Alkuvuodesta kävimme läpi vuoden 2023 markkinoinnin trendit. Ennustuksista toteen kävi muun muassa tekoälyn yhä kasvava suosio sisällöntuottajien apukätenä ja vaikuttajamarkkinoinnin jatkuva kukoistus.
Nyt vuoden lähestyessä loppuaan totesimme, että on aika uusia ennustukset ja suunnata ajatukset kohti tulevaa vuotta. Loimme katseen kohti vuoden 2024 markkinoinnin trendejä, joista jaamme näkemyksemme tässä artikkelissa.
Markkinoinnin trendit vuonna 2024
- Tekoäly (AI) vahvistaa jalansijaansa
- Sosiaalisen median murros jatkuu
- Videosisällöt hallitsevat
- Vastuullisuusteema on pysyvä trendi
- Personointi on perusoletus
- Some toimii hakukoneena
- Ensimmäisen osapuolen evästeet ovat uusi normaali
- Äänihaut alkavat kerätä kiinnostusta
Artikkelin loppupuolelta nappaat talteen vinkit, joissa kerromme, mitä markkinointiin kannattaa vähintään sisällyttää vuonna 2024.
1. Tekoäly (AI) vahvistaa jalansijaansa
Ennustimme jo viimeksi, että tekoälypohjainen markkinointi on merkittävä trendi nyt ja tulevaisuudessa erityisesti sisältömarkkinoinnin saralla. Jos kulunut vuosi on jotain todistanut, niin ainakin tämän väitteen todeksi. ChatGPT:n vuoden 2022 debyytin jälkeen markkinoille on ilmestynyt lukuisia uusia palveluntarjoajia sekä lisäosia työkaluihin, joita markkinoijat ja viestijät hyödyntävät päivittäisessä arjessaan.
Uusia tekoälytyökaluja on syntynyt niin hakukoneoptimoinnin, visuaalisten materiaalien luomisen kuin tekstin tuotannonkin ympärille. Esimerkiksi useammat graafisen suunnittelun ohjelmat ovat alkaneet tarjota kuvien muokkauksen avuksi tekoälyä. Myös meidän omaan sähköpostimarkkinoinnin työkalu LianaMaileriin julkaistiin tänä vuonna AI-assistentti, joka tarjoaa apua uutiskirjeen sisällöntuotantoon.
Monet alustat ovat lanseeranneet tekoälyassistentteja käytön tueksi. Kuvassa Canvan tekoälyassistentti, joka avustaa niin tekstintuotannossa kuin kuvien luomisessa ja muokkaamisessa.
Vaikka tekoäly tulee helpottamaan monien työtehtäviä vuonna 2024, on muistettava säilyttää ihmislähtöinen ote. Esimerkiksi Google arvostaa alkuperäistä ja korkealaatuista sisältöä, eikä sinällään rankaise AI:n avulla tuotetusta tekstistä, mutta jokainen tekoälyn avulla tekstiä tuottanut on varmasti huomannut, että useimmiten suoraan kopioitu teksti on tunnistettavissa AI:n tuotokseksi. Neuvomme hyödyntämään tekoälyä ihmislähtöisellä otteella, jolloin se toimii tarvittaessa ideoiden lähteenä, mutta me sen editorina, jotka jatkossakin ovat vastuussa sisällön lopputuloksesta.
2. Sosiaalisen median murros jatkuu
Taisit saada jokin aika takaperin Metan alustoilla kyselyn, jossa pyydettiin päättämään, maksatko jatkossa alustan mainoksettomasta versiosta vai käytätkö mainoksellista ilmaisversiota. Kysymys saattaa tuntua kuluttajan näkökulmasta verraten merkityksettömältä – onhan esimerkiksi Spotify jo vuosia tarjonnut maksullista versiota ilman mainoksia – mutta sosiaalisen median alustoilla tämä on verraten uutta. Onkin aiheellista pohtia, mitä tämä merkitsee organisaatioiden ja mainostajien näkökulmasta.
Myös kuluttajat ovat varsin tottuneita käyttämään sosiaalisen median palveluita ilmaiseksi, mutta nyt pohditaan, tuleeko asiaan muutosta. Esimerkiksi Meta on jo lanseerannut Instagramin sisällöntuottajille mahdollisuuden tehdä tilaajilleen sisältöä maksumuurin taakse, jossa hinnoittelu perustuu sisällöntuottajan Metan hintataulukosta valitsemaan summaan.
Tämä herättää pohdintaa siitä, kauanko somejätit antavat sisällöntuottajien hyödyntää alustojaan tulonlähteinä maksutta. Eri somealustojen avulla on ollut tähän asti mahdollista luoda yritystoimintaa ja tienata merkittäviä liikevaihtoja ilman, että alustasta peritään minkäänlaista kuukausimaksua. Pohdimmekin, onko tähän tulossa muutos tulevana vuonna.
