Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Onnistuneet WordPress-verkkosivut – tietopaketti sivuston uudistajalle

0
Onnistuneet WordPress-verkkosivut – tietopaketti sivuston uudistajalle

Verkkosivuston uudistajaa saattaa mietityttää moni asia: tarvitaanko perinpohjainen uudistus vai riittääkö kevyt päivitys? Kuinka parantaa käyttäjäkokemusta ja sivuston käyttöliittymän toimivuutta? Entä mitä täytyy huomioida hakukoneoptimoinnin suhteen?

Koostimme tähän artikkeliin tietopaketin sivuston uudistajalle. Tämä sopii sinulle erityisesti, jos olet harkinnut WordPress-verkkosivujen hankintaa tai nykyinen sivustosi on rakennettu WordPress-alustalle ja harkitset sivustosi päivittämistä.

Artikkeli kattaa seuraavat aihealueet:

  1. Vältä nämä virheet
  2. Julkaisujärjestelmän valinta
  3. WordPress-verkkosivujen suunnittelu
  4. Sivustoprojektin aikana ja sen jälkeen
  5. Kun sivusto on julkaistu
  6. Muuta WordPress-sivustosi kasvumarkkinoinnin työkaluksi

1. Vältä nämä virheet

Aloitetaan artikkeli kaikkien sääntöjen vastaisesti negatiivisella eli mitä tulee välttää, jotta saat verkkosivuprojektin maaliin onnistuneesti. Kokemuksemme mukaan sivustoprojekteissa toistuvat samat sudenkuopat, jotka on kuitenkin helppo välttää tiedostamalla ne ja valmistautumalla huolellisesti etukäteen.

Verkkosivu-uudistuksen pariin hypätään usein kiireellä ja ilman loppuun asti mietittyä suunnitelmaa. Tällöin lopputuloksena saattaa olla verkkosivut, jotka eivät palvele yrityksesi tarpeita. Lopulta verkkosivuja päädytään uudistamaan muutaman vuoden välein isolla rahalla, jolloin pääsee syntymään verkkosivu-uudistusten kierre – ilman, että sitä edes huomataan.

Ota aikaa sopivan kumppanin valinnalle, muista määrittää selkeät tavoitteet, muista kenelle olet tekemässä sivustoa eli huomioi asiakkaasi – vain muutamia seikkoja mainitaksemme. Hyödyt myös sivuston auditoinnista ennen itse projektin aloitusta: harkitse ainakin design-auditointia, SEO-auditointia ja avainsana-analyysiä sekä analytiikan auditointia.

2. Julkaisujärjestelmän valinta

Yrityksen tai organisaation tarpeisiin sopivaa julkaisujärjestelmää valitessa kannattaa aloittaa sivuston tarkoituksesta ja tavoitteista. Ymmärrys sivuston tavoitteista auttaa selvittämään, miten vaihtoehtoiset julkaisujärjestelmät vastaavat näihin tarpeisiin. 

Lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota käyttöjärjestelmän helppokäyttöisyyteen riippuen omista teknisistä taidoista: toiset julkaisujärjestelmät vaativat sisällöntuottajilta ja ylläpitäjiltä enemmän taitoa kuin toiset.

Päätä myös, kuinka tärkeänä pidät sivuston muokattavuutta nyt ja jatkossa: jotkin alustat tarjoavat paljon mahdollisuuksia yksilölliseen kustomointiin, kun toisissa ne ovat rajallisemmat, jolloin nojataan enemmän esimerkiksi valmiisiin teemoihin. 

Kirjoitimme artikkelin maailman suosituimman julkaisujärjestelmän vahvuuksista ja heikkouksista. Alun perin bloggaajien käyttöön kehitetty WordPress kasvattaa jatkuvasti suosiotaan, ja jo lähes 40 % kaikista verkkosivuista on luotu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle. Lue WordPress-blogi: Milloin valita WordPress? Alustan vahvuudet, heikkoudet ja kenelle se soveltuu parhaiten tai katso webinaari aiheesta: Kenelle WordPress sopii ja mistä projektin hinta muodostuu?

Jos sinulla on jo WordPress-verkkosivut mutta harkitset etsiväsi uuden kumppanin sivuston ylläpitoa ja jatkokehitystä varten, huomioi kumppanin valinnassa ainakin potentiaalisten kumppanien kokemus verkkosivustojen ylläpidosta ja kehittämisestä, mahdolliset referenssit sekä tarjottujen palvelujen laajuus. 

Kuuluuko palveluun lähinnä sivuston päivitykset vai tarjoaako kumppani laajalla skaalalla palveluja jatkokehitykseen? Lianan tarjoamiin WordPress-sivustojen ylläpitopalveluihin voit tutustua täällä.

3. WordPress-verkkosivujen suunnittelu

Verkkosivujen suunnittelu on keskeinen osa verkkosivuprojektia, ja se tapahtuu asiakkaan ja palveluntarjoajan välisessä tiiviissä yhteistyössä. Verkkosivujen suunnitteluvaiheessa keskitytään antamaan kävijöille paras mahdollinen käyttäjäkokemus, luomaan sivustosta hyvännäköinen ja houkutteleva sekä huolehditaan, että sen ulkoasu välittää oikeita viestejä vahvistaen yrityksen brändi-identiteettiä.

WordPress-julkaisujärjestelmän suosiota selittää yhtäältä sen monipuoliset kustoimointimahdollisuudet, jotka ulottuvat myös sivuston toiminnallisuuksiin ja ulkoasuun antaen suunnittelijoille paljon liikkumavaraa. WordPress tarjoaa mm. laajasti erilaisia teemoja ja pohjia, lisäosia sekä editoreja, joiden avulla sivustosta voidaan rakentaa juuri halutunlainen. Erityisesti WordPressin nykyaikaisella Gutenberg-lohkoeditorilla erilaisten sisältölohkojen luominen ja hallinta on vaivatonta.

Mitä verkkosivujen suunnittelu sitten tarkoittaa käytännössä? Sukella syvemmälle aiheeseen lukemalla artikkelimme Mitä verkkosivujen suunnittelu tarkoittaa käytännössä – UX- ja UI-designin ABC.

Lianan toteuttamalla Golfin alkeiskurssit kokoavalla sivustolla korostuu ulkoasun selkeys.

Suunnittelun kanssa käsi kädessä kulkee verkkosivuston käytettävyys. Yrityksesi hyötyy verkkosivustosi käytettävyydestä monella tavalla: tulet huomaamaan sen parempana näkyvyytenä, lisääntyneenä verkkoliikenteenä sekä konversion ja myynnin kasvuna. Kehnosti suoriutuvat verkkosivut taas eivät kerää liikennettä tai houkuttele potentiaalisia asiakkaita, vaan vaikutus on päinvastainen.

WordPressissa on useita ominaisuuksia, joiden avulla sivuston käytettävyyttä voi parantaa: alusta tarjoaa monia kustomointiominaisuuksia, useat lisäosat on suunniteltu käytettävyyden kehittämiseen ja voit hyödyntää erilaisia widgettejä luodaksesi esimerkiksi erilaisia interaktiivisia elementtejä sivustollesi.

4. Sivustoprojektin aikana ja sen jälkeen

Verkkosivuston uudistusprojekti noudattaa rakenteeltaan pitkälti seuraavaa:

  • Ymmärrys ja määrittely: ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta, sivuston kohderyhmien sekä relevanttien tavoitteiden määrittely ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi
  • UX- ja UI-suunnittelu: sivuston rakenne, visuaalinen ilme, käyttäjätestaus
  • Tekninen implementointi: tekninen toteutus ja testaus, jolloin sivusto rakennetaan ensin testiympäristöön ja testataan, että se toimii moitteettomasti
  • Käyttökoulutus ja sisällönsyöttö: asiakas koulutetaan syöttämään ja hallinnoimaan sisältöä ennen sivuston julkaisua, jotta ylläpito onnistuu vaivatta
  • Julkaisu
  • Jatkuva kehitys

Sivustoprojektin aikana kannattaa kiinnittää erityistä huomiota hakukoneoptimointiin, jotta hyviä sijoituksia hakukoneissa ei menetetä uudistuksen myötä. Samalla on mahdollista arvioida olemassa olevia sisältöjä ja optimoida niitä uudelleen, kun sisältöä mahdollisesti järjestellään uudelleen tai tuotetaan lisää. Verkkosivuprojekti antaa oivan tilaisuuden myös tehdä hakusana-analyysi ja auditoida sivuston hakukoneoptimoinnin tila.

Useat julkaisujärjestelmät mahdollistavat sivuston tehokkaan hakukoneoptimoinnin tai sisältävät vähintään perusominaisuudet, kuten alt-tekstien ja metakuvausten määrittämisen. WordPress-julkaisujärjestelmä sisältää monipuolisia SEO-ominaisuuksia, ja siihen on saatavilla sekä maksullisia että maksuttomia lisäosia WordPress-sivujen hakukoneoptimoinnin tarpeisiin. 

Muista, että WordPress-sivujen hakukoneoptimointiin kuuluu sivuston sisällön optimoinnin lisäksi myös toimenpiteitä, kuten 

  • Selkeiden url-osoitteiden (permalink) rakenteen määritys WordPressin hallintapaneelista
  • XML-sivukartan luominen mm. hakukonerobottien työn helpottamiseksi
  • Sivustosi nopean latausnopeuden varmistaminen erilaisten lisäosien avulla, optimoimalla kuvat ja välttämällä kuormittavien lisäosien käyttöä
  • Metakuvausten käyttö
Ota hakukoneoptimoinnin perusasiat haltuun lukemalla artikkelimme Hakukoneoptimoinnin perusteet – miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Aloita varmistamalla, että hakukoneet löytävät WordPress-sivustosi jättämällä valinta “Discourage search engines from indexing this site” valitsematta ylläpitonäkymässä.

Sivustoprojektin aikana on myös hyvä arvioida, palveleeko nykyinen analytiikkatyökalu yhä yrityksen tarpeita vai olisiko aika tarkastella muita vaihtoehtoja. Verkkosivustojen teknologiat kypsyvät ja eri asiakassegmentit käyttävät erilaisia työkaluja ja lähestymistapoja.

WordPress-julkaisujärjestelmä on yhteensopiva kaikkien käytetyimpien webanalytiikkatyökalujen kanssa. Analytiikkatyökalua valitessa on hyvä huomioida omat erityistarpeet sekä se, mitä vaatimuksia tai rajoitteita oma toimiala tai kohderyhmät asettavat datan hyödyntämiselle ja tietojen keräämiselle. Esimerkiksi julkiselle sektorille suosittelemme Google Analyticsin sijaan Matomo-analytiikkatyökalua sen dataturvallisuuden ja -vastuullisuuden vuoksi.

Lue artikkelimme Markkinointidata muutoksessa – miten hyödynnät markkinoinnin dataa jatkossa? jos haluat päivittää tietosi markkinointidatan termistöstä tai katso Webinaaritallenne: Markkinoija – mikä verkkosivustoteknologia sopii sinulle vuonna 2023? jos erilaiset teknologiat kiinnostavat ja haluat tietää, mitä web-palveluiden teknologioita markkinoijan ja viestijän kannattaa taitaa vuonna 2023.

Google Analyticsin admin-näkymä. Suosituimmat analytiikkatyökalut eivät eroa keskeisimmiltä ominaisuuksiltaan paljonkaan.

5. Kun sivusto on julkaistu

Verkkosivuston kehitys ei suinkaan lopu sivuston julkaisuun, vaan sivuston ylläpito ja jatkokehitys vaatii sen jatkuvia päivityksiä, parannuksia, sisällön optimointia ja muuta kehittämistä. Jatkuva verkkosivuston seuranta, ylläpito ja optimointi takaa sen, että sivusto tulee menestymään toivotulla tavalla.

Kuinka voit itse vaikuttaa verkkosivuston menestykseen? Pelkkä verkkosivujen tai verkkokaupan olemassaolo ei takaa sitä, että sivut tulevat löydetyksi ja verkkosivujen kävijämäärä kasvaa. Tuottamallasi sisällöllä on suuri merkitys siihen, kuinka kohderyhmäsi löytää sivustollesi, löytävätkö he etsimänsä ja palaavatko he paikalle vielä jatkossakin.

Monet viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset joutuvat usein miettimään, miten luoda jatkuvasti mielenkiintoista ja ajankohtaista sisältöä potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille. 

Yksi käytännöllinen keino helpottaa uuden ja houkuttelevan sisällön suunnittelua ja tuottamista on ottaa käyttöön sisältökalenteri.

6. Muuta WordPress-sivustostosi kasvumarkkinoinnin työkaluksi

Ota käyttöön useita kanavia ohjataksesi liikennettä verkkosivustollesi, jos et ole niin vielä tehnyt. Kaikki lähtee toki liikkeelle laadukkaasta sisällöstä, mutta vain jakamalla sitä tehokkaasti eri kanavissa saavutat kohderyhmäsi ja maksimoit sisältösi näkyvyyden ja tavoittavuuden.

Lue artikkelistamme, kuinka ajat liikennettä uusitulle sivustollesi ja kasvatat sen kävijämäärää: 6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen.

Voit jatkojalostaa sisältöjäsi personoimalla niitä eri kohderyhmille. Verkkosivuston personoinnilla on selkeitä hyötyjä, sillä 71 % kuluttajista odottaa yrityksiltä personointia ja jopa 80 % kuluttajista ostaa palveluja todennäköisemmin yrityksiltä, jotka tarjoavat personoitua sisältöä.

Personointia varten voit hyödyntää verkkosivuston keräämiä tietoja käyttäjästä, kuten maatieto, kielitieto, kellonaika tai muuta saatavilla olevaa tietoa: esimerkiksi markkinoinnin automaatiotyökalussa LianaAutomationissa luotuja segmenttejä, joiden määrittelemisessä voidaan hyödyntää kaikkia työkaluun integroituja järjestelmiä ja kytkeä ne WordPress-julkaisujärjestelmään. 

LianaAutomation on ainoa työkalu, joka mahdollistaa markkinoinnin automaation hyödyntämisen WordPress-verkkosivuston sisältöjen personointia varten.

Etsitkö osaavaa WordPress-kumppania?

Toteutamme kaikenkokoiset WordPress-verkkosivut ja integroimme markkinointiteknologiat saumattomasti osaksi sivustoasi. Meillä on kokemusta tuhansista onnistuneista verkkosivutoteutuksista lähes 20 vuoden ajalta: verkkosivupalvelumme ovat ansainneet NPS-arvosanan 72 ja tyytyväiset asiakkaamme ovat antaneet ylläpitopalvelullemme arvosanan 4,5/5.

Tutustu WordPress-palveluihimme

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!