On jälleen aika käydä läpi tulevan vuoden markkinoinnin trendejä. Jotkin trendeistä ovat olleet pinnalla jo aiempina vuosina hieman eri muodoissa, mutta jokainen vuosi tuo myös jotain aivan uutta markkinoinnin kentälle.
Tänä vuonna tekoäly vahvisti jalansijaansa, äänihaut tekivät tuloaan ja sosiaalisen median murros eteni. Tulevan vuoden trendeissä korostuvat tekoälyn strateginen käyttö, personoidut kokemukset, brändien autenttisuus sekä markkinoinnin virtaviivaistaminen ja fokuksen löytäminen.
Artikkelin lopusta löydät tiivistelmän trendeistä, jotka suosittelemme poimimaan omaan markkinoinnin keinovalikoimaasi vuonna 2025.
Markkinoinnin trendit 2025
- Tekoäly markkinoijan strategisena apuna
- Personoinnilla luodaan luottamusta
- Vähemmän on enemmän
- Sisältöekosysteemeillä tehokkuutta
- Erotu aitoudella
- Lyhytvideoiden ja visuaalisen sisällön suosio kasvaa
- Datavastuullisuus on tullut jäädäkseen
- Zero-click Search trendaa hakukoneissa
- Henkilöbrändit pitävät pintansa B2B-markkinoinnissa
1. Tekoäly markkinoijan strategisena apuna
Alati kehittyvä generatiivinen tekoäly vahvistaa edelleen asemaansa markkinoijan apurina. Vuonna 2025 se on jo kadottanut uutuuden viehätyksensä, ja tekoälyn tullessa yhä useampien saataville on tärkeää lähestyä sen käyttöä strategisesti ja päämäärätietoisesti.
Tulevana vuonna markkinoinnissa keskitytään enenevissä määrin siihen, miten tekoälyä hyödynnetään strategiseen markkinointiin kuin siihen, mitä kaikkea tekoäly mahdollistaa. Tekoäly voi olla tehokas apuri esimerkiksi brändin ydinviestien kirkastamisessa, näiden viestien kommunikoinnissa ja kilpailijoista erottautumisessa.
Kuten olemme jo huomanneet, tekoäly ei siis ole ohimenevä markkinoinnin trendi – päinvastoin – mutta sen käyttö vaatii markkinoijilta strategista harkintaa. Aiemmin tekoäly auttoi saavuttamaan tehokkuutta ja volyymiä, mutta vuonna 2025 sen rooli on enemmänkin laadullinen. Painopiste siirtyy geneerisestä, ehkä ajoittain epäaidoksi koetusta tekoälyllä tuotetusta sisällöstä tekoälyn opettamiseen ja autenttisten kokemusten luomiseen.
Tämä muutos edellyttää markkinoijilta tekoälyn käytön ja brändin pitkän aikavälin tavoitteiden yhteensovittamista, jolloin trendien sijaan korostuu aito vuorovaikutus oman yleisön kanssa: epäaidoksi koettu sisältö on nimittäin omiaan vahingoittamaan brändin uskottavuutta.
Lyhyesti: ei se määrä vaan laatu. Kokeile hyödyntää tekoälyä nopeiden, taktisten tavoitteiden saavuttamisen sijaan pitkän aikavälin strategiseen suunnitteluun. Näin sinun on myös helpompi säilyttää brändisi autenttisuus ja omaleimaisuus.
Voit ladata uusimman version Lianan Markkinoijan ja viestijän tekoälyoppaasta tästä.
2. Personoinnilla luodaan luottamusta
Kuluttajat odottavat brändeiltä entistä yksilöllisempiä, saumattomampia kokemuksia, ja eritoten vuonna 2025 personoinnilta edellytetään muutakin kuin asiakkaan etunimen käyttöä uutiskirjeen otsikossa. Tekoäly tuo personointiin puhtia esimerkiksi tuotesuositusten muodossa – mutta pidä mielessä edellisen osion opetukset ja pyri säilyttämään aitous ja lähestyttävyys, jotta personoidut kokemukset eivät menetä merkitystään.
Tulevana vuonna personointia käytetään erityisesti rakentamaan pitkäaikaista suhdetta kuluttajiin ja kasvattamaan luottamusta brändiin, sillä luottamus rakentuu aidon vuorovaikutuksen kautta. Personointi laajenee yksilötason viestinnästä yhteisöllisyyden luomiseen brändin ympärille.
Jos personointi on sinulle vielä uutta, nyt on korkea aika tutustua aiheeseen ja aloittaa perusteista: tutustua asiakkaisiisi ja heidän tarpeisiinsa, aloittaa seuranta ja hankkia tarvittava teknologia. Tämän jälkeen voit siirtyä kunnianhimoisempiin kokeiluihin. Mitä enemmän dataa sinulla on käytettävissäsi, sitä monipuolisempaa personointia voit tarjota asiakkaillesi.
3. Vähemmän on enemmän
Tämä tuttu lausahdus (ja ikään kuin markkinoijan synninpäästö) pätee markkinoinnissa myös vuonna 2025. Ainaisen priorisoinnin sijasta on aika fokusoida: valita tärkeimmät tavoitteet, jotka ovat linjassa liiketoiminnan kanssa ja karsia rohkeasti ylimääräiset silput. Tämä on erityisen tärkeää B2B-markkinoinnissa, jossa resurssit voivat helposti hajaantua tehottomasti eri alustoille.
Venyykö uutiskirje pitkäksi eikä pahnan pohjimmaisia juttuja enää klikkailla? Karsi sisältöä. Eikö aika ja kärsivällisyys riitä kaikille kuudelle somealustalle? Karsi kanavia. Eikö budjetti veny neljälle Meta-kampanjalle? Karsi mainoksia.
Fail fast -mentaliteetti soveltuu myös markkinointiin: kokeile rohkeasti uusia tekemisen tapoja mutta ole valmis luopumaan tuloksettomista kokeiluista yhtä nopeasti. Se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.
Vuonna 2025 markkinoijia kannustetaan panostamaan laatuun määrän sijasta, virtaviivaistamaan sisältötuotantoa ja keskittymään niihin mittareihin, joilla on aidosti vaikutusta liiketoiminnan menestykselle.
4. Sisältöekosysteemeillä tehokkuutta
Kun valmistelet sisältöstrategiaasi vuodelle 2025, pyri yhtenäisyyteen ja viestisi jatkuvuuteen. Tavoitteena on, että brändisi on yhtä tunnistettava jokaisessa kanavassa.
Sisällöntuotannon virtaviivaistaminen onnistuu esimerkiksi sisältöekosysteemejä käyttämällä. Hyödynnä yhtä laadukasta sisältöä, esimerkiksi artikkelia jakamalla se eri muodoissa useisiin kanaviin: nosta tärkeimmät nostot videoon, luo sisältösarja someen tai tuo mielenkiintoinen pointti samaa teemaa kantavaan uutiskirjeeseen.
Tällä tavoin hyvä sisältö tavoittaa useammat silmäparit ja huolella valmisteltu artikkeli saa uuden elämän eri kanavissa. Muista myös kierrättää jo aiemmin julkaistua mutta yhä relevanttia sisältöä uudella kärjellä.
Lianan kuukausittaiset uutiskirjeet tarjoavat sisältöä monessa eri muodossa.
5. Erotu aitoudella
Vuonna 2025 asiakkaat odottavat yrityksiltä entistä enemmän autenttisuutta, inhimillisyyttä ja lähestyttävyyttä. Autenttisen brändin rakennuspalikoihin kuuluu muun muassa:
- näkyvät missio ja arvot
- aito asiakasymmärrys
- arvolupauksen lunastaminen yhä uudelleen sekä
- läpinäkyvyys puheissa ja teoissa.
Kyse on toisin sanoen paluusta perusasioiden äärelle: kommunikoi läpinäkyvästi yrityksen arvoista ja pidä ne mielessä aina suunnitellessasi jotakin uutta, pyri luomaan aito suhde yleisöösi ja ole ennen kaikkea johdonmukainen teoissasi. Keskity ensin miettimään miksi ennen kuin kysyt mitä ja miten: mieti esimerkiksi jokaisen sisällön kohdalla, mitä lisäarvoa se tuo kohderyhmällesi.
Erityisesti kiiltokuvamaisen somen jälkeisellä aikakaudella kuluttajat kaipaavat aidon yhteyden luomista. Mitä vähemmän täydelliseltä jokin sisältö vaikuttaa, sen suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on aito asia. Oivaltava ja laadukas sisältö on valttia erityisesti somemaailmassa vuonna 2025: enää edes maksettu mainonta ei takaa sitä, että julkaisusi tavoittavuus paranee, jos jakamasi sisältö ei resonoi yleisössäsi.
6. Lyhytvideoiden ja visuaalisen sisällön suosio kasvaa entisestään
Lyhyvideot ja käyttäjien luoma sisältö trendaavat markkinoinnissa myös vuonna 2025. Myös videoissa aitous on valttia: pieleen menneet kohtaukset, julkaisut kulissien takaa ja aitojen asiakkaiden vierailut videoissa kasvattavat suosiotaan, ja viimeisen päälle sliipatut mainosvideot ovat menneen talven lumia. Jatkossa mainosten tulee sulautua somevirtaan niin, että niitä kulutetaan yhtä mielellään kuin orgaanisia postauksia.
Yleisön kanssa aidon kanssakäymisen mahdollistavat live-videot rynnistävät markkinoinnin kentälle – suorien lähetysten viehätys perustuu juurikin niiden spontaaniuteen. Jos päätät hypätä tähän trendiin mukaan, älä käsikirjoita jokaista repliikkiä vaan jätä tilaa hetkessä syntyvälle keskustelulle.
Lianan artikkelit taipuvat myös alle minuutin pituisiksi lyhytvideoiksi.
7. Datavastuullisuus on tullut jäädäkseen
Erityisesti vuonna 2025 yritysten ja organisaatioiden tulee investoida oman datan keruuseen, sillä ensimmäisen osapuolen data nousee arvoon arvaamattomaan kolmannen osapuolen evästeiden vähentyessä ja monien selainten luopuessa niiden käytöstä kokonaan.
Yritykset ja organisaatiot, jotka ovat läpinäkyviä datan säilömisestä ja käytöstä, erottuvat edukseen. Myös datan käyttöön liittyvä lainsäädäntö kehittyy vuonna 2025, jolloin voimaan astuu muun muassa uusi Data Act -säädös. Sen tarkoituksena on luoda datan käytölle toimivat sisämarkkinat EU-alueella sekä parantaa datan saatavuutta ja sen jakamisen edellytyksiä eri toimijoiden välillä.
Säädös tulee tuomaan mukanaan yrityksille myös uusia velvoitteita ja esimerkiksi edellyttää eettisten ja vastuullisten käytäntöjen noudattamista datan keräämisessä ja käytössä.
8. Zero-click Search trendaa hakukoneissa
Jo nyt algoritmit ja hakukoneet antavat vähemmän arvoa sivuston tai sovelluksen ulkopuoliselle sisällölle. Tämä tarkoittaa, että sisällöt, joista ohjataan esimerkiksi linkin kautta toiselle sivustolle, menestyvät huonommin. Vuonna 2025 ilmiö korostuu erityisesti hakukoneissa, kun niin sanottu Zero-click Search, klikittömät haut, korostuvat hakutuloksissa: tarkoituksena on tarjota vastaus käyttäjän kysymykseen ilman, että hänen täytyy siirtyä hakutulossivulta toiseen palveluun.
Vastaus klikittömiin hakuihin on Zero-Click Content, jonka avulla pyritään saamaan oma sisältö hakutulossivulle siten, että hakukone poimii siitä haun kysymykseen parhaiten vastaavan katkelman. Keskeistä sisällön optimoinnin kannalta on tarjota vastauksia lyhyesti esimerkiksi vastauslaatikoiden, taulukoiden ja listojen avulla, sillä ne nousevat todennäköisemmin hakutulossivulle. Hyödynnä myös kysymysmuotoisia otsikoita, FAQ-osioita sekä Googlen schema markup -merkintöjä rikastetuissa hakutuloksissa.
Hakusivustojen ulkopuolella, esimerkiksi somekanavissa, näyttökerrat ja sitoutumisaste nousevat tärkeämmiksi metriikoiksi kuin klikkaukset. Markkinoijien tulee pyrkiä tarjoamaan arvoa valitussa kanavassa esimerkiksi lyhytvideoiden muodossa.
9. Henkilöbrändit pitävät pintansa B2B-markkinoinnissa
Henkilöbrändien suosio alkoi kasvaa jo pari vuotta sitten, eikä trendille näy loppua. Syynä voi olla se, että henkilökohtainen brändi on helpompi rakentaa kuin yritysbrändi, sillä ihmiset pystyvät nopeammin luomaan tunneyhteyden toisiinsa. Nyt oman alansa supertähdet hyödyntävät viihteen ja tiedon yhdistävää ilmiötä, jota kutsutaan nimellä infotainment: esimerkiksi kurkistuksia kulissien taakse sekä erilaisia elämäntavan ja työn yhdistäviä tarinoita.
Yritykset voivat hyödyntää työntekijöidensä henkilöbrändejä markkinoinnissaan rekrytoimalla heidät työntekijälähettiläiksi. Se on oiva tilaisuus tuoda esiin organisaation asiantuntijuutta autenttisella tavalla.
Poimi opit tulevan vuoden markkinointiin:
- Pohdi, miten tekoäly voisi auttaa sinua markkinoinnin strategisissa ponnisteluissa
- Tutustu nyt viimeistään sisältöjen personointiin ja visioi, miltä se voisi näyttää oman organisaatosi kohdalla
- Fokusoi priorisoinnin sijaan ja anna itsellesi lupa karsia ylimääräistä silppua
- Virtaviivaista sisällöntuotantoa sisältöekosysteemeillä
- Pidä autenttisuus ja inhimillisyys lähtökohtana kaikissa markkinointitoimissasi
- Kokeile rohkeasti spontaaneja lyhyt- ja live-videoita
- Huolehdi datavastuullisuudesta jo ennen kuin sitä edellytetään organisaatioilta
- Mukauta SEO-strategiaasi klikittömien hakujen yleistyessä
Lianan työkalut edellä trendejä
Liana Cloud tarjoaa kaikki tarvittavat työkalut vaikuttavaan markkinointiin ja viestintään: LianaMailerilla teet datavastuullista sähköpostimarkkinointia ja automaatiotyökalu LianaAutomationilla keräät ja hyödynnät omaa dataasi tehokkaasti.
Sisältöjen personoinnilla vastaat asiakkaiden kasvaviin odotuksiin. WordPress-sivustosi personointi ja optimointi onnistuu ainutlaatuisen GrowthStackin avulla.