Sosiaalisen median murrosta osana markkinoinnin trendejä vuonna 2024 vahvistaa myös entisen Twitterin eli nykyisen X:n kohtalo, sillä alusta on aiemmin kasvanut tasaisesti vuosien saatossa, mutta nyt suhdanne on alkanut kääntyä laskuun. Tulevana vuonna voi olla aiheellista pohtia, millainen merkitys X:llä on omassa markkinointistrategiassa ja onko se korvattavissa jollain muulla alustalla, jos massojen vetäytyminen X:stä jatkuu.
Meta on toisaalta vastannut monien pohdintaan julkaisemalla Threads-palvelun, mutta vielä on epäselvää, mikä tulee olemaan sen asema tulevaisuudessa ja viekö se X:ltä tilaa markkinoilla.
Lähde: Statista
3. Videosisällöt hallitsevat
Sanoimme sen vuonna 2023 ja sanomme sen vuonna 2024: videosisällöillä on merkitystä. Eri sosiaalisen median alustat ohjaavat käyttäjiä yhä enemmän videosisältöjen pariin ja suosivat algoritmeissään videosisältöjä tuottavia käyttäjiä.
Muutaman viime vuoden kuumana puheenaiheena ovat olleet lyhytvideot ja livestriimit, jotka yhä useampi organisaatio on ottanut osaksi markkinointiaan. Erityisesti kuluttajamarkkinoilla videosisällöt ja vaikuttajamarkkinointi ovat kulkeneet yhteistä polkua jo pitkään, ja monet yritykset ovat ulkoistaneet videotuotannot vaikuttajille, jotka julkaisevat yhteistyökampanjat omilla kanavillaan.
Jos videosisällöt eivät vielä ole löytäneet tietään sisältökalenteriisi ja kaipaat yhä vakuuttelua, tutkimuksen mukaan markkinoijat maailmanlaajuisesti kokevat, että kaikista videoformaateista lyhytvideoilla on paras ROI (Return on Investment).
Videosisältöjen tekemiseen kannustaa myös Metan julkaisema Instagramin ja Facebookin kelojen kansikuvien ja kuvausten A/B-testausmahdollisuus, mikä kertoo alustojen painottavan kehitystä nimenomaan video-ominaisuuksiin.
4. Vastuullisuusteema on pysyvä trendi
Vastuullisuus on ollut kasvava trendi jo pitkään, mutta vuonna 2024 se korostuu entistä vahvempana. Tulevana vuonna vastuullisuutta tullaan tarkastelemaan yhä enemmän osana strategiaa. Näin organisaatiot huomioivat vastuullisuustyössään sidosryhmänsä ja pyrkivät luomaan itselleen kilpailuetua. Painopisteinä vastuullisuuden kentällä tulevat olemaan erityisesti datavastuullisuus ja DEI (monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus).
Vastuullisuudesta osana markkinoinnin trendejä vuonna 2024 kannattaa erityisesti pitää silmällä datavastuullisuutta. Vuonna 2025 astuu voimaan uusi Data Act -säädös, jonka tarkoituksena on luoda datan käytölle toimivat sisämarkkinat Euroopan unionin alueella. Säädös tulee tuomaan mukanaan yrityksille myös uusia velvoitteita.
Kehotammekin tekemään vastuullisuustyötä ensimmäisten joukossa, sillä täysimääräinen yritysvastuun kantaminen edellyttää vastuullisuuden näkemistä osana strategiaa, ja sen toteuttamista yli lain vaatimien edellytysten. Hyvänä esimerkkinä voidaan nähdä vastuullisuusraportoinnin pakolliseksi tuleminen tietyt ehdot täyttäville yrityksille, ja raportoinnin asteittainen pakollisuus yhä useammille erityyppisille organisaatioille. Ne yritykset, jotka tekivät vastuullisuusraportointia hyvissä ajoin, voidaan nähdä nyt vastuullisuuden edelläkävijöinä.
5. Personointi on perusoletus
Olemme jo vuosia povanneet personoinnin merkityksen kasvavan yhä enemmän ja kehottaneet lukijoitamme panostamaan siihen. Tämä vuosi ei ole poikkeus, sillä kuluttajat osaavat jo odottaa personoituja sisältöjä, jotka vastaavat heidän kiinnostuksen kohteitaan tai ostopolun vaihetta, vastineeksi yrityksen heistä keräämästä datasta.
Personointiin kannattaakin panostaa muun muassa luomalla tietyille segmenteille sopivia sivustonäkymiä tai uutiskirjesisältöjä, jotka vastaavat kyseisen segmentin aikaisempia ostoja tai ostopolun vaihetta.
Jos pohdit, miten voit personoida verkkosivustosi sisältöjä tulevana vuonna WordPressin ja automaatiotyökalun avulla, katso oheinen video:
Huom! Nähdäksesi videon, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.
6. Some toimii hakukoneena
Yhä useammat kuluttajat kohtelevat sosiaalista mediaa hakukoneena ja hyödyntävät sitä tiedonhaun kanavana. Kuluttajista 76,8 % onkin ilmoittanut käyttävänsä sosiaalista mediaa uusien tuotteiden tai brändien etsimiseen ja vuorostaan 68,8 % on kertonut tehneensä ostopäätöksen jonkin sosiaalisessa mediassa näkemänsä perusteella.
Tulevana vuonna yhä oleellisempaa onkin, että oman organisaation tarjoamat tuotteet tai palvelut ovat selkeästi edustettuna sosiaalisen median alustoilla. Keino, jolla takaat tämän eri alustoilla, on huolehtia hakukoneoptimoinnista. Myös sosiaalisen median algoritmit käyvät läpi käytettyjä hashtageja ja videojulkaisujen kansikuvien tekstejä, joista ne tunnistavat erilaisia avainsanoja ja näyttävät siten tietyistä aihealueista kiinnostuneille käyttäjille niihin pohjautuvia sisältöjä. Markkinoinnin trendeissä vuonna 2024 korostuukin avainsanatutkimus myös eri sosiaalisen median alustoilla.
7. Ensimmäisen osapuolen evästeet ovat uusi normaali
Kolmannen osapuolen evästeiden loppuminen on ollut jo vuosia tiedossa, mutta aikarajaa niistä luopumiselle on lykätty useasti. Kuitenkin vuoden 2024 tammikuussa Google Chrome alkaa hiljalleen vähentämään kolmannen osapuolen evästeiden käyttöä.
Ensimmäisen osapuolen data eli yritysten itse hankkima ja omistama tieto onkin uusi normaali. Jos yrityksesi ei vielä kerää 1. osapuolen dataa, nyt on aika tutustua sen tuomiin hyötyihin ja valmistautua tulevaan muutokseen.
8. Äänihaut alkavat kerätä kiinnostusta
Äänihakujen yleistymistä on povattu jo pitkään ja uskomme, että ne alkavat ottaa jalansijaa viimein osana markkinoinnin trendejä vuoden 2024 aikana. Äänihaut voivat tuntua äkkiseltään monille vieraalta ajatukselta, mutta esimerkiksi Yhdysvalloissa 62 % yli 18-vuotiaista hyödyntää niin sanottuja ääniassistentteja.
Kannustamme lähestymään äänihakuja hakukoneoptimoinnin kautta. Omaa sisältöä kannattaa optimoida äänihakuja silmällä pitäen pidempien avainsanojen (long-tail-keyword) avulla. Long-tail-keyword tarkoittaa pidempiä ja tarkempia hakusanoja, joilla on yleensä vähemmän hakuvolyymia Tällaisia ovat esimerkiksi kysymysmuotoiset hakusanat. Näitä pidempiä avainsanoja kannattaakin toteuttaa usein kysytyt kysymykset -tyyppisesti, sillä ihmiset hakevat äänihaulla rennommin ja kysymysmuotoisemmin asioita osana päivittäistä arkeaan.
Äänihaut eivät siis välttämättä ole kaikkien mielestä niitä keskeisimpiä ominaisuuksia, mutta hakukoneoptimoinnin näkökulmasta kannustamme kokeilemaan niitä. Google tunnetusti muuttaa hakutuloksissa suosimiensa sisältöjen painotusalueita, eikä aallonharjalla pysymisestä voi olla ainakaan liiaksi haittaa.
Mitä vuoden 2024 markkinoinnin trendejä kannattaa sisällyttää omaan työkalupakkiin?
Vuoden 2024 markkinoinnin trendeissä nivoutuvat yhteen yhä vahvemmin teknologia ja ihmislähtöisyys. Vaikka esimerkiksi tekoäly on läsnä markkinoinnissa nyt ja tulevaisuudessa, ei se kuitenkaan korvaa itse markkinoijia. Tulevaisuudessa persoonallisuudesta, luovuudesta ja massasta erottautumisesta tulee entistä vahvemmin markkinoinnin valttikortteja, joilla tullaan luomaan kilpailuetua.
Muista ainakin nämä vuonna 2024:
- Hyödynnä tekoälyä markkinoinnin apurina – älä ajurina
- Nosta vastuullisuusteemat osaksi strategiatyötä
- Jatka pitkäjänteisesti hakukoneoptimointityötä
- Ota viimeistään nyt videosisällöt osaksi sisältöstrategiaasi
- Ole aito valtavirran keskellä – samaistuttavuus myy
- Painota sisältöjesi toimivuutta mobiilissa
Vaikka markkinoinnin trendejä tulee ja menee, myös vuonna 2024 kannattaa säilyttää hyviksi todetut markkinoinnin peruselementit ja valita kokeiluun omia tavoitteita tukevat keinot.
Lianan työkalut markkinoinnin trendien toteuttamiseen
Meiltä löydät kattavan valikoiman markkinoinnin työkaluja: LianaMailer sähköpostimarkkinoinnin tarpeisiin ja automaatiotyökalu LianaAutomation, jolla rakennat tehokkaat automaatioketjut. Tarjoamme myös Suomen suosituimman tiedotejakelupalvelu ePressin.
Tehokasta WordPress-sivuston personointia teet pian LianaAutomationin avulla ja digimarkkinoinnissa tukenasi toimivat Lianan digimarkkinnoinnin palvelut.
Voisit olla kiinnostunut myös näistä sisällöistä: