Verkkosivuston personoinnilla on selkeitä hyötyjä: 71 % kuluttajista odottaa yrityksiltä personointia ja jopa 80 % kuluttajista ostaa palveluja todennäköisemmin yrityksiltä, jotka tarjoavat personoitua sisältöä. Personointi parantaa käyttäjäkokemusta, kasvattaa konversioita ja antaa sinulle paremman käsityksen käyttäjäkunnastasi.
Mistä on kyse?
Verkkosivuston personoinnilla tarkoitetaan datan hyödyntämistä yksilöityjen, kiinnostavien sisältöjen tarjoamiseen käyttäjän ominaisuuksiin perustuen.
Voit personoida sisältöjä kahdella tavalla:
- Kevyempi personointi perustuu helposti saatavilla oleviin, verkkosivuston keräämiin tietoihin käyttäjästä, kuten maatietoon, kielitietoon, kellonaikaan, aiempaan vierailuhistoriaan
- Edistyneempään personointiin voit hyödyntää esimerkiksi markkinoinnin automaatiotyökalussa LianaAutomationissa luotuja segmenttejä. Segmenttien määrittelemisessä voidaan hyödyntää kaikkia työkaluun integroituja järjestelmiä, kuten CRM:ää tai ERP:tä ja kytkeä ne WordPress-järjestelmään
Sivustonäkymät mukautuvat osuvimmiksi sen mukaan, mitä enemmän tietoa käyttäjästä voidaan hyödyntää. Näin kävijälle voidaan tarjota hänelle relevantteja ja hänen tarpeisiinsa vastaavia sisältöjä. Personointi auttaa yrityksiä tavoittamaan kannattavat asiakkaat ja ohjaamaan heitä sivustolla halutulla tavalla.
Jotkin julkaisujärjestelmät sisältävät sisäänrakennettuja personointiominaisuuksia, ja esimerkiksi WordPress-alustaan on nyt saatavilla markkinoinnin automaatiotyökalu LianaAutomationiin perustuva personointityökalu, joka on toistaiseksi ainoa laatuaan.
Miksi sisältöjen personointi kannattaa?
1. Parempi käyttäjäkokemus verkkosivustolla
Osuvien ja kiinnostavien sisältöjen tarjoaminen parantaa käyttäjäkokemusta, kasvattaa sivuston kävijämäärää ja pienentää välitöntä poistumisprosenttia. Kun käyttäjät viihtyvät sivustollasi, he palaavat luoksesi mielellään uudelleenkin.
Positiivinen käyttäjäkokemus verkkosivustolla herättää luottamusta yritystäsi kohtaan, auttaa asiakkaitasi löytämään heidän tarvitsemansa tiedon tai palvelun tehokkaasti, parantaa hakukonenäkyvyyttä ja kasvattaa konversioita – vain muutamia hyötyjä mainitaksemme.
- Tarjoa osuvampaa ja kiinnostavampaa sisältöä eri kohderyhmille: korosta yhdelle käyttäjälle avoimia työpaikkoja ja kohdenna toiselle tarjous hänen tilaus- tai selaushistoriansa perusteella
- Hyödynnä enemmän mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen: tarjoa henkilökohtaisempi käyttäjäkokemus personoimalla sisällöt sijainnin, käyttäjän mieltymysten tai palautteen perusteella
- Pidä olemassa olevat asiakkaasi, hanki uusia asiakkaita ja kehitä asiakaspalvelua: personoi sisällöt erikseen jo olemassa oleville asiakkaille ja prospekteille
- Hyödynnä monipuolisia mahdollisuuksia: mukauta elementit, kuten navigaatio, kuvat, tekstit, painikkeet ja linkit eri yleisöille tai vaihda elementtien ja osioiden järjestystä sivulla sen mukaan, mikä kävijää kiinnostaa eniten
Uusille asiakkaille voidaan tarjota alekoodi, jonka avulla heidät ohjataan kohti ensimmäistä ostoa.
2. Enemmän konversioita
Personoinnilla voidaan kasvattaa konversioiden määrää kävijöille räätälöityjen elementtien, kuten CTA-nappien, ponnahdusikkunoiden ja laskeutumissivujen avulla. Sisällön relevanssilla on suuri merkitys kävijän konvertoitumiseen, ja yksilöidyt sisällöt johtavat useammin konversioon.
Selvitä, millaiset sisällöt toimivat millekin yleisölle hyödyntämällä A/B-testausta eli kokeilemalla, mikä versio sivustosta performoi parhaiten. A/B-testaus on oikeastaan jo itsessään personointia, sillä sen avulla nähdään, millaiset sisällöt johtavat useammin konversioon.
- Ota huomioon käyttäjän status: jos kävijä on jo uutiskirjeen tilaaja, ohjaa hänet uutiskirjeen tilauksen sijaan varaamaan demo yksilöimällä toimintakehote tai käytä personoituja ponnahdusikkunoita poistuvan käyttäjän konvertoimiseksi lomakkeen sijasta
- Puhuttele, myy lisäpalveluja ja hyödynnä toimialakohtaisia referenssejä: kasvata konversiota tarjoamalla kävijälle hänelle relevantteja palveluja ja sisältöjä
- Paranna konversiota tarjoamalla osuvampia tuotesuosituksia verkkokaupassa asiakkaan ostohistorian perusteella. Tiesitkö, että 79 % kuluttajista on valmiita jakamaan relevantteja tietoja itsestään, jos saavat sen vastineeksi osuvia tuotesuosituksia?
3. Tehokkaampi kohdentaminen
Personointi perustuu käyttäjän dataan, joka kerätään esimerkiksi verkkosivun, selaimen tai laitteen tai käyttäjän itse antaman tiedon perusteella. Se voi perustua esimerkiksi kävijän toimintaan sivustolla, kirjautumistietoihin tai ostoihin verkkokaupassa.
Personoinnin mahdollistaman tarkan kohdentamisen avulla tavoitat oikeat kävijät oikeaan aikaan, oikealla sisällöllä. Markkinoinnin automaation keräämää dataa ja sen avulla luotuja segmenttejä voidaan hyödyntää myös WordPress-verkkosivuston personointiin.
- Luo kävijästä profiili, jonka avulla voit tarjota häntä kiinnostavia sisältöjä: tarjouksia, artikkeleita tai oppaita
- Lähetä personoidut uutiskirjeet sivustolta kerätyn datan perusteella ja kohdenna sisältöjä markkinoinnin automaation avulla
- Rakenna dynaamiset kampanjat, jotka tavoittavat prospektit oikeassa vaiheessa ostopolkua
Toivota palaava asiakas tervetulleeksi ja tarjoa hänelle räätälöityjä suosituksia.
4. Parempi ymmärrys käyttäjistä
Personoinnin avulla voit saada paremman käsityksen käyttäjien kiinnostuksenkohteista ja tarpeista, mikä auttaa sinua tuottamaan heitä kiinnostavia sisältöjä ja saada heidät viettämään enemmän aikaa sivustollasi.
Kun tunnet käyttäjiesi tarpeet ja tiedät, mitä he hakevat sivustoltasi, voit ohjata heitä tehokkaasti kohti oikeaa tietoa, yhteydenottoa tai ostoa. Tällä tavoin myös sivuston kautta tulevien liidien laadun määrittely helpottuu, ja myynnille voidaan välittää valmiimpia, laadukkaampia liidejä. Myös piilevän myyntipotentiaalin paljastaminen onnistuu personoinnin avulla.
- Ohjaa asiakkaita sivustolla erilaisten elementtien avulla ja tarjoa jopa täysin erilaisia versioita sivustosta heidän valintojensa perusteella
- Kasvata asiakasymmärrystä entisestään: kerää lomakkeiden avulla kävijätietoja, joita sinulla ei vielä ole
5. Kasvanut asiakasuskollisuus
Osoita, että ymmärrät asiakkaitasi ja pystyt vastaamaan jatkossakin heidän tarpeisiinsa: tarjoamalla asiakkaillesi heille merkityksellisiä sisältöjä ja esimerkiksi selaus- tai ostohistoriaa vastaavia tuotteita ja suosituksia kasvatat tunnetta siitä, että he saavat vastinetta asiakkuudelleen. Tällä tavoin pidät heidät todennäköisemmin asiakkaina jatkossakin.
- Sitouttamalla asiakkaitasi kasvatat brändiuskollisuutta, joten rohkaise heitä palaamaan sivustollesi uudelleen suosittelemalla heidän jo kuluttamiinsa sisältöihin liittyviä, lisäarvoa tuovia jatkosisältöjä
- Näytä asiakkaillesi että välität: palkitse uskollisuudesta kohdennetuilla ja yksilöidyillä asiakastarjouksilla ja -ohjelmilla
Sivuston personointi ei ole vielä yleistynyt käytäntö markkinoijien keskuudessa, joten personoinnin ja sen kautta saavutetun paremman käyttäjä- ja asiakasymmärryksen kautta vahvistat positiivista mielikuvaa brändistäsi sekä saavutat selkeän kilpailuedun.
Millaisia sisältöjä voit personoida?
Personointi voi olla käytännössä tekstien, kuvien, videoiden, ponnahdusikkunoiden tai värien käyttämistä sen mukaan, mitä haluat kullekin kohderyhmälle tarjota. Personointia voi tehdä hyvinkin detaljitasolla, esimerkiksi muokkaamalla CTA-nappien kehotuksia, muotoa tai värejä. Lisäksi voit hyödyntää mukautuvia lomakkeita ja kokeilla jo mainittua A/B-testausta nähdäksesi, mikä toimii ja mikä ei ja kehittää sisältöjäsi tulosten pohjalta.
Parhaimmillaan käyttäjille voidaan esittää täysin eri versioita sivustosta heidän dataansa perustuen. Esimerkiksi palaavan käyttäjän tai asiakkaan sivustonäkymä voi erota merkittävästi uuden käyttäjän näkymästä, sillä palaavan kävijän näkymä voidaan personoida navigaatiosta lähtien: millaista sivupolkua hän kulki viimeksi, millä sivuilla hän viipyi pisimpään, mitä tuotteita hän tarkasteli tai tilasiko hän uutiskirjeen? Kaikkea tätä tietoa on mahdollista hyödyntää sisällön personoinnissa.
Hyödynnä muuttujia yleisöjen määrittämisessä ja sisällön kohdentamisessa
Verkkosivuston personointia varten on tärkeää tunnistaa ja määritellä halutut yleisöt, jotta tiedetään, ketä tavoitellaan ja miten sekä millaisia sisältöjä kävijöille kannattaa kohdentaa.
Määrittele yleisöt esimerkiksi seuraavien muuttujien avulla.
- Asiakkaan status: Onko kyseessä liidi, kuuma liidi, asiakas vai entinen asiakas? Kohdenna viestejä sen mukaan, missä vaiheessa päätöksentekoa asiakas on. Kehota esimerkiksi varaamaan demoesittely tai tapaaminen asiakasvastaavan kanssa tai tarjoa etuja takaisin asiakkaaksi palaavalle.
- Yritystietoihin perustuvat ja toimialakohtaiset personoinnit: Tarjoa yritysasiakkaille toimialakohtaisia artikkeleita, tarjouksia, tuote- ja palveluehdotuksia ja hyödynnä tietoa yrityksen kokoluokasta.
- Alue ja sijainti: Ehdota tiettyä kieliversiota sivustosta käyttäjän sijainnin mukaan, hyödynnä sopivaa kuvitusta, promoa alueen tapahtumia ja suosittele muiden saman alueen käyttäjien suosimia sisältöjä tai tuotteita.
- Asiakkuuden syventäminen: Hyödynnä lisä- ja ristiinmyyntiä olemassa oleville asiakkaille, ehdota uusia sisältöjä asiakasta kiinnostavien aihealueiden sisältä ja toivota palaava asiakas uudelleen tervetulleeksi.
Voit hyödyntää käytännössä kaikkea käytössäsi olevaa asiakasdataa verkkosivusisältöjen kohdentamiseen. Ehtona voi olla esimerkiksi, että henkilö on osallistunut webinaariin vuonna 2023 tai että hän on vieraillut blogissasi 20 kertaa viimeisen vuoden aikana.
Voiko sivuston personoinnissa mennä metsään?
Huolellinen sisältöjen personointi on harvoin riskialtista ja ehdottomasti kokeilemisen arvoista, jollet ole sitä vielä tehnyt. Huomioimalla mahdolliset ongelmakohdat vähennät asiakkaan turhautumisen tai pahimmillaan menettämisen riskiä.
Harkitse tarkkaan esimerkiksi nimen ja sukupuolen käyttämistä muuttujina, jotta personointi ei aiheuta toivottujen tulosten sijaan päinvastaista reaktiota. Hyödynnä nimitietoa vain, kun taustalla oleva data on kunnossa: tällöin vältyt tervehtimästä asiakkaitasi “Hei , mitä kuuluu?” Sukupuolen olettaminen taas on usein tarpeetonta, etkä voi varmuudella tietää, kuinka asiakkaasi identifioituvat.
Personointi on erityisen onnistunutta silloin, kun se on tehty hienovaraisesti. Asiakas kokee saavansa henkilökohtaisempaa palvelua, mutta ei välttämättä erota personoitua sisältöä sivuston muusta sisällöstä.
Haluatko personoida WordPress-sivustosi markkinoinnin automaatiolla?
LianaAutomationin avulla voit luoda personoituja sivustonäkymiä tarkasti määrittelemiesi segmenttien perusteella. Käytä A/B-testausta löytääksesi toimivimmat sisällöt sekä seuraa ja optimoi sivustosi suoriutumista edistyneillä analytiikkaominaisuuksilla.
GrowthStack by Liana -lisäosan avulla:
- Personoit sisältöjä verkkosivuilta saatavien tietojen, kuten lokaation ja käyttäytymisen lisäksi LianaAutomationissa luotujen segmenttien perusteella
- Luot lukuisia versioita samasta sisällöstä ja testaat, mikä niistä toimii parhaiten. A/B-testaus auttaa löytämään toimivimmat sisällöt oikeille kohderyhmille.
- Täydennät WordPressin perustason analytiikkaominaisuuksia. GrowthStack tarjoaa yksityiskohtaista, sivukohtaista tietoa, jonka avulla parannat tuloksiasi.