Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Mitkä asiat vaikuttavat sähköpostien läpimenoon?

0
Kuvitettu kuva spam-viestistä.

Sähköpostimarkkinointi on monille tuttu korkeimman ROI:n omaavana markkinoinnin muotona. Kyseessä on kuitenkin markkinoinnin osa-alue, jossa sekä laadukkaalla tekemisellä että työkalun valinnalla on merkitystä viestien menestyksen kannalta. Haastavinta sähköpostimarkkinoinnissa on nimittäin varmistaa sähköpostien läpimeno, sillä aina edes korkealaatuinen uutiskirjetyökalu ei takaa sähköpostien läpimenoprosentiksi 100 % ja näin tuskin kukaan haluaisikaan olevan –  muutoin postilaatikkomme olisivat roskapostia tulvillaan. 

Sähköpostipalvelun tarjoajalla on ensisijainen vaikutus siihen, ettei turha spam täytä postilaatikkojamme ja että tietomme ovat turvassa, mutta myös muilla tekijöillä on vaikutusta asiaan. Miten sitten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa uutiskirjeen läpimenoon ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Seuraavaksi tarjoamme 12 vinkkiä aiheeseen, jotta vältät spämmiin joutumisen ja joilla parannat sähköpostien läpimenoa:

  1. Valitse sähköpostimarkkinoinnin kumppani tarkoin
  2. Kerää laadukas sähköpostirekisteri
  3. Käytä hetki domain-asetuksiin
  4. Käytä aitoja sähköpostiosoitteita
  5. Hallitse pomput ja automaattivastaajat
  6. Tarjoa laadukasta sisältöä
  7. Noudata uutiskirjeiden teknisiä lainalaisuuksia
  8. Viesti säännöllisesti
  9. Seuraa peruutusten määriä ja syitä
  10. Siivoa listasi säännöllisesti
  11. Käytä tuplavahvistusta listoille liityttäessä
  12. Hyödynnä analytiikkaa

1. Valitse sähköpostimarkkinoinnin kumppani tarkoin

Käytännössä sähköpostien läpimeno alkaa jo sähköpostimarkkinoinnin työkalun tarjoajan valinnasta. Jokaisella toimijalla on omat tapansa toimia ja toiset palveluntarjoajat pystyvät tarjoamaan paremman läpimenoprosentin kuin toiset.

Palveluntarjoajan osalta palvelimet ja pitkäjänteinen työ tietoturvan ja tuotekehityksen parissa ovat uutiskirjeiden toimitettavuuden näkökulmasta positiivisia indikaattoreita. Myös se, työskenteleekö toimitettavuuden parissa useita asiantuntijoita ja kehitetäänkö työkalua jatkuvasti kertoo siitä, pysyykö palveluntarjoaja alan muutoksissa mukana. 

Lisäksi palveluntarjoajan osalta on hyvä tutustua etukäteen siihen, tiedottaako ja neuvooko yritys asiakkaitaan, kun uutiskirjeiden läpimenoon vaikuttavia uutisia tulee ilmi siitä, miten kannattaa toimia.

2. Kerää laadukas sähköpostirekisteri

Vaikka ostolistojen hankinta ei teknisesti olekaan laitonta, niiden käyttö voi olla. Ammattitaitoinen markkinoija kerää vastaanottajalistansa itse – esimerkiksi verkkosivujen uutiskirjeen tilauslomakkeen avulla – ja tietää, että vaikka listojen ostaminen ei varsinaisesti ole lainvastaista, edellyttää yleinen tietosuoja-asetus suostumuksen keräämistä vastaanottajilta, joille halutaan tehdä markkinointiviestintää. Ostolistat nimittäin useimmiten sisältävät sellaisten henkilöiden osoitteita, jotka eivät ole antaneet suostumusta markkinointiviestinnän vastaanottamiseen.

Ostolistojen käyttö on  haitallista myös siksi, että ne saattavat sisältää spam trap (roskapostiansa) -osoitteita, joita ei edes ole tarkoitettu normaaliin viestintään, vaan nimenomaan houkuttelemaan ja tunnistamaan roskapostia. Jos tällaisiin osoitteisiin lähettää viestejä, voi sähköpostipalvelu luokitella kyseisen lähettäjän roskapostittajaksi. Tämä luonnollisesti voi vaikuttaa lähettäjän maineeseen ja heikentää siten sähköpostien läpimenoa.

Onnistunut uutiskirjeviestintä perustuukin juuri siihen, että markkinointiviestintää saavat henkilöt ovat aidosti kiinnostuneita yrityksestä tai sen tuotteista. Jos käytät ostolistoja, tämä harvemmin toteutuu, sillä ostolistoilta saadut vastaanottajat eivät todennäköisesti ole kiinnostuneita viesteistäsi, jolloin kirjeitä ei avata tai klikkailla, mikä vuorostaan heikentää avaus- ja klikkausprosenttejasi ja siten sähköpostien läpimenoa. 

Kaipaatko vinkkejä uutiskirjetilaajien keräämiseen? Poimi artikkelistamme 31 + 31 vinkkiä uutiskirjetilaajien keräämisen.

3. Käytä hetki domain-asetuksiin

Sähköpostimarkkinoinnin työkalut käyttävät omia palvelimiaan, mutta useimmiten viestit lähetetään organisaation nimellä ja domaineilla. Näihin asetuksiin kannattaakin käyttää hetki aikaa. 

Sähköpostimarkkinoinnin työkalun asetuksista kannattaa tarkistaa DKIM- (DomainKeys Identifier Mail) ja SPF (DomainKeys Identifier Mail) -tietueet. DKIM ja SPF pelaavat tärkeää roolia uutiskirjeiden todentamisessa ja vaikuttavat siten viestien läpimenoon. Viimeisimpänä lisäyksenä helmikuussa 2024 astui voimaan DMARC-muutos (Domain-Based Message Authentification, Reporting, and Conformance), joka täydentää DKIM- ja SPF-menetelmiä ja joka päättää viime kädessä, mitä viestille tehdään.

Joskus lähetyksiä varten kannattaa harkita myös omaa domainia, jos asetuksia ei voi asettaa organisaation päädomainin yhteyteen. Olennaista on tällöin huomioida, että uusi domain tulee rekisteröidä pari viikkoa ennen ensimmäistä lähetystä ja että uutiskirjeen tilaus- ja peruutussivujen domain on sama kuin sähköpostilähetysten.

Ammattimainen sähköpostimarkkinointityökalun palveluntarjoaja osaa neuvoa ja auttaa, miten nämä asetukset toimivat. He myös pitävät huolta, että asetuksesi pysyvät ajan tasalla, jos palvelimien vaatimukset muuttuvat.

4. Käytä aitoja sähköpostiosoitteita

Jos mahdollista, vältä "no-reply@" -tyyppisiä osoitteita. Tällaisen osoitteen välttäminen kannattaa siksi, että ne voivat antaa viestin vastaanottajalle käsityksen siitä, ettei vastaaminen ole mahdollista tai että se ei ole edes toivottua. Sen sijaan pyri aina käyttämään aitoja osoitteita, joihin vastaaminen on sallittua ja toivottua, kuten esimerkiksi asiakaspalveluun suunnattuja osoitteita. Näin varmistat, että uutiskirjeviestintäsi on avointa, tehokasta ja vuorovaikutteista, eivätkä viestisi joudu roskapostiin ainakaan epäilyttävien tai suljettujen osoitteiden takia. 

Jos ei ole mahdollista välttää "no-reply@" -tyyppisen osoitteen käyttöä eli ei olemassa olevan osoitteen käyttöä, suositellaan uutiskirjetyökalussa viestien lähetyksen yhteydessä määrittämään erikseen vastausosoite, johon pelkät vastaukset tulevat.

5. Hallitse pomput ja automaattivastaajat

Harva haluaa vastaanottaa satoja tai tuhansia lomavastaajia sähköpostiinsa. Lisäksi palvelimet voivat tulkita tällaiset palautuvat viestit merkiksi massaviesteistä ja potentiaaliseksi spämmiksi, mikä vuorostaan heikentää sähköpostien läpimenoa. Miten sitten välttää tämä? Pomppuja eli tässä tapauksessa lomaviestejä ja muita automaattisia ilmoitusviestejä varten kannattaakin perustaa oma sähköpostilaatikko, johon viestit ohjataan.

6. Tarjoa laadukasta sisältöä

Pyri luomaan säännöllistä, laadukasta, vastaanottajiasi kiinnostavaa sisältöä. Hyvään sisältöön kuuluu paitsi mielenkiintoinen ja ajankohtainen informaatio, niin myös laadukas tekninen ja graafinen toteutus sekä toimivuus mobiilissa. 

Kokeile kysyä vastaanottajiltasi säännöllisesti palautetta sisällöistäsi ja tee tarvittaessa palautteisiin perustuvia muutoksia. Seuraa myös raporteista, mitkä viesteistäsi ovat kiinnostaneet eniten ja mitkä vähiten. Pelkästään avaus- (OR) ja klikkausprosentteja (CTR) seuraamalla näet, vastaako sisältösi odotuksia. Hyvät avaus- ja klikkausprosentit kertovat palvelimien ylläpitäjille ja muille portinvartijoille, että olet oikealla asialla, mikä parantaa sähköpostien läpimenoa. Matalat sitoutumisprosentit taas voivat viestiä roskapostisuodattimille, että viestisi ovat epätoivottuja.

7. Noudata uutiskirjeiden teknisiä lainalaisuuksia

On tärkeää, että sisällön luominen on tehty teknisesti oikein. Esimerkiksi sähköpostiviestien lähettäminen pelkkänä yhtenä suurena kuvana ei ole nykypäivää. Sen sijaan tekstien tulee olla kirjoitettua tekstiä ja kuvien tulee olla kuvina, jotka sisältävät hyvin vähän tai eivät ollenkaan tekstiä.

Erityisesti huomiota tulee kiinnittää kuva-teksti -suhteeseen, sillä liian kuvapainotteiset viestit tulkitaan helposti spämmiksi. Laadukkaat sähköpostimarkkinoinnin työkalut sisältävätkin roskapostianalyysin, joka kertoo, jos kirje pitää sisällään jotain, mikä voi johtaa roskapostiin joutumiseen. Esimerkiksi liian suuret liitteet voivat vaikeuttaa sähköpostien läpimenoa. Tällöin roskapostianalyysi kertoo lähetysvaiheessa, jos viestin koko on liian suuri. Monet palveluista myös pienentävät halutessasi automaattisesti kuvien kokoa optimaaliseksi kirjeeseen.

8. Viesti säännöllisesti

Roskapostittajat lähettävät tyypillisesti suuria ja epäsäännöllisiä lähetyksiä. Jatkuvasti, johdonmukaisesti ja tasaisesti viestivä markkinoija erottuukin joukosta ja luo luotettavan lähettäjän mainetta.

Luotettavan lähettäjän maineen kertymisen vuoksi on tärkeää, että aloitettuasi sähköpostimarkkinoinnin, jatkat sitä säännöllisesti – esimerkiksi kuukausittain lähetettävän uutiskirjeen muodossa.

9. Seuraa peruutusten määriä ja syitä

Pysy kartalla siitä, miten ja miksi postituslistoiltasi poistutaan tai ilmoitetaanko viestejäsi spämmiksi. Lisääntyvä määrä tällaisia tapauksia nimittäin heikentää lähettäjän mainettasi.

Tehdäksesi datavastuullista sähköpostimarkkinointia tulee jokaisessa viestissä olla mahdollisuus poistua vastaanottajalistalta. Tätä ei kannata ajatella vain lain edellyttämänä vaatimuksena, sillä henkilön poistuessa postituslistalta voit kysyä, miksi viestejäsi ei haluta enää vastaanottaa. Näin pysyt perillä siitä, miksi menetät lukijoitasi eli tiedät, koetaanko viestisi spämmiksi vai eivätkö sisältösi vain ole enää vastaanottajalle ajankohtaisia. Kun tiedät syyn, voit tehdä tarvittaessa muutoksia markkinointiviestintääsi. 


On olennaista tietää, ovatko viestisi toivottuja vai eivät ja jos ovat, mistä syistä. 

10. Siivoa listasi säännöllisesti

Suuret ja epäaktiiviset vastaanottajarekisterit voivat olla riski sähköpostiesi läpimenolle ja turha kuluerä. Varmista, että työkalusi poistaa virheelliset sähköpostit listoiltasi automaattisesti, joko tietyn ajan tai lähetysyritysten määrän jälkeen. 

Tee säännöllisesti myös sähköpostimarkkinoinnin siivouspäivä, jossa pyydät tilaajia ilmaisemaan kiinnostuksensa saada viestejä jatkossakin. Tämän voi tehdä esimerkiksi automaattisena drip-kampanjana, joka sisältää sarjan houkuttelevia viestejä, joihin jokaisen edes kohtuullisesti kiinnostuneen voisi odottaa reagoivan. Drip-kampanjan viimeinen viesti voi olla “pahoittelu” -viesti siitä, että tiet ovat erkanemassa ja kehotus palata takaisin, jos kiinnostus herää uudelleen. Tämän jälkeen vastaanottaja poistuu automaattisesti listoilta.

Jos listasi koko sallii, kannattaa esimerkiksi lomaviestit ja “en enää työskentele täällä” -automaattiviestit käydä sähköpostilaatikosta manuaalisesti läpi ja poistaa tällaiset henkilöt listoilta. Useimmat sähköpostijärjestelmät poistavat toimimattomat sähköpostit lopulta automaattisesti, mutta toimimattomat osoitteet saattavat myös muuttua spam trap -osoitteiksi, millä voi olla sähköpostien läpimenolle kohtalokas vaikutus. 

11. Käytä tuplavahvistusta listoille liityttäessä

Joskus listoille päätyy vääriä ja toimimattomia osoitteita myös kirjoitusvirheiden, tarkoituksella väärin annettujen osoitteiden ja muiden syiden vuoksi. Tämän voit estää käyttämällä tuplavahvistusta eli double opt-in - toimintoa listoille liittyessä. Tällöin esimerkiksi verkkosivuilta uutiskirjeen tilannut saa sähköpostiinsa viestin, jossa tulee vahvistaa uutiskirjeen tilaus. Näin varmistut siitä, että sähköpostiosoite on oikea, eikä listoille päädy spam trap -osoitteita.

12. Hyödynnä analytiikkaa

Sähköpostimarkkinoinnin työkalujen analyytiikkaominaisuudet ovat erinomainen keino tarkastella, sisältääkö uutiskirjeesi spam -ongelmia ja ovatko perusasiat kunnossa, kuten kuva-teksti -suhde ja linkkien toimivuus. 

LianaMailer näyttää ennen kirjeen lähetystä roskapostianalyysin ja kertoo, jos uutiskirjeesi sisältää jotain, minkä vuoksi se voi joutua roskapostiin.

Spam traps: mitä ne ovat ja miksi ne ovat uhka?

Spam trap on sähköpostipalveluntarjoajien sekä sähköpostipalvelimien maineentarkkailijoiden (blacklist, blacklisters) tapa napata spam -viestien lähettäjiä eli niin sanottuja spämmääjiä. Valitettavan usein samoihin ansoihin voi kuitenkin kapsahtaa myös tavallisia ja hyvää tarkoittavia sähköpostimarkkinoijia. 

Spam trap -osoite näyttää normaalilta sähköpostiosoitteelta, vaikka ei olekaan aito, ei ole koskaan ollutkaan tai ei ole enää voimassa. Sitä käytetään ainoastaan huonojen sähköpostimarkkinoijien narauttamiseen.

Saatat jo tietämättäsi lähettää viestejä spam trapeille. Riippuen siitä, millainen “ansa” on kyseessä, jopa yksi tälläinen vastaanottaja saattaa vaikuttaa kaikkien viestiesi läpimenoon hyvin negatiivisesti. Miten niin on päässyt käymään?

Perinteisesti jollakin näistä tavoista:

  • Spam trap saapui listoillesi ostolistalta, jonka tekijä on käyttänyt niin sanottua scraping -tekniikkaa eli yksinkertaisesti kerännyt nimiä verkkosivuilta automaattisesti, jolloin mukaan kertyy myös sinne ansaksi asetetut, näkymättömät nimet, joita vain scraping-teknologia näkee ja kerää.
  • Sähköpostiosoite, jolle olet aiemmin lähettänyt viestejä, on muuttunut spam trapiksi, koska se ei enää ole käytössä. Kuitenkaan et ole vielä poistanut tätä osoitetta postituslistaltasi. Tämä viestii ansoittajalle, että toimintasi ei ole ammattitaitoista, jolloin sinut voidaan luokitella roskapostittajaksi.
  • Joku tilaajistasi on joko kirjoittanut sähköpostiosoitteensa väärin tai antanut väärän osoitteen esimerkiksi login-osoitteeksi, jolloin listallesi on päätynyt osoite, jota ei ole olemassa.

Lisävinkki: Vältä näitä sanoja

Jotkut sanat voivat aiheuttaa ongelmia läpimenon suhteen, koska roskapostittajat käyttävät niitä usein. Sanavalinnat, kuten “varoitus", "ilmaista rahaa", aikuissisältö tai harhaanjohtava sisältö johdattavat viestit roskapostiin. Myös ylenpalttinen numeroiden ja hintojen viljeleminen tekstissä hankaloittaa sähköpostien läpimenoa.

Sähköpostimarkkinointisi läpimenon todennäköisyys on monen toisiinsa vaikuttavan tekijän summa, mutta ammattitaitoinen uutiskirjetyökalujen tarjoaja hoitaa oman osuutensa läpimenon parantamiseksi, tarjoaa tukea ja neuvoja sekä pitää myös käyttäjänsä ajan tasalla parhaista käytännöistä sähköpostien läpimenon takaamiseksi.

Kaipaatko työkalua sähköpostimarkkinoinnin toteuttamiseen?

Kotimainen LianaMailer-työkalumme on yksi Suomen johtavista sähköpostimarkkinoinnin työkaluista. Tarjoamme työkalun käytön tueksi osaavaan teknisen tuen sekä viestiesi läpimenoa tukevat laadukkaat palvelimemme.

Kysy, miten voit parantaa sähköpostiesi läpimenoa!

Lue lisää sähköpostimarkkinoinnin kehittämisestä:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja