Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Markkinoinnin trendit vuonna 2023 – miltä näyttää kuluva vuosi?

0
Kuvitettu kuva, jossa on astrologisia merkkejä, joilla viitataan markkinoinnin trendien ennustamiseen vuonna 2023

Vuosi 2023 on jo hyvin aluillaan auringonsäteiden tulviessa ikkunoista sisään. Kevätauringon innoittamana päätimme koota yhteen ennustuksemme siitä, miltä näyttävät digitaalisen markkinoinnin trendit vuonna 2023. 

Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun otamme kristallipallon käteen ja luomme katsauksen tulevaan. Ennustimme jo vuonna 2019, miltä näyttävät vuoden 2022 markkinointitrendit ja vuorostaan vuonna 2022 tutkimme, kävivätkö ennustuksemme toteen. Nyt on aika luoda silmäys vuoden 2023 markkinoinnin trendeihin. 

Markkinoinnin trendit 2023:

  1. Markkinointiin investoidaan enemmän
  2. Markkinoinnin automaation ja personoinnin merkitys kasvaa
  3. Sosiaalinen media nostetaan osaksi asiakkaan ostopolkua
  4. Videosisällöt jatkavat kasvuaan
  5. Tekoälyä hyödynnetään sisällöntuotannossa
  6. Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kukoistamistaan 
  7. Läpinäkyvyyden merkitys kasvaa entisestään
  8. Livetapahtumat nousevat jälleen hybriditapahtumien rinnalle

Artikkelin lopusta löydät koosteen siitä, mitä omaan markkinoinnin palettiin kannattaa ainakin sisällyttää vuonna 2023. Hyppää yhteenvetoon tästä

1. Markkinointiin investoidaan enemmän 

Pandemian seurauksena takanapäin on haastavia vuosia. Budjetteihin on jouduttu tekemään leikkauksia organisaatioiden eri osa-alueilla, eikä markkinointi ole ollut poikkeus. Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa ja varoja palautetaan takaisin markkinointiin. Kuluneiden vuosien jälkeen markkinointia katsotaankin osittain siitä näkökulmasta, että muistutetaan omia sidosryhmiä siitä, että oma yritys on yhä voimissaan ja valmiina palvelemaan sidosryhmiään entistä tehokkaammin. 

Mitkä ovat sitten johtavat syyt siihen, että markkinointiin investoidaan enemmän vuonna 2023? Pandemia ei vain tuonut mukanaan yrityksille vaan uutta, se kiihdytti myös digitalisaatiota. Verkkokaupat kasvoivat pelkästään vuoden 2021 aikana Suomessa 13,2 %, yhä useampi yritys alkoi pandemian myötä käyttämään webinaareja markkinoinnissaan ja uusiin somealustoihin alettiin tekemään maksettua mainontaa. Tästä syystä markkinointiin tullaan sijoittamaan enemmän, sillä pandemia aikana todettiin sen merkityksen konkreettisuus. Nyt viimeistään markkinoinnin pitäisi olla organisaatioiden kasvun ajuri, jos se ei sitä aikaisemmin vielä ollut.

2. Markkinoinnin automaation ja personoinnin merkitys kasvaa

Olemme aikaisempinakin vuosina kehottaneet panostamaan sekä personointiin että markkinoinnin automaatioon ja niin kehotamme tänäkin vuonna. Personoidun sisällön takana nimittäin piilee todellinen ostovoima, sillä:

  • Kuluttajista 71 % odottaa personointia
  • Kuluttajista 88 % ajattelee kokemuksen yrityksestä olevan yhtä tärkeä kuin itse tuotteesta

Miten sitten personointi ja markkinoinnin automaatio toimivat yhdessä vuonna 2023? Eniten markkinoinnin automaatiota hyödyntäviä personointeja tehdään uutiskirjeisiin ja verkkosivuille. Markkinoinnin automaation ja personoinnin avulla voidaan luoda esimerkiksi verkkosivuille kävijäkohtaisia sisältönäkymiä, jotka perustuvat kävijästä kerättyyn dataan. Näin sivustovierailijalle näytetään hänelle sopivinta sisältöä, jolla voidaan parantaa konversioita ja vähentää sivuston välitöntä poistumisprosenttia.

Haluatko personoida WordPress-sivustosi LianaAutomationin avulla? 

3. Sosiaalista mediaa nostetaan osaksi asiakkaan ostopolkua

Sosiaalinen media on jo vuosien ajan ollut tehokas markkinointikanava, eikä suotta – suomalaisista 85 % käyttää jotain sosiaalisen median palvelua ja kasvua voidaan odottaa entisestään. Povaammekin sen merkityksen kasvavan tulevaisuudessa asiakaspalvelukanavana sekä erityisesti osana asiakkaan ostopolkua.

Accenturen tutkimuksen mukaan sosiaalisen median kautta tehtävä myynti muodosti 492 miljardin dollarin markkinan vuonna 2021 ja markkinoiden odotetaan kasvavan 1,2 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä.

Sosiaalinen media sijoittuu moneen eri ostopolun vaiheeseen. Ennen varsinaista ostoa yhä useampi kuluttaja etsii ostopäätöstä tukevia tuote- ja yritysarvosteluita sosiaalisen median syövereistä. Kuluttajat kohtelevat siis sosiaalista mediaa eräänlaisena hakukoneena. Oston jälkeen taas yrityksen kanssa kommunikointi ja palautteen antaminen on helppoa julkisen arvostelun tai yksityisviestin avulla, jolloin sosiaalinen media toimii asiakaspalvelun kanavana.

Povaammekin, että moni yritys huomioi sosiaalisen median osana ostopolkua aivan uudella tavalla. Yrityksestä riippuen voi tämä tarkoittaa käytännössä panostamista sosiaaliseen myyntiin (social selling), vaikuttajamarkkinointiin tai Instagramin Shopping -ominaisuuteen.

4. Videosisällöt jatkavat kasvuaan

Jos vuoden 2023 markkinoinnin trendeistä täytyy korostaa erityisesti jotain, korostamme videosisältöjen merkitystä markkinoinnissa. Suotta emme kannusta panostamaan videoihin, sillä tutkimuksen mukaan kuluttajista 91 % toivoo brändeiltä videosisältöjä vuonna 2023. Myös markkinoijat ovat ymmärtäneet tämän, sillä 70 % markkinoijista, jotka eivät ole vielä käyttäneet videosisältöä markkinoinnissaan, aikovat aloittaa videosisältöjen hyödyntämisen vuonna 2023.

Millaisia videosisältöjä kannattaa sitten sisällyttää omaan sisältöstrategiaan vuonna 2023? Samaistuttavia ja mobiilioptimoituja lyhytvideoita ja livestriimejä. Miksi? Helposti lähestyttävät videot toimivat hetkellä siloteltuja brändivideoita paremmin. Tämän puolesta puhuvat myös suosituimman videoiden jakamisalustan paikkaa pitävän YouTuben toimet, sillä se lanseerasi oman versionsa lyhytvideoista eli shorts-videot, joilla se kilpailee TikTokien ja Instagram Reelsien kanssa. 

Yksi syy lisää rakastaa videosisältöjä vuonna 2023 on se, että myös Google pitää niistä, mikä tarjoaa oivan mahdollisuuden kehittää yrityksesi SEO-näkyvyyttä. Harkitse siis lyhytvideoiden lisäämistä osaksi omaa sisältösuunnitelmaasi. 

Me Lianalla hyödynnämme lyhytvideoita osana omaa sisältöstrategiaamme. 

Vinkki: Nyt kannattaa panostaa TikTokin maksulliseen mainontaan, sillä siellä mainonta on edelleen muita alustoja edullisempaa. Voit siis saavuttaa TikTokissa suurempia massoja pienemmällä rahalla kuin esimerkiksi Instagramissa. 

Striimaamisen suosio on kasvanut tasaisesti vuosien varrella, ja nykyisin se muodostaa jo merkittävän markkinan. Pelkästään Twitch-alustan striimejä katsoo tällä hetkellä maailmanlaajuisesti keskimäärin yli 2,5 miljoonaa ihmistä.

Me Lianalla voimme suositella striimaamista lämpimästi, sillä tavoitamme webinaariemme välityksellä kuukausittain satoja ja jopa tuhansia ihmisiä ja saamme niistä runsaasti positiivista palautetta. 

5. Tekoälyä hyödynnetään sisällöntuotannossa

Korviisi on epäilemättä kantautunut puhe tekoälysovelluksesta nimeltä ChatGPT sekä saman organisaation DALL-E-ohjelmiston kuvageneraattorista, joista internetissä kuhistiin vuoden 2022 lopussa. Nyt vastaavia koneoppimiseen pohjautuvia ohjelmistoja on alkanut ilmestyä markkinoille vauhdilla ja niiden kehitys on huimaa. Jos tekoälyyn pohjautuvat ohjelmistot eivät vielä ole tuttuja, kannattaa aiheeseen tutustua, sillä ennustamme tekoälypohjaisen markkinoinnin olevan merkittävä osa markkinoinnin trendejä sekä vuonna 2023 että tulevaisuudessa.

Jos tekoälypohjaiset ohjelmistot eivät ole vielä tuttuja, tutustu aiheeseen tarkemmin artikkelistamme: Mikä on ChatGPt – sisällöntuottajan pikaopas. 

Tekoälypohjaista markkinointia kannattaa ehdottomasti pitää silmällä erityisesti sisällöntuotannon näkökulmasta, sillä se voi olla oiva sisällöntuottajan toveri – osaahan se suomeakin jo varsin sujuvasti – mutta sokeasti sen tuottamiin aineistoihin ei kannata luottaa. ChatGPT on sisällöntuottajalle nimittäin huono isäntä, mutta hyvä renki. Sen avulla voidaan säästää omia työtunteja, kun esimerkiksi tutustutaan uusiin aiheisiin, mutta sen tuottamat aineistot tulee käydä huolella läpi, sillä esimerkiksi tietojen alkuperää on vaikea saada selville – edes sitä kysyttäessä. Kehotammekin käyttämään tekoälypohjaisia ohjelmia inspiraationa suoran kopioimisen sijaan, sillä ChatGPT yhdistelee aiheita ja poimii asioita teemojan ympäriltä. 

Tekoälyn tuottama kuvitus on jo varsin vaikuttavaa, mutta ihmisen kaltaiseen työhön se ei vielä vaikuta aivan pystyvän. Vilkaise kissan tassua, jos et usko.

6. Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kukoistamistaan 

Kehotimme jo vuosina 2019 ja 2022 yhteistyöhön vaikuttajien kanssa – eikä tämä vuosi ole poikkeus. Vaikuttajamarkkinointi jatkaa vuonna 2023 kasvuaan ja loppua kasvulle ei näy.

Mikä on jatkuvan kasvun syy? Sosiaalisen median vaikuttajat tarjoavat parhaimmillaan äärimmäisen sitoutuneen yleisön, mistä johtuen myös vaikuttajan kaupallisiin yhteistöihin sitoudutaan ja ne tuottavat merkittäviä määriä konversioita. Lisäksi vaikuttajat ovat erinomaisia brändilähettiläitä ja yhteistöiden avulla voidaan kasvattaa oman brändin tunnettuutta sekä nostaa esimerkiksi yritykselle tärkeitä vastuullisuusteemoja esille. Jos nämä eivät vielä vakuuttunut vaikuttajamarkkinoinnin kannattavuudesta, annetaan statistiikan puhua puolestaan.

Myös Statista ennustaa vaikuttajamarkkinoinnin kasvun jatkuvan ja saavuttavan 22,2 miljardin dollarin rajan vuonna 2025. 

Malliesimerkki vaikuttajamarkkinoinnin ja sosiaalisen median tehokkuudesta vaikuttajien tekemä työ koronapandemian aikana. Vaikuttajat olivat tuolloin keskeisessä roolissa ajankohtaisen ja oikean koronatiedon levittämisessä.

Jos vaikuttajamarkkinointi tuntuu edelleen kaukaiselta tai sen kannattavuutta on vaikeaa nähdä, pohdi asiaa tältä kantilta: vaikuttajien käyttämät sosiaalisen median alustat ovat julkisia ja pääset itse tarkastelemaan niitä. Pystyt siis itse ennakkoon tutkimaan sitä, paljonko eri julkaisuista tykätään, paljonko niitä kommentoidaan ja mitkä ovat vaikuttajan videoiden katselukerrat. Kirsikkana kakun päällä pääset vielä itse tarkastelemaan vaikuttajan seuraajien ja tykkääjien laadun eli koostuvatko seuraajat oikeista ihmisistä. Jos oma aikasi ei tähän tarkasteluun riitä, vaikuttajamarkkinointitoimisto voi tehdä sen puolestasi. Harva alusta tarjoaa vastaavia mahdollisuuksia tutkia etukäteen, kuinka sitoutunutta seuraaja- ja katsojakunta on. 

Miten perinteinen mediatiedottaminen suhtautuu vaikuttajamarkkinointin? Lue vastaus artikkelistamme: Uuden ajan media – perinteinen mediatiedottaminen ja vaikuttajamarkkinointi. 

7. Läpinäkyvyyden merkitys kasvaa entisestään

Vastuullisuus on ollut kuuma peruna yritysten viestinnässä jo vuosia ja organisaatioiden toiminnan läpinäkyvyys jatkaa keskiössä myös vuonna 2023. Yritysvastuun huomioimisen oletetaan näkyvän yritysten päivittäisessä toiminnassa niin sisälle kuin ulospäin. Vaikka kaikki yritysvastuun osa-alueista ovat tärkeitä, keskeiseen rooliin ympäristövastuun rinnalle on noussut viime vuosina datavastuullisuus ja sama ilmiö on pinnalla tänäkin vuonna.

Miksi datavastuullisuudesta viestiminen on sitten niin tärkeää ja miksi se on markkinoinnin trendi vuonna 2023? Lähestytään asiaa aikaisemmin mainitsemamme personoinnin kautta. Vaikka 71 % kuluttajista odottaakin personointia, jonka perustana on markkinointidata, on olennaista, että se tehdään reilun datatalouden ehdoilla. Asia voidaan yksinkertaisesti katsoa niin, että yrityksen tulee kertoa:

  • Miten tietoja kerätään
  • Miksi tietoja kerätään
  • Mitä tietoja kerätään
  • Miten kerättyjä tietoja käsitellään ja säilötään

Ihmiset ovatkin yhä tietoisempia heistä kerätyistä tiedoista. Vuonna 2018 voimaan tullut yleinen tietosuoja-asetus GDPR oli ensimmäinen sysäys kohti datavastuullisuutta ja nyt vuonna 2023 teema jatkuu, kun 3. osapuolen evästeistä luovutaan.

Tutkimuksemme mukaan 84 % ihmisistä kiinnittää huomiota heistä kerättävään tietoon.

8. Livetapahtumat nousevat jälleen hybriditapahtumien rinnalle

Etätapahtumat ovat tulleet jäädäkseen, mutta monet kaipaavat vuosien jälkeen myös kasvotusten kohtaamisia. Kannattaakin harkita, olisiko aika järjestää omalla toimistolla aamupalatilaisuus tai muu tapahtuma asiakkaille ja potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Olisiko myös aika palata alan messuille? Ei kuitenkaan kannata olettaa, että pandemiavuosien jälkeen voidaan tai edes halutaan palata täysin takaisin entiseen. Pidä etä- ja hybriditapahtumat mukana työkalupakissasi ja muista tarjota mahdollisuus etänä osallistumiselle aina tapahtuman luonteen sen salliessa. 

Mihin oman organisaation resursseja kannattaa ainakin suunnata vuonna 2023? 

Tässä konkreettisimmat vinkkimme:

  1. Panosta someen ja siellä erityisesti videosisältöön. Kiität meitä myöhemmin. 
  2. Pidä perinteisemmät digitaalisen markkinoinnin keinot uusien rinnalla. Ohjaa somesta nettisivuille ja panosta sähköpostimarkkinointiin – se pitää edelleen paikkaa korkeimman ROI:n (Return on investment) omaavana markkinoinnin muotona. 
  3. Harkitse tekoälyn valjastamista apuriksi.
  4. Personoi sisältösi. Näin parannat asiakaskokemusta merkittävästi. 
  5. Ole datavastuullinen toimija. Kun kuluttajat tietävät, miksi tietoja kerätään, niitä myös jaetaan mielummin. 
  6. Panosta hakukoneoptimointiin. Se on pitkäjänteistä työtä, jota kannattaa aina tehdä.

Vuosi 2023 on markkinoijille varsin mielenkiintoinen vuosi. Digimarkkinoinnin kentällä tapahtuu paljon uutta ja teknologiat kehittyvät huimaa vauhtia. Myös maailmantilanteen muutokset tuovat oman haasteensa markkinointiin. Tärkeintä kuitenkin on huolehtia, että markkinoinnin peruselementit ovat yrityksessä kunnossa, jonka jälkeen loppuvuoden sisältöstrategiaan voidaan napata vielä nämäkin vinkit mukaan. Entä mitä vuosi 2024 tuokaan tullessaan? Siitä lisää ehkä myöhemmin.

Tarvitsetko buustausta omaan markkinointiisi vuonna 2023?

Me Lianalla tarjoamme monipuolisia ratkaisuja viestinnän ja markkinoinnin tarpeisiin. LianaMailer-työkalumme taipuu sähköpostimarkkinointiin, automaatiotyökalumme LianaAutomationilla taas teet tehokkaat automaatioketjut ja verkkosivut voit rakentaa LianaCMS-alustallamme. Tehokasta personointia voit jatkossa tehdä LianaAutomationin ja WordPressin integraation avulla sekä digimarkkinoinnissa tukenasi toimii Lianan digimarkkinnoinnin palvelut

Kysy meiltä markkinoinnista!
 

Lue lisää markkinoinnin ja viestinnän aiheista blogistamme:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Anni Käsmä
Junior Content Marketing Specialist

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja