Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Mediaseuranta – usein kysytyt kysymykset

0
Artikkelin Mediaseuranta – usein kysytyt kysymykset pääkuva

Mitä on mediaseuranta? Miten valita oikea työkalu mediaseurantaan? Miten mainetta voi hallita mediaseurannan avulla? Entäpä: miten mediaseuranta voi toimia myynnin tukena?

Nämä kaikki kysymykset tulevat esille kun puhutaan mediaseurannasta – vähän riippuen siitä, millaisessa tilanteessa organisaatio on viestinnän tekemisen ja strategisen viestinnän suhteen.

Tässä kattavassa artikkelissa avaamme hieman vastauksia näihin mediaseurantaan liittyviin oleellisiin kysymyksiin ja tarjoamme lisälukemista aiheen tiimoilta:

  1. Mitä on mediaseuranta?
  2. Miten valita oikea työkalu mediaseurantaan?
  3. Miten saada medianäkyvyyttä?
  4. Miten mediaseuranta auttaa brändin rakentamisessa?
  5. Miten mainetta voi hallita mediaseurannan avulla?
  6. Miten mediaseuranta hyödyttää koko organisaatiota?
  7. Miten mediaseuranta voi toimia myynnin tukena?
  8. Miten kuunnella sosiaalisessa mediassa?
  9. Mitä on datavastuullisuus mediaseurannassa?
  10. Miten tehdä parempaa viestintää media-analyysien avulla?

1. Mitä on mediaseuranta?

Moderni mediaseuranta on tarkoitukseen tehdyn työkalun avulla eri medialähteiden seuraamista, jotta saadaan tietoa esimerkiksi siitä, miten oma organisaatio näkyy mediassa tai miten jokin viestintätoimenpide on onnistunut herättämään median kiinnostuksen. Mediaseuranta on erittäin tärkeää organisaatioille, jotka haluavat pysyä ajan tasalla siitä, mitä heistä tai heidän kilpailijoistaan puhutaan mediassa.

Mediaseurantapalvelu on digitaalinen työkalu, jolla organisaatio pystyy tehokkaasti seuraamaan omaa näkyvyyttään sekä muita toiminnalleen oleellisia asioita mediassa. Palvelu poimii sille annettujen hakuehtojen puitteissa mediaosumia, jotka tyypillisesti painottuvat organisaatioon, verrokkiorganisaatioiden tai kilpailijoiden toimintaan liittyviin tai toimintaympäristöön yleisemmin liittyviin hakusanoihin.

2. Miten valita oikea työkalu mediaseurantaan?

Mediaseurantapalvelun valinnassa auttaa Lianan kilpailuttajan opas mediaseurantaan, jota voivat käyttää myös pienet organisaatiot, jotka eivät käy läpi virallista kilpailutusprosessia.

Oppaassa käydään kattavasti läpi perustietoja mediaseurantapalvelusta, sukelletaan yksilöllisiin tarpeisiin ja puhutaan myös kilpailutuksen toteutuksesta. Jos olet hankkimassa tai vaihtamassa mediaseurantapalvelua, niin tämä sinun täytyy selailla läpi!

Valintaprosessin aluksi organisaatiossa on hyvä käydä läpi ne asiat, jotka mediaseurantapalvelun valinnassa ovat kaikista tärkeimmät. Mediaseurantapalvelua valitessa kannattaa esimerkiksi miettiä seuraavia seikkoja:

  • Mikä on mediaseurannan tehtävä organisaatiossamme – seurata päivittäin uutisia, tehdä pitkän aikavälin seurantaa, analysoida näkyvyyttä, raportoida?
  • Haluammeko itsenäisesti hallinnoida mediaseurantaa, sen hakuja, raportointia, analytiikkaa, vai haluammeko hankkia mediaseurantaa palveluna?
  • Kuinka tärkeää helppokäyttöisyys mediaseurannassa on?
  • Mitä lähteitä tarvitsemme seurannassa?

Lataa Kilpailuttajan opas mediaseurantaan.

Kannattaa pitää mielessä, että mediaseurantapalvelu ja sen tarjoama informaatio ei ole ainoastaan hyödyllistä viestintähenkilölle tai -tiimille tai johdon käyttöön, vaan koko organisaatio voi hyötyä mediaseurannasta. Siitä vielä lisää myöhemmin tässä artikkelissa.

3. Miten saada medianäkyvyyttä?

Mediaseurantapalvelu on ainoa tapa seurata medianäkyvyyttä kokonaisvaltaisesti ja tavoitteellisesti.

Mediaseurannalla on erittäin tärkeä rooli strategisessa viestinnässä. Palvelun avulla voidaan ottaa tiukkaan tarkasteluun oma medianäkyvyys, mutta myös vertailla sitä kilpailijoiden näkyvyyteen sekä tarkastella sitä suhteessa oman toimialan näkyvyyteen.

Tiedottamisella on luonnollisesti vaikutusta medianäkyvyyteen, mutta myös sosiaalisen median presenssi sekä organisaation asema alalla tulevat esiin medianäkyvyyttä mitattaessa.

Aktiivisen tiedottamisen ja aktiivisen mediaseurannan sykli saa aikaan tilanteen, jossa voidaan kriittisesti pohtia omien viestintätoimenpiteiden vaikutuksia ja sitä, pääseekö viestinnällä tavoiteltavaan tasoon medianäkyvyydessä.

Lue lisää aiheesta artikkelistamme Miten varmistaa medianäkyvyys?

4. Miten mediaseuranta auttaa brändin rakentamisessa?

Brändin rakentaminen ja hallinta ei ole staattinen prosessi, vaan se vaatii jatkuvaa vaivaa ja omistautumista. Tiedottaminen ja mediaseuranta ovat avaintekijöitä tuloksellisessa brändinhallinnassa. 

Organisaatioiden on jatkuvasti oltava valmiita mukautumaan muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja asiakkaiden odotuksiin, ja brändinhallinta on keskeinen osa tätä prosessia.

Huom! Nähdäksesi webinaaritallenteen, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.

Mediaseuranta on tehokas työkalu brändin rakentamisessa, sillä sen avulla voit seurata, analysoida ja ymmärtää, miten brändisi koetaan eri kanavissa. Näin voit esimerkiksi hyödyntää mediaseurantaa brändin rakentamisessa ja hallitsemisessa:

  • Saat tietoa omasta kohdeyleisöstäsi – mediaseurannan avulla voit tunnistaa ne kanavat ja aiheet, joissa yleisösi keskustelee brändistäsi.
  • Seuraa kilpailijoitasi ja benchmarkkaa – kilpailijoiden seuraaminen auttaa sinua ymmärtämään, mitä he tekevät oikein ja missä sinä onnistut paremmin.
  • Paranna brändin mainetta – mediaseurannan avulla voit tunnistaa mahdolliset kriisit ja nopea reagointi niihin auttaa suojelemaan brändin mainetta. Enemmän maineenhallinnasta artikkelin seuraavassa kohdassa.

Voit lukea lisää vinkkejä täältä: Brändinhallinta pähkinänkuoressa.

5. Miten mainetta voi hallita mediaseurannan avulla?

Mediaseuranta on erittäin tärkeä apuväline maineenhallinnan kannalta. Mediaseurantatyökalun avulla voidaan esimerkiksi sosiaalisesta mediasta saada kiinni orastava kriisi ja tarttua toimeen tiedottamalla. Arjessa tapahtuva mediaseuranta pitää sinut kärryillä jokaisesta maininnasta mediassa ja somessa. Voit mediaseurannan avulla:

  • Seurata mainintoja ja saada ymmärrystä, miten sinun organisaatiosi nähdään mediassa
  • Ennakoida kriisejä ennen kuin ne eskaloituvat
  • Mitata viestinnän tehokkuutta varmistamalla, että viestit tavoittavat halutun yleisön
  • Parantaa viestintää, eli muokata viestejäsi sen mukaan, mitä maineesi kaipaa

Lisää maineenhallinnasta artikkelissamme: Tiedottaminen ja maine.

6. Miten mediaseuranta hyödyttää koko organisaatiota?

Mediaseuranta ei ole pelkästään viestinnän työväline, vaan sen voi valjastaa hyvin monen eri yksikön tarpeisiin erilaisissa organisaatioissa. Mediaseurannan avulla voit löytää:

  • Liidejä myynnille
  • Sisältöaiheita markkinoinnille
  • Strategisia linjoja johdolle
  • Alan trendejä tuotekehitykselle

Katso hyödyllinen kaavio artikkelistamme Miten koko organisaatio voi hyötyä mediaseurannasta?

