Tunnet varmasti WhatsAppin – maailman suosituimmaksi listatulla pikaviestisovelluksella on yli 2 miljardia käyttäjää yli 180 maassa. Sovellusta käyttää myös lähes 90 % suomalaisista.
Laaja käyttäjäkunta sekä tekstiviestien erittäin korkea keskimääräinen avausprosentti (98 %) tarjoavat valtavan markkinointipotentiaalin. Siksi WhatsApp tarjoaa yrityksille markkinointityökaluja, joiden automaatio-ominaisuudet mahdollistavat muun muassa vastausviestien ja myyntiprosessien automatisoinnin.
Mutta vaikka WhatsAppin markkinointityökalut sisältävät automaatio-ominaisuuksia, suurin hyöty viestipalvelusta saadaan irti kun sitä käytetään yhdessä varsinaisen markkinoinnin automaatioratkaisun kanssa. Kerromme sinulle miten!
WhatsAppin ja markkinoinnin automaation yhdistämisen suurimmat hyödyt
Markkinoinnin automaatio tehostaa WhatsApp-markkinointia huimasti. Voit käydä täysin automatisoituja keskusteluja, segmentoida yhteystietojasi tehokkaasti sekä hyödyntää keskusteludataa sovelluksen ulkopuolella esimerkiksi markkinointikampanjoissasi.
Säästä aikaa WhatsApp-viestien automatisoinnilla
WhatsApp Business -markkinointityökalu tarjoaa muutamia automaattisia viestipohjia, mutta valikoima ei ole erityisen kattava. Tässä apuun astuu WhatsApp-viestisovelluksen kanssa käytettävä markkinoinnin automaatio.
Markkinoinnin automaatiota hyödyntämällä voit automatisoida WhatsApp-keskustelun ensimmäisen viestin lähettämisen, mutta myös keskustelun seuraavat viestit, jotka perustuvat vastaanottajan lähettämään vastaukseen.
Hyödyntämällä viesteissäsi yksittäisen viestin tai viestiketjun laukaisevia triggereitä voit määritellä keskustelun seuraavat askeleet. Triggerinä voi toimia esimerkiksi se, että toinen osapuoli vastaa keskusteluun jollain tietyllä tavalla, tai että hän ylipäätään vastaa automatisoituun viestiisi.
Voit esimerkiksi luoda gallup-tyylisen viestin, ja jos keskustelukumppanisi vastaa “A”, keskustelun seuraava viesti sisältää vaihtoehtoon liittyvää sisältöä. Voit käyttää viesteissä myös trigger-sanoja: jos vastausviesti sisältää sanan “iPhone”, seuraava automatisoitu viesti voi liittyä tähän aiheeseen.
Voit myös jatkaa WhatsApp-keskustelua manuaalisesti missä vaiheessa tahansa.
Markkinoinnin automaation ansiosta lähestyt asiakastasi sisällöillä, joita hän tarvitsee juuri kyseisellä hetkellä. Tämä pätee myös automatisoituihin WhatsApp-viesteihin: voit esimerkiksi lähettää asiakkaalle muistutusviestin päivää ennen tämän hammaslääkäriaikaa ja pyytää asiakaspalautetta käyntiä seuraavana päivänä.
Useita markkinointikanavia yhdellä alustalla
Valitessasi WhatsAppin kanssa yhdistyvän markkinoinnin automaatioratkaisun, voit olla varma, että työkalun voi yhdistää muihinkin markkinointikanaviin.
Esimerkiksi LianaAutomationilla voit luoda automaatioketjuja, jotka koostuvat WhatsApp-viestien lisäksi uutiskirjeistä, SMS-viesteistä, GoogleAds-mainoksista, mobiilisovellusten push-viesteistä sekä automatisoiduista printtikampanjoista.
Tällä tavoin voit luoda paljon monipuolisempia ja tuottavampia markkinointikampanjoita kuin pelkkää WhatsApp Business -sovellusta käyttämällä. Lisäksi säästät aikaa ja rahaa voidessasi toteuttaa suurimman osan markkinointitoimenpiteistä yhdellä alustalla.
Tallenna ja hyödynnä dataa sovelluksen ulkopuolella
WhatsAppin käyttäminen markkinoinnin automaation kanssa tarkoittaa, ettei keskusteludata jää säilöön ainoastaan sovellukseen. Integraatioiden ansiosta data virtaa edestakaisin eri työkalujen välillä, mikä myös mahdollistaa datan hyödyntämisen markkinointikampanjoissa. Tämä tekee markkinointitoimenpiteistä WhatsAppissa paljon tehokkaampia ja kauaskantoisempia.
Voit hyödyntää datan virtaamista lukuisilla eri tavoilla. Tässä muutama tapa:
- Tallenna automaattisesti kaikki WhatsApp-keskustelusi asiakkaan profiiliin asiakkuudenhallintatyökalu CRM:ssä.
- Lisää kaikki WhatsApp-viestiisi “A”-vaihtoehdolla vastanneet erityiselle sähköpostilistalle.
- Nouda asiakkaiden puhelinnumerot helposti automaatiojärjestelmästä sen sijaan, että lisäisit ne puhelimeesi käsin. Tämä sujuvoittaa myös suurempien viestimassojen lähettämisestä.
Ei kylmiä viestejä
WhatsApp ei ole oikea kanava kylmäviesteille – sitä käytetään pääasiassa henkilökohtaiseen viestittelyyn. Siksi vastaanottajan suostumukseen on hyvä kiinnittää vähintäänkin yhtä paljon huomiota kuin sähköpostien kanssa. Mikäli alat lähettää epätoivottuja viestejä, vastaanottaja saattaa estää puhelinnumerosi matalalla kynnyksellä.
Lisäämällä WhatsApp-viestit osaksi automaatioketjuasi varmistat, että asiakaspolulla on riittävästi kontaktipisteitä ennen ensimmäistä viestiä. Näin WhatsApp-viestit eivät tule vastaanottajallesi puskista.
Laajemmat segmentointi- ja kohdentamismahdollisuudet
Voit lajitella yhteystietojasi WhatsApp Business -sovelluksessa käymiesi keskustelujen perusteella. Sovellus tarjoaa joitakin valmiita kategorioita, kuten New customer ja Order complete, mutta voit myös lisätä omia kategorioita tarpeidesi mukaan. Tämä helpottaa keskustelujen organisointia ja oikeiden keskustelujen löytämistä.
Markkinoinnin automaatio vie segmentointimahdollisuudet paljon pitemmälle. Työkalun ansiosta segmentointi ei rajoitu vain WhatsAppiin, vaan voit hyödyntää keskusteludataa kaikissa niissä markkinointikanavissa, jotka olet yhdistänyt automaatiotyökaluusi.
Huomioi WhatsAppin omat pelisäännöt markkinointiin
WhatsApp haluaa pitää markkinoinnin alustallaan mahdollisimman relevanttina, ja siksi sen kautta totetutettavaa viestintää koskevat muutamat lainalaisuudet.
- Kun yritys ottaa yhteyttä asiakkaaseen, viestit täytyy lähettää käyttämällä WhatsAppin ennalta hyväksymää viestipohjaa. Tämän jälkeen keskustelu voi edetä vapaamuotoisesti.
- Suorat myynti- ja markkinointiviestit ovat WhatsApissa kiellettyjä – sen sijaan viestin tulee liittyä asiakaspalveluun. Esimerkiksi mielipidekyselyt, tiedotteet ja toimituskuittaukset ovat hyväksyttyjä viestityyppejä.
- Vastaanottajilta tulee olla lupa WhatsApp-viestien lähettämiseen. Luvan pyytäminen voidaan toteuttaa esimerkiksi erillisellä lupakyselyllä yrityksen verkkosivuilla.
- WhatsApp-viestintä on rajoitettua tietyillä toimialoilla, kuten terveydenhuollon sekä alkoholin myynnin ja maahantuonnin alalla.
Miten käyttää markkinoinnin automaatiota ja WhatsAppia yhdessä?
Valitsemalla laadukkaan markkinoinnin automaatiotyökalun sekä luotettavan palveluntarjoajan pääset nopeasti nauttimaan markkinoinnin automaation ja WhatsAppin yhteiskäytön hyödyistä.
Ota käyttöön WhatsApp
Voidaksesi lähettää WhatsApp-viestejä markkinoinnin automaatiolla, sinun on ensin otettava hankittava WhatsApp-viestisovellus yrityksesi käyttöön. Käyttöönotto onnistuu tekemällä tilaus Lianalle.
WhatsAppin käyttöönottoa varten yritykselläsi on oltava olemassa Facebook Business -tili. Tilausprosessissa yrityksesi saa käyttöön oman uniikin WhatsApp-numeron, joka rekisteröidään Facebook Business ID-tunnuksesi perusteella. Sinun täytyy myös täyttää lomake, jossa hyväksyt Whatsapp Client-ehdot.
Käyttöönottoprosessiin on hyvä varata aikaa, sillä se saattaa kestää 2–5 viikkoa.
Luo automaatioketjut
Kun yrityksesi WhatsApp-tili on valmis, voit aloittaa automaatioketjujen luomisen. Mikäli sinulla on jo ennestään käytössä automaatiotyökalu ja WhatsApp on sen uusi ominaisuus, käy läpi olemassaolevat automaatioketjusi ja katso, voisiko niiden toimintaa tehostaa WhatsApp-viesteillä.
Ota aukioloaikasi huomioon automaatioketjuja luodessasi. Älä ajasta ensimmäisten viestien lähetystä ilta-aikaan, jos tiedät, ettet ole silloin paikalla.
Kerää yhteystiedot CRM:stä
Käytä markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja CRM:n integraatiota noutaaksesi helposti asiakkaiden puhelinnumerot. Integraation ansiosta WhatsApp-keskustelujen data virtaa takaisin CRM:ään.
Asiakkaiden puhelinnumeroiden kerääminen tietokantaasi helpottaa WhatsApp-markkinointia. Yksi helppo tapa kerätä puhelinnumeroita on kysyä niitä tilauslomakkeiden yhteydessä. Mitä enemmän dataa sinulla on asiakkaastasi, sitä helpompaa on lähettää hänelle tarkasti kohdennettuja sisältöjä ja kampanjoita.
Vastaa viesteihin ripeästi
Nopea vastaaminen on tärkeää – se saa asiakkaan tuntemaan itsensä tärkeäksi ja parantaa asiakaskokemusta. 76 % kuluttajista sosiaalisessa mediassa odottaa saavansa vastauksen viestiinsä ensimmäisen 24 tunnin aikana, 13 % jopa ensimmäisen tunnin aikana.
WhatsApp-viestien automatisoinnilla on helppo kontrolloida viestien ajoitusta. Mutta vaikka automatisoit viestittelyprosessin, on tiimissäsi silti hyvä olla henkilöitä, joiden vastuulla WhatsApp-kommunikointi asiakkaiden kanssa on.
Ideoita WhatsApp-automaatioihin
Markkinoinnin automaation ja WhatsApp-viestien yhdistämisessä saa olla luova. Voit luoda automaatioketjuja, jotka keskittyvät vain WhatsApp-viesteihin, tai yhdistää useampia markkinointikanavia yhdessä ketjussa.
WhatsApp-viestien kätevä puoli on se, että niissä voi hyödyntää pelkän tekstin lisäksi myös muita mediamuotoja. Voit monipuolistaa viestejäsi esimerkiksi kuvien ja linkkien avulla.
Tervetuloa- ja onboarding-viestit uusille asiakkaille
Tee uusille asiakkaillesi tervetullut olo lähettämällä heille WhatsApp-viestejä, joissa annat tärkeää tietoa, jaat hyödyllisiä linkkejä ja vastaat heidän kysymyksiinsä.
Markkinoinnin automaation avulla usein kysyttyihin kysymyksiin vastaaminen onnistuu helposti. Luo automatisoituja vastauksia perustuen trigger-sanoihin, jotka liittyvät aiheisiin, joista asiakkailla on usein kysyttävää.
Mikset hyödyntäisi WhatsApp-viestejä myös onboarding-tarkoituksessa? Voit jakaa käyttöohjevideoita tuotteistasi ja kertoa asiakkaillesi mitä muita tuotteita sinulla on tarjolla.
Kerää palautetta ja arvosteluja
WhatsApp on kätevä kanava kerätä asiakaspalautetta palveluistasi ja tuotteistasi. Viestittely on yleensä rentoa ja nopeaa, mikä tarkoittaa, että saamasi palaute saattaa myös olla tavallista rehellisempää ja suorempaa. Ja sehän on vain hyvä asia, vai mitä?
Markkinoinnin automaatio varmistaa, että palauteprosessi etenee automaattisesti toivomallasi aikataululla. Halutessasi automaatio voi myös välittää saadut palautteet asiakaskokemustiimillesi tai muille palautteista vastaaville tahoille.
Lähetä muistutuksia
WhatsApp-viesteillä on näppärä muistuttaa asiakkaita näiden ajanvarauksista, tulevista tapahtumista ja päättyvistä tarjouksista. Voit olla varma, että tieto tavoittaa vastaanottajansa nopeasti: puolet WhatsApp-käyttäjistä tarkistaa sovelluksen päivittäin.
Muistutusviesteillä on usein positiivinen vaikutus asiakaskokemukseen. Asiakas oppii, että muistutat häntä tärkeistä asioista, ja hän oppii myös tietämään, missä kanavissa muistutukset hänelle saapuvat.
Haluaisitko tavoittaa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat uudella tavalla? Nyt voit lähettää WhatsApp-viestejä markkinoinnin automaatiotyökalullamme LianaAutomationilla.
Opi lisää käteviä niksejä markkinoinnin automaatioon:
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja