Liana Technologies on tehnyt toimittajille hyvän lehdistötiedotteen reseptiä kartoittavan kyselyn jo kolme kertaa. Uusimman kyselyn teimme suomalaisille toimittajille ja yhdessä ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n kanssa ja toimme mukaan kysymyksiä liittyen viestintäkulttuuriin ja sen mahdollisiin muutoksiin toimittajien näkökulmasta.
Kyselystä on julkaistu tyylikäs ja kompakti opas, jossa on kerättynä toimittajien konkreettisia vinkkejä tiedotteiden laatijoille sekä ajatuksia suomalaisesta viestintäkulttuurista. Voit ladata sen tämän lyhyen oppaaseen johdattelevan artikkelin lopusta.
157 toimittajaa vastasi kyselyymme ja kertoi esimerkiksi, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että toimittaja lukee sähköpostiinsa tulleen tiedotteen. Kolme seikkaa nousi samoilla prosenteilla listan kärkeen. Tiedotteen aiheen tuoreus, mielenkiintoinen otsikko ja tekstin selkeys ja ymmärrettävyys nähtiin yhtäläisen tärkeinä siinä, että toimittaja poimii tiedotteen luettavakseen.
ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on tehnyt viestinnän ammattilaisille kyselytutkimuksia, joissa heiltä on kysytty viestintäkulttuurista Suomessa. Halusimme nyt kysyä myös toimittajilta viestintäkulttuurin mahdollista muutoksista ja mitkä asiat siihen heidän mielestään vaikuttavat.
Oppaaseemme on koottu läpileikkaus toimittajien kommenteista kyselyyn ja ne muodostavat reseptin hyvälle tiedotteelle. Oppaassa on myös graafien muodossa esitetty tulosten jakautuminen.