7. Miten mediaseuranta voi toimia myynnin tukena?

Mediaseurannan avulla on mahdollista tehostaa myyntiä, sillä voit lisätä ymmärrystä asiakkaittesi tarpeista, saada pesunkestäviä liidejä sekä parantaa myyntiprosessia personoidulla otteella. Kun hyödynnät mediaseurantaa oikein, voit saavuttaa merkittäviä tuloksia myynnissä.

Olemme tehneet kokonaisen erillisen artikkelin siitä, miten mediaseuranta voi hyödyttää myyntiä. Siinä käymme läpi tarkemmin sitä, mitä vaikkapa erilaisten julkisten pöytäkirjojen seuraaminen tarkoittaa.

Lue lisää artikkelistamme Kuinka hankkia lisää asiakkaita mediaseurannan avulla – 5 vinkkiä.

8. Miten kuunnella sosiaalisessa mediassa?

Luuletko, että sosiaalisen median seuranta on samaa kuin sen kuuntelu? Väärin! Nämä on helppo sekoittaa toisiinsa, mutta ne tarkoittavat hieman eri asioita. 

Sosiaalisen median seurannassa on kyse avainsanojen ja keskusteluiden seuraamisesta yhteisöllisessä mediassa. Sosiaalisen median kuuntelu on vuorostaan somessa käytävien keskusteluiden syvällisempää ymmärtämistä ja omaksumista. Se on asiakkaiden tarpeisiin vastaamista, trendien tunnistamista, oman viestinnän tehokkuuden mittaamista ja kilpailijoilta oppimista.

Lue kolme vinkkiämme, miten aloittaa sosiaalisen median kuuntelu.

9. Mitä on datavastuullisuus mediaseurannassa?

Datavastuullisuus on hyvin tärkeä vastuullisuuden muoto digitaalisessa ajassa ja nivoutuu myös mediaseurantaan.

Datavastuullisuuteen mediaseurannan kontekstissa liittyvät erityisesti henkilötiedot, joita mediaseurantapalvelu saattaa poimia mediaosumiin ja kuinka niiden nouseminen halutuloksiin haastaa datavastuullista toimintaa.

Datavastuullisuuden näkökulmasta mediaseurannassa positiivista on kuitenkin se, että lähdeaineisto on puolueetonta informaatiota koko median kirjosta.

Lianan mediaseurantatyökalu LianaMonitorin lähteinä on kattavasti kotimaisen median verkkojulkaisut, näköislehdet, aikakauslehdet, EU:n julkishallinnon pöytäkirjat ja kilpailutukset sekä blogit ja foorumit. Sosiaalisen median seuranta voidaan tällä hetkellä tehdä X:n, Instagramin ja Facebookin postauksista.

Voit lukea lisää artikkelistamme Datavastuullisuus mediaseurannassa.

10. Miten tehdä parempaa viestintää media-analyysien avulla?

Koska mediaseuranta ja media-analyysit nivoutuvat tiiviisti toisiinsa, niin viimeisenä kysymyksenä käymme läpi analyysejä.

Mediaseurantapalvelun avulla tehty media-analyysi antaa kokonaiskuvan viestinnän tilasta ja onnistumisesta. Analyysi toteutetaan organisaatiolle sopivalla syklillä. Riippuen organisaation tarpeista, sykli voi olla kvartaaleittain, puolivuosittain tai vuosittain.

Analyysistä voidaan nähdä esimerkiksi, ovatko toivotut teemat näkyneet julkisuudessa ja onko organisaation oma näkyvyys toivotulla tasolla. Analyyseihin voi sisällyttää myös kilpailijavertailua ja vertailua siitä, miten share-of-voice näyttäytyy vaikkapa sosiaalisessa mediassa.

Lue lisää media-analyyseistä artikkelistamme Miksi sinunkin pitäisi hyödyntää media-analyysiä.

Haluatko keskustella asiantuntijamme kanssa mediaseurannasta?

Ota yhteyttä meihin

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Fanni Mäki
Communications Manager