Tiedottaminen on tärkeää, pitkäjänteistä viestintätyötä, joka on oikein tehtynä yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä ja viestintäbudjetille vastinetta. Mutta mitä ihmettä sitä kirjoittaisi, kun tuntuu, ettei ole yhtään mitään kirjoitettavaa?
Löydä kiinnostavuus arjen faktoista
Omalle yritykselle tulee helposti sokeaksi, ja yrityksen arkiset tapahtumat eivät näyttäydy kovinkaan suurina uutisina. Usein uutisaiheet lymyilevät arjessa. Kelaa mielessäsi taaksepäin, mitä yrityksessä on tapahtunut – tai katso eteenpäin siihen, mitä on tapahtumassa. Joitakin esimerkkejä:
- Uuden toimiston avaaminen
- Uusien yhteystyösopimuksien sopiminen
- Uuden teknologian hyödyntäminen
- Uudet verkkosivut tai muu verkkopalvelu
- Lahjoitus
- Osallistuminen tapahtumaan
- Uusi julkaisu tai puhe
- Uuden tuotteen lanseeraaminen
- Vanhan tuotteen parantaminen
- Muutokset henkilöstössä
- Kasvu liikevaihdossa
- Uudet markkina-alueet
- Muutokset omalla markkina-alueella tai toimintaympäristössä
- Uudet kohderyhmät tai segmentit: ”Yritys A:lle uusia asiakkaita hyvinvointialalta.”
- Muutokset toimintamalleissa tai -tavoissa: ”Yritys X keskittyy henkilöstön hyvinvointiin."
- Muutokset strategiassa: ”Yritys Y tähtää nyt digimarkkinoille.”
- Muutokset arkisissa tavoissa toimia: ”Yritys S ryhtyi paperittomaksi ja työpisteettömäksi – ja piti siitä.”
- Kaikenlainen tunnustus ja sertifiointi
Käytä hyväksi benchmarkausta. Vieraile ePressi.com-portaalissa ja tutkaile toimialahaun avulla, mistä asioista muut alasi organisaatiot ovat tiedottaneet.
Kommentoi ajankohtaisia aiheita
Seuraa alasi ajankohtaista keskustelua mediaseurannan avulla, ja kommentoi. Olet alasi asiantuntija, ja sanasi painaa. Esimerkiksi näin:
- Yritys M on huolissaan kuluttajansuojan toteutumisesta
- Yritys B toivottaa kilpailijat tervetulleeksi Kiinan markkinoille
- Yhdistys C:ssä vannotaan joustavien työaikojen nimeen
- Yritys X kehottaa suomalaisnuoria opiskelemaan ruotsia
- Yhdistys R ottaa kantaa huonoon työergonomiaan etätöissä
- Yritys L muistuttaa yksilön mahdollisuudesta vaikuttaa yritysten ekologisuuteen
- Yritys X:ssa ei YT-neuvotteluista ole uhkaa
Tilaa keskustelut seurannan avulla sähköpostiisi, ja pidä aivoriihi niiden perusteella. On yllättävää, miten paljon ideoita syntyy – jalosta joukosta paras.
Käytä hyväksi sesonkia
Joulun aikaan jouluiset aiheet purevat, kesällä taas on kaikilla uutisista pulaa. Sää puhuttaa Suomessa aina.
- Yritys H muistuttaa paloturvallisuuden tärkeydestä joulun aikaan
- Yritys Å odottaa hurjaa pääsiäismyyntiä
- Yritys F kertoo kesäsään vaikutuksesta myynteihin
Tee tilastoja ja tutkimuksia
Kaikilla, jolla on asiakkaita tai yhteistyökumppaneita, on ainesta tilastoille. Tilastot kiinnostavat ihmisiä, ja niistä voi löytää yllättäviä uutisaiheita:
- ”Suomalaiset lakkasivat ostamasta kevytmaitoa.”
- ”Suomalainen nainen ostaa 2,5 paria korkokenkiä vuodessa.”
- ”Suomalainen matkustaa lämpöön ja Tallinnaan.”
- ”Suomalainen tykkää komediasta, ja fanittaa brittidraamaa.”
- ”Näin usein omakotitalon omistaja remontoi.”
Tee kyselyitä ja tutkimuksia asiakkaittesi ja yhteistyökumppaneidesi piirissä, ja kerro niiden tuloksista. Uutisaiheita saa myös tarjoamalla opiskelijoille tutkimusprojekteja sekä kandi- ja graduaiheita.
Kerro tarinoita, joita harva tietää
Oli alasi mielestäsi kuinka epäkiinnostava tahansa, on todennäköistä, että harva pääsee kurkistamaan kulissien taakse. Useimpien yritysten arjesta löytyy jotakin kiinnostavaa. Tarinaa kertovat lehdistötiedotteet tulee luoda huolella, ja ne vaativat kuvamateriaalia tuekseen. Esimerkiksi:
- Yritys Y:n tuotteet valmistuvat satavuotisin perintein
- Yritys H tietää, mikä saa taiwanilaisen ostamaan
- Yhdistys Z palkkaa pitkäaikaistyöttömiä, he ovat motivoituneimpia
- Olisimmepa tienneet silloin: Yritys H:n pitkä matka startupista kansainväliseksi yritykseksi
- Kolmas kerta toden sanoo: Yritys T:n perustaja epäonnistui kahdesti, ennen kuin löysi menestyksen reseptin
- Suurin osa museotyöstä tapahtuu kulissien takana: Ming-maljakon matka vitriiniin.
Luo tarinoita, joista kertoa
Jos ei ole mitään kerrottavaa, sitä voi luoda. Osallistu tapahtumaan, tee hyväntekeväisyyttä, tempaise, lahjoita joululahjarahat erikoiseen kohteeseen, mieti mitä voisit tehdä eri tavalla ja erottua. Huomaat ehkä, ettet palvelekaan enää yhtä lehdistötiedotetta, vaan olet löytänyt jotain aidosti uutta.
Lehdistötiedote on valmis, entä sitten?
Vain harvalla on aikaa kerätä ja päivittää toimittajien yhteystietoja. ePressi.com-tiedotejakelupalvelu pitää sisällään tuhansien toimittajien yhteystiedot ja palvelun online-portaalin kautta tiedotteita seuraa yli 100 000 lukijaa kuukaudessa. ePressi jakaa lehdistötiedotteesi toimittajien sähköpostiin sekä paikallisesti, valtakunnallisesti että kansainvälisesti vain muutamassa minuutissa.