Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Miten aloittaa podcastien tekeminen? [infograafi]

0
Podcastin aloittaminen - Mitä kaikkea tarvitset?

Podcastien tekeminen osana markkinointia on koko ajan suositumpaa, sillä podcast on persoonallinen ja tehokas tapa välittää viestejä ja sisältöjä. Organisaatioiden tapauksessa laadukas podcast toimii parhaimmillaan sillanrakentajana ja asiakassuhteen vahvistajana.

Podcastien tekeminen ei ole rakettitiedettä, mutta prosessi aina ensimmäisestä ideasta julkaisuun ja jaksosi mainostamiseen asti vaatii kuitenkin hieman aiheeseen perehtymistä.

Tässä artikkelissa käymme läpi olennaisimmat asiat, joihin kannattaa perehtyä aloittaessasi podcastin suunnittelemisen ja tekemisen – sekä missä järjestyksessä. Kokosimme vaiheet myös infograafiksi artikkelin loppuun.

1. Sisältö

  • Aihe ja nimi
  • Kohderyhmä
  • Sisältötyyppi 
  • Julkaisutahti ja jaksojen pituus
  • Musiikki
  • Intro ja outro
  • CTA eli Call-to-Action
  • Kansikuva
  • Podcastin kuvaus

2. Podcastiin tarvittavat välineet

  • Mikrofoni
  • Äänitys- ja editointiohjelmat
  • Studio

3. Miten julkaista podcast?

  • Media host
  • Podcast-alustat ja striimauspalvelut

4. Podcastin mainostaminen

  • Sosiaalinen media
  • Blogi ja verkkosivut
  • Ristiinmainonta

Aloitetaan!

1. Sisältö

Aihe ja nimi

Ensimmäiseksi sinun täytyy päättää podcastin aihe. Haluatko keskustella esimerkiksi alasi tai mielenkiinnon kohteesi yleisistä trendeistä vai perehtyä syvällisesti tarkemmin rajattuihin teemoihin? Voit tietysti käsitellä jaksoissasi useita erilaisia aiheita, mutta podcastilla on kuitenkin hyvä olla kantava perusidea. Näin yleisösi pystyy nopeasti ymmärtämään podcastisi päätarkoituksen ja sitoutuu sisältöihisi.

Voit halutessasi hyödyntää päällimmäistä aihettasi myös podcastin nimessä lisäämällä siihen jonkin kuvaavan avainsanan. Tästä voi olla hyötyä siinä vaiheessa, kun aihepiiristä kiinnostuneet henkilöt etsivät uusia podcasteja kuunneltavaksi.

Toisaalta liian geneerisiä vaihtoehtoja kannattaa vältellä – mieleenpainuva nimi voikin olla tärkeä tekijä kuuntelijoiden houkuttelemisessa ja sitouttamisessa. Panosta siis ideointiin! Onko nimi sellainen, jonka kuuntelija muistaa myöhemminkin, ja osaa yhdistää sen nimenomaan sinun podcastiisi? Esimerkiksi organisaatioiden tapauksessa on tavanomaista pitää podcastin nimi linjassa muun brändin kanssa. 

Etenkin yksittäisten jaksojen kohdalla aiheet kannattaa rajata tarkemmin ja myös nimetä jaksot sen mukaisesti. Tällä tavoin voit tehokkaasti viestiä potentiaalisille kuuntelijoillesi, mitä uutta sinä tuot aiheen keskusteluun, ja erotut näin muiden saman aihepiirin podcastien joukosta. 

Kohderyhmä

Kuuntelijoista puheenollen, oletko vielä miettinyt, millainen potentiaalinen yleisösi olisi? Luodaksesi kuulijoitasi kiinnostavaa materiaalia on tärkeää tietää, millaista kohderyhmää tavoittelet. Tämä voi toimia eräänlaisena punaisena lankana koko suunnittelu- ja toteutusprosessille. 

Minkälainen kieli ja mainokset vetoavat heihin? Minkälaiset aihealueesi teemat puhuttelevat heitä? Minkälaiset podcast-jaksojesi konseptit tai toistuvat elementit saisivat heidät palaamaan takaisin?

Sisältötyyppi

Vaikka jaksojesi ei tietenkään tarvitse aina olla samanlaisia keskenään, voit harkita noudattavasi niissä jotakin tiettyä formaattia tai kaavaa. Sisältötyyppejä on monenlaisia, ja jaksosi voivat sisältää esimerkiksi:

  • Rentoa keskustelua – yksin tai yhdessä toisen henkilön kanssa
  • Haastatteluja
  • Oppitunteja alastasi
  • Uutismaisia katsauksia aihepiirisi viimeisistä tapahtumista
  • Q&A-osion

Samankaltainen toistuva kaava voi lisätä podcastisi tunnistettavuutta ja näin olla olennainen tekijä kuulijoiden sitouttamisessa.

Julkaisutahti ja jaksojen pituus

Päätä myös, minkä pituisia jaksoja julkaiset ja kuinka usein. Etenkin ensimmäisen jakson luominen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta mitä useampia jaksoja tuotat, sitä helpommaksi ja rutiininomaisemmaksi työ käy. 

Sisällön julkaiseminen säännöllisin väliajoin voi olla avaintekijä sitoutuneen kuuntelijakunnan rakentamisessa, sillä tällä tavoin kuuntelijat osaavat odottaa seuraavaa jaksoasi ja palata luoksesi aina tiettyyn aikaan.

Joillekin podcasteille hyvä tavoite voi olla julkaista pidempää materiaalia esimerkiksi kerran viikossa tai kahden viikon välein, kunhan jokaisen jakson sisältö on laadukas. Toisaalta jos jaksosi ovat lyhyempiä, voi julkaisutahtisi olla toki myös tiheämpi. Kaikki riippuu juuri sinun aiheestasi, podcast-fomaatistasi ja kuuntelijoistasi.

Musiikki

Musiikin käyttäminen podcasteissa on vapaaehtoista. Musiikki voi elävöittää jaksojasi, mutta sen käyttäminen tarkoittaa yleensä myös navigointia lakiviidakossa.

Tekijänoikeussuojatuista materiaaleista on olemassa joitakin harhaluuloja. Ehkä tunnetuin on “30 sekunnin sääntö”, jonka mukaan tekijänoikeussuojattua musiikkia saisi vapaasti soittaa maksimissaan puolen minuutin ajan. Jos sinulla ei ole oikeuksia materiaaliin, et tosiasiassa saa käyttää tekijänoikeussuojattua materiaalia sekuntiakaan.

Mikäli haluat käyttää podcastissasi musiikkia, voit ostaa kappaleen käyttöoikeuden tai saada käyttöluvan tekijänoikeuksien haltijalta.

Onneksi on muitakin tapoja käyttää musiikkia podcasteissa – jopa ilmaiseksi. Jos budjettisi on pieni, voit käyttää äänipankkimusiikkia, jota voi ladata ilmaiseksi useilta verkkosivuilta esimerkiksi hakusanoilla “free stock music”.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että aineiston käytölle saattaa olla rajoituksia: musiikin käyttölupa saattaa esimerkiksi koskea vain ei-kaupallista käyttöä. Voit käyttää äänipankkien laajaa musiikkivalikoimaa vapaasti, kunhan kunnioitat tekijän toiveita sekä mainitset musiikin lähteen jaksotiedoissa.

Intro ja outro

Käytitpä podcastissasi musiikkia tai et, jaksoilla olisi hyvä kuitenkin olla intro ja outro, eli alku- ja lopputunnus. Ne kehystävät jakson ja lisäävät podcastisi tunnistettavuutta.

Voit myös kokeilla jinglejä eli äänitunnuksia, jotka auttavat tauottamaan sisältöjä ja erottamaan jaksonsisäisiä osia toisistaan. Näitä elementtejä hyödyntämällä podcast-jaksosi jäävät kuulijoiden mieleen entistä paremmin.

CTA eli Call-to-Action

Aktivoi kuulijoitasi johonkin toimintaan sisällyttämällä jaksoihisi jokin Call-to-Action. Kehota heitä esimerkiksi jättämään podcastillesi arvostelu striimauspalvelussa, seuraamaan podcastiasi somessa tai vaikkapa lähettämään sinulle kysymyksiä seuraavia jaksoja varten, mikäli se sopii sinun podcast-formaattiisi.

Erityisesti yritysten tapauksessa voit myös ohjata liidisi podcastistasi verkkosivuillesi, tilaamaan uutiskirjeesi tai esimerkiksi kokeilemaan tuotettasi tai palveluasi.

Kansikuva

Tarvitset podcastillesi kansikuvan. Valitse kuva, joka kuvastaa sinua ja sisältöjäsi. Valinta kannattaa tehdä huolella, sillä kiinnostavan näköinen kansikuva auttaa erottumaan podcastien valtavasta valikoimasta. Voit etsiä inspiraatiota selaamalla muiden podcastien kansikuvia tai vaikka Pinterestiä.

Mikäli organisaatiosi suunnittelee oman podcastin aloittamista, varmista, että kuva sopii brändisi yleisilmeeseen. Myös tämä lisää podcastisi tunnistettavuutta.

Käytä vähintään 1400 x 1400 px kokoista kuvaa, sillä sitä tullaan katsomaan useilla eri laitteilla, kuten puhelimilla, tableteilla, tietokoneilla ja televisioilla. Huomioi myös kuvassa mahdollisesti näkyvät tekstit eri laitteiden näkökulmasta. Mahdolliset tekstit onkin hyvä pitää erittäin lyhyenä, jotta ne erottuvat selkeästi myös kaikista pienimmiltä näytöiltä. Suosi esimerkiksi noin 1-4 sanan mittaisia tekstejä.

Podcastin kuvaus

Kirjoita podcast-jaksoistasi lyhyet kuvaustekstit eli show notes. Hyvällä esittelyllä herätät potentiaalisen kuuntelijasi mielenkiinnon. 

Voit esimerkiksi esitellä kuvauksessa joitakin jakson tärkeimpiä teemoja, kertoa haastateltavasta vieraastasi tai listata aikaleimoja, joiden avulla kuuntelija voi hypätä suoraan häntä kiinnostavaan kohtaan.

Listaamme podcast-jaksojemme tärkeimpiä teemoja jaksojen kuvauksiin. Kuuntele LianaCastin jakso 20: Oatly – Rohkea mainonta synnyttää keskustelua.

2. Podcastiin tarvittavat välineet

Mikrofoni

Mikrofoni on yksi podcastaajan tärkeimmistä työvälineistä, joten sen laatuun kannattaa satsata. Mikrofoni vaikuttaa merkittävästi podcastin äänenlaatuun, joten laitteen on sovelluttava juuri tähän tarkoitukseen. On olemassa monentyyppisiä mikrofoneja, joista valita:

  • Tietokoneen sisäänrakennettu mikrofoni
    Tietokoneen mikrofoni on helposti saatavilla eikä erillisiä hankintoja tarvita. Yleensä sisäänrakennettu mikrofoni ei kuitenkaan ole riittävän laadukas podcastien äänittämiseen, sillä se nappaa liikaa muita ääniä huoneesta ja tekee äänestä sumean.
  • Web-kameran sisäänrakennettu mikrofoni
    Web-kameroiden mikrofonit on tarkoitettu pääasiassa videotapaamisten keskusteluja varten, eivätkä nekään yleensä ole riittävän laadukkaita podcastien äänittämistä varten.
  • Headset, kuulokemikrofoni
    Aloittelevat ja pienen budjetin podcastit toteutetaan usein kuulokemikillä, jotka on tarkoitettu pääasiassa puheluiden soittamista ja videopuheluita varten.
  • Erillinen mikrofoni
    Tämäntyyppisten mikrofonien hinta-laatusuhde on kohdallaan ja ne takaavat parhaan äänenlaadun. Äänittämiseen suositellaan nimenomaan erillisiä mikrofoneja, kuten pöytämikkejä.

Podcastien äänenlaadun on oltava hyvä, sillä taustaäänet ja epäselvä ääni saavat kuuntelijan helposti turhautumaan. Podcasteja kuunnellaan pääasiassa kuulokkeilla, joiden kautta heikko äänenlaatu on helposti havaittavissa. Tällöin laadukas sisältökään ei pelasta jaksoa – kuuntelijat kaikkoavat joka tapauksessa.

