Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 1: pienistä puroista asiakaskokemukseen – arjen tärkeät automaatiot

0
Kuvitettu kuva ihmisistä automatisoimassa markkinoinnin perusviestejä markkinoinnin automaatio-ohjelmistolla.

Aiemmin kerroimme viisi markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tehdä. Nyt aloitamme artikkelisarjan, jossa syvennymme tarkemmin siihen, miten nämä viisi markkinoinnin automaation käyttötapausta toteutetaan käytännössä markkinoinnin automaatio -ohjelmistolla.  

Sarjan aloitamme luonnollisesti viidestä toimenpiteestä ensimmäisellä eli markkinoinnin perusviestien automatisoinnilla. Lukemalla artikkelin opit, miten voit omassa organisaatiossasi hyödyntää markkinoinnin automaatio -ohjelmistoa perusviestien automatisoinnissa ja säästää aikaasi ja resurssejasi jatkossa. 

Näin automatisoit markkinoinnin perusviestit:

  1. Hyödynnä kontaktipisteet
  2. Tarjoa myymälätason palvelua verkossa
  3. Muista asiakasta ja pyri ylittämään odotukset
  4. Nappaa huomio ja pidä se

1. Hyödynnä kontaktipisteet

Jokainen kontaktipiste eli hetki, jolloin asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa on arvokas, sillä yhdessä kaikki nuo kontaktipisteet muodostavat asiakaskokemuksen. Paras tapa löytää mahdollisuuksia hyödyntää markkinoinnin automaatiota on analysoida asiakkaan kulkema asiakaspolku ja määrittää, milloin asiakkaat tarvitsevat sen aikana eniten tukea ja viestintää.

Asiakkaan ostopolku voi olla hajanainen, ja se koostuu useista eri kontaktipisteitä. Polulla etenemistä voidaan kuitenkin helpottaa markkinoinnin automaatio-ohjelmistolla automatisoitujen perusviestien avulla.

Tunnetusti uuden asiakkaan hankkiminen on monin verroin kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkuuden pitäminen ja kehittäminen. Sama pätee viestintään. Monet yritykset upottavat paljon rahaa mainontaan houkutellakseen uusia asiakkaita ja luodakseen kontaktipisteitä. 

Toisinaan houkutellessa uusia asiakkaista unohtuu, että nykyiselle asiakkaalle kohdistettu viestintä on usein sekä paljon edullisempaa että myös kannattavampaa. Markkinoinnin automaatiota kannattaa erityisesti hyödyntää jo olemassa oleville asiakkaille viestiessä, sillä kerran ostanut asiakas ostaa todennäköisesti uudelleen. Olemassa olevien asiakkaiden perusviestien automatisoinnista löydät enemmän vinkkejä kohdasta kolme

2. Tarjoa myymälätason palvelua verkossa

Automatisoidut perusviestit tarjoavat ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua ja siksi verkkopalvelu kannattaakin nähdä asiakaspalvelun osalta samaan tapaan kuin fyysinen myymälä työntekijöineen. Miten myyjät toimivat ja huomioivat asiakasta? Vie ajattelu ja tehdyt havainnot verkkoon automatisoimalla sähköpostimarkkinoinnin perusviestit markkinoinnin automaatio-ohjelmistolla samaan tyyliin. 

Kokeile esimerkiksi:

  • toivottaa uutiskirjeen tilaaja tervetulleeksi
  • aktivoida passiivista asiakasta, joka ei ole hetkeen ostanut
  • muistuttaa avoimeksi jääneestä ostoskorista
  • kiittää ostoksista ja kertoa niiden toimitusajasta ja asiakaspalvelun yhteystiedot
  • kiittää tapahtumaan ilmoittautumisesta ja kertoa käytännön järjestelyistä
  • kiittää tapahtumaan osallistumisesta
  • pyytää palautetta
  • kertoa, että palaute on vastaanotettu ja miten siihen reagoidaan
  • kiittää varauksesta.

3. Muista asiakasta ja pyri ylittämään odotukset

Pelkällä hyvällä asiakaspalvelulla pääsee pitkälle, mutta tähtäämällä korkeammalle voit ylittää asiakkaan odotukset ja jopa päästä yllättämään positiivisesti. Voit räätälöidä automatisoituja viestejä käyttäjän antamien tietojen sekä asiakkaan käyttäytymisen ja tarpeiden mukaan. Huomioimalla asiakkaasi tarpeet näin et vain automatisoi markkinoinnin perusviestejä, vaan tuotat heille personoitua sähköpostimarkkinointia, joka osuu paremmin maaliin vastaanottajan kiinnostuksen kanssa. 

Voit huomioida asiakkaitasi esimerkiksi näin:

  • muista syntymäpäivänä
  • kiitä asiakkuuden vuosipäivänä
  • suosittele lisäksi tuotteita, joista aidosti uskot asiakkaan pitävän
  • anna käyttövinkkejä tai suosittele lisäpalveluita
  • yllätä iloisesti lahjoin
  • muistuta lähestyvästä tapahtumasta
  • muistuta oston yhteydessä alennusmyyntien alkamisesta
  • muistuta tietyin väliajoin ostavaa asiakasta (esimerkiksi piilolinssien käyttäjää kuukausittain) siitä, että on aika tilata.

4. Nappaa huomio ja pidä se

Asiakas on helpompi saada avaamaan syntymäpäivätarjous kuin myyntiviesti. Mieti, mikä kiinnostaa juuri sinun yrityksesi asiakkaita. Kun olet tuottanut asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä ja jo saanut asiakkaittesi huomion, pidä huoli, että viestissä on mukana myös muuta: muista tarjouksella, tarjoa vinkkejä ja lisäpalveluita, muistuta alennusmyynneistä tai vaikkapa uudesta liikkeestä.

Markkinoinnin automaatio-ohjelmisto etsii tiedot asiakkaan syntymäpäivästä ja lähettää puolestasi asiakkaalle onnentoivotuksen, joka sisältää etukoodin verkkokauppaasi. 

Muista kuitenkin jättää itse asia päärooliin. Jos sisältö ei vastaa asiakkaan odotusta, hän ei välttämättä jatkossa avaa viestejäsi.

Mitä seuraavaksi?

Nyt olet ajan tasalla siitä, miten voit automatisoida sähköpostimarkkinointisi perusviestit markkinoinnin automaatio-ohjelmistolla. Artikkelisarjan seuraavassa osassa opit, miten pystyt muuttamaan verkkosivuvierailijan lämpimäksi liidiksi. Pysy kuulolla!

Haluatko automatisoida perusviestit markkinoinnin automaatiolla?

LianaAutomationin avulla toteutat tehokasta markkinointia oikealla hetkellä oikealle henkilölle. Haluatko kuulla lisää siitä, miten markkinoinnin automaatioita toteutetaan käytännössä? Asiantuntijamme ohjaavat sinut alkuun ja osaavat neuvoa, mitkä ovat juuri sinun yrityksellesi sopivimmat markkinoinnin automaatiot. 

Kysy meiltä automaatiosta!

Lue lisää markkinoinnin automaatiosta blogistamme:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja