Pohditko, millaista uutiskirjesisältöä vastaanottajasi haluavat lukea? Ehkä seuraat jo useita sähköpostimarkkinoinnin mittareita, joista olet saanut arvokasta dataa yleisösi ymmärtämiseksi.
Voit lisäksi viedä datavetoista sähköpostimarkkinointiasi entistä pidemmälle ja löytää toimivimmat sisällöt A/B-testaamalla. Uutiskirjeiden A/B-testaus on menetelmä, jossa kahta eri versiota samasta viestistä verrataan toisiinsa, jotta nähdään, kumpi toimii paremmin halutun tavoitteen saavuttamiseksi.
A/B-testaamalla uutiskirjeesi voit esimerkiksi oppia, millainen sisältö puhuttelee vastaanottajiasi ja saa heidät avaamaan viestin tai klikkaamaan linkkiä. Lopulta A/B-testissä enemmän klikkauksia saanut uutiskirje lähetetään suurimmalle osalle vastaanottajista tulosten maksimoimiseksi.
Tässä artikkelissa käsittelemme uutiskirjeiden A/B-testausta seuraavien aiheiden kautta:
- Uutiskirjeiden A/B-testaus käytännössä
- Mitä kaikkea voit A/B-testata?
- Tulosten analysointi
- Näin onnistut
Aloitetaan!
1. Uutiskirjeiden A/B-testaus käytännössä
Tärkeitä termejä
Käydään ensin läpi keskeistä sanastoa.
- Testiaika tai odotusaika: Aikaikkuna, jonka sisällä testaus tapahtuu. Testiajan kuluttua uutiskirjeohjelmisto tarkastaa tulokset ja lähettää voittavan eli enemmän avauksia tai klikkauksia keränneen version lopuille vastaanottajille. Testiaika on usein itse määriteltävissä, mutta sen tulisi olla vähintään yksi tunti.
- Testiryhmä: Vastaanottajat jaetaan kahteen samankokoiseen testiryhmään: toiselle lähetetään versio A ja toiselle versio B.
- Avausprosentti: Avausprosentti kuvaa sitä, kuinka moni viestin saajista avasi uutiskirjeen.
- Klikkausprosentti: Klikkausprosentti kertoo, kuinka moni kirjeen avaajista klikkasi jotakin kirjeen linkkiä.
LianaMailerin lämpökartta näyttää uutiskirjeen klikkausten määrän.
Yhden muuttujan periaate
Miten sitten onnistut A/B-testauksessa ja saat luotettavia tuloksia? Jotta testisi tuottaisivat aidosti hyödyllistä dataa sähköpostimarkkinointisi kehittämiseksi, huomioi ainakin yhden muuttujan periaate.
Yhden muuttujan periaatteella viitataan nimensä mukaisesti vain yhden elementin muokkaamiseen ja testaamiseen kerrallaan. Tällä tavoin tiedät tarkasti, mikä muutos vaikutti lopputulokseen. Jos testaat samanaikaisesti esimerkiksi kirjeen alaotsikkoa ja saman osion toimintakehotetta, et voi olla varma, kumpi lopulta houkutteli lukijaa klikkaamaan.
Luo uutiskirjeestä kaksi versiota ja valitse, mitä elementtiä haluat testata. Pidä muut muuttujat samana. Tarkastele tuloksia testin päätyttyä ja poimi opit matkaan seuraavaa uutiskirjettä koostaessasi.
Testiryhmän koko
Huomioi A/B-testiä tehdessäsi, että sähköpostilistallasi on tarpeeksi vastaanottajia. Usein testiryhmät kattavat 10–20 % vastaanottajista, ja testin luotettavuus riippuu pitkälti tarpeeksi kattavasta testiryhmän koosta. Voittava versio lähetetään suurimmalle osalle vastaanottajista odotusajan päätyttyä. Mitä suurempi vastaanottajalistaus, sitä pienempi prosenttiosuus vastaanottajista kannattaa valita testiryhmään ja toisinpäin.
Uutiskirjeen lähetysajankohta vaikuttaa myös testin onnistumiseen. Aamuvarhain tai iltamyöhään lähetetty uutiskirje ei luultavasti tavoita testauksen kannalta merkittävää otantaa, joten ajoita viestisi aikaan, jolloin vastaanottajasi todennäköisimmin lukevat sähköpostejaan.
LianaMailerin jakelumallissa kumpikin versio lähetetään viidelle prosentille vastaanottajista.
2. Mitä kaikkea voit A/B-testata?
Haluatko lyhyen vastauksen? Voit testata oikeastaan kaikkia uutiskirjeen elementtejä. Mutta säästääksemme aikaasi käydään seuraavaksi läpi, mitä sinun kannattaa A/B-testata.
Uutiskirjeen otsikko
Kokeile A/B-testata kahta eri otsikkoa niin, että korostat eri asioita uutiskirjeen sisällöstä. Voit myös käyttää erilaista äänensävyä, lisätä toiseen versioon emojeja tai kokeilla, toimiiko lyhyempi otsikko paremmin kuin pitkä.
Versio B: Kevään uutuuksia maanläheisissä väreissä | Tutustu unisex-mallistoomme | Hyödynnä kanta-asiakasedut valituista tuotteista
Preheader (“esiotsikko”)
Preheader on uutiskirjeen otsikon jälkeen näkyvä katkelma, jonka voit räätälöidä haluamallasi tavalla. Se antaa vastaanottajalle esimakua uutiskirjeen sisällöstä otsikon lisäksi ja saa heidät avaamaan viestisi. Kokeile testata erilaisia versioita samaan tapaan kuin testaisit uutiskirjeen otsikkoa: leikittele äänensävyllä, pituudella ja emojeilla.
Osioiden järjestys ja alaotsikot
Uutiskirjeen ensimmäiset osiot saavat luonnollisesti eniten huomiota. Voit myös kokeilla vaihtaa osioiden järjestystä ja testata sen vaikutuksen klikkausten määrään: oletko onnistunut valitsemaan vetävimmät sisällöt viestin alkuun vai onko asettelulla osansa asiaan?
Testaa ennakkoluulottomasti eri otsikointeja myös uutiskirjeen sisällössä. Vastaanottaja usein silmäilee kiinnostavimmat sisällöt ja päättää sekunneissa, klikkaako lukemaan juttua pidemmälle. Siksi on tärkeä optimoida sekä käyttämäsi otsikko että kuvaava teksti sen alla.
CTA-painikkeet
Tiedätkö, millainen kehote saa lukijan klikkaamaan? Toimintakehotteen eli CTA:n merkitys on kokoaan suurempi. Napakka ja kuvaava kehote toimii usein parhaiten, mutta A/B-testaamalla eri versioita pääset paremmin jyvälle siitä, mikä toimii juuri sinun yleisöllesi.
Versio B: Klikkaa ostoksille!
Versio B: Sukella syvemmälle aiheeseen
Kokeile erilaisia kehotteita nähdäksesi, mikä saa vastaanottajan klikkaamaan.
Kuvat
Kokeile, millainen määrä kuvia ja minkä tyylinen kuvitus toimii uutiskirjeissäsi. Voit esimerkiksi A/B-testata valitsemaasi osiota kuvalla ja ilman kuvaa ja katsoa, kumpi kerää enemmän klikkauksia. Voit myös testata samaa osiota kahdella erilaisella kuvalla.
Tekstin määrä
Uutiskirjettä ei kannata ahtaa liian täyteen tekstiä, sillä kuten sanottua, vastaanottajasi usein silmäilee viestistä kiinnostavimmat nostot. Jos olet epävarma optimaalisesta tekstin pituudesta, kokeile A/B-testata eri vaihtoehtoja.
3. Tulosten analysointi
Aloita tulosten analysointi valitsemalla mittari sen elementin mukaan, jota olet testannut. Kun testaat uutiskirjeen otsikkoa, suuremman avausprosentin saanut kirje lähetetään lopuille vastaanottajille ja sisältöelementtejä testatessa taas klikkaukset määrittävät voittavan version.
Avausprosentti
Uutiskirjeen avausprosentti on hyvä mittari silloin, kun testaat uutiskirjeen otsikon tai preheaderin toimivuutta. Saat arvokasta tietoa siitä, millainen otsikko saa vastaanottajan avaamaan viestisi.
Testaa yhdellä kertaa joko otsikkoa tai preheaderia saadaksesi tarkkaa dataa. Lopulta vastaanottaja tekee päätöksen viestisi avaamisesta tai ohittamisesta sen otsikon perusteella, joten vetävän otsikon muotoiluun kannattaa varata hetki aikaa.
Klikkausprosentti
Seuraa klikkausprosenttia silloin, kun testaat esimerkiksi osioiden alaotsikoita, CTA-painikkeita tai muuta sisältöä. Uutiskirjeen raportista näet, kumpi versio keräsi enemmän klikkauksia ja minkä verran. Klikkausprosentti antaa osviittaa erilaisten sisällöllisten elementtien osuvuudesta kohderyhmällesi.
4. Näin onnistut
Kuten usein markkinoinnissa, A/B-testaus ei tarjoile pikavoittoja vaan vaatii tekijältään jonkin verran kärsivällisyyttä: onhan sen tarkoituksena optimoida uutiskirjeviestintää ja sähköpostimarkkinointia kohti parempia tuloksia. Kannattaa myös muistaa, etteivät kaikki tulokset ole yleistettävissä kaikille kohderyhmille, jos niitä on useita ja ne ovat keskenään hyvin erilaisia.
Huomioi vielä nämä testatessasi:
- Lähetys- ja odotusaika: Varmista, että lähetät kirjeesi sellaiseen aikaan, jolloin saat mahdollisimman kattavan testiotannan.
- Testattava elementti: Muokkaa yhtä elementtiä kerrallaan, jotta tulosten analysointi on helppoa ja johdonmukaista. Tee tarpeeksi merkittäviä muutoksia – esimerkiksi otsikointiin tai CTA-painikkeisiin.
- Oikeat mittarit: Valitse mittari sen mukaan, mitä elementtiä olet A/B-testaamassa.
- Saadut tulokset: Tee systemaattista testausta ja hyödynnä saamasi opit seuraavissa kampanjoissa.
Optimoi sähköpostimarkkinointisi LianaMailerilla
Aloita tehokas sähköpostimarkkinointi kotimaan parhaaksi valitulla työkalulla. Löydä parhaiten toimivimmat sisällöt A/B-testaamalla ja hyödynnä monipuolisia sisältöominaisuuksia yleisösi sitouttamiseksi.