“Paraskaan sisältö ei kannattele, jos äänenlaatu on heikko. Siksi suosittelen panostamaan erillisiin mikrofoneihin jo alkuvaiheessa.”
Harri Niskala
Marketing Development Representative & Podcast Host, Liana Technologies

 

Äänittämiseen kannattaa käyttää erillistä mikrofonia USB-liitännällä. Pöytämikeistä löytyy monia kustannustehokkaita vaihtoehtoja, joista ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Jo alle sadalla eurolla voit saada hyvän mikrofonin, joka ei ainoastaan takaa laadukasta ääntä, vaan myös nappaa ääntä useista suunnista, mikä tekee laitteesta ihanteellisen podcastien äänittämistä varten.

Voit hyödyntää samaa mikrofonia myös webinaarien, verkkokoulutusten, haastattelujen, esitysten ja videoiden tekemiseen.

Puhu lähellä mikrofonia, jotta puhetta on vaivattomampi kuunnella. Jos mukana on useita puhujia, pyrkikää kaikki puhumaan samalla etäisyydellä mikrofonista. Mikrofonin päälle puettava suojahuppu auttaa parantamaan äänenlaatua.

Äänitys- ja editointiohjelma

Nauhoittaaksesi ääntä mikrofonilla, tarvitset äänitysohjelman puhelimelle, tabletille tai tietokoneelle. Mac-tietokoneilla voit käyttää ohjelmistosta valmiiksi löytyvää Garageband-ohjelmaa tai ilmaiseksi ladattavia Logic Pro X- tai Audacity-ohjelmia. Audacity toimii myös PC:llä, kuten tekevät myös Adobe Audition ja Hindenburg.

“Editoinnilla teet podcastistasi rytmillisesti sujuvan!”
Harri Niskala
Marketing Development Representative & Podcast Host, Liana Technologies

 

Materiaalien nauhoittaminen eri paikassa sijaitsevan henkilön kanssa onnistuu esimerkiksi Skypen välityksellä. Käytä tällöin erillistä äänitysohjelmaa, kuten Ecammia tai Piezoa säilyttääksesi parhaan äänenlaadun.

Eri paikoissa sijaitsevien puhujien äänittäminen onnistuu myös esimerkiksi Garagebandilla, mutta asetusten säätäminen kohdalleen vaatii hieman enemmän aikaa ja vaivaa. Myös Hangouts-sovelluksessa on kätevä ominaisuus, jossa voit yhdistää puhelimen tietokoneeseen tavallisen puhelun aikana.

Studio

Paras paikka podcastien nauhoittamiseen on äänitysstudio, mutta sopiva äänitysmiljöö voi löytyä helposti myös kotoa tai toimistosta. Valitse pieni huone, jossa on runsaasti ääniä vaimentavia tekstiilejä, kuten verhoja, mattoja ja tyynyjä. Esimerkiksi pieni vaatehuone on täydellinen vaihtoehto, mikäli kodistasi löytyy sellainen.

3. Miten julkaista podcast? 

Media host

Tarvitset podcastiasi varten luotettavan media hostin eli palveluntarjoajan, jonka kautta voit hallita ja jakaa sisältöjä kuulijoillesi ilman häiriöitä. Yksittäisen jakson hallinnointi ei ole vielä hankalaa, mutta ongelma alkaa, kun podcastiin lisätään useampia jaksoja – etenkin jos varastoit jaksot webhotelliisi.

Sanotaan, että viisi henkilöä, tai jopa 50 tai 500 ihmistä haluaa kuunnella podcastiasi samaan aikaan. Tilanne johtaa siihen, ettei webhotellisi toimi kunnolla eivätkä verkkosivusi (tai muut samalla serverillä olevat sivustot) lataudu kunnolla.

Striimaus-sivut, kuten Spotify, Apple Podcastit, Stitcher ja Acast eivät varastoi mediaa, joten tarvitset media hostia varastoidaksesi podcast-materiaalisi itse. Käytä tämän jälkeen RSS-syötettä jakaaksesi mediasisältösi striimaus-sivuille.

Tässä muutamia esimerkkejä media hosteista:

Nyt podcastisi on viimein valmis jaettavaksi!

Podcast-alustat ja striimauspalvelut

On tärkeää, että ihmiset löytävät podcastisi helposti. Harkitse esimerkiksi näitä digitaalisia ääni- ja musiikkipalveluita:

Kannattaa muistaa, että esimerkiksi Apple haluaa yleensä tarkastaa materiaalin ennen julkaisua. Materiaalin julkaisussa voi kestää 12 tunnista yhteen viikkoon – tämä kannattaa siis huomioida, mikäli julkaiset jaksosi säännöllisesti aina tiettyyn aikaan.

Kun podcast-jaksosi on julkaistu, seuraava askeleesi on saada ihmiset kuuntelemaan sitä.

4. Podcastin mainostainen

Sosiaalinen media

Ensimmäinen helppo kanava, missä mainostaa mainostaa omaa podcastia ja uusia jaksoja, on sosiaalinen media. Mainosta podcastia organisaatiosi somekanavilla, tai jos olet aloittamassa podcastisi yksin tai kaverin kanssa, luo podcastillesi omat sometilit kohderyhmäsi kannalta tärkeimmille kanaville.

Luo postauksia uusista jaksoistasi, tai mainosta tulevia jaksoja jo ennen niiden julkaisua. Voit esimerkiksi valita jonkin mielenkiintoa ja huomiota herättävän äänipätkän viimeisimmästä jaksostasi ja julkaista sen sosiaalisessa mediassa. Valitse osio, joka saa kuuntelijan aidosti haluamaan kuulla lisää.

Mielenkiintoisella ääninäytteellä herätät kuuntelijoiden huomion. Kuuntele LianaCastin jakso 30: Erikoisvieraana Diili-kisaaja Petri Matero.

Some tarjoaa lisäksi alustan keskusteluille käsittelemistäsi aiheista. Etenkin jos keskityt johonkin tiettyyn rajattuun aiheeseen ja kohderyhmäsi on selkeästi määritelty, voit parhaimmillaan onnistua luomaan somessa sitoutuneen ja aktiivisen yhteisön podcastisi ympärille, jossa keskusteluun osallistuvat henkilöt jakavat samat mielenkiinnon kohteet.

Tällä tavoin podcastisi voi tuoda lisäarvoa kuuntelijoille muutenkin kuin pelkkien jaksojen muodossa – se voi tarjota samanhenkisille ihmisille mahdollisuuden verkostoitua keskenään. 

Muista myös olla aktiivinen somessa – jaa ja kommentoi podcast-vieraidesi sekä kuuntelijoidesi somepostauksia. Kuuntele tästä LianaCastin jakso 31: Maikkari ja massamedian voima.

Blogi ja verkkosivut

Mikäli organisaatiosi on aloittamassa podcastia, suositeltavaa on myös tehdä verkkosivuillesi kunkin jakson aihetta koskeva blogipostaus, jonka avulla voit tarjota yleisöllesi lisämateriaalia jakson aiheista tai tuotteistasi ja palveluistasi.

Ristiinmainonta

Ristiinmarkkinointi on tehokas keino näkyvyyden lisäämiseksi. Kutsumalla vieraita podcastiisi et ainoastaan tarjoa kuuntelijoillesi arvokasta tietoa myös muilta alan tai aihepiirin ammattilaisilta, vaan voit lisäksi saada näkyvyyttä uusissa kohderyhmissä, mikäli he jakavat jakson omille yleisöilleen. Voit myös vierailla muissa podcasteissa ja kasvattaa näin omaa kuulijakuntaasi.

Voit myös mainostaa podcastiasi muilla markkinointikanavillasi, kuten uutiskirjeissäsi tai vaikkapa sähköpostisi allekirjoituksessa. 

Oman podcastin aloittaminen. Olemme koonneet infograafiin kaiken sen, mitä tarvitset podcastin tekemiseen. 
 

Haluatko oppia lisää digimarkkinoinnin ja viestinnän ajankohtaisimmista aiheista kuuntelemalla? 🎧

LianaCast on Lianan oma podcast, jonka aiheina ovat markkinointi, viestintä ja uudet teknologiat. Harri Niskalan vieraina on vaihtuva kattaus asiantuntijoita suoraan Suomen liike-elämän huipulta. Mukana aina myös hyödylliset digivinkit.

Voit kuunnella LianaCastia Suplassa, Spotifyssa, SoundCloudissa, Apple Podcasteissa ja Google Podcasteissa. Kuuntele, opi ja viihdy!

Tutustu LianaCastin viimeisimpiin jaksoihin

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja