Markkinointibudjetti kriisin aikaan: leikatako vai ei. Siinä vasta kysymys.
Markkinoinnista saatetaan leikata, koska et tiedä miksi käytät tiettyjä markkinoinnin työkaluja. Tässä artikkelissa käymme läpi viisi kustannustehokasta markkinointi-ideaa ja syyt niiden käyttöön (erityisesti laskusuhdanteen aikaan).
Bonus: Artikkelin lopusta löydät infograafin, johon on tiivistetty viisi edullista markkinointi-ideaa. Infograafi sisältää mielenkiintoisia faktoja ja tilastotietoja, joita emme käsittele postauksessa.
Aloitetaan 🚀
Top 5 kustannustehokasta markkinointi-ideaa, joista puhumme lisää:
- Käyttäjien luoma sisältö
- Sähköpostimarkkinointi
- Vanhan sisällön kierrättäminen
- Webinaarit
- Yhteistyö muiden yritysten kanssa
1. Hyödynnä käyttäjäsisältöstrategiaa
Miksi: saa ansaittua mediaa ilmaiseksi
Instagram-tarinat brändätyillä filtereillä, TikTok-haasteet, asiakasarvostelut Twitterissä – tässä on vain muutama esimerkki käyttäjien luomasta sisällöstä (user-generated content, UGC). Tällainen sisältö voi olla viihdyttävää, informoivaa ja joskus jopa kyseenalaista, mutta pointti on se, että se toimii. Luotatko mieluummin ystäväsi postaukseen brändistä vai samaisen brändin tuottamaan mainokseen?
Parasta on, että pienellä vaivalla saat kattavasti promootiota ja ilmaista brändinäkyvyyttä. Eikö se ole juuri sitä mitä me markkinoijat kaipaamme tällä hetkellä?
2. Käytä sähköpostimarkkinointia
Miksi: pidä yhteistyötahot ajan tasalla
Muutama päivä sitten muutin perutut lentoni CashPointseiksi. Siihen tarvittiin vain pari personoitua uutiskirjettä.
Sähköpostimarkkinointi on välttämätön viestintäväline tänä päivänä. Sen avulla pidät asiakkaasi ja sidosryhmäsi ajan tasalla lähettämällä tietoa viimeisimmistä päivityksistä, erikoistarjouksista ja muista tärkeistä asioista.
Hyödynnä uutiskirjeiden sisältöä myös sisäisessä viestinnässä jakamalla asiakkaille menevää tietoa myös henkilökunnalle. Uutiskirjeen luominen ei vie kauaa ja tuloksena vähennät huolestuneiden asiakkaiden soittojen ja työkavereiden loputtomien kysymysten määrää tiimichatissa.
Kun vertaillaan saatuja tuloksia, sähköpostimarkkinointiin sijoittaminen kannattaa. Pahimman kriisin ollessa takanapäin voit jatkaa uutiskirjeiden käyttöä liidien generointiin, myynnin kasvattamiseen ja muihin sähköpostimarkkinoinnin tuomiin etuihin.
Opi kuinka suuret yritykset tekevät sähköpostimarkkinointia englanninkieliseltä videoltamme:
Huom! Nähdäksesi videon, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.
3. Kierrätä vanhaa sisältöä
Miksi: kasvata verkkosivuliikennettä
Kuulutko näihin toimialoihin, joiden verkkosivuliikenne on vähentynyt? Tasaisen liikenteen kasvattaminen verkkosivuillesi ei tapahdu yhdessä yössä. Suositun oppaan muuttaminen blogipostaukseksi voi kasvattaa verkkosivukävijöiden määrää pienellä vaivalla. Tästä syystä vanhan sisällön käyttäminen uudistetussa muodossa on tehokkain tapa käyttää resurssejasi juuri nyt.
Mitä voit tehdä:
- Muuta vanhat esitteet ja oppaat hakukoneystävällisiksi blogipostauksiksi tai hyödynnä blogipostauksia laajemman oppaan koostamisessa
- Visualisoi parhaiten menestyneet blogipostaukset uudeksi infograafiksi
- Luo uutiskirje suosituimpien somepostausten pohjalta
- Hyödynnä suosittujen blogipostausten aiheita podcastissa (olemme aikaisemmin kertoneet, miten aloittaa podcastien tekemisen)
- Järjestä webinaari mistä tahansa ikivihreästä aiheesta, josta olette puhuneet myös aikaisemmin (käsittelemme webinaareja lisää myöhemmin tässä postauksessa)
4. Järjestä webinaari
Miksi: tuota liidejä
Webinaarit ovat takuuvarma tapa tuottaa laadukkaita liidejä. Henkilöt, jotka käyttävät tunnin päivästään webinaarisi katsomiseen ovat todennäköisesti myös tulevia uskollisia asiakkaitasi.
Webinaarit eivät sovi minun toimialalleni -ajatus voi tulla ensimmäisenä mieleesi. Ajattele luovasti ja päädyt varmasti löytämään edes muutaman webinaari-idean, jotka sopivat sinun organisaatiollesi. Tässä muutama esimerkki:
- Askelkohtaiset opetusvideot
- Inspiroivat puheenvuorot
- Case study -esittelyt
- Workshopit
- Asiakaskoulutukset
Katso esimerkiksi englanninkielinen webinaarimme sähköpostimarkkinoinnista:
Huom! Nähdäksesi videon, anna evästehallinnassa suostumus vähintään Markkinointi-kohtaan. Avaa evästehallinta.
5. Tee yhteistyötä muiden yritysten kanssa
Miksi: tavoita laajempi yleisö ja kasvata positiivista mainetta
Apple ja Google tekivät yhteistyötä hyödyntääkseen älypuhelimia koronavirusepidemian jäljittämiseen. (Lähde)
On haastavaa löytää mediaa, joka ei olisi puhunut tästä harvinaisesta yhteistyöstä.
Mitä voimme oppia näiltä teknologiajäteiltä? Ensiksi, tämän päivän kilpailu on hämärtynyt ja yritykset ovat valmiita auttamaan toisiaan. Toiseksi, vastuullisesti toimivat yritykset kasvattavat journalistisen ja sosiaalisen median vetovoimaa. Yhteistyö muiden brändien kanssa on oiva tapa tavoittaa yleisöä, joka ei ehkä aiemmin ole pitänyt brändiäsi varteenotettavana vaihtoehtona.
Sinulla ei tarvitse olla suurta budjettia muutosta tekevään yhteistyöhön. Pienet leipomot voivat tehdä yhteistyötä paikallisten ravintoloiden kanssa ja toimittaa lounaita sairaaloihin. Markkinointitoimistot voivat järjestää yhteisen webinaarin. Vain mielikuvitus on rajana.
Kyllä, tällaisessa yhteistyössä on myös haasteensa. Avun antaminen vain näkyvyyden takia pilaa taatusti brändisi maineen. Teeskennellyt avunannot on helppo huomata, joten tee yhteistyötä vain hyvässä tarkoituksessa.
Infograafi: Viisi kustannustehokasta markkinointi-ideaa
Infograafin lähteet:
- Stackla: Bridging the Gap: Consumer & Marketing Perspectives on Content in the Digital Age (Report)
- Marketing Charts: Youth Expect to Use Email More in the Future
- Backlinko: 21 Actionable SEO Techniques For 2020
- ZoomInfo: 5 Ways to Generate More Webinar Leads
-
Nola: With bars closed, New Orleans gets creative to support bartenders, raise its own spirits