Vaikuttava lehdistötiedote auttaa saamaan viestisi esille tiedotusvälineissä ja perinteisessä mediassa. Tämä auttaa sinua ja yritystäsi kasvattamaan tehokkaasti tunnettuutta, auktoriteettia ja luottamusta, jotka samalla ovat yrityksen kestävän kasvun edellytys.
Kun lehdistötiedote on luotu ammattimaisesti, se herättää toimittajan kiinnostuksen juttuaihetta kohtaan. Mikäli tiedote ei tuota aitoa arvoa, se hukkuu auttamattomasti massaan. Tässä kirjoituksessa jaan sinulle askeleet vaikuttavan ja mediahuomiota poikivan lehdistötiedotteen kirjoittamiseen.
Vaikuttava tiedote sisältää ajankohtaisen uutisaiheen
Kiinnostavan lehdistötiedotteen keskiössä on ajankohtainen, kiinnostava ja arvoa tarjoava uutisaihe. Tiedote, joka keskittyy pelkästään yrityksen toimintaan, palveluihin tai tuotteisiin ei usein riitä herättämään kiinnostusta.
Kun tarjoat ajankohtaisen ja kiinnostavan uutisaiheen, herätät kiinnostuksen, luot arvokkaita mediasuhteita ja saat jutun todennäköisesti läpi mediassa. Muista – keskittymällä siihen, miten voit auttaa toimittajaa tarjoamaan lukijoilleen, katsojilleen tai kuulijoilleen kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä, pääset pitkälle.
Lehdistötiedote ja mediapitchaus – onko niillä eroa?
Lehdistöiedote ja uutisaihetta tarjoava mediapitchaus ovat molemmat hyviä keinoja lähestyä toimittajia, mutta niillä on myös eronsa:
- Lehdistötiedotteella tarkoitetaan usein yleisempää, monille medioille suunnattua viestintää, joka kertoo yritykseen liittyvistä ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Se toimii parhaiten silloin, kun haluatte saavuttaa mahdollisimman laajan kattavuuden ja keskittyä tiedottamaan asioista kiinnostavalla tavalla.
- Mediapitchaus on yleensä kohdennetumpi ja henkilökohtaisempi. Pitchauksen tavoitteena on tarjota toimittajalle ajankohtainen ja kiinnostava uutisaihe (eli tuottaa arvoa) medialle ja sen yleisölle.
Voit valita näistä kumman lähestymistavan tahansa (tai hyödyntää molempia), kunhan pidät mielessä ajankohtaisen uutisaiheen ja toimittajalle arvon tuottamisen tärkeyden.
5 vaihetta koukuttavan lehdistötiedotteen kirjoittamiseen
Houkuttelevan tiedotteen kirjoittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta tietyt osa-alueet on tärkeää huomioida ja pitää mielessä. Alla ovat viisi keskeistä vaihetta, joiden avulla varmistat, että viestisi välittyy vaikuttavasti:
1. Otsikko, joka herättää median kiinnostuksen
Tiedotteen otsikko on asia, johon toimittaja kiinnittää huomiota, joten sen merkitys on suuri. Pyri pitämään otsikko lyhyenä ja selkeänä, mutta silti informatiivisena. Kerro otsikossa, mistä on kyse ja herätä kiinnostus. Hyvä otsikko vastaa kysymykseen "Miksi tämä on kiinnostavaa juuri nyt?"
2. Selkeä ja ajankohtainen uutisaihe
Mene tiedotteessa suoraan asiaan ja esitä uutisaiheesi lyhyesti mutta ytimekkäästi. Mieti, mikä tekee uutisaiheesta erityisen? Kerro, miten aihe liittyy ajankohtaisiin teemoihin tai trendeihin. Hyvä uutisaihe on selkeä, herättää kiinnostusta ja tuo tuoreen näkökulman.
3. Vakuuta toimittaja asiantuntemuksestasi
Kerro tiedotteessa, miksi juuri sinä ja yrityksesi olette paras taho puhumaan aiheesta. Perustelut voivat keskittyä kokemukseesi, saavutuksiisi tai ainutlaatuiseen näkökulmaasi. Vahva asiantuntijaprofiili auttaa vakuuttamaan toimittajan siitä, että juuri te voitte tarjota lisäarvoa tietolähteenä.
4. Toimita taustatiedot ja lisämateriaali
Pyri tekemään toimittajan työ mahdollisimman helpoksi tarjoamalla taustatiedot ja kaikki oleelliset lisämateriaalit, kuten linkit kuviin, dataan tai lisätietoihin. Tämä tekee tiedotteesta ja lähestymisestä helpommin hyödynnettävän.
5. Jätä selkeät yhteystiedot
Päätä tiedotteesi yhteystietoihin. Lisää sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi ja linkit yrityksesi verkkosivuille tai sosiaalisen median kanaviin, jotta toimittajat voivat helposti olla yhteydessä lisäkysymyksiä varten.
Vaikuttavan lehdistötiedotteen laatiminen on taito, joka auttaa yritystäsi saavuttamaan näkyvyyttä ja vahvistamaan asemaa markkinoilla. Hyvin kirjoitettu tiedote ei ainoastaan herätä toimittajan kiinnostusta, vaan myös kiinnostaa suurta yleisöä.
On myös hyvä tiedostaa, että säännöllinen ja pitkäjänteinen työ mediasuhteiden parissa on avain todelliseen menestykseen.
Tutustu Lianan tiedotejakelupalveluun