Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Tehokas ja tavoitteellinen sähköpostimarkkinointi – toimi näin

0
Henkilö tekee sähköpostimarkkinointia uutiskirjetyökalu LianaMailerilla.
Jaa

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas ja skaalautuva markkinointikeino, jota pienet ja suuret organisaatiot hyödyntävät markkinointi- ja viestintäponnisteluidensa tukena. Sen avulla yritykset tavoittavat tärkeät kohderyhmät, parantavat asiakaskokemusta ja kasvattavat myyntiä. 

Onnistuneen, tuloksia tuovan sähköpostimarkkinoinnin taustalla ovat tunnistetut kohderyhmät, selkeä strategia ja tarkoin asetetut tavoitteet – jotka voivat näyttää hyvinkin erilaisilta organisaatiosta riippuen.

Tästä artikkelista löydät hyödyllisiä vinkkejä ja inspiraatiota sähköpostimarkkinointiin, olit sitten aloittelija tai jo kokenut sähköpostimarkkinoija.

Artikkeli kattaa seuraavat aihealueet:

  1. Mistä lähteä liikkeelle?
  2. Tee tehokasta ja tavoitteellista sähköpostimarkkinointia
  3. Kehitä ja optimoi jatkuvasti

1. Mistä lähteä liikkeelle?

Laadi strategia

Jos olet aloittamassa sähköpostimarkkinointia, alkuun on hyvä asettaa liiketoiminnan tavoitteista johdetut sähköpostimarkkinoinnin tavoitteet. Myös olemassa olevaan strategiaan on hyvä palata aika ajoin ja tarkistaa, ovatko asetetut tavoitteet yhä linjassa organisaation tavoitteiden kanssa. Aseta sellaiset sähköpostimarkkinoinnin tavoitteet, jotka ovat helposti mitattavia ja joiden kehittymistä on helppo seurata. 

Pohdi tarkkaan, millaisia kohderyhmäsi ovat sekä ketä pyrit tavoittelemaan ja palvelemaan sisällöilläsi. Hyödynnä mahdollisesti jo olemassa olevia ostajapersoonia ja tarkenna niitä sähköpostimarkkinoinnin osalta esimerkiksi aktiivisuuden ja kiinnostuksen kohteiden pohjalta.

Valitse kumppani

Kun tiedät, mitä tavoittelet sähköpostimarkkinoinnillasi, voit seuraavaksi valita tarpeitasi vastaavan sähköpostimarkkinoinnin kumppanin. Erilaisia palveluntarjoajia löytyy markkinoilta runsaasti, joten varaa aikaa työkalujen ja kumppaneiden vertailulle. Näin onnistut valitsemaan organisaatiotasi ja sen tavoitteita pitkään palvelevan yhteistyökumppanin.

Esimerkiksi nämä seikat on hyvä selvittää:

  • Tarjoaako yritys asiakkailleen tukipalveluja tai omaa yhteyshenkilöä? Missä eri kanavissa tukipalveluita voi saada (esim. puhelin, sähköposti tai chat) ja minä aikoina?
  • Kenen tuottama palvelu ja ohjelmisto on? Onko yrityksellä itsellään pääsy lähdekoodiin?
  • Onko yrityksellä valmiit integraatiot hyödyntämiisi ohjelmistoihin (markkinoinnin automaatiotyökalu, analytiikkatyökalu, tapahtumatyökalu, taloushallinnon palvelut)?
  • Miten yritys huolehtii tietoturvan toteutumisesta? Pyydä potentiaaliselta sähköpostimarkkinoinnin palveluntarjoajalta kuvaus siitä, miten he toteuttavat datavastuullisuuteen liittyviä velvoitteitaan.

Huolehdi datavastuullisuudesta

Datavastuullisuus ja GDPR:n noudattaminen koskee jokaista sähköpostimarkkinoijaa, sillä uutiskirjeiden lähettäminen edellyttää henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä. Datavastuullisuudesta huolehtiminen on vaivattominta silloin, kun käytössäsi on GDPR-yhteensopiva sähköpostimarkkinoinnin työkalu. Lisäksi on joitakin tapoja varmistaa, että säilöt ja käytät dataa hyvien käytäntöjen mukaisesti sähköpostimarkkinoinnin tarkoituksiin.

Kiinnitä huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin:

  • Ole läpinäkyvä ja kommunikoi selkeästi, mitä varten keräät tietoja
  • Tarkista, minne kaikkialle henkilötietoja kerätään: tallentuvatko tilaajien sähköpostiosoitteet esimerkiksi CMS-järjestelmään?
  • Ketkä pääsevät tietoihin käsiksi?
  • Huolehdi vastaanottajalistojen asianmukaisesta säilytyksestä esimerkiksi uutiskirjetyökalussa
  • Vältä uutiskirjeiden lähettämistä massoittain ja summanmutikassa

Kysyimme markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisilta, miten he huomioivat datavastuullisuuden uutiskirjemarkkinoinnissa. Suurin osa kerää vain tarvitsemansa tiedot ja kommunikoi, mihin käyttöön tietoja kerätään.

Opi lisää datavastuullisuudesta lukemalla Datavastuullinen sähköpostimarkkinointi – näin onnistut.

2. Tee tehokasta ja tavoitteellista sähköpostimarkkinointia

Kun perusta on kunnossa, voit aloittaa laadukkaiden ja kohderyhmiäsi kiinnostavien uutiskirjeiden loihtimisen.

Tarjoa kohdennettua ja sitouttavaa sisältöä

Uutiskirjeen sisältö on tietenkin avainasemassa siinä, kuinka tilaajasi sen vastaanottavat. Jos kirjeen sisältö ei tarjoa selvää lisäarvoa vastaanottajalle, tilauksen peruutus on vain yhden klikkauksen päässä.

Aloita pohtimalla, mitä tarjoat, kenelle ja miksi. Tarkoin mietityt tavoitteet auttavat sisällöntuotannossa ja viestisi kohdentamisessa. Selkeä visio välittyy usein myös uutiskirjeesi lukijalle ja tekee kirjeestä helposti luettavan. Muista, että laadukkaastikin rakennettu sisältö voi aiheuttaa lukijassa vastareaktion, jos kohdennus ei ole onnistunut.

Poimi vinkit toimivaan sisältöön artikkelista Millainen on hyvä uutiskirjeen sisältö?

Kasvata vastaanottajalistojasi

Kun olet miettinyt strategian ja sisällön kuntoon, haluat seuraavaksi varmasti tavoittaa oikeat vastaanottajat. Laadukas vastaanottajalista on ajantasainen ja mahdollisesti segmentoitu esimerkiksi tilaajien kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Perinteisin tapa kerätä tilaajia on verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella. Näin tavoitat kuitenkin vain osan potentiaalisista uutiskirjetilaajista. Opettele tuntemaan kohderyhmäsi, hyödynnä useita kontaktipisteitä ja pyri myymään uutiskirjeesi eli houkuttele uusia tilaajia esimerkiksi kertomalla, mitä he saavat tilaamalla uutiskirjeesi.

Voit parantaa listasi laatua esimerkiksi näin:

  • Kysy uutiskirjeen tilauksen yhteydessä, millaisesta sisällöstä vastaanottaja on kiinnostunut, ja voit jo uutiskirjeen tilausvaiheessa luoda itsellesi erilaisia listoja tilaajan kiinnostuksen mukaan.
  • Hyödynnä double opt-in -viestejä, joilla kirjeen tilaaja vahvistaa uutiskirjeen tilauksen. Näin vältyt tilaajilta, jotka eivät todellisuudessa ole kiinnostuneita kirjeistäsi.

Tarjoa mahdollisuus uutiskirjeen tilaukseen useissa kanavissa ja kerro, millaista sisältöä tilaaja tulee vastaanottamaan.

Lue, kuinka rakennat laadukkaan vastaanottajalistan: 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia.

Seuraa oikeita mittareita

Vain mittaamalla tiedät, miten uutiskirjeesi performoivat. Jatkuva seuranta, mittaaminen ja saatujen tulosten analysointi tarkoittaa parempia tuloksia ja korkeampaa sijoitetun pääoman tuottoa eli ROI:ta.

Hyviä sähköpostimarkkinoinnin mittareita ovat esimerkiksi avaussuhde (OR), klikkaussuhde (CTR) ja klikkaus-avaussuhde (CTOR). Kuten monessa muussakin asiassa, yksi malli ei palvele kaikkia: nämäkin mittarit on hyvä valita organisaation toimiala ja palvelu tai tuote mielessä pitäen. Tässä kohtaa onkin hyvä palata määrittelemiisi sähköpostimarkkinoinnin tavoitteisiin ja peilata mittareita niihin.

Huolehdi myös, ettet turhaan jarruta sähköpostimarkkinoinnin tuloksiasi tekemällä helposti vältettäviä virheitä. Lataa muistilista Vältä nämä virheet sähköpostimarkkinoinnissa.

3. Kehitä ja optimoi jatkuvasti

Kun uutiskirjeesi sisällöt on mietitty, tunnet kohderyhmäsi ja olet kerryttänyt jo sopivan määrän uutiskirjetilaajia, on aika optimoida sähköpostimarkkinointia edelleen tulosten parantamiseksi.

Katso webinaaritallenne, jossa käymme käymme läpi suuren sähköpostimarkkinointikyselyn tuloksia sekä B2C- että B2B-näkökulmasta ja jaamme vinkit parhaisiin sähköpostimarkkinoinnin käyttötapoihin: Markkinoijat ja viestijät vastasivat: Sähköpostimarkkinointi vuosina 2023–2024.

Hyödynnä personointia

Personointi auttaa uutiskirjettäsi erottautumaan kymmenien, jopa satojen muiden viestien joukosta. Tiesitkö, että 71 % kuluttajista sanoo personoidun kokemuksen vaikuttavan päätökseen avata ja lukea brändien lähettämiä sähköpostiviestejä?

Aloita personointi segmentoimalla vastaanottajalistasi. Segmentoinnin avulla pystyt tarjoamaan asiakkaalle tuotteita tai palveluja, jotka kiinnostavat juuri häntä. Kerää olennaista tietoa tilaajistasi tilauslomakkeella tai kysy olemassa olevilta tilaajiltasi, millaista sisältöä he haluaisivat nähdä.

Poimi vinkit sähköpostimarkkinoinnin personointiin: 8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi.

Seuraa trendejä

Pyri pysymään ajan tasalla sähköpostimarkkinoinnin trendeistä, sillä seuraaminen on osa toimivaa markkinointistrategiaa myös sähköpostimarkkinoinnissa: löydä sopivat trendit ja hyödynnä niitä ennen muita erottuaksesi kilpailijoistasi. Sen lisäksi, että tarjoat aallonharjalla olevaa uutiskirjesisältöä, voit hyödyntää trendejä myös uutiskirjeen ulkoasussa, kuvituksessa ja muissa elementeissä. 

Poimi vinkit trendaavaan uutiskirjedesigniin videolta Uutiskirjeiden design-trendit 2024.

Etsitkö sopivaa uutiskirjetyökalua?

Aloita tehokas sähköpostimarkkinointi kotimaan parhaaksi valitulla työkalulla. LianaMailerilla luot brändisi mukaisia, personoituja ja eri laitteille optimoituja uutiskirjeitä vain muutamalla klikkauksella.

Tutustu LianaMaileriin

Kilpailuttajan opas uutiskirjetyökalun hankintaan

Oppaan vinkkien avulla onnistut organisaatiollesi sopivan ratkaisun ja kumppanin valinnassa.

Lue oppaasta:

  • Uutiskirjetyökalun perustiedot
  • Yksilölliset tarpeet
  • Kilpailutuksen toteutus

Lataa opas!

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!