Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Näin hyödynnät mediaseurannan analytiikkaa käytännössä

0
Näin hyödynnät mediaseurannan analytiikkaa käytännössä

Millaista dataa mediaseurantapalvelu kerää ja millaisena tuo datamassa näyttäytyy palvelun käyttäjälle? Entä kuinka palvelun koostamaa analytiikkaa voi hyödyntää omassa viestintätyössä?

Yksinkertaistettuna mediaseurantapalvelu tekee juurikin tätä: kerää tiettyyn aihepiiriin liittyvät uutiset, artikkelit ja somekeskustelut yhteen ja säilyttää ne, jotta datan pariin voi palata myöhemmin uudestaan. Kerätystä datasta palvelu muodostaa erilaisia graafisia kuvaajia, taulukoita sekä raportteja, joita voi halutessaan tilata omaan sähköpostiin. 

Mutta miltä mediaseurantapalvelun tekemät analyysit näyttävät ja millaista tietoa niistä saa irti? Tutustutaanpa aiheeseen hieman tarkemmin.

Mediaseurannan analytiikan perusteet

Sen lisäksi että mediaseurantapalvelu on erikoistunut datan keräämiseen, se auttaa sinua kerätyn tiedon jäsentämisessä ja analysoimisessa. Käytössäsi on tyypillisesti useita määrällisiä ja laadullisia analyysityökaluja, joiden avulla voit esimerkiksi tarkastella viestintäpanostustesi tuloksia. Lisäksi työkalut ja niiden koostamat analyysit toimivat hyvänä apuvälineenä päätöksenteossa sekä viestintästrategian kehittämisessä.

Tietyn aikavälin kaikki osumat

LianaMonitor-mediaseurantapalvelun analytiikasta näet esimerkiksi:

  • Kuinka monta osumaa mediaseuranta on löytänyt organisaatioosi, kilpailijoihisi tai toimialaasi liittyen
  • Kuinka monta osumaa palvelu on löytänyt journalistisesta mediasta sekä sosiaalisen median kanavista
  • Miten osumat ovat jakautuneet eri päiville, ja onko näkyvyydessä selkeitä piikkejä

Mediaseurannan koostamien analyysien avulla voit siis seurata, miten viestintäsi on purrut: ovatko tiedotteesi tuoneet teille medianäkyvyyttä ja miten näkyvyytenne on kehittynyt pitkin vuotta. Uutispiikkejä tarkastelemalla näet nopeasti, mitkä viestintäkampanjat ovat olleet tehokkaimpia tai mitkä teemat ovat herättäneet eniten keskustelua vaikkapa sosiaalisessa mediassa.

Analytiikka kertoo myös kuinka paljon organisaationne on saanut näkyvyyttä verrattuna kilpailijoihinne. Varsinkin jos toimitte kilpaillulla markkina-alueella ja tavoitteenanne on nousta alanne mielipidevaikuttajaksi, on kilpailijoiden toimien seuraaminen erityisen hyödyllistä.

Journalistiset mediat, joista saatiin eniten osumia

Kun tiedät, mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimialastasi tai kilpailijoistasi, voit kohdistaa tiedotteitasi entistä tarkemmin erilaisilla kärjillä juuri oikeille kohderyhmille. Kokeile myös tarjota toimintaanne liittyviä uutisaiheita yksinoikeudella niille medioille, jotka ovat toiminnastanne erityisen kiinnostuneita.

Sosiaalisen median kanavat, joista saatiin eniten osumia

Datan avulla näet konkreettisesti, missä sosiaalisen median kanavissa organisaatiostanne ja kilpailijoistanne puhutaan kaikista eniten. Tämä tieto auttaa sinua kohdentamaan resurssejasi juuri niihin somekanaviin, joissa asiakkaanne ovat aktiivisimpia.

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

Mediaseurannan analytiikan avulla pysyt perillä siitä, ketkä henkilöt tai organisaatiot puhuvat teistä, tuotteistanne, kilpailijoistanne sekä teitä kiinnostavista aihealueista eniten erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Mielipidevaikuttajien tunnistaminen ja heidän kanssaan verkostoituminen voi tuoda mukanaan kiinnostavia yhteistyömahdollisuuksia sekä kasvattaa samalla brändinne tunnettuutta.

Osumien äänensävy

Edistynyt, tekoälyä hyödyntävä mediaseurantapalvelu osaa analysoida keräämiensä uutisten ja artikkeleiden sisältöjä ja kertoa, onko ne kirjoitettu positiiviseen, neutraaliin vai negatiiviseen äänensävyyn. Tekoälyn toteuttaman analyysin etuna manuaalisesti ihmiskäsin tehtyyn analyysiin on erityisesti nopeus, objektiivisuus sekä kustannustehokkuus. Seuraamalla reaaliaikaisesti esimerkiksi oman tiedotteesi aikaansaamaa keskustelua ja sen sävyä pysyt koko ajan perillä siitä, mihin suuntaan julkisuuskuvanne ovat kehittymässä.

Kiinnostuitko mediaseurannasta? Lue lisää aiheesta blogistamme:

Liana® PR Cloudiin kuuluvan LianaMonitor-mediaseurantapalvelun avulla voit seurata uutismedioita sekä sosiaalisen median kanavia kokonaisvaltaisesti sekä hakusanojen että semanttisen eli aihealueseurannan avulla. Palvelu sisältää myös lukuisia analytiikkatyökaluja, jotka auttavat sinua kerätyn tiedon analysoimisessa.

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja