Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Medianäkyvyys ennusti presidentinvaalien tulosta toisella kierroksella

0
Suomen presidentinlinna

Kokoamme mielenkiintoisia havaintoja mediaseurantapalvelumme avulla informatiivisiin artikkeleihin. Tällä kertaa tarkastelemme Suomen presidenttiehdokkaiden medianäkyvyyttä Ylen viidessä viimeisessä gallupissa aina presidentin valintaan toisen kierroksen lopuksi.

LianaMonitor-mediaseurantapalvelun avulla tehty media-analyysi kertoo, millainen medianäkyvyys Suomen eri presidenttiehdokkailla on ollut Ylen viiden viimeisen gallupin julkaisupäivänä ja sitä seuraavana päivänä. Kaikkien virallisten ehdokkaiden julkistamisen jälkeen Ylen gallupeja presidentinvaalien äänestyskäyttäytymiseen liittyen oli viisi ja ne julkaistiin 13.10.2023, 15.11.2023, 13.12.2023, 25.1.2024 ja 8.2.2024.

Neljä ensimmäistä gallupia koskivat presidentinvaalien ensimmäistä kierrosta, jolla oli mukana yhdeksän ehdokasta: Mika Aaltola, Li Andersson, Sari Essayah, Pekka Haavisto, Jussi Halla-aho, Harry Harkimo, Olli Rehn, Alexander Stubb sekä Jutta Urpilainen. Viimeinen gallup koski vaalien toista kierrosta, jolla olivat mukana Pekka Haavisto ja Alexander Stubb.

Lianan analyysissä medianäkyvyys eli maininnat julkaisuissa on linkitetty presidenttiehdokkuuteen läheisyysoperaattorilla niin, että presidenttiehdokkuuteen viittava termi on 20 merkin päässä ehdokkaan nimestä.

Gallup 13.10.2024

Ensimmäisessä tarkasteltavassa gallupissa 13.10.2023 presidenttiehdokkaiden neljän kärki muodostui seuraavaksi: Pekka Haavisto 29 %, Alexander Stubb 22 %, Olli Rehn 14 % ja Mika Aaltola 10 %. 

Ensimmäisen gallupin julkaisupäivänä 13.10.2023 ja sitä seuraavana päivänä 14.10.2023 presidenttiehdokkaista oli yhteensä 226 mainintaa mediassa, eli mediaosumaa. Pekka Haavistolla oli eniten osumia (93), Alexander Stubbilla toiseksi eniten osumia (58), Olli Rehnillä kolmanneksi eniten osumia (45) ja Mika Aaltolalla neljänneksi eniten osumia.

Medianäkyvyys heijasteli siis Ylen gallupin tuloksia siinä määrin, että mediaosumien lukumäärät olivat verrannollisia gallupin antamaan järjestykseen presidenttiehdokkaiden suosiosta.

Gallup 15.11.2024

Toisessa tarkasteltavassa Ylen gallupissa 15.11.2023 presidenttiehdokkaiden neljän kärki muodostui seuraavaksi: Alexander Stubb 28 %, Pekka Haavisto 26 %, Olli Rehn 14 % ja Mika Aaltola 9 %. 

Toisen gallupin julkaisupäivänä 15.11.2023 ja sitä seuraavana päivänä 16.11.2023 presidenttiehdokkaista oli yhteensä 492 mediaosumaa, eli mediahuomion määrä oli tuplaantunut. Presidentivaalien medianäkyvyys luonnollisesti lisääntyy, kun vaalit lähestyvät. Olli Rehnillä, Pekka Haavistolla ja Alexander Stubbilla oli lähes sama määrä mediaosumia jakautuen niin, että Rehnillä oli 89 ja Stubbilla sekä Haavistolla molemmilla 88. Jussi Halla-aho nousi mediaosumien kärkinelikkoon toisen gallupin jälkeen 56 mediaosumalla.

Gallup 13.12.2024

Kolmannessa tarkasteltavassa Ylen gallupissa 13.12.2023 presidenttiehdokkaiden neljän kärki muodostui seuraavaksi: Alexander Stubb 31 %, Pekka Haavisto 23 %, Olli Rehn 12 % ja Jussi Halla-aho 10 %. 

Kolmannen gallupin julkaisupäivänä 13.12.2023 ja sitä seuraavana päivänä 14.12.2023 presidenttiehdokkaista oli yhteensä 643 mediaosumaa. Kolmannen gallupin medianäkyvyyden voittajaksi kiilasi gallupissa suosion puolittumisen kokenut Mika Aaltola (120 osumaa). Toiseksi eniten mediaosumia oli Li Anderssonilla (108), kolmanneksi eniten Sari Essayahilla (89) ja vasta neljänneksi eniten gallupin ykkösellä Alexander Stubbilla (84). Näyttää siis, että kolmannen gallupin uutisointi on ollut putoajiin keskittyvää.

Gallup 25.1.2024

Neljäs tarkasteltava Ylen gallup julkaistiin 25.1.2024, eli hieman ennen ensimmäisen kierroksen vaalipäivää ja sen kärki muodostui seuraavaksi: Alexander Stubb 28 %, Pekka Haavisto 23 %, Jussi Halla-aho 18 % ja Olli Rehn 14 %. 

Neljännen gallupin julkaisupäivänä 25.1.2024  ja sitä seuraavana päivänä 26.1.2024 presidenttiehdokkaista oli yhteensä 910 mediaosumaa. Neljännen gallupin mediahuomio kohdistui Jutta Urpilaiseen, joka sai 170 mediaosumaa mainittuna kahtena päivänä. Toiseksi eniten mediaosumia oli Olli Rehnillä (155), kolmanneksi eniten Jussi Halla-aholla (149) ja neljänneksi eniten Pekka Haavistolla (129). Gallupin kärkisijaa pitäny Alexander Stubb ei sijoittunut kärkinelikkoon mediaosumien määrässä ensimmäisen kierroksen tulosta ennakoivan gallupin jälkeen.

Gallup 8.2.2024

Viides tarkasteltava Ylen gallup koski luonnollisesti vain toiselle kierrokselle edenneitä Pekka Haavistoa ja Alexander Stubbia. Gallup julkaistiin 8.2.2024, eli hieman ennen toisen kierroksen vaalipäivää. Gallupissa ehdokkaiden suosio jakautui niin, että Alexander Stubbille ennakoitiin 54 % ja Pekka Haavistolle 46 % kannatusta.

Viidennen gallupin julkaisupäivänä 8.2.2024 ja sitä seuraavana päivänä 9.2.2024 kahdesta toisen kierroksen presidenttiehdokkaasta oli yhteensä 760 mediaosumaa. Medianäkyvyys jakautui kahtena päivänä niin, että Alexander Stubbilla oli 385 mediaosumaa ja Pekka Haavistolla 375 mediaosumaa. Medianäkyvyys oli siis hyvin tasaista, vaikka Alexander Stubb sai aivan hienoisen voiton näkyvyydessä. Medianäkyvyyden jakautuminen prosenteissa oli Stubbille 50,7 % ja Haavistolle 49,3 %.


Kuvan lähde: YLE

Vaalien tulos

Edellä mainittu ennakoi vaalien tulosta ja tiukkaa lopputulosta tarkasti. Alexander Stubb valittiin Suomen seuraavaksi presidentiksi seuraavin prosentein: Stubb 51,6 % ja Haavisto 48,4 %. Koko toisen kierroksen vaaliviikon medianäkyvyys on myös mielenkiintoista ottaa tarkasteluun. Kahdesta presidenttiehdokkaasta löytyi LianaMonitorin avulla 3300 mediaosumaa. Ne jakaantuivat ehdokkaiden välillä seuraavasti: Alexander Stubb 1730 mediaosumaa (52 %) ja Pekka Haavisto 1590 (48 %). Myös koko vaaliviikon medianäkyvyys ennakoi siis vaalien tulosta ja Stubbin valintaa presidentiksi.

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!