Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Näin kasvatat uutiskirjeen avaus- ja klikkausprosenttia – 13 tehokasta taktiikkaa

0
Esimerkkejä toimivista uutiskirjeistä.

Uutiskirjeiden avaus- ja klikkausprosentit ovat toistuvasti yksi markkinoijien suurimmista päänvaivoista. Hyvä kirje, jonka metriikat ovat kunnossa, ei synny itsestään. 

Tässä artikkelissa kerromme 13 erilaista tapaa vaikuttaa uutiskirjeiden avaus- ja klikkausprosenttiin (OR, Open Rate ja CTR, Click-Through Rate). Tulet ehkä yllättymään, kuinka yksinkertaisia ja helposti toteutettavia suurin osa vinkeistä on. 

13 vinkkiä toimiviin uutiskirjeisiin:

  1. Personoi uutiskirjeesi
  2. Määrittele, mikä OR ja CTR toimii sinulle
  3. Panosta otsikkoon
  4. Muista myös preheader
  5. A/B-testaa
  6. Valitse sopiva aikaikkuna
  7. Ylläpidä ja kasvata tietokantaasi
  8. Segmentoi tilaajalistasi
  9. Leikittele lähettäjän nimellä
  10. Vältä spam-sisältöä
  11. Tuota huippulaadukasta uutiskirjesisältöä
  12. Tarkista pomput
  13. Suunnittele CTA-painikkeesi

Ja ei kun matkaan!

1. Personoi uutiskirjeesi

Suosittelemme hyödyntämään personointia uutiskirjeissäsi tehdäksesi parhaan mahdollisen vaikutuksen lukijoihisi. Myös tilastot puhuvat personoinnin puolesta, sillä kuluttajista 71 % odottaa yrityksiltä personoitua sisältöä.

Helpoin ja kenties monille tutuin tapa aloittaa personointi on käyttää vastaanottajan nimeä uutiskirjeen otsikossa ja sisällössä. Jos et vielä tee näin, kokeile nimen käyttöä jo heti seuraavassa kirjeessäsi.

Parhaat uutiskirjeet yhdistelevät eri personoinnin keinoja. Ota siis vastaanottajan nimen käytöstä rohkeasti askelia pidemmälle tarjoamalla personoitua sisältöä eri asiakassegmenteille. Ota mallia suoratoistopalveluista, jotka tarjoavat sinulle elokuvia ja sarjoja katseluhistoriasi perusteella. Samalla tavalla voit tarjota asiakkaillesi heidän ostohistoriaansa pohjautuvia tuotesuosituksia. Näin luot potentiaalisesti myös lisämyyntiä.

Löydä lisää vinkkejä uutiskirjeidesi personointiin artikkelistamme 8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi.

2. Määrittele, mikä OR ja CTR toimii sinulle

On tärkeää pitää mielessä, että samat avaus- ja klikkausprosentit eivät palvele kaikkia yrityksiä. Kuten monet muutkin seikat, myös nämä mittarit riippuvat yrityksestäsi, alastasi ja myymästäsi tuotteesta tai palvelusta.

Löytääksesi yrityksellesi sopivat prosentit pohdi ainakin, mikä on tavoitteesi sähköpostimarkkinoinnissa:

  • Haluatko generoida lisää liidejä?
  • Haluatko myydä enemmän verkkosivuillasi?
  • Kasvattaa tietoisuutta tuotteista tai palveluista?
  • Haluatko esimerkiksi tiedottaa työntekijöille yrityksen viimeisimmistä uutisista?

Vastattuasi näihin kysymyksiin voit paremmin arvioida sopivan avaus- ja klikkausprosentin viesteillesi. Jos arvioiminen tuottaa vielä haasteita, tässä vielä muutama seikka, joiden valossa voit asiaa pohtia:

  • Esimerkiksi yrityksen sisäisten uutiskirjeiden avausluku tapaa olla lähellä sataa prosenttia, kun taas B2B-kirjeiden avausprosentti on huomattavasti matalampi.
  • Statistan tutkimuksen mukaan noin 60 % markkinoijista ympäri maailmaa kertoi sähköpostikampanjoiden avausprosentiksi yli 20. Vuorostaan 4,2 % kertoi avausprosentin olevan alle 10.

3. Panosta uutiskirjeen otsikkoon

Otsikko on ensimmäinen asia, jonka vastaanottaja näkee uutiskirjeestäsi ja usein myös ratkaiseva tekijä, jonka pohjalta tehdään päätös kirjeen avaamisesta. Panosta siis sen suunnitteluun.

Huomioi ainakin nämä:

  • Tee otsikosta houkutteleva, mutta pysy totuudenmukaisena – harva lämpenee klikkiotsikoille
  • Pidä otsikko ytimekkäänä: 55 merkkiä on maksimi näyttöpäätteellä, 30 merkkiä mobiilissa
  • Harkitse, sopivatko emojit yrityksesi tapaan viestiä ja jos sopivat, muista kohtuus niiden käytössä
  • Vetoa tunteisiin

Otsikon tyyli voi olla rento tai asiallinen, alastasi ja kirjeen tarkoituksesta riippuen. Tässä muutamia esimerkkejä otsikoista, joissa on käytetty erilaisia äänensävyjä:

  • KARRRRMIVAT pudotukset hinnoissa – katso nyt 👻 (SYKE Tribe)
  • Psst… 15 % alennusta vain jäsenille (Vero Moda)
  • Lahjoita kielen rikkautta – Anna lahjaksi Aku Ankka (Aku Ankka)
  • Muistathan vaihdattaa renkaasi ajoissa (ABC)
Löydä lisää ideoita uutiskirjeesi otsikkoon blogitekstistämme: Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?

4. Muista myös preheader

Otsikon jälkeen näkyvä preheader antaa esimakua kirjeen sisällöstä ja siksi sen huolellinen suunnittelu on tärkeää. Hyvä uutiskirje sisältääkin houkuttelevan ja informatiivisen preheaderin, joka kertoo, miksi kirje kannattaa ylipäätään avata ja lukea.

Huomioi nämä asiat:

  • Älä toista otsikon asiaa preheaderissa
  • Pidä preheader alle 85 merkissä tai tekstisi leikkaantuu

5. A/B-testaa uutiskirjeen otsikko ja sisältö

Digimarkkinointi käsittää paljon testaamista eikä sähköpostimarkkinointi ole poikkeus. Parhaat uutiskirjeet syntyvätkin usein testaamisen kautta. Hyvässä uutiskirjetyökalussa on sisäänrakennettu A/B-testausmahdollisuus. Hyödynnä tätä ominaisuutta selvittääksesi, mitkä tekijät toimivat kirjeesi otsikossa ja sisällössä parhaiten. Otsikkoa testaamalla kasvatat avausprosenttia ja sisällön testaus auttaa klikkauksien keräämisessä.

Miten tämä käytännössä tapahtuu?
Kuvitellaan, että haluat selvittää, millainen otsikkotyyppi toimii parhaiten. Tässä tapauksessa luot kaksi erilaista otsikkovaihtoehtoa uutiskirjeellesi. Viestisi lähetetään näitä otsikkovaihtoehtoja käyttäen vastaanottajistasi kootulle testiryhmälle: 10 prosenttia vastaanottajista saa otsikolla nro 1 varustetun kirjeen, toiset 10 prosenttia toisen. Ennalta määritellyn ajan jälkeen järjestelmä tunnistaa, kumpi otsikoista menestyi paremmin. Viestisi lähtee matkaan lopuille vastaanottajille voitokkaalla otsikolla.

Omia raporttivertailuja tekemällä voit testata otsikon lisäksi muitakin uutiskirjeen elementtejä. Voit testata esimerkiksi:

  • Vaikuttaako emoji otsikossa kirjeesi avauslukuun
  • Kuinka Call-To-Action -painikkeen väri vaikuttaa klikkauksiin
  • Vaikuttaako kuvien määrän kasvattaminen klikkausprosenttiin
  • Millainen vaikutus uutiskirjeen äänensävyllä on klikkausprosenttiin

Otsikon testauksen lisäksi kirjeen sisällön A/B-testaus auttaa sinua näkemään, millaiset sisällöt toimivat parhaiten kohderyhmällesi. Sisällön A/B-testaus noudattaa samaa periaatetta kuin otsikon testaus: jokainen versio uutiskirjeestä lähetetään ensin kymmenelle prosentille vastaanottajista. Testin parhaiten suoriutuva kirje lähetetään automaattisesti lopuille vastaanottajille. A/B-testin voittavana mittarina käytetään klikkaajien määrää.

6. Valitse sopiva aikaikkuna

Kuinka todennäköisesti uutiskirjeesi avataan, jos se saapuu perille yhdeltä yöllä? Mahdollisuus on olemattoman pieni.

Jos viestit asiakkaille ympäri maailmaa, voit segmentoida vastaanottajasi heidän sijaintinsa perusteella. Näin varmistat, että kukin saa sähköpostiviestin sopivimpaan aikaan.

Voit esimerkiksi lisätä sijaintikentän tilauslomakkeeseen:

Muista huomioida myös kansalliset lomat ja juhlapyhät ajastaessasi uutiskirjeitä. Mieti myös, mitkä ovat päivän kiireisimpiä ajankohtia ja huomioi paikalliset tavat. 

7. Ylläpidä ja kasvata tietokantaasi

Nopein keino kasvattaa avausprosenttia on lopettaa sähköpostimarkkinointi heille, jotka eivät koskaan avaa viestejäsi.

Epäaktiiviset tilaajat tekevät hallaa raporteillesi, eivätkä tuo mitään lisäarvoa. Pyri siis pitämään kontaktilistasi siisteinä ja poista kaikki epäaktiiviset tilaajat. Poista esimerkiksi vastaanottajat, jotka eivät ole avanneet kirjeitäsi viimeisen kuuden kuukauden aikana. Arvion mukaan vähintään 22,71 % sähköpostilistastasi vanhenee vuosittain.

Jatka samalla laadukkaan tietokannan kasvattamista. Edellytä tilaajilta uutiskirjeen tilauksen vahvistamista hyödyntämällä double opt-in -viestejä. Tällä tavoin noudatat tietosuojalainsäädäntöä ja karsit samalla pois kaikki epärelevantit kontaktit.

Lue vinkkimme tilaajarekisterin kasvattamiseen blogiartikkelistamme: 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia

8. Segmentoi tilaajalistasi

Tilaajien segmentoinnin idea on tarjota sopivaa sisältöä kullekin yleisölle. Lopputuloksena lukijasi saavat kaipaamansa sisältöä, mikä taas näkyy kohonneina avaus- ja klikkausprosentteina.

Segmentointia voi toteuttaa lukuisilla eri tavoilla, mutta yleisimpiä ovat:

  • Demografiset tekijät (kuten ikä, sukupuoli tai siviilisääty)
  • Sijainti
  • Viimeisin ostos

Aloitettuasi asiakkaittesi segmentoinnin voit alkaa lähettää heille toivotunlaista sisältöä markkinoinnin automaatiota hyödyntäen.

9. Leikittele lähettäjän nimellä

Lähettäjän nimi on tärkein syy avata viesti. Jopa 45,9 % uutiskirjetilaajista kertoo avaavansa sähköpostiviestin lähettäjän nimen perusteella.

Leikittele siis lähettäjän nimellä kasvattaaksesi uutiskirjeesi avauslukua. Lähettäjän etunimi tuo persoonallisen lisän kirjeeseen.

Voit tehdä kirjeestäsi henkilökohtaisemman hyödyntämällä lähettäjän nimeä myös viestin footerissa. Aivan kuten me teemme:

Parhaat uutiskirjeet näyttävät kasvot yrityksen takana. Lukijasi ovat todennäköisemmin vuorovaikutuksessa kirjeesi kanssa ja klikkaavat linkkejäsi, kun he näkevät, että uutiskirjeen takana on oikea ihminen. Lopputuloksena pääset nauttimaan korkeammista avaus- ja klikkausprosenteista.

10. Vältä spam-sisältöä

Tiettyjen sanojen käyttö uutiskirjeessä voi aiheuttaa kirjeesi päätymisen roskapostikansioon. Tämä luonnollisesti vaikuttaa sen tuloksiin negatiivisesti. Hyvä uutiskirje, jonka sisältö on huolellisesti valmisteltu, ei päädy roskapostiin.

Vältä kirjeen sisällössä sanoja, jotka lupailevat liikoja ja vaikuttavat epäilyttäviltä tai epäeettisiltä. Googlettamalla voit löytää kattavia listauksia spam-sanoista ja lauseista, joita kannattaa välttää. Jos kuitenkin jonkin spam-sanan käyttöä ei voi täysin välttää, käytä sitä maltilla ja muotoile sekä otsikko että preheader käyttämättä kyseistä sanaa.

Muista myös tehdä roskapostianalyysi eli spam check ennen kuin lähetät uutiskirjeen. Suuri osa sähköpostimarkkinoinnin työkaluista tarjoaa mahdollisuuden roskapostianalyysiin, jossa kirjeesi skannataan mahdollisten spam-triggereiden varalta. 

11. Tuota huippulaadukasta uutiskirjesisältöä

Parhaat uutiskirjeet eivät synny itsestään. Jos tilaajasi ovat tyytyväisiä tarjoamaasi sisältöön, he todennäköisesti avaavat viestisi jatkossakin ja päätyvät uskollisiksi lukijoiksi. Seuraa siis alasi trendejä ja kokeile uusia sisältötyyppejä oppiaksesi, mistä tilaajasi innostuvat.

Muita tapoja tuottaa hyvää uutiskirjesisältöä:

  • Lisää kirjeeseen gallup ja kysy, millaista sisältöä lukijasi haluaisivat nähdä kirjeissäsi
  • Upota jo tilausvaiheeseen muutama kysymys, jotta osaat lähettää kullekin tilaajalle sopivinta sisältöä
  • Tarkista raporttisi nähdäksesi, mitkä aiheet kiinnostivat lukijoita eniten
  • Tarkista analytiikasta, mitkä sivut saavat eniten vierailuja uutiskirjeestä
  • Selvitä myyntitiimiltä, mitkä ovat asiakkaiden yleisimpiä kysymyksiä ja tuota niihin liittyvää sisältöä

LianaMailerin lämpökartta näyttää klikkausten määrän ja prosenttiosuuden.

12. Tarkista uutiskirjeen pomput

Sähköpostin pomppaaminen tarkoittaa tilannetta, jossa sähköposti ei pääse perille vastaanottajalle ja palautuu takaisin lähettäjälle ilmoituksena epäonnistuneesta toimituksesta. Tällaisillä pompuilla on vaikutusta muun muassa statistiikkaasi. Lasketaanpa hieman, miten pompanneet sähköpostit oikeastaan voivat heikentää avausprosenttiasi:

  • Uutiskirjeen avausprosentti lasketaan jakamalla kirjeen avaajien määrä lähetettyjen viestien määrällä, ja vähentämällä jakotuloksesta vielä pompanneet viestit eli ne, joiden lähetys ei onnistunut.

Täydellisessä maailmassa pomppujen (bounce) määrä olisi mahdollisimman pieni.

Mistä sähköpostien pomppaaminen johtuu ja miten asian voi korjata? Pompanneet uutiskirjeet jaetaan kahteen luokkaan pompun syiden perusteella:

  • Soft bounces: tyypillisesti väliaikainen toimitushäiriö, joka johtuu viasta vastaanottajan serverissä tai liian täydestä postilaatikosta. Näiden korjaaminen on haastavaa, mutta näistä on silti hyvä olla tietoinen.
  • Hard bounces: vastaanottajan sähköpostiosoitetta tai domainia ei ole olemassa. Poista nämä osoitteet listaltasi pienentääksesi pomppujen lukemaa. Suurin osa sähköpostimarkkinoinnin työkaluista poistaa automaattisesti sähköpostiosoitteet, jotka pomppaavat toistuvasti.

Voit tarkistaa pomppujen syyn uutiskirjeraporteistasi ja poistaa hard bounce -osoitteet tietokannastasi. 

13. Suunnittele CTA-painikkeesi

Lukijat saattavat sokaistua tekstiltään tyypillisiin CTA-painikkeisiin, kuten “Lue lisää” tai “Osta nyt”. Hyvä uutiskirje sisältääkin vähintään yhden selvästi erottuvan CTA-painikkeen, joka johdattaa lukijan kohti haluttua tavoitetta.

Siksi voitkin leikitellä CTA-tekstillä nostaaksesi uutiskirjeesi klikkausprosenttia. Esimerkiksi Apollomatkat teki CTA-painikkeistaan houkuttelevamman, kun painikkeessa luki "Sukella syksyn lomahaaveisiin".

Kaipaatko puhtia sähköpostimarkkinointiisi?

Kotimaisen johtavan uutiskirjetyökalu LianaMailerin avulla toteutat tehokasta sähköpostimarkkinointia. Työkalun omien raporttien avulla seuraat yhdestä paikasta vaivatta kirjeidesi avaus- ja klikkausprosentteja sekä muita olennaisia mittareita. Asiantuntijamme opastavat sinut mielellään alkuun LianaMailerin ja uutiskirjeanalytiikan kanssa.

Tutustu kotimaiseen LianaMaileriin 

Myös nämä sisällöt voisivat kiinnostaa sinua:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Hyvä lukija,

tämä artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 6.11.2020. Julkaisemme artikkelin uudelleen päivitetyin tiedoin varmistaaksemme sen ajantasaisuuden.