää ne ja jos ei, niin perusversio näytetään sen sijasta. Molemmat versiot ovat olemassa samanaikaisesti.
Progressiivinen parannus täytyy tehdä jo koodausvaiheessa uutiskirjepohjaasi. Se on myös mobiiliystävällinen tapa rakentaa uutiskirjepohja ja tämä on asia, joka sinun tulisi pitää aina mielen päällä uutiskirjepohjia suunnitellessa ja toteuttaessa. Yli puolet vastaanottajistasi tulee avaamaan kirjeesi mobiililaitteella, joten tämän asian tulee olla kunnossa.
Koolla on väliä
Uutiskirjeesi pituudesta tulee kynnyskysymys joillekin sähköpostiohjelmille. Näin on erityisesti todella suositun Gmailin kohdalla. Gmail ottaa oikeudekseen vain julmasti katkaista kirjeesi, kun Gmailin sallima tavumäärä kirjeessä täyttyy.
Räätälöity design
Kun kumppaninasi on ammattimainen sähköpostimarkkinoinnin palveluntarjoaja, voit olla varma siitä, että uutikirjepohjasi on rakennettu antamaan parhaat mahdollisuudet sille, että kirjeesi näyttää samalta kaikille vastaanottajille.
Sinun organisaatiollesi räätälöity uutiskirjepohja antaa hyvin vähän tilaa sille, että voisit jotenkin möhliä uutiskirjeen designin. Brändivärisi ja oikeat fontit oikeassa koossa ovat kohdillaan kaikissa kirjeen elementeissä ja itse elementit on rakennettu toiveidesi mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että sinulla on aina käytössäsi samat rakennuspalikat uutiskirjeellesi ja kirjeen ulkoasu pysyy näiden raamien mukaan ruodussa.
Testaus kannattaa
Olisiko vielä joku erinomainen keino tarkistaa, miltä uutiskirjeesi näyttää eri laitteilla, eri sähköpostiohjelmilla ja eri selaimilla?
Kyllä vain: testaus.
Edistyksellisen ja käyttäjäystävällisen uutiskirjetyökalun avulla voit nopeasti testata uutiskirjeen, jota olet lähettämässä. LianaMailer tarjoaa Litmus-testausta osaksi lähetysprosessia. Yhdellä lähetyksen välilehdistä voit ajaa testin, joka näyttää välittömästi miltä uutiskirjeesi näyttää esimerkiksi iPhone 12 -näytöllä. Toinen ohjelmisto testaukseen on Everest.
Eri sähköpostiohjelmat näyttävät uutiskirjeet ja niiden elementit hiukan eri tavoin ja tämä on asia, joka meidän digitaalisen markkinoinnin alalla täytyy hyväksyä ja toimia parhaamme mukaan. Tehokkain tapa varmistaa, että uutiskirjeesi näyttää samalta kaikille vastaanottajille, on toimia yhdessä osaavan teknologiakumppanin kanssa.