Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

Tutustu historiaamme - Liana

Yrityksemme historia

Vedä aikajanaa selataksesi historiaa (voit myös käyttää nuolinäppäimiä), tai siirry suoraan haluamaasi vuoteen:

2005

Koodiviidakko perustetaan

Koodiviidakko Oy (myöhemmin Liana Technologies) perustetaan 1.1.2005. Visiona on tuottaa markkinoinnin ja viestinnän työkaluja alan ammattilaisille. Ydintiimin pitkä yhteinen tausta digitaalisen viestinnän parissa antaa Koodiviidakolle lentävän lähdön. Koodiviidakko aloittaa asiakasprojektien parissa joiden tavoitteena on rahoittaa yrityksen omaa tuotekehitystä.

2006

Kohti Sivuviidakkoa

Koodia väännetään illat, yöt ja viikonloput. Lopputuloksena vuonna 2006 Koodiviidakko julkaisee ensimmäisen tuotteensa, Sivuviidakko-julkaisujärjestelmän. Muutaman viikon julkaisun jälkeen tuote saa ensimmäisen asiakkaansa, joka käyttää vielä tänä päivänäkin Sivuviidakkoa verkkopalvelunsa taustalla. Sivuviidakkoa aletaan tarjoamaan pilvipalveluna, vaikka tuolloin termiä ei oltu vielä keksitty. Palvelua kutsuttiin yksinkertaisesti "Sivuviidakko ylläpitopalveluksi". 

2007

Postiviidakko julkaistaan

Sivuviidakko sai hyvän vastaanoton, mutta nopeasti tarve nousi myös muille markkinoinnin työkaluille. Loppuvuodesta 2007 lanseerataan Postiviidakon 1. versio. Koodiviidakko työllisti noin 10 henkilöä ja halusi kansainvälistyä voimakkaasti. Ulkomaan kasvua haettiin Viron Tartoon perustetusta myyntikonttorista, joka taantuman iskettyä noin vuosi myöhemmin jouduttiin ajamaan alas. Postiviidakolle oli kuitenkin löytynyt vahva jalansija kotimaasta ja tyytyväinen asiakaskunta alkoi karttua.

2008

Kohti kasvu-uraa taantumasta huolimatta

Vuosi 2008 sujuu ristiriitaisissa tunnelmissa. Toisaalta kysyntää Koodiviidakon tuotteille on vahvasti, toisaalta taloudesta kuuluu hätähuutoja. Koodiviidakko päättää panostaa asiakaspalveluun, myyntiin ja tuotekehitykseen ja rekrytoi lisää väkeä ViidakkoStoren myyntiin ja kehitykseen. Postiviidakko ja Sivuviidakko jatkavat kehittymistään, samaan aikaan kun yritys keskittyy täysillä Suomen kotimarkkinoihin ja kumppaniverkoston kehittämiseen.

2009

Viidakon tuotteet kantavat

Koodiviidakon tuoteperhe alkaa toden teolla kantaa ja vuoden 2009 aikana luovuttiin useista kehityksen aikaa vieneistä asiakkaiden tuotekehityshankkeista. Koodiviidakosta tuli todellinen tuotetalo. Myyntiorganisaatiota alettiin kasvattamaan ja samalla ensimmäiset pörssiyritykset ottivat Viidakko-tuotteita käyttöön myös Suomen rajojen ulkopuolella. Vuonna 2009 Koodiviidakko ylsi 0,95M€ liikevaihtoon kasvun ollessa noin 33 %. 

2010

Oulun nopeimmin kasvava teknologiayritys

Koodiviidakko sai merkittävän tunnustuksen vuonna 2010 pokatessaan maakunnallisen yrittäjäpalkinnon. Liikevaihdon kasvu 1,54M€:n (+65,8 %) pakotti yrityksen etsimään uutta toimistoa. Kriteereinä lisätilan lisäksi oli, että toimistolle haluttiin sauna, jotta innokkaat aamuliikkujat pääsisivät raikkaana töihin. Vuosi päättyy mukavissa merkeissä, kun Koodiviidakko löytyy Deloitten Technology Fast -listalta sijalta 15. ollen samalla Oulun nopeimmin kasvava teknologiayritys. 

2011

Sivuviidakon versio 6 000

Tuotekehitys jatkuu vilkkaana, vuoden aikana Sivuviidakko ohittaa 6 000 version rajapyykin. Tämä tarkoittaa keskimäärin yli kolmea päivitystä tai parannusta jokaisena päivänä. Koodiviidakon isommat asiakkaat vievät yritystä voimakkaasti Suomen rajojen ulkopuolelle, Viidakko-tuotteet ovat käytössä kaiken kaikkiaan 29 eri maassa. Viidakossa aloittavat myös ensimmäiset kansainväliset työntekijät, toinen Kiinasta ja toinen Venäjältä. Koodiviidakko kasvaa jo toisena vuonna peräkkäin yli 60 % päätyen Deloitten Technology Fast listalla sijalle 11.

2012

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto

Viidakko Marketing Cloud lanseerataan vuoden 2012 aikana. Yrityksen pitkäaikaiset panostukset omaan teknologiaan palkitaan kettärällä alustalla, joka mahdollistaa nopean skaalautumisen. Lokakuussa 2012 yritys saa merkittävän tunnustuksen, kun se vastaanottaa valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon yli 2 000 juhlavieraan ja tasavallan presidentin läsnäollessa. Koodiviidakko työllistää vuoden lopussa liki 60 ihmistä Oulussa.

2013

Kansainvälistymisen vuosi

Koodiviidakko Oy perustaa vuosien 2012–2013 taitteessa ensimmäiset toimistonsa Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälisesti toimitaan Liana Technologies -brändillä, jolla liiketoimintaa käynnistetään Dubaissa, Kiinan Shenzhenissä sekä Moskovassa. Viidakko Marketing Cloud™ -tuoteperhe täydentyy ViidakkoCEM™-markkinoinnin automaatiotyökalulla, joka on samalla ensimmäinen kokonaan Suomessa kehitetty automaatioalusta.

2014

Koodiviidakosta Suomen suurin markkinointi- ja viestintäalan pilvipalveluyhtiö

Koodiviidakko Oy nousee Suomen suurimmaksi yritykseksi alallaan, kun Koodiviidakko Oy ja mediaseurantayritys News Engine Oy sekä tiedotuspalvelua tarjoava JSP Media Oy sulautuvat yhteen 1. marraskuuta 2014. Fuusion myötä Koodiviidakon Marketing Cloud -palvelun rinnalle lanseerataan viestintäalan kattavin pilvipalvelu PR Cloud. Ulkomailla Koodiviidakko tunnetaan Liana Technologies -brändinimellä, joka jatkaa kansainvälistymistään Berliiniin sekä Pariisiin avattujen toimistojen myötä.

2015

Vahvan kasvun tiellä

Koodiviidakko jatkaa vahvaa kasvuaan modernin markkinointiteknologian edelläkävijänä. Erityisesti markkinoinnin automaatioihin panostetaan nyt niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin yrityksissä. Vuoden 2015 alussa Koodiviidakko muuttaa uusiin toimitiloihin Oulun keskustassa, jossa työskentelee valtaosa yrityksen 140 digiviestinnän ammattilaisesta. Koodiviidakon kansainvälinen Liana Technologies -brändi laajenee ulkomailla avaamalla toimistot Hongkongiin ja Tukholmaan.

2016

Panostuksia mobiilipalveluihin ja ulkomaille

Vuonna 2016 verkkopalveluissa siirryttiin vauhdilla mobiilioptimoitujen ja responsiivisten sivujen aikakauteen mobiilikäytön voimakkaan yleistymisen myötä. Koodiviidakon uusi LianaMobile-yksikkö aloittaa toimintansa vastaten alan tarpeisiin keskittymällä Viidakko-työkaluperheen mobiilitoimivuuteen. Kirittääkseen kasvuaan Euroopan markkinoilla Koodiviidakko avaa uuden toimiston Saksan Hampurissa ja julkaisee ViidakkoMonitor-työkalunsa 5 maassa. Yhtiö kipuaa jo seitsemättä kertaa peräkkäin Deloitte Technology Fast 50 Finland -listalle ja yltää European Business Awards -kilpailussa kansallisten finalistien joukkoon.

2017

Keinoälyn kehitystä ja GDPR:ää

Koodiviidakko perustaa tekoälyn kehitysyksikön, LianaAI:n, ja alkaa ensimmäisten joukossa Suomessa kehittää tekoälypohjaista markkinointiteknologiaa. Tekoälyn ohella vuoden puhuttavin asia oli Euroopan Unionin vuodelle 2018 sunnittelema tietosuoja-asetus GDPR, jonka vaateisiin Koodiviidakko alkaa valmistautua oman teknologiansa osalta ja viestimällä tulevista muutoksista uutiskirjeiden ja blogiartikkelien muodossa. Kesän aikana tiedotejakelupalvelu ePressi.comille toteutetaan mittava sivustouudistus, joka parantaa sivuston ulkoasua ja käytettävyyttä. Koodiviidakko kasvaa kovaa tahtia ja rekrytoi yli 100 uutta työntekijää Suomessa ja ulkomailla.

2018

Kohti kokonaisvaltaisempia palvelukokonaisuuksia

Vuoden 2018 alun keskiössä on toukokuun 25. päivä voimaan astunut Euroopan Unionin tietosuoja-asetus, GDPR, jonka tuomat muutokset näkyvät vahvasti Koodiviidakon palveluissa sekä viestinnässä ja markkinoinnissa.

Ohjelmistopalveluita kehitetään yhä voimakkaammin kokonaisuuksina. Koodiviidakko lanseeraa uuden Liana PR Cloud -viestintäkokonaisuuden, jossa yhdistyvät monikanavainen tiedotejakelu, mediaseuranta, media-analytiikka sekä oppiva tekoäly. Lisäksi Koodiviidakko täydentää pilvipalveluitaan Google Ads -integraatiolla. Laajennuksen ansiosta markkinoijat voivat nyt hallinnoida Google-mainontaa Koodiviidakon työkalujen avulla, mikä mahdollistaa monikanavaisen datan hyödyntämisen entistä tehokkaammin markkinointiviestinnän kohdentamisessa.

Koodiviidakko ilmoittaa siirtyvänsä käyttämään kansainvälistä Liana Technologies -brändinimeä vuoden 2019 alussa ja aloittaa brändimuutokseen liittyvät valmistelut sekä tiedottamisen.

2019

Liana Technologies -brändinimi käyttöön myös Suomessa

Tammikuussa 2019 Koodiviidakko siirtyy virallisesti käyttämään kansainvälistä Liana Technologies -brändinimeään myös kotimaassaan Suomessa. Brändimuutos tulee näkymään vahvimmin yhtiön markkinoinnissa ja viestinnässä. Yrityksen nimi ja logo vaihtuvat verkkosivuilla, markkinointi- ja viestintäkanavissa sekä uutis- ja asiakaskirjeissä.

Liana Technologies valitaan Suomen parhaaksi Customer and Market Engagement -kategoriassa arvostetussa European Business Awards -kilpailussa ja etenee kilpailun finaaliin edustamaan Suomea. Tämän lisäksi Liana Technologies on mukana Inc.5000 Europe -listauksessa neljättä kertaa peräkkäin yhtenä Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä.

Vuoden lopulla Liana Technologies ilmoittaa olevansa Suomen kumppani Dubai Expo 2020 -maailmannäyttelyssä.

2020

Uusia resursseja kasvuun ja lisää palveluja

Aloitamme vuoden mahtavilla uutisilla: Ilkka-Yhtymä Oyj hankkii osake-enemmistön (67 %) Liana Technologies Oy:stä. Yrityskaupan myötä Liana saa tukea toiminnan kehittämiseen ja kasvun edistämiseen. Sopeudumme muuttuvaan maailman tilanteeseen ketterästi: esimerkiksi keväällä siirrämme kaikki tapahtumamme verkkoon ja tarjoamme korkealaatuisia webinaareja asiakkaillemme, työntekijöillemme ja muille sidosryhmille. Tämän lisäksi digitaaliseen markkinointiin ja viestintään keskittyvä podcastimme LianaCast saa alkunsa.  

Uusi palveluyksikkömme tarjoaa apua markkinointiteknologian käytössä muun muassa media-analyyseissa, markkinoinnin automaation hallinnassa ja verkkosivuston näkyvyydessä. Tiimimme auttaa suunnitteluvaiheesta käytännön toimenpiteisiin ja vie yritykset tehokkaasti kohti tuloksia.