Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Mikä on markkinoinnin automaatio? Kattava katsaus hyötyihin, käyttötapoihin ja miten pääset alkuun

0
Mikä on markkinoinnin automaatio? Kattava katsaus hyötyihin, käyttötapoihin ja miten pääset alkuun

Onko markkinoinnin automaatio sinulle tuttu käsite, josta haluaisit oppia lisää? Ehkä pohdit, miten teknologia voisi auttaa sinua omissa markkinointiponnisteluissasi?

Olet tullut oikeaan paikkaan, sillä tässä artikkelissa syvennymme perinpohjaisesti markkinoinnin automaation maailmaan käytännön esimerkkien, inspiroivien artikkeleiden ja ohjeiden muodossa. Luettuasi artikkelin sinulla on parempi käsitys markkinoinnin automaatiosta markkinoijan apurina ja siitä, miten se voi helpottaa omaa työtäsi.

Artikkeli kattaa seuraavat aihealueet:

  1. Mikä on markkinoinnin automaatio?
  2. Markkinoinnin automaation hyödyt
  3. Kuinka päästä alkuun markkinoinnin automaation käytössä?
  4. Markkinoinnin automaatio käytännössä
  5. Hyvä tietää

Aloitetaan!

1. Mikä on markkinoinnin automaatio?

Alkuun on hyvä selventää, mistä markkinoinnin automaatiossa oikeastaan on kyse. Lyhyesti sanottuna markkinoinnin automaatio on teknologia, joka auttaa nimensä mukaisesti markkinointitoimenpiteiden ja -prosessien automatisoinnissa hyödyntäen dataa eri lähteistä.

Markkinoinnin automaation tavoitteena on mm. tehostaa markkinointitoimia, säästää aikaa ja resursseja sekä tarjota parempi, personoitu asiakaskokemus. Markkinoinnin automaation avulla yritykset voivat automatisoida toistuvia markkinointiaktiviteetteja ja hyödyntää käyttötapoja kuten:

Markkinoinnin automaation avulla teet kohdennettua, personoitua ja oikea-aikaista asiakasviestintää. Teknologiaa voidaan hyödyntää moniin eri tarkoituksiin monissa erilaisissa organisaatioissa, ja näihin tapoihin perehdymme myöhemmin tässä artikkelissa.

Tutkimuksemme mukaan markkinoijat hankkivat markkinoinnin automaatiotyökalun mm. markkinoinnin tehokkuuden ja myynnin kasvattamiseksi sekä huolehtiakseen paremmin asiakkaistaan.

2. Markkinoinnin automaation hyödyt

Jatketaan keskittymällä hyötyihin, joita markkinoinnin automaatio tarjoaa, sillä nehän meitä erityisesti kiinnostavat. Markkinoinnin automaatio voi auttaa yrityksiä sitouttamaan asiakkaita ja kasvattamaan asiakasuskollisuutta, lisäämään myyntiä ja tekemään kustannustehokasta markkinointia. 

Se on erityisen hyödyllinen suurten datamäärien hallitsemiseen: automaatio kerää ja hyödyntää eri lähteistä saatavaa dataa, jonka avulla sisältöjen automatisointi ja datan segmentointi onnistuu useissa eri kanavissa.

Jo mainittujen ajansäästön ja markkinoinnin tehokkuuden parantamisen lisäksi automaation avulla on mahdollista:

  • kohdentaa viestit oikeille kohderyhmille oikeaan aikaan luotujen segmenttien perusteella
  • liidien hankinnan ja nurturoinnin lisäksi parantaa niiden laatua 
  • säästää markkinoinnin kustannuksissa
  • yhdistää eri lähteistä saatavaa tietoa
  • kehittää myynnin ja markkinoinnin välistä yhteistyötä.
Tutkimuksemme mukaan markkinoijat kokivat markkinoinnin automaation tärkeimmiksi hyödyiksi mm. markkinoinnin tehokkuuden ja ROI:n parantumisen, viestien paremman kohdennettavuuden, parantuneen asiakaskokemuksen ja kustannustehokkuuden.

Markkinoinnin automaatio hyödyntää dataa useista eri lähteistä, kuten verkkosivuilta, CRM:stä, ERP:istä ja tapahtumanhallintatyökalusta.

3. Kuinka päästä alkuun markkinoinnin automaation käytössä?

Kun harkitset markkinoinnin automaation käyttöönottoa, lähde liikkeelle oman organisaatiosi tarpeista ja toiveista: mitä tuloksia markkinoinnin automaatiolla halutaan saavuttaa ja millaiset automaatiot palvelisivat tavoitteitanne parhaiten?

On hyvä huomata, että nimestään huolimatta markkinoinnin automaatio soveltuu erinomaisesti myös viestinnän tarpeisiin. Julkiset organisaatiot voivat viestiä kohderyhmilleen oikea-aikaisesti, vähentää sisällöntuotannon manuaalista työtä ja palvella jäseniään paremmin automatisoimalla toistuvaa viestintää.

On tärkeää tunnistaa asiakas ja saada lupa markkinoida asiakkaalle koko asiakkuuden elinkaaren ajan. Markkinoinnin automaatio on oiva tapa kerätä dataa asiakkaasta ja samalla kartuttaa omaa 1. osapuolen datavarantoa, jonka merkitys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa datavastuullisuuden tullessa keskeiseksi osaksi yhä useamman organisaation strategiaa.

Vertaile erilaisia palveluntarjoajia tehdäksesi informoidun päätöksen. Hankkiessasi markkinoinnin automaatioteknologian ammattimaiselta palveluntarjoajalta saat perusteellisen perehdytyksen ja oman asiakasvastaavan auttamaan työkalun käyttöönotossa ja ensimmäisten kampanjoiden rakentamisessa.

Opi lisää aiheesta katsomalla webinaaritallenne: Näin pääset alkuun markkinoinnin automaatioissa vuonna 2023/2024.


Aloittelijan on helppo aloittaa yksinkertaisten, mutta sitäkin tehokkaampien automaatioketjujen rakentamisesta.

Markkinoinnin automaatiokampanjoiden rakentaminen on helpoin aloittaa yksinkertaisista automaatioketjuista: automatisoi toistuvat aktiviteetit kuten uuden asiakkaan tervetuloviestit, tarjoa oppaan lataajalle lisää aiheeseen liittyvää sisältöä tai segmentoi asiakkaita heidän valintojensa perusteella.

4. Markkinoinnin automaatio käytännössä

Mitä sitten voit käytännössä automatisoida? Tutustutaan käyttötapauksiin seuraavien esimerkkien kautta.

Perusviestien automatisointi

Aloita analysoimalla asiakaspolku ja määrittämällä kontaktipisteet, jolloin asiakkaat kaipaavat eniten tukea ja viestintää. Kokeile automatisoida esimerkiksi seuraavat perusviestit:

  • Toivota uutiskirjeen tilaaja tervetulleeksi
  • Aktivoi passiivista asiakasta, joka ei ole tehnyt ostoja hetkeen
  • Hyödynnä ostoskorimuistuttajaa
  • Lähetä vahvistus ilmoittautumisen tai ostoksen jälkeen.

Tunnista kävijät

Tulemme kriittiseen osuuteen: asiakkaan tunnistamiseen. Kuinka asiakas saadaan tunnistautumaan? Paras tapa tähän on tarjota jotakin häntä kiinnostavaa sisältöä ja pyytää sen vastineeksi tietoa, jota voit hyödyntää viestimiseen ja asiakkaan segmentointiin jatkossa. Tämän jälkeen markkinoinnin automaation mahdollisuudet ovat rajattomat.

Tarjoa esimerkiksi:

  • Uutiskirje
  • Tapahtumaan tai koulutukseen osallistuminen
  • Kilpailuun osallistuminen
  • Laadukas opas

Hyödynnä drip-kampanjoita

Drip-kampanja tai -automaatioketju on sarja viestejä, joka käynnistyy esimerkiksi hotellivarauksesta, verkkokauppatilauksesta tai muusta asiakaskohtaamisesta joko välittömästi tai halutun ajan kuluttua. Kaikkia drip-kampanjoita yhdistää tarkka kohdentaminen ja asiakkaan toimintatapojen mallintaminen ja muuttaminen viesteiksi.

Hyödynnä olemassa olevaa asiakastietoa

Monella organisaatiolla on parantamisen varaa asiakastiedon hyödyntämisessä: dataa kyllä kerätään, mutta sen tehokas käyttö jää puolitiehen. Tähän syynä on usein datan hajautuminen ja sen makuuttaminen eri järjestelmissä. Markkinoinnin automaation avulla tämä data saadaan markkinoinnin käyttöön parhaalla tavalla.

Lue, miten valjastat mm. CRM:n, verkkokaupan ja varausjärjestelmän keräämän datan markkinoinnin automaation käyttöön: Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen. Entä mitä hyötyjä markkinoinnin automaation ja CRM:n yhdistelmä voi tuoda? Lue artikkeli: Markkinoinnin automaatio & CRM – suurimmat hyödyt ja parhaat käytännöt.

Personoi WordPress-sivustosi sisältöjä

Tiesitkö, että voit valjastaa markkinoinnin automaation keräämän datan ja luomasi segmentit myös WordPress-sivustolla, suoraan julkaisujärjestelmässä? LianaAutomationin avulla voit kohdentaa haluamasi verkkosivusisällöt oikeille kohderyhmille sen sijaan, että yrittäisit tarjota kaikille kaikkea. Tarjoa osuvampaa ja houkuttelevampaa sisältöä sekä nauti korkeammasta konversiosta ja asiakaskokemuksesta. Lue lisää WordPress-sivuston personoinnista.

5. Hyvä tietää

Markkinoinnin automaatio toimii sitä paremmin, mitä enemmän ja mitä laadukkaampaa asiakasdataa organisaatiolla on käytössä. Myös automaatioketjujen kehittämiseen ja optimointiin on hyvä pystyä varaamaan aikaa. 

Kun automaatioihin nähdään jonkin verran vaivaa, ovat sen hyödyt kuitenkin moninkertaiset panostuksiin verrattuna: tutkimuksemme mukaan yksi markkinoinnin automaation tärkeimmistä hyödyistä on juuri sen tuottama ROI eli parempi markkinointitoimien hyötysuhde.

Jos pohdit, soveltuuko markkinoinnin automaatio organisaatiollesi tai toimialallesi, muista, että automaatiot on helppo räätälöidä yrityksen tarpeita vastaaviksi – oli kyseessä sitten kaupallinen toimija tai ei. Valitsemalla helppokäyttöisen ja intuitiivisen työkalun helpotat kampanjoiden rakentamista ja tulosten analysointia.

Markkinoinnin tehokkuuden ja ROI:n parantuminen nähdään tärkeimpänä markkinoinnin automaation tuomana hyötynä.

Kiinnostuitko markkinoinnin automaatiosta?

Kotimaisella LianaAutomationilla toteutat oikein ajoitettuja markkinointitoimenpiteitä keräämäsi asiakasdatan pohjalta datavastuullisesti. Erotu joukosta personoimalla WordPress-sivustosi ainutlaatuisella tavalla ja palvele kohderyhmiäsi entistä paremmin.

Tutustu LianaAutomationiin

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä sisällöt:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!