Useilla sähköpostipalveluiden tarjoajilla on käytössä tiukat roskapostisuodatukset. Tämän seurauksena uutiskirjeet päätyvät helpommin vastaanottajien roskapostiin tai joutuvat jopa kokonaan blokatuiksi vastaanottavan palvelimen toimesta.
Uutiskirjeen avaus- ja klikkausprosentin parantaminen auttaa kasvattamaan uskottavuuttasi sähköpostipalvelun tarjoajien silmissä, mutta ongelman ratkaisu saattaa vaatia laajempia toimenpiteitä.
Roskapostiksi luokitteleminen johtuu usein lähettäjäosoitteen puutteellisesta tunnistamisesta sekä ristiriitaisuuksista viestin lähettäjän ja sisällön (eli linkkien) välillä.
Tässä artikkelissa kerromme, kuinka DKIM ja SPF takaavat uutiskirjeidesi turvallisen perillemenon. Jos nämä lyhenteet vaikuttavat kryptisiltä, älä huoli – opit tuota pikaa mitä ne tarkoittavat.
Lähetä turvallisia uutiskirjeitä DKIM:n ja SPF:n avulla
DKIM ja SPF ovat tärkeässä roolissa uutiskirjeen todentamisessa. Niiden perustarkoitus on varmistaa ja todentaa sähköpostin lähettäjä, jolloin kukaan muu ei voi esimerkiksi lähettää sähköpostiviestejä puolestasi.
Mikä on DKIM?
DKIM (DomainKeys Identified Mail) parantaa sähköpostiviestien turvallisuutta tunnistamalla saapuvan sähköpostin lähettäjän. DKIM-varmennuksen avulla sähköpostiohjelma (kuten Gmail tai Outlook) tietää, onko saapuva viesti oikeasti lähtöisin sinulta.
Lisäksi DKIM estää roskapostin saapumisen sekä muun sähköpostiviestien väärinkäytön, kuten tietojenkalastelun.
Miten DKIM toimii?
DKIM lisää sähköpostiviestin otsikkoon digitaalisen allekirjoituksen. Tämä tapahtuu käyttämällä kahdentyyppisiä salausavaimia.
Yksityinen avain lisää salatun allekirjoituksen kaikkiin sähköpostiviesteihin, joita lähetät uutiskirjetyökalullasi. Jokaisella domainilla on uniikki yksityinen avaimensa.
Julkinen avain on lisätty domainin nimipalveluun eli DNS-tietueeseen. Sähköpostiviestin vastaanottava serveri käyttää julkista avainta varmistaakseen viestin lähteen purkamalla otsikkoon piilotetun allekirjoituksen. Julkinen avain tunnistaa, onko viesti tulossa oikeasti sinulta ja onko viestin sisältöä muokattu matkan varrella.
Kun vastaanottajaserveri on tarkistanut allekirjoituksen, viesti läpäisee DKIM:n ja se luokitellaan aidoksi.
Miksi minun pitäisi ottaa DKIM käyttöön?
DKIM-varmennuksen ansiosta on epätodennäköisempää, että sähköpostisi luokitellaan roskapostiksi – olettaen tietysti, ettei viestin sisältö täytä roskapostin kriteerejä. Puuttuva DKIM on merkki väärennetystä sähköpostiviestistä, joten DKIM:n ollessa käytössä sähköpostien väärentäminen ja tietojen kalastaminen on helpompi välttää.
DKIM:n toinen merkittävä hyöty on se, että se antaa vastaanottavalle serverille mahdollisuuden varmistaa, ettei sähköpostiviestin sisältöä ole muunneltu matkan varrella.
Pitkällä tähtäimellä DKIM parantaa domainisi lähettämismainetta, sillä sähköpostisi saapuvat perille kuten pitääkin eikä vastaanottajan tarvitse olla huolissaan viestin avaamisesta tai klikkaamisesta.
Mikä on SPF?
SPF (Sender Policy Framework) on sähköpostin vahvennus, joka määrittelee, mitkä palvelimet voivat käyttää lähettäjän domainia lähetysosoitteena. Toisin sanoen, SPF estää muita lähettämästä sähköposteja sinun nimissäsi. Jos viestejä yritetään lähettää saman lähettäjän nimissä toisilta palvelimilta, ne luokitellaan todennäköisesti roskapostiksi.
SPF varmistaa viestien turvallisen toimituksen ja estää spämmääjiä käyttämästä viestejäsi haitallisiin tarkoituksiin, kuten huijausviestien tai valheellista tietoa sisältävien viestien lähettämiseen.
Miten SPF toimii?
Ensimmäiseksi domainin hallitsija luo SPF-tietueen julkaisemalla käytännön, joka määrittää, mitkä palvelimet saavat valtuudet lähettää sähköpostia kyseisen domainin puolesta. Tämä määritelmä lisätään domainin DNS-tietueeseen
Kun palvelin on vastaanottamassa saapuvan viestin, se tarkistaa, onko kyseiselle domainille määritelty SPF-tietuetta. Jos tietue on olemassa, tarkistetaan myös kuuluuko lähettävä serveri sallittujen lähettäjien listalle. Jos tiedot eivät täsmää, sähköpostiviesti ohjataan joko roskapostiin tai sen saapuminen estetään kokonaan.
Miksi minun pitäisi ottaa SPF käyttöön?
SPF:llä suojattua domainia ei todennäköisesti luokitella roskapostittajaksi. SPF on yksinkertainen mutta tehokas roskapostin estomekanismi, sillä se estää väärennettyjen from-osoitteiden käyttämisen – tekniikan, jota roskapostittajat usein suosivat.
Jos sinulla ei ole SPF-tietuetta käytössä etkä ole lisännyt uutiskirjetyökaluasi SPF:n piiriin, kaikkia sähköpostiviestejäsi ei välttämättä toimiteta. Vastaanottava sähköpostiserveri ei voi todentaa että saapuva viesti on oikeasti tulossa sinulta.
Pitäisikö minun ottaa käyttöön sekä DKIM että SPF?
DKIM ja SPF eivät korvaa toisiaan, sillä niiden mekanismit suojella sähköpostiviestinnän turvallisuutta ovat erilaiset. DKIM todentaa lähettäjän henkilöllisyyden, kun taas SPF keskittyy valtuutettujen palvelimien tunnistamiseen.
Molempien tietueiden yhtäaikainen käyttö on erityisen tärkeää valuutansiirtoon liittyviä sähköposteja lähetettäessä, sillä huijarit usein teeskentelevät lähettävänsä viestejä pankkien tai maksupalveluiden nimissä.
DKIM:n ja SPF:n päälle kytkeminen vie vain vähän aikaa, mutta niiden tuomat hyödyt voivat olla valtavia.
DKIM:n ja SPF:n käytössä huomioitavat asiat
DKIM ja SPF näyttelevät merkittävää roolia uutiskirjeen toimituksessa. Asiansa osaava uutiskirjetyökalun tarjoaja tietää kertoa niistä asiakkaalle, tai vielä parempaa, huolehtii tietueiden käyttöönotosta asiakkaan puolesta.
On tärkeää saada työkalun tarjoajalta vahvistus siitä, että DKIM ja SPF on asetettu käyttöön tilillesi. Ammattitaitoinen palveluntarjoaja osaa neuvoa ja auttaa tietueiden käyttöönotossa, ja tekniselle tuelle kyseessä on vain muutaman minuutin työ. Lisäksi he varmistavat, että asetuksesi ovat ajan tasalla, jos serverin standardit muuttuvat.
Ovatko DKIM ja SPF käytössä LianaMailerissa?
Kyllä ovat. Lähetämme automaattisesti tiedon tarvittavista toimista DKIM:n ja SPF:n suhteen jokaiselle Liana®Cloud Email Marketing -käyttäjälle sen jälkeen, kun heidän tilinsä on perustettu.
Haluatko kehittää sähköpostimarkkinointiasi yhä pitemmälle?
Opi lisää sähköpostimarkkinoinnista lataamalla ilmainen opas 6 kehitysaskelta parempaan sähköpostimarkkinointiin.
Kommentti
Kommentit
Ei kommentteja