Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Mikä on ChatGPT – sisällöntuottajan pikaopas

0
Mikä on ChatGPT – sisällöntuottajan pikaopas

Marraskuun 2022 lopulla sosiaalisessa mediassa yksi keskustelunaihe räjähti ylitse muiden. Kalifornian Piilaaksosta lähtöisin oleva OpenAI julkaisi beta-version keskustelupohjaisesti sisältöä tuottavasta tekoäly-sovelluksesta ChatGPT. 

Tekoälyn kanssa keskustelua testaavat ihmiset huomasivat nopeasti, että jopa beta-vaiheessa, eli loppukehitystä ja virheenkorjauksia vailla oleva työkalu oli jo erittäin edistynyt ja osui hämmästyttävän oikeaan vaikeammankin kielialueen – kuten suomen – sisällöissä. 

Alle viikossa ChatGPT oli kerännyt yli miljoona käyttäjää keskustelemaan tekoäly-botin kanssa. Vertailun vuoksi: Twitterillä miljoonan käyttäjän raja meni rikki kahdessa vuodessa, Spotifyllä viidessä kuukaudessa. ChatGPT:llä meni viisi päivää.

Mitä ChatGPT tekee?

ChatGPT on suunniteltu vastaamaan keskustelunaloituksiin ihmisen tuottamien vastausten kaltaisilla syötteillä, jotka todellisuudessa tulevat algoritmien tuottamina. ChatGPT:n käyttäjä voi esimerkiksi pyytää tekoälyä kirjoittamaan esseen, runon, laulun tai käsikirjoituksen tietystä aiheesta tai jopa kääntämään tai tiivistämään tekstiä.

Se voi myös vastata kysymyksiin monenlaisista aiheista tai ratkaista koodausongelmia. (Tämä ominaisuus ei kuitenkaan käyttäjien mukaan ole vielä aivan tekstin tuottamisen tasolla.)

 

ChatGPT ei kuitenkaan ole hakukone, eli se ei listaa aivan kaikkea saatavilla olevaa tietoa jostakin tietystä aiheesta hakijan nähtäville erilaisina hakutuloksina, vaan keskustelunomaisesti vastaa kysymykseen tai pyyntöön kysytystä aiheesta. Se voi siis sisällyttää paljonkin tietoa tietyn aiheen ympäriltä tarjoamaansa tekstiin, kuten tietyn paikan historiaa tai ajanviettovaihtoehtoja tietyssä kohteessa.

 

OpenAI kertoo sivuillaan yrityksen perimmäisestä tarkoituksesta näin: “OpenAI on tekoälyn tutkimukseen ja käyttöön keskittynyt yritys. Missiomme on varmistaa, että tekoäly hyödyttää koko ihmiskuntaa.” Sama firma on myös tekoälyn avulla kuvia tuottavan DALL-E 2 -ohjelmiston takana. Yrityksen perustajiin kuuluu nykyään erittäin ristiriitaisia mielipiteitä aiheuttava liikemies Elon Musk, joka kuitenkin lähti OpenAI:sta sen kehitystä koskevien erimielisyyksien vuoksi.

OpenAI:n julistama ihmiskunnan hyödyttäminen liittyi vahvasti sen alkuaikojan voittoa tavoittelemattomaan ideologiaan, mutta ääni kellossa on sittemmin muuttunut. DALL-E 2 laskuttaa 1024×1024-kuvasta 0.02 dollaria, jos AI-generoituja kuvia lataa kuukaudessa enemmän kuin 15 kappaletta. Tämän artikkelin pääkuva on tehty ChatGPT:n ja DALL-E 2:n "yhteistyönä" niin, että ChatGPT:n kirjoittama kuvakäsikirjoitus tekoälyä ja chatbotteja käsittelevästä artikkelista on syötetty DALL-E 2:een.

Keskustelubotti on ilmainen käyttää tässä vaiheessa, mutta asianlaita tulee hyvin todennäköisesti muuttumaan beta-vaiheesta siirryttäessä. Koodin pyörittämisen kustannukset ovat OpenAI:n toimitusjohtajan Sam Altmanin mukaan itkettävän isot. Kyyneliä pyyhkii varmasti hieman Microsoftin OpenAI:hin sijoittama miljardi ja kehitystyö Microsoftin Azure-alustaan ja tekoälyyn liittyen.

Microsoft kokeili onneaan jo aiemmin itsenäisesti tekoälybottien kanssa. Yritys tarjosi käyttäjille Tay-nimisen botin vuonna 2016, mutta Twitterissä pyörivät, huvikseen kaaosta aiheuttavat trollit opettivat botin alle vuorokaudessa käyttämään vihapuhetta vastauksissaan ja botti kuopattiin. Meta lanseerasi BlenderBot3:n elokuussa 2022, mutta se koki Tayn kohtalon hyvin pian, kun sama trolliarmeija opetti sen suoltamaan misinformaatiota ja vihapuhetta.

Miten OpenAI kykenee välttämään aiempien bottien kohtalon? ChatGPT:ssä on käytetty Moderation APIa – tekoälypohjaista valvontajärjestelmää, joka on koulutettu auttamaan kehittäjiä määrittelemään, onko käytetty kieli OpenAI:n sisältökäytännön vastaista. Tämä ainakin teoriassa ja suurimmaksi osaksi estää vaarallisen tai laittoman tiedon levittämisen ChatGPT:n kautta. Turvatakseen selustansa OpenAI kuitenkin myöntää, että moderointi saattaa pettää jossain tilanteissa eikä se ole sataprosenttisen tarkka.

Mitä tekoälyn tuottaman sisällön suosio merkitsee ammatikseen kirjoittaville?

Luonnollisesti moni sisällöntuottaja pohtii, mitä tekoälyn tuottaman sisällön laadun huikea parantuminen aiempiin tarjoajiin verrattuna merkitsee omien töiden jatkumiselle. Osa uusia tekoälysovelluksia käsittelevistä artikkeleista on provokatiivisia, ellei jopa apokalyptisiä ihmismielen voimin tehtävän työn kannalta.

Osassa jutuista maalaillaan joko negatiivisen tai positiivisen kautta kuinka tekoälyn tuottamalla materiaalilla on potentiaalia hoitaa arkkitehdin, muusikon ja toimitusjohtajan työt. Tällaiset ajatukset voi haastaa utopiana heti alkuunsa.

ChatGPT voi olla edistynyt, mutta sen kehittäjä on ensimmäisenä kertomassa, että sen tuottama materiaali ei tule koskaan olemaan virheetöntä. Teksti voi olla ymmärrettävää, kieliopillisesti oikein ja jokseenkin järkevää ja olla silti järjetöntä asiayhteyteen nähden. On suuri riski, jos ihminen alkaa sokeasti uskomaan AI:n tuottavan täysin virheetöntä ja koherenttia tekstiä. 

Monet pitkää tekstiä tuottavat tekoälymoottorit alkavat tietyn ajan jälkeen kierrättämään samaa sisältöä erilaisessa järjestyksessä, jolloin tekstistä tulee, vaikkakin kieliopillisesti oikein ja järkevää, toisteista ja monotonista. Osassa tapauksista sisällön kierrättäminen myös tekee tekstistä degeneroitunutta ja asiavirheitä alkaa vilisemään. Konteksti on siis oikein, mutta toisteinen sisältö tyhmentää tekstin.

Kannattaa myös pitää mielessä, että ainakin beta-version tietomassan aikajänne ulottuu vuoden 2021 loppuun. Botilta kysyttäessä vuoden 2022 tapahtuneita asioita, vastauksena on siis jotain tämänkaltaista: “en ole kuullut tällaisesta tapahtumasta, joten en valitettavasti pysty vastaamaan”.

Ehkä kaiken pohjalla on ajatus siitä, että jos tietokantana on internet, niin voiko internetissä olevaan sisältöön sokeasti luottaa. Vastaus on selkeä “ei”.

Miten sisällöntuottaja voi oikeasti hyötyä tekoälystä?

Jo kymmenen minuutin testi ChatGPT:n beta-version kanssa kertoo, että käsissä on jotain mahtavaa – jos nyt ei aivan vallankumouksellista sisällöntuotannon kannalta, niin ainakin informatiivista ja viihdyttävää. 

Suurin hyöty on sisällöntuotannon helpottuminen. Voit antaa ChatGPT:lle ohjeeksi tehdä sinulle listan vaikkapa markkinoinnin automaation hyödyistä ja käyttää listaa pohjana blogijutulle.

Myös yksinkertaisissa kirjoitustehtävissä avustaminen ja tukeminen voivat tulevaisuudessa olla tekoälyn hyödyt sisällöntuotannossa. Yksinkertaisia kirjoitustehtäviä voivat olla esimerkiksi blogitekstin sisällön ideointi tietyn aiheen ympärillä, lehdistötiedotteen kappaleet ja hakukoneoptimointiin liittyvät sanat ja fraasit. 

Käyttötarkoituksia markkinoijille ja viestijöille:

Annettujen esimerkkien kohdalla tulee kuitenkin muistaa se, että esimerkiksi datan keruussa äärimmäistä personalisointia varten kynnykseksi ei tule se mitä voidaan tehdä vaan se, mitä saadaan tehdä. Apple ja Google ovat jo tehneet omat aloitteensa kolmannen osapuolen evästeiden lakkauttamiseen ja tulevaisuudessa on epäilemättä tulossa vain lisää ihmisten tietosuojaa tukevia määräyksiä ja lakeja.

Lopuksi on luonnollisesti pakko kysyä keskustelubotti ChatGPT:ltä itseltään, miten kaiken sen sisältävän tiedon valossa se näkee tekoälyn ja sisällöntuotannon tulevaisuuden.

Jopa tekoäly itse nostaa erittäin tärkeän asian vastauksessaan esille: “tekstien kirjoittaminen vaatii yleensä ihmisen luovuutta ja ymmärrystä siitä, miten tekstit saadaan herättämään lukijassa kiinnostusta”. 

Luovuus ja ymmärrys ovat jotain, mitä koneellinen tekstintuottaminen voi simuloida järjettömien datamassojen perkaamisen perusteella, mutta inhimillinen ajattelu ja ihmisen kokemusperäinen luovuus tulevat aina olemaan tarpeellisia maailman ymmärtämisessä ja selittämisessä.

Vaikka tekoäly voi olla hyvä apuri, se ei korvaa ihmisten tarjoamaa apua markkinointiin ja viestintään. Meiltä saat täyden palvelun digimarkkinoinnin kumppanuuden ja ammattilaisemme tarjoavat apukäsiä esimerkiksi hakukoneoptimointiin ja markkinoinnin automaatioon.

Tutustu palveluihimme

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!
Fanni Mäki
Communications